Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aeolusnr1 schreef:Wat is handig vraag je ?????
Gewoon je paardje leren na te geven, na geven op het bit , loslaten in kaak en nek, nageven op je been zowel de voorhand als de achterhand kunnen verzetten , en dus ook wijken, stelling vragen, schouders binnen of buiten stellen, ..... kortom "body-control" en dit gaat heel ver, als je bv de linker voet wil verplaatsen moet dit dus ook kunnen, dan mag die rechter niet verplaatst worden.
Jij als ruiter bepaald, wat - waar - en hoe , het paard kiest hier niets, die voert uit hetgeen jij hem vraagt , niet meer en ook niets minder.
Bitloos is goed hoor niets op tegen, maar de vraag blijft wel hetzelfde , en het paard moet ook hier dan ook hetzelfde reageren, dus eerst weer op bit en als dat correct verloopt dan kan je weer naar bitloos.
Wat ook kan is als je toch bitloos wil volharden, niets mis mee trouwens, want ik doe het trouwens zelf ook bij het zadelmak maken van paarden eerst een bit, dan bitloos en dan weer terug met bit.
Ik gebruik dan een "Indian-Bosal" das een heel goed biloos systeem en daar krijg je ook makkelijker dat nageven mee klaar.
Als een paard niet nageeft is verdere oplijding eigenlijk ondenkbaar.
Miss_Malfoy schreef:@sassol: Maar dat vind ik truukjes. Goed het helpt mischien, maar ho is gewoon ho en niet via 20 omwegen.
Miss_Malfoy schreef:@sassol: Maar dat vind ik truukjes. Goed het helpt mischien, maar ho is gewoon ho en niet via 20 omwegen.
Miss_Malfoy schreef:Psychologie of niet, mijn ervaring is dat ze er alleen maar drukker van worden omdat er te veel aan ze geprutst word. Ik zet waar het kan een stevige draf in (tja, sommige paarden houden nu eenmaal meer van tempo, en zolang ik weet dat langzamer zou kunnen en de rem werkt vind ik het niet erg om wat harder te gaan) of ik geef lekker lange teugel, ga relaxed zitten en praat heel rustig. Zo voelen ze zich minder opgesloten en gaan ze minder snel gekke dingen doen.
Lous schreef:aeolusnr1 schreef:Wat is handig vraag je ?????
Gewoon je paardje leren na te geven, na geven op het bit , loslaten in kaak en nek, nageven op je been zowel de voorhand als de achterhand kunnen verzetten , en dus ook wijken, stelling vragen, schouders binnen of buiten stellen, ..... kortom "body-control" en dit gaat heel ver, als je bv de linker voet wil verplaatsen moet dit dus ook kunnen, dan mag die rechter niet verplaatst worden.
Jij als ruiter bepaald, wat - waar - en hoe , het paard kiest hier niets, die voert uit hetgeen jij hem vraagt , niet meer en ook niets minder.
Bitloos is goed hoor niets op tegen, maar de vraag blijft wel hetzelfde , en het paard moet ook hier dan ook hetzelfde reageren, dus eerst weer op bit en als dat correct verloopt dan kan je weer naar bitloos.
Wat ook kan is als je toch bitloos wil volharden, niets mis mee trouwens, want ik doe het trouwens zelf ook bij het zadelmak maken van paarden eerst een bit, dan bitloos en dan weer terug met bit.
Ik gebruik dan een "Indian-Bosal" das een heel goed biloos systeem en daar krijg je ook makkelijker dat nageven mee klaar.
Als een paard niet nageeft is verdere oplijding eigenlijk ondenkbaar.
Euuuuuh,
Het gaat over een haflinger die overal heel braaf en rustig is, alleen in het bos enthousiast wordt.
Ik neem aan dat jij in het bos ook niet de hele tijd bezig bent met stelling, wijken en schouders stellen. Misschien dat de titel niet helemaal correct is, maar mijn OP is duidelijk genoeg. Zal je PB ook nog even beantwoorden.
en hij was met mij bezig in plaats van alleen maar oortjes naar voor en GAAN! Niet dat hij er echt vandoor ging, maar echt terugkomen was dan niet het makkelijkste. Overigens heb ik ontdekt dat zijgangen erg handig zijn om auto's een beetje op afstand te houden...
Ik word er niet warm of koud van als ze zo doen, gewoon lekker laten stappen, bij gedribbel rustig praten, zithulp, eventueel een kleine ophouding. Goed dan dribbelt hij wat en is gespannen. Maar omdat hij weet dat ho ook echt ho is, kan ik lange teugel geven zonder dat hij meteen gaat rennen. En dan is er niks aan het handje. Overigens vrees ik dat ik je teleur moet stellen, enkele van de paarden die ik reed mochten buiten toch graag flink doorlopen. Niks te maken met onzekerheid, gewoon een kwestie van hoe harder hoe beter.
Miss_Malfoy schreef:Ik rijd ze buiten ook gewoon aan een lange teugel.Ik word er niet warm of koud van als ze zo doen, gewoon lekker laten stappen, bij gedribbel rustig praten, zithulp, eventueel een kleine ophouding. Goed dan dribbelt hij wat en is gespannen. Maar omdat hij weet dat ho ook echt ho is, kan ik lange teugel geven zonder dat hij meteen gaat rennen. En dan is er niks aan het handje. Overigens vrees ik dat ik je teleur moet stellen, enkele van de paarden die ik reed mochten buiten toch graag flink doorlopen. Niks te maken met onzekerheid, gewoon een kwestie van hoe harder hoe beter.
Maar ik nodig je graag een keertje uit om chiel te komen rijden. Neem jij je cap en bodyprotecter mee, pak ik de camere he.
Miss_Malfoy schreef:Tja je moet het zelf weten, maar ik denk wel dat je er heel duidelijk mee moet zijn.
Niet als in: Ojee hij luisterd niet naar mijn ho. Nou dan vraag ik maar wat anders. Dat is verwarrend, hou dat vol en hij luisterd binnen no time nergenst meer na.
Het kan imo dus werken maar dan moet je helemaal goed oppassen.
Ik blijf er sceptisch over.