Paard gaat te diep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sierdable55

Paard gaat te diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 14:40

Paard gaat te diep.

Paard heb ik nu bijna twee maanden. Gaat vanuit zich zelf achter de loodlijn.
Hij laat toch zijn rug los wat voor mij verwonderlijk is in deze houding.
Linker of rechter stelling vragen gaat vaak niet of gedeeltelijk.
Mijn vermoeden is dat de vorige eigenaar te vaak in een krul gereden heeft
mischien ldr. Hals is erg hard en nek gewrichten niet volkomen los.
Met de hand hoger instellen gaat maar wel met druk van teugel voering.
Ik rij mijn paarden altijd met geen druk op de tong en kaak gewrichten,
heb dit zo geleerd. Ik ben er van overtuigt als nek en hals volkomen
los krijg en ontspannen, krijg ik dit paard snel via de achterhand over de rug
hoger mischien wel weer terug in een natuurlijke houding.
Doch ik kan geen een training methode en een veilige, om de hals van dit
paard soepel te maken en deze verkramping weg te werken, en stoot dan ook
op mijn grenzen. Hopelijk kan mij iemand een goede raad geven.
mvg sierd

Jenny_S

Re: Paard gaat te diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:48

die van mij gaat ook soms te diep, consequent voorwaartsrijden en been er bij als hij weer zakt of lichte ophouding tussendoor wil ook wel eens helpen

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:28

je spreekt jezelf aardig tegen in je OP.. Hij laat zn rug los maar je kan geen stelling vragen en de halsgewrichten houdt die vast.. dan is zn rug ook niet los hoor!!

Hij blokkeert, net zoals een paard wat tegen de hand komt alleen duikt hij er achter.

begin eens met echt losrijden; overgangen, tempowisselingen, figuren, plaatsen van de schouder ed. dan merk je dat ti vanzelf je hand gaat zoeken. Dan heb je aanleuning en daar vanuit ga je werken aan de negevelijkheid! Als die echt nagevelijk is en af en toe een stukje er achter loopt kan je hem eruit rijden door te activiren (stapje terug en gelijk weer voorwaards).

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 18:16

Het verwonderd mij ook dat zijn rug los is heb ik ook geschreven. volkomen ontspant is natuurlijk
overdreven.Rijden in de dressuur doe ik niet meer. aanleuning nageefelijke is voor mij geen must.
ik wil rijden zonder druk op tong en kaakgewrichten is mij geleerd in de klassieke dressuur,
liefst wil ik hem ook zo rijden. Belangrijk voor mij is hoe krijg ik zijn hals en nek gwrichten soepel zodat er
een natuurlijke houding ontstaat, Zijn hals is zo hard als hem hier aanraakt heb je het gevoel tegen een
steen te duwen.Natuurlijke houding is voor mij belangrijk hier kan ik verder mee.Ik zoek eigenlijk een
training program om die verkramping in de hals weg te werken. Hiervan kan ik niets vinden. buig oefeningen
misschien? Dressuur heb ik achter mij ik wil echt weer terug naar de basis. Phillipe karl nutuurlijk niet op dit
niveau, maar als hobby waarom niet, wedstrijden en mijn leeftijd gaat niet meer zo goed samen.
sierd

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:06

Dressuur is niets meer dan zorgen dat hè paard correct loopt.. Nagevelijkheid zorgt voor soepele spieren en beweging, dat ze de rug bollen zodat jouw gewicht beter verdeeld word, dat ze recht gericht zijn om
blesures te voorkomen.. Je hoeft geen z proef te rijden om te dressuren!

Heb je les? Zo ja; neem dit dan mee als doel, zo niet weet je ook wat je te doen staat!

anoekreuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:08

dan kun je het beste een keer flink been geven als die dat doet, en dan gaat hij mr even met z'n hoofd de lucht in. dan pak je hem weer rustig op en zodra hij het weer doet been geven. uiteindelijk moet het dan steeds beter gaan worden!

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 14:45

De eerste stel regel in de klassieke opleiding is nooit en te nimmer druk op tong en kaakgewrichten.
dit heb ik geleerd in de jaren 1977 tot en met 1990 klassieke rijschool aken . Waarom en waarvoor
is geen thema voor hier, waarschijnlijk te ouderwets, Iedereen die klassiek gaat rijden zal nooit iets berijken in de dressuur sport,
het scala voor de dressuur vraagt constante aanleuning nageeflijkheid knikken in de derde nekwervel. Dit is nooit te berijken met klassiek rijden. En eigenlijk
twee verschillende discipline's. Het terug rijden van dressuur naar klassiek is moeilijk zeker met het probleem van dit paard. Toch wil ik mij houden aan de
grondslag klassiek. Alles wat hier geschreven aan raad is uiterst correct. De huidige dressuur valt dan ook onder de top sport. Klassieke rijkunst is geen topsport, want men past zich aan aan wat het paard aanbiedt.

Door geen druk uit te oefenen in
de paarden mond gaat het paard op een natuurlijker wijze nageven wat hoger in de nek
Daar bij geen konstante aanleuning, Dit is dan ook het probleem waar ik tegenaan loop.
Om het paard hoger ingestelt te krijgen daarbij het probleem van verharding en nek wervels
gaat niet zonder constante aanleuning en nageven. Dus druk op tong. Heb dan ook besloten
niet aan iets te beginnen waar ik niet achtersta het is tenslotte een hobby en moet ook zo blijven.
Het paard gaat naar een groot grondstuk tussen andere paarden, waarvan veel noch jong zijn,
Laat hem dan ook rollebolle, tot weer de aanstaande winter. Krijg een los paard terug en kan
van voren aan beginnen. Goed of niet goed de tijd zal het leren Iedereen bedankt voor de sportieve reactie sierd

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:52

Heb je het idee dat hij sowieso stijf is in de nek? Want als hij lang verkeerd is gereden kan een osteopaat of masseur het misschien wel helpen om zijn nek wat losser te maken, dit kan je erg helpen. Soms kan je dit rijkunstig ook oplossen maar een massage is een goed begin punt, het is namelijk ook lastig om zo'n paard te trainen als hij het grootste deel van de trainingen stijf blijft lopen in zijn nek.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:22

Ik heb echt geen idee waar dat bericht op slaat want waar wordt er gezegd dat jij je paard in de krul moet trekken????

Volgend mij begrijp je niet wat nagevelijkheid is...

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 07:09

Heb je het idee dat hij sowieso stijf is in de nek? Want als hij lang verkeerd is gereden kan een osteopaat of masseur het misschien wel helpen om zijn nek wat losser te maken, dit kan je erg helpen. Soms kan je dit rijkunstig ook oplossen maar een massage is een goed begin punt, het is namelijk ook lastig om zo'n paard te trainen als hij het grootste deel van de trainingen stijf blijft lopen in zijn nek.
Meld dit bericht
Zeer goed begrepen waar mijn vraag om draait. Het zelfde heeft de DA ook voorgesteld maar hebben
we nu omgezet, paard gaat tussen soort genoten tot het einde dit jaar de wei op. Hier heeft de DA
goede ervaringen mee.

Of ik weet wat nageefelijk rijden is hier ga ik liever niet op in.
wel is dit voor mij belangrijk.

Anatomie en fysiologie van de paardenmond De sleutel tot het begrip hoe bitten in het algemeen inwerken op detomie paardenmond, ligt in het begrijpen van de anatomie van de tong, hoofd en nek en hoe de voorhand van het paard samenhangt met de beweging van het totale paardenlichaam. De tong ligt gedeeltelijk tussen de onderkaakbeenderen (de lagen van de mond) en gedeeltelijk boven die beenderen in de mond. Een aantal tongspieren is verbonden met een kleine hoeveelheid botjes in de keel, die tongbeentjes heten . Vanuit die tongbeentjes lopen twee belangrijke halsspieren: de één loopt naar het borstbeen en de andere loopt naar de binnenkant van de schouder. Er bestaat dus een directe verbinding van de tong naar het borstbeen en de schouder. Als er derhalve spanning bestaat in de tong, dan heb je ook spanning die helemaal doorloopt naar het borstbeen en de schouder via de halswervel waar je juist wilt dat daar kan worden nagegeven
Heb je eenmaal spanning in het borstbeen, dan kan het paard onmogelijk zijn rug welven en de spierketting gebruiken die de hals met de staart verbindt en die via de buik van het paard weer terugloopt naar de hals.

Wanneer we al deze anatomie en fysiologie vertalen naar het paard, kunnen we stellen dat hij in staat is om vrijer te bewegen met een betere coördinatie door een vrije, ontspannen en zachte tong. . Het enige nadeel van deze medaille is, dat de ruiter misschien moet leren een andere teugeltechniek te hanteren om geëigend op deze nieuwe mate van zachtheid te reageren.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:40

Waarom stel je hier een vraag als je het allemaal beter weet?? Ik heb m'n paard van kreupel naar goed gereden door rechtrichten, juiste balans tussen beweging en rust te vinden en haar correct der lichaam te laten gebruiken, nagevelijkheid is daarin een essentieel onderdeel! Je kan wel een hele preek houden over wel of geen druk op de tong, maar een goede ruiter kan dit ook zonder teugels!!!

Maar goed, succes met jevrifen studie

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 12:43

Communicatie komt steeds van twee kanten. De ruiter geeft instructies aan het paard door middel van hulpen benen,teugels, gewicht, stem, zit. maar moet ook luisteren naar wat het paard vertelt. De ruiter moet de instelling
hebben, een trainings progam aftebreken als hij het gevoel heeft, dat het zo niet goed gaat.

Als ik alles wist zat ik niet op dit forum. Altijd wil ik bij leren,niet ik maar het paard is belangrijk.
En wil beslist niet worden zoals de vorige eigenaar van dit paard, vindt zich zelf een geweldige ruiter,
de oorzaak dat het paard vast zit, is immers het paard schuld.

Fijn dat je rijkundig zo goed inelkaar zit dat je een kreupel paard weer zo goed op de been krijgt.
Mijn complimenten hier voor.

Anatomie van het hooft is geen preek nee dit interesse. Het funtioneren van
een paarden lichaam en op de juiste manier heeft mijn interesse .
Ik wil weten wat doet nageefelijkheid met de rug van het paard
waarom is het belangrijk een ontspannen rug hoe werkt de spierketting
over zijn rug optimaal en ga zo maar door. Het is normaal dat dit niet de
interesse heeft van iedereen. Veel ruiters hebben wel deze interesse en wordt
beslist niet minder alleen maar meer,Zeker ruiters die zich in de topklasse willen
vestigen.
Mvg sierd

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:51

Wat bij mij heeft geholpen is; veel overgangen rijden, veel schakelen. Lekker voorwaarts.
Rij lekker veel figuren met stukken recht (op de binnenhoefslag) 8-jes en slangenvoltes helpen het paard losser te worden in de stelling.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:57

Ik zou je topic sluiten TS!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:08

ik begrijp je eigenlijk niet zo goed TS. Bij goed contact heb steeds lichte druk in de mond, anders zouden mijn teugels doorhangen als waslijnen en liep mijn paard rond als sight-seeing toerist.
Bij dat lichte contact waar ze op nageeft, de rug loslaat, dan gaat ze ook vaak te diep en niet omdat ik haar daar trek, maar ze is wel los in de hals, stelt vlot links en rechts en komt er ook uit bij een halve ophouding en meer been (voorwaarts dus).
Als de hals volledig hard en opgespannen is, dan kan de rug nooit ontspannen zijn en "opgerekt"...

Newbee83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:12

Veel overgangen rijden!

vera1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:34

Het is zoals al meer zeggen belangrijk veel overgangen te rijden en als hij echt te diep loopt even wat meer teugel te geven zodat hij zijn hals even kan strekken en het daarna weer voorzichtig op te pakken.

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:35

ik heb een jong paard, die gaat ook heel snel te diep.

vera1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:47

Vooral bij een jong paard is het belangrijk hem niet meteen aan de teugel te willen rijden. Dat komt later wel als ook de rug goed volgroeid is.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:49

Overgangen, tempowisselingen en schijnovergangen rijden. Voorwaarts activeren om het neusje eruit te rijden.

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 11:49

Vooral bij een jong paard is het belangrijk hem niet meteen aan de teugel te willen rijden. Dat komt later wel als ook de rug goed volgroeid is. van Vera 1234

Zeer goed inzicht kort maar waar.

werken met een jong paard.
Een paard laag en met opgebolde rug is zinvol in de eerste fase van het aanrijden, om het paard de weg in de diepte te leren nemen en om zo steeds gemakkelijker met het ruitergewicht overweg te kunnen. Maar dit betekent dat het paard de houding van zijn hals (balanceerstang) zo ver moet kunnen bepalen, dat hij niet permanent uit evenwicht komt. De houding moet in eerste instantie voortvloeien vanuit de actieve achterhand (hetgeen niet verwisselt mag worden met hard lopen).Op deze manier worden de strekkers (de spieren aan de kroep van het paard naar het spronggewricht toe), die later de kracht voor het dragende werk moeten kunnen ontwikkelen, voorbereid op dit werk. Door de passieve rek van de nekband wordt de schoft omhoog gehaald en kan de rug opbollen. Zo heeft het jonge paard geen pijn in zijn rug door het ruitergewicht ondanks, dat zijn halsspieren nog niet genoeg ontwikkeld zijn om daarna zelf deze part te kunnen overnemen.
mvg sierd

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 01:17

Chaos Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:57

Meld dit bericht

http://www.youtube.com/watch?v=F4oS1f8G-40

http://i818.photobucket.com/albums/zz10 ... wolde4.jpg

Geen druk op tong en kaak gewrichten, V in de benen , rug werkt optimaal.

http://i818.photobucket.com/albums/zz10 ... 002071.jpg

druk op tong en kaak gewrichten geen Vstand benen, rug werkt niet optimaal.

http://i818.photobucket.com/albums/zz10 ... ody2-2.jpg

Nobody waarom zou ik dit paard door rijden hij zit vast en is verkrampt. Nee rust en veel rust.
zijn trainigen zijn zonder inzet van dit paard hij heeft het gehad.Daarom luisteren naar je paard
verkomt vaak veel verdriet.

http://www.youtube.com/watch?v=2p3SATAONAw Klassiek rijden is hobby je kunt aan geen
wedstrijd meedoen, nog kun je ergens anders meedoen ,Pure hobby ontspanning vertouwen en
souplesse van het paard meer niet.
Zo Ghaos kun je nu deze topic sluiten, ik denk toch dat je deze denkwijze niet begrijpt.
mvg sierd

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 01:17

Chaos Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:57

Meld dit bericht

http://www.youtube.com/watch?v=F4oS1f8G-40

http://i818.photobucket.com/albums/zz10 ... wolde4.jpg

Geen druk op tong en kaak gewrichten, V in de benen , rug werkt optimaal.

http://i818.photobucket.com/albums/zz10 ... 002071.jpg

druk op tong en kaak gewrichten geen Vstand benen, rug werkt niet optimaal.

http://i818.photobucket.com/albums/zz10 ... ody2-2.jpg

Nobody waarom zou ik dit paard door rijden hij zit vast en is verkrampt. Nee rust en veel rust.
zijn trainigen zijn zonder inzet van dit paard hij heeft het gehad.Daarom luisteren naar je paard
verkomt vaak veel verdriet.

http://www.youtube.com/watch?v=2p3SATAONAw Klassiek rijden is hobby je kunt aan geen
wedstrijd meedoen, nog kun je ergens anders meedoen ,Pure hobby ontspanning vertouwen en
souplesse van het paard meer niet.
Zo Ghaos kun je nu deze topic sluiten, ik denk toch dat je deze denkwijze niet begrijpt.
mvg sierd

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 23:29

wordt een goed paard met een super karrakter.

xxNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 07:49

Je kan je teugels wat langer doen zodat ze wat vrij-er is zegmaar xd, en als 'ie het doet ook benen geven idd xd