Vraagje: Paard wil alleen maar galloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje83

Vraagje: Paard wil alleen maar galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 16:54

Hallo allemaal,

Sinds kort wil mijn paardje alleen maar galopperen, door het slechte weer van de afgelopen tijd(bevroren bak, onder water staan) is hij eigenlijk niet meer dressuurmatig gereden, en hebben we alleen buitenritjes maakt. Op de buitenritten is hij erg braaf, geeft ook nooit problemen. Sinds vorige week ben ik weer begonnen met dressuurmatig te rijden, dat wil zeggen proberen :S. Hij wil niet draven maar alleen galopperen, hij wil ook niet mee zo goed nageven terwijl we erg goed op weg waren met nageven!

Justin is een kwpn ruin van bijna 5 jaar, hij is groot en toen ik hem in 2009 gekocht heb was hij behoorlijk verwaarloosd en ondervoed, inmiddels is hij opgeknapt en goed op gewicht en ook gezond verklaard door de dierenarts.

nu is mijn vraag eigenlijk of iemand naar aanleiding van dit verhaaltje een oorzaak kan geven of vooral een oplossing.
Er is niks veranderd qua zadel of bit. Alles is nog steeds hetzelfde en past ook zoals het moet.

Is dit volgens jullie een balanskwestie, komt het gewoon door het (koude)weer of kan er toch iets anders zijn??
graag hoor ik of jullie misschien iets kunnen zeggen

Groetje Maartje

xNadia

Re: Vraagje: Paard wil alleen maar galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:58

ik denk dat het gewoon door het koude weer komt, en dat hij weer zin heeft om aan het werk te gaan..
je zou kunnen proberen hem een tijdje te longeren voordat je gaat rijden.

bij de stal waar ik sta, hebben ze binnenbak, maar als het koud was, ging ik eerst longeren omdat de 'druk' er dan af is.

ik denk niet dat het een balanskwestie is, als hij daarvoor goed heeft gelopen.
het kan ook zijn dat hij begint te puberen...

Maartje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 17:01

Ja ik dacht ook al misschien is het puberen, is toch wel een beetje de leeftijd ervoor. En het is wel een paard wat erg graag voor je wil werken

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:09

okee, die van mij begint er nu ook een beetje mee. gewoon goed concequent zijn.. helpt het best...

ook misschien een tip:
die van mij vergeet af en toe wie de leider is.. en denkt dat die het zelf is.
dan gooi ik hem gewoon los in de bak. en als ik wil dat hij de andere kant op gaat, gaat hij dan in het begin dreigen. zo van: pas op hoor, ik loop tegen je aan. ik weet dat hij dat niet doet, en blijf staan en beweeg een beetje met de longeerzweep. dan gaat hij toch de andere kant op. hij heeft zich dan nog niet overgegeven.. dus herhaal ik dit meerdere keren.
als hij dan in draf overgaat en zijn hoofd laat zakken, is dat een teken dat hij zich heeft overgegeven.. Je moet goed op zijn mond letten, als hij lichte kauwbewegingen maakt, ziet hij jou als leider.. dan mag hij naar me toekomen en beloon ik hem..

Het is gewoon een soort van praten met je paard, en bij mij helpt het echt zo eens op zijn tijd..

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:10

misschien eerst even longeren, dat kan hij zijn energie eerst even kwijt.

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:10

om te checken of hij jou dan echt heeft geacepteerd als leider. kan je rondjes door de bak gaat lopen, je zult zien dat hij je achterna blijft lopen.. waar je ook gaat.

dit hele gebeuren heet een join-up. weet niet of je daar ooit van hebt gehoord??

hoop dat ik het een beetje goed uitleg :)

Maartje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 17:16

Ja dat "Join up" ken ik wel een beetje, en hij loopt idd achter me aan in de bak en als ik stop dan blijft hij achter me en stopt ook, hij knabbelde ook op het bit tijdens het rijden. Consequent ben ik zeker, laten we eerlijk zijn meneer is 1,70 en weegt ruim 600 kilo ik ben 1,62 dus het resultaat is duidelijk denk ik als ik niet consequent ben :P

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:38

oh okee haha :P

je zou het kunnen proberen, en anders is het longeren voor het rijden ook een goede oplossing. helpt altijd wel..

Maartje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 21:45

ja, alleen dit is echt iets van de laatste 2 weken! daarvoor deed hij dat dus nooit!
maar misschien nu wel ff handig als hij zo idioot doet ja

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:54

ja, dat is inderdaad wel raar... misschien dat er iets aan je tuig is?
zadel dat niet lekker meer licht, of het bit ligt niet helemaal lekker meer..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:28

Ik denk dat ie je ontzettend in de maling loopt te nemen en door middel van het galoperen onder je uit wilt lopen, aangezien je lang niet dressuurmatig hebt gereden en hij dit misschien wel zo wilt houden want voor hem is dat natuurlijk veel makkelijker. Hou hem goed bij je, wees consequent en zet hem stil wanneer hij niet luistert. Misschien voor het rijden inderdaad even longeren om energie wat weg te halen, want misschien heeft ie ook gewoon teveel energie.

Maartje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 08:52

Geryon ik denk dat jouw mening nog niet zo ver er vandaan zit,
hij is nu goed op gewicht, wordt sterker en hij heeft de puberleeftijd natuurlijk en een tijd niet dressuurmatig gerden het is nog wel fris buiten, en dat zijn best wel redenen natuurlijk om te denken ik ga lekker rennen! en ik zet hem eigelijk altijd op de volte als hij dit doet en dan steeds kleiner maken tot hij wel moet stoppen met galloperen, dan weer opnieuw draven, en dan weer op de volte als hij het weer doet.

xnadia, zadel ligt perfect dat zijn dingen waar ik echt als eerst naar ga kijken. Maar volgens mij zou hij buiten net zo vervelend moeten doen als het aan het tuig zou liggen, dan is hij gewoon heel braaf

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 08:58

heb hier ook een tijdje last van gehad met mijn merrie, constant uit het niets aangaloperen alsof ze nooit had leren draven. Bij mij is het eigenlijk vanzelf overgewaait ik heb er meteen terug genomen in draf zodra ze dat deed en lekker bezig gehouden met figuren door de bak.

Maartje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 09:10

hij probeert het ook als ik figuren met hem ga rijden,

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:21

gaat hij hard met galopperen of blijft hij wel netjes bij je als hij aangaloppeerd?

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:28

Dit heeft mijn paard ook wel eens gedaan. Dat duidde erop dat er iets niet lekker zat in haar rug. Hierdoor kon ze niet fijn draven en laag nageven. In galop kan ze makkelijker haar rug ontlasten, zeker als het zo'n verkrampt klein galoptje is.
Even voorzichtig bekijken dus en even naar laten kijken door iemand die er verstand van heeft.

Wil natuurlijk niet zeggen dat ze je niet in de maling neemt, houdt ook dat in je achterhoofd. Maar bekijk haar eerst lichamelijk voordat je bijvoorbeeld boos wordt wanneer je denkt dat ze je voor de gek houdt.

Maartje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 09:47

Het ligt niet aan het zadel dat is goed gecontroleerd, maar dat er ists niet lekker zit in zijn rug kan natuurlijk wel, dat hij er buiten geen last van heeft omdat je dan alleen maar "rechtuit" gaat en als hij moet buigen er last van heeft, boos worden doe ik eigenlijk nooit tenzij een paard het wel heel bont maakt. Volgens mij reageren paarden bijna nooit zomaar op iets, uitzonderingen daargelaten natuurlijk

Maartje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 09:51

hij blijft wel netjes bij me, hij vliegt er niet vandoor ofzo

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:34

Ik ga er dan even vanuit dat hij het werk in de draf wat te moeilijk vind. Ik ga dan alleen uit van wat je hier neerzet, en je kan het eigenlijk alleen goed beoordelen als je het ziet, dus even een slag om de arm ;-)

De grens van het te moeilijk vind is bij het ene paard heel snel bereikt en het andere paard zal veel langer doorlopen. Dat ligt aan het type paard.

Ik zou hem gewoon in de galop doorrijden. Als je steeds terug gaat naar de draf en hij gaat toch weer in galop, dan blijf je bezig. In de galop wel lekker aan het werk zetten dmv: buiging vragen, veel voltes rijden (vergroten en verkleinen), zodat hij de galop niet meer als uitvlucht voor het moeilijke werk gaat zien. Het werk wel aanpassen aan wat hij kan. Als hij dan lekker ontspannen en gebogen loopt, dan weer terug naar de draf en kijken of je die ontspanning en buiging daar kan behouden.

Succes ermee

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:42

prakkie schreef:
Ik ga er dan even vanuit dat hij het werk in de draf wat te moeilijk vind. Ik ga dan alleen uit van wat je hier neerzet, en je kan het eigenlijk alleen goed beoordelen als je het ziet, dus even een slag om de arm ;-)

De grens van het te moeilijk vind is bij het ene paard heel snel bereikt en het andere paard zal veel langer doorlopen. Dat ligt aan het type paard.

Ik zou hem gewoon in de galop doorrijden. Als je steeds terug gaat naar de draf en hij gaat toch weer in galop, dan blijf je bezig. In de galop wel lekker aan het werk zetten dmv: buiging vragen, veel voltes rijden (vergroten en verkleinen), zodat hij de galop niet meer als uitvlucht voor het moeilijke werk gaat zien. Het werk wel aanpassen aan wat hij kan. Als hij dan lekker ontspannen en gebogen loopt, dan weer terug naar de draf en kijken of je die ontspanning en buiging daar kan behouden.

Succes ermee

Helemaal mee eens. Ik zou gewoon lekker in de galop beginnen. Laten ontspannen, figuren rijden, buiging vragen, schakelen in de galop. En als ie lekker is warmgedraaid dan pas gaan draven. Springt ie weer aan, geen punt van maken, eerst weer voor elkaar in de galop en dan weer pas draven.
Na een tijdje (let op geen half uur, maar weken) zal het steeds beter gaan. Sommige paarden galloperen makkelijker, dus waarom het ze heel moeilijk maken als je op deze manier ook kan komen waar je zijn moet.
Als ie je maar niet in de maling gaat nemen door heel strak te worden enzo, maar naar wat je schrijft lijkt dit een werkwillig paard dat even wat langer moet warmdraaien voordat je m fijn krijgt in draf.
Succes iig!

Maartje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 12:52

wat bedoel je precies met type paard? qua karaket of qua bouw??
karakter, erg werkwillend rustig, betrouwbaar paard.
Bouw, Groot en lang (Samber x up to date)
nou dacht ik altijd dat grote paarden er langer overdoen om uit te groeien en dingen te leren omdat ze zo groot zijn.
Hij wilde altijd graag alles voor je doen, en pikte dingen ook vrij snel op. Nu krijg ik hem bijna niet meer nagevelijk en loopt hij met zijn hoofd omhoog, het is echt contra van wat hij deed.
Jammer dat je in amsterdam woont anders had ik het wel kunnen waarderen als je kwam kijken :P
maar het is wel een beetje ver haha

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:10

euh..ik woon in alblasserdam (bij dordrecht) :D :D

Das niet helemaal in de buurt van amsterdam :+

Wat ik bedoelde met het type paard: het ene paard zal veel eerder aangeven dat hij iets moeilijk vind en een uitweg proberen te vinden dan een ander paard.

Ik heb een hengst gehad, die dacht dat ie dood ging als hij zich een keer had gestoten. Een beetje een aansteller dus ;) . Hij kon echt op 3 benen lopen en in het begin dacht ik dan dat ie op z'n minst z'n been had gebroken. Maar uiteindelijk zat er dan een klein schaafwondje oid.

Mijn merrie (die ik nu nog heb) is compleet anders. Die loopt gewoon door, ook al heeft ze pijn. Die zal dus minder snel iets aangeven of een uitvlucht zoeken dat de hengst die ik net heb beschreven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:13

Moest je paard op buitenrit dan niet nageven? Als hij op buitenrit mag rondkijken, dan ben je imo niet echt consequent.

Als je al even gegaloppeerd hebt, wil hij dan nog steeds niet draven?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:44

petitparis schreef:
Moest je paard op buitenrit dan niet nageven? Als hij op buitenrit mag rondkijken, dan ben je imo niet echt consequent.

Als je al even gegaloppeerd hebt, wil hij dan nog steeds niet draven?

Veel mensen rijden buiten niet nageeflijk (waaronder ik) terwijl die hun paarden dressuurmatig gewoon goed voor elkaar hebben zonder dit soort problemen en die wel consequent zijn. (Ik weet niet wat imo betekend, maar dit zou eigelijk geen probleem moeten zijn, het niet nageeflijk rijden op buitenrit)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:49

voor sommige (jonge) paarden kan het verwarrend zijn, en zeker als je gedurende langere tijd niet dressuurmatig kan rijden. Ik rij mijn paard op buitenrit ook met een langere teugel, maar nog steeds nageeflijk.
bv: Paard van mijn vriendin liet haar paard altijd met de neus in de lucht lopen (ver boven ruglijn) zodanig dat er een mooie hertenhals op stond. Op een bepaald moment wilde ze haar paard dressuurmatig bijsholen. Zij bleef problemen hebben en dit kwam louter door het feit dat het paard buiten de lessen om altijd der eigen zin mocht doen. Vandaar...