Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

.
. Maar buiten maak je vooral rechte stukken, houd ze haar balans dan ook (na dus veel rechte stukken) automatisch ook in de voltes?loveRoes schreef:Hmmm, de winter is weer een beetje afgelopen, dus dan maar lekker veel naar buiten!! Dat vindt zij zelf ook heerlijk. Maar buiten maak je vooral rechte stukken, houd ze haar balans dan ook (na dus veel rechte stukken) automatisch ook in de voltes?
Zelf ben ik niet zo van het bijzetten, heb liever dat ze het op eigen kracht en benen leert.
Merya schreef:Ik ben wel benieuwd waarom Petitparis (en andere mensen die een stukje gepost hebben) lange stukken galopperen zo belangrijk vind.
Wat leer je een paard daarmee? Hoe komt een paard met het rechtuit galopperen op een goede manier op het achterbeen?
Het paard komt daarmee juist op de voorhand te lopen! Paarden die geen balans hebben in de galop zullen gaan rennen/hard galopperen om hun balans te compenseren. En uit ervaring weet iedereen denk ik wel dat een paard wat moeite heeft met balans heel moeilijk op een nette (!!) manier te corrigeren is. Vaak wordt het zagen of teugeltrekken om het paard 'onder' zich te houden. Dat is voor een paard geen plezierige manier van aanleren! Het helpt ze daarom écht niet om lange stukken te laten galopperen!
Juist het aanleren van die overgangentjes zijn zo belangrijk! Het paard leert op een speelse manier hoe het zijn achterbeen moet gebruiken, en als je maar vaak genoeg een goede overgang en inzet beloond en de stukjes uitbreid dan komt het echt vanzelf!
Er worden 2 dingen door elkaar gehaald: achterhand versterken en het zoeken naar balans. Voor zoeken naar balans is de bovenste aanpak het beste. Bij het versterken van de achterhandspieren (waarbij al wél balans is) kun je inderdaad wel denken aan galoptraining.