Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Veel beter voor de rug van het paard!! Gewoon je pony er rustig aan laten wennen, met een stevig krukje kan er naar mijn mening niet zoveel mis gaan.
Gewoon je voet in de beugel, erin gaan staan, maar je gewicht netjes over het paard verdelen en langzaam je been erover. En natuurlijk heel veel geruststellen en praten en vooral niet te snel willen. Succes midgie schreef:@maxcomx
Nou ik bedoel meer de rug van het paard, wat denk je wat er voor gewicht aan zijn rug komt te hangen?
Heel veel paarden hebben daardoor een zere rug, je hangt aan zijn ruggen wervel, lijkt me niet goed,
Balans houden leer je ze door te trainen en niet door op te stappen, daar leer je ze mee strak zetten met op stappen een goed begin van de training dus, je paard moet voor hij gaat lopen al alle spieren spannen en daarna gelijk los lopen, waarom moet hij wennen aan gedoe?
Ik hou mijn paard liever heel en wen hem aan gedoe, en daar komt bij dat ik mijn jonge paarden inrij zonder , zadel,
En wat is een standaard methode, denk dat het belangrijkste is dat het paard zich er goed bij voelt en netjes wacht op de ruiter en stilstaan, ga eens zoeken op mijn paard blijft niet stil staan met op stappen, hoe denk je dat dat komt??
Door te veel gedoe lijkt mij, hou het simpel, voor je zelf en voor het paard en leer het stil staan voor j ehet zadel mak gaat maken dus ook naast een krukje zowel links als rechts en hou je paard heel in zijn rug, hoeveel rug problemen denk je dat er zijn alleen maar door een ruiter dat 3 x met zijn gewicht aan die rug komt te hangen, denk daar eens goed over na.
vera1234 schreef:Om met een krukje op te stappen is geen goed idee! Ten eerste omdat ze zoals je al zei opzij kan springen tegen het krukje en tegen jou en ten tweede omdat je nooit meteen heel snel op de rug van een jong paard moet gaan zitten maar je altijd zachtjes moet laten zakken. Ik zou persoonlijk vragen of iemand je paard even vast wil houden tijdens het opstappen en tegen haar te praten en rustig te blijven vooral niet gespannen raken en zorgen dat je niet te lang aan een kant in de beugel hangt. Dit is overigens nooit goed ook niet bij oudere paarden.
als ze schrikt en over het krukje struikelt dan kan ze zich bezeren.
(dat doe je niet bij zo'n jong dier natuurlijk, maar bijwijze van!)
hele week wel mee geoefend ook met er naast staan enzo!!
en iemand stond er naast om het krukje weer weg tehalen!!