komende zaterdag ga ik met een jonge merrie weer rijden. of nouja rijden, ze word nu rustig zadelmak gemaakt. het wennen aan een zadel hoefde eigenlijk niet en het zitten werd ook als vanzelfsprekend beschouwd. we hebben tot nu toe alleen nog maar gestapt en een halve meter gedraafd, allemaal aan de hand met iemand ernaast.
heet is in totaal nu drie keer gedaan.
de eerste keer kwam ze twee keer omhoog, niet gevaarlijk, ik had het idee dat ze het even niet snapte en dit een goede oplossing vond. we zijn rustig verder gelopen en er was niks aan de hand.
ze is hierna nog twee keer "gereden" door mij, hier is ze niet omhoog gekomen, ook niet geprobeerd.
zaterdag gaan we voor het eerst naar onze bak. omdat ze niet verkeersmak is en onze bak twee x de autoweg oversteken en een stuk ernaast lopen is nemen we de lange route buitenom langs het bos.
dit paard is in haar leven zelden buiten het erf geweest, de keren dat ze met mij bereden is zijn een van de eerste, ze vind het dus nog wat spannend.
de eigenaar zou graag een martingaal omdoen voor het steigeren, niet om haar te beletten te steigeren of om haar kop tussen haar benen te trekken of zoiets raars, maar om mij wat controle te geven en om ervoor te zorgen dat ik normaal kan blijven inwerken op haar als ze omhoog komt. de eigenaar loopt ernaast en houd haar vast.
mijn vraag is of dit nuttig is of dat het misschien juist de verkeerd uitwerking heeft.
we willen haar absoluut niet in een houding dwingen, laat ik daar heel duidelijk over zijn, maar het zou wel de mogelijkheid geven om normaal in te kunnen blijven werken in de mond óók als zij omhoog komt of gewoon haar hoofd omhoog trekt oid en daar zie ik de voordelen wel van in.
ik vraag me alleen af of een martingaal niet tegengesteld werkt als ze steigerd.
dus vraag ik wat ervaringsdeskundigen om hun oordeel te geven

uiteindelijk nemen we zelf de beslissing en mocht de eigenaar toch graag een martingaal omdoen omdat ze zich daar veiliger bij voelt dan leg ik me daar gewoon bij neer. maar ik zou graag horen wat jullie reacties ermee zijn.
het paard is trouwens 6 jaar oud en tot nu toe gebruikt als fok en showmerrie ( arabisch volbloed)

)
maar ik kan het heel moeilijk uitleggen, net als wat jij ws bedoelt met "duwen met open zit" ik denk dat we het over hetzelfde hebben namelijk, maar het is zo moeilijk te omschrijven