Even wat achtergrondinfo.
Ik start met mijn pony nu M1, en dat gaat helemaal niet onverdienstelijk. Echter waar ik veel last van heb, is als hij de bak inkomt, hij ontzettend veel spanning opbouwt, die ik niet direct kan afvloeien. De ene keer is het erger dan de anderen keer, maar bijvoorbeeld afgelopen zondag op de regiokampioenschappen heb ik het eerste deel van mijn proef dusdanig verprutst dat dat een hoop punten en dus plaatsingen scheelt. Hoe verder we in de proef kwamen, hoe meer ontspannen hij ging lopen, en vanaf de galop ging het dan ook weer prima en kregen we weer zevens en achten. Het is gewoon zo zonde om die puntjes te laten liggen. Hij doet tijdens die spanning geen rare dingen gelukkig, ik kan hem redelijk de bak rondkrijgen, maar heel zijn bovenlijn verstrakt en hij zet heel zijn rug vast, geen mooi plaatje en hij is dan bijna niet te zitten, waardoor de boel gewoon slordig wordt.
Even een illustratie. Als ik net op het losrijterrein aankom, heeft hij het ook. Daar heb je natuurlijk wel voldoende tijd om hem te laten wennen en goed voor elkaar te krijgen, maar we beginnen dus zo:

Terwijl we het ook zo kunnen:

Ik kan helaas geen echt goede vergelijkbare fotos vinden, maar op de bovenste foto is hij dus zoo strak en niet te zitten, terwijl hij op de onderste foto lekker loslaat, op 2 pinken te rijden is en gewoon te zitten is

Uiteraard hebben wij les, en ik heb het al even voorgelegd aan mijn instructie. Die stelde voor om zodra we de 'nieuwe' bak binnenkomen hem proberen te laten halsstrekken om te ontspannen. Ik denk alleen niet dat ik hem dus zover krijg
Daarbij krijg je soms dusdanig weinig tijd om de bak te verkennen, dat dit denk niet zoveel zin heeft. Hoe krijg ik hem zover dat we ook zonder de bak te verkennen een ontspannen proef van begin tot eind neer kunnen zetten?
Nog wat kleine puntjes: Voor wedstrijd moeten wij altijd naar vreemd terrein, en hij is dat dus ook gewend. Op de trailer of met opzadelen hebben we absoluut geen problemen, is hij harstikke braaf. Ikzelf ben 9 van de 10 keer ook totaal niet gestresst, dus dat zou niet veel uit moeten maken.
en toch nog winst af en toe
), ik heb toen mijn teugels losgegooit in stap en hem laten stilstaan,
het schijnt wel goed te werken....
zelf ben ik niet onervaren of gespannen