Djoeke (fries) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xIndyraah

Djoeke (fries) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 18:17

Heey,
het is wel eventjes geleden dat ik nog op djoeke heb gereden omw het slechte weer, maar wanneer mijn piste terug wat op gedroogd is begin ik er terug aan ^^
Ik heb ze al 2jaar, kan zelf niet zo goed rijden (altijd manege lessen gehad) & had een hele grote schrik gehad op paarden door mijn ander paardje. Dus heb ik van de zomer lessen beginnen nemen met haar (dressuur) & het gaat al veel beter. Ik heb zo goed als geen bang meer op haar. Ze is heel moeilijk links om haar te buigen rond u binnen been. rechts gaat het beter. Ik rij dus ook met sporen, want ze reageert amper op mijn beengebruik (in februari ga ik ropeskipping doen & gaan joggen om wat meer beenspieren te krijgen) Zodra ze reageert op gwn mijn benen vliegen mijn sporen eraf :) Rechts draait ze wel goed mee ook in draf, in stap links ook maar zodra ik begin te draven ben ik ze links kwijt.
Maar daar oefenen we op ^^
Graag opbouwende commentaar & wees lief ajb :p
Groetjes

http://www.youtube.com/watch?v=0FtWpb-au7Y

Britt_S

Re: Djoeke (fries) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:52

heey, ziet er wel goed uit ondanks je al even niet meer hebt gereden. maar ookal heb je sporen aan, je moet je benen stil bij het paardje houden, anders zit je hem de hele tijd te prikken ;) en voor stelling, veeel voltes rijden

Sabrina1304

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:53

Het is van ver gefilmd maar ik denk dat je nogal met je handen beweegt. Probeer je handen iets meer te ontspannen en stiller te houden.
Wel een prachtig paard zeg! Nog veel succes samen!

Wietskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:56

Ziet er goed uit!

Probeer alleen niet te ver achter in je zadel te zitten, en je handen doen ook mee aan het lichtrijden, probeer ze stil te houden!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:33

Mooi beest

ik zou toch de sporen af doen, sporen zijn niet voor mensen met weinig beenkracht
meer aan het been krijgen kan je ook je aanleren door schijnovergangen te maken en veel tempowisselingen
zo zal ze beter op je been reageren
en in stap simpele zijgangen maken hoeft niet op hoog nivo als je maar merkt dat ze wijkt voor je been kan je bv doen over de middenlijn en dan wijken naar de hoefslag

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:01

Sabrina1304 schreef:
Het is van ver gefilmd maar ik denk dat je nogal met je handen beweegt. Probeer je handen iets meer te ontspannen en stiller te houden.
Wel een prachtig paard zeg! Nog veel succes samen!

Ja dat kan wel, kbn nog altijd wat gespannen, bang da ze wegspringt ofzo. Had ik veel met pepper (mijn ander paard) die is bang van alles & kvergeet altijd dat zij niet zo bang is.
Ik zal als ik terug aan het rijden ben nog wat filmen ^^
dankje

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:02

Wietskee schreef:
Ziet er goed uit!

Probeer alleen niet te ver achter in je zadel te zitten, en je handen doen ook mee aan het lichtrijden, probeer ze stil te houden!

Jah van dat te ver zitten naar achter, zij heeft een ingezakte rug.
Ze hebben er vroeger te vroeg mee gereden en nu is die wat ingezakt. vandaar ook dat wolletje onder het zadel.
& dankje zal op mijn handen letter ^^

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:04

Jenny_S schreef:
Mooi beest

ik zou toch de sporen af doen, sporen zijn niet voor mensen met weinig beenkracht
meer aan het been krijgen kan je ook je aanleren door schijnovergangen te maken en veel tempowisselingen
en in stap simpele zijgangen maken hoeft niet op hoog nivo als je maar merkt dat ze wijkt voor je been kan je bv doen over de middenlijn en dan wijken naar de hoefslag

Mijn lesgeefster had dat gezegd dat ik er even mee moest rijden. Bij haar reageerde ze ook bijna niet op haar benen, vandaar, het is eigenlijk een verfijning van onze bene, maar ze reageert er beter op nu, dus we gaan dat afbouwen, mindr sporen meer been & uiteindelijk terug zonder ^^

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:04

Mooi paard!

Maar wat ik zou doen: Sporen af, je hebt geen stille beenligging en hinderd het paard nu steeds. En als je zo bang bent, waarom heb je dan geen cap op? (gewoon belangstelling, geen verwijt). En je handen bijelkaar houden.

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:05

Britt_Mara schreef:
heey, ziet er wel goed uit ondanks je al even niet meer hebt gereden. maar ookal heb je sporen aan, je moet je benen stil bij het paardje houden, anders zit je hem de hele tijd te prikken ;) en voor stelling, veeel voltes rijden

Ja dankje, kan ook niet doorzitten in draf Oo
mijn licht rijden gaat het al veel beter :D fries is anders in rijden enz vind ik als een ander paard. Maar ik zal er op letten ^^ dankje

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:06

Jenny_S schreef:
Mooi beest

Hier ben ik het mee eens.
Als je paard niet op je been reageert en je hebt hulp nodig, is een tikje van de zweep bij je kuit een stuk nuttiger dan constant met je sporen te zitten prikken.
Daar word ze alleen nóg maar stomper op je been/spoor van ;)
Op het moment dat je paard goed aan je been is, zal voltes rijden en hem nageeflijk rijden veel makkelijker zijn, want nageeflijkheid komt voor uit voorwaartsheid.
Ook moet je op je lichtrijden letten, soms lijkt het alsof je op je handen rijdt zegmaar, probeer niet aan de teugels te hangen.
Wel een leuk paardje, komt vast helemaal goed.

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:07

Mayflower_ schreef:
Mooi paard!

Maar wat ik zou doen: Sporen af, je hebt geen stille beenligging en hinderd het paard nu steeds. En als je zo bang bent, waarom heb je dan geen cap op? (gewoon belangstelling, geen verwijt). En je handen bijelkaar houden.

Ik blijf wel zitten hoor, heb haar al 2jaar dus met haar heb ik niet echt schrik , vooral schrik als zij opeens op iets aan het letten is en zo focust op iets, dat ze dan zot gaat doen. maar dat doet ze eigenlijk helemaal niet, (het zit tussen mijn 2oren van dat wegschieten, pepper doet dat maar zij niet drm dat ik ook nog wat gespannen ben soms) maar als er nu veel wind is ofzo zet ik wel een cap op ^^

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:10

DaisyDarling schreef:
Jenny_S schreef:
Mooi beest

Hier ben ik het mee eens.
Als je paard niet op je been reageert en je hebt hulp nodig, is een tikje van de zweep bij je kuit een stuk nuttiger dan constant met je sporen te zitten prikken.
Daar word ze alleen nóg maar stomper op je been/spoor van ;)
Op het moment dat je paard goed aan je been is, zal voltes rijden en hem nageeflijk rijden veel makkelijker zijn, want nageeflijkheid komt voor uit voorwaartsheid.
Ook moet je op je lichtrijden letten, soms lijkt het alsof je op je handen rijdt zegmaar, probeer niet aan de teugels te hangen.
Wel een leuk paardje, komt vast helemaal goed.

Ah ja, ben ook aan het proberen met zweep. maar daar heeft ze precies wat bang van. is ze wat heviger, mijn lesgeefster rijd ze dan met zweep & ik soms dan ook als ze het wat gewend is. maar alleen als ze er niet is rijd ik liever zonder. Maar zal het toch proberen ^^
En dat van teugels hangen, hier is ze al moe, dan gaat ze echt ongeloofelijk hard hangen met haar hoofd als ze het beu is. Geef haar dan benen & dn hangt ze voor 5sec niet meer :p ik moet ze actiever krijgen, doe ik dat met gwn veel beendruk en zweepje?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:16

@Indy
Oke :),
Het begin dat je maakt is al goed, je rijd haar met je been voorwaarts en daardoor hangt ze minder.
Dit moet je dus gewoon doorzetten, been = reactie, zoniet dan krijgt ze een tikje met de zweep erbij.
Als ze dan reageert op je been doet ze het dus goed en mag je haar als ze het meerdere keren goed doet gewoon belonen.
Als ze goed aan het been is kun je aan de voorkant beginnen(van achter naar voor rijden), maar daar zal je lesgeefster je veel meer over kunnen vertellen.
Om ervoor te zorgen dat ze het niet beu word moet je haar bezig houden, figuurtjes, schijnovergangen, balkjes stappen. Je moet lekker blijven variëren met der.

En als ze liever niet met zweep rijd als je lesgeefster er niet is en je gaat het toch doen, zou ik toch echt een cap opzetten.
Dan voel je je ook veiliger en dat heeft ook invloed op je 'lef' en je rijden. Succes :)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:21

Ik ga met de rest mee wat betreft je sporen. Het is misschien lastig, maar als je je benen niet stil kunt houden stomp je haar alleen maar meer af als je met sporen rijd en steeds onbedoeld prikt.. En dat zou ook jammer zijn..

Voor de rest zou ik wel naar je zadel laten kijken. Ik snap dat ze een wat doorgezakte rug heeft, maar alleen zo'n bontje helpt naar mijn idee niet helemaal. Daarom zit jij automatisch nu te ver achterin het zadel..

Voor de rest is het een erg leuk beestje en met wat hulp komt het wel goed :)

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:30

DaisyDarling schreef:
@Indy
Oke :),
Het begin dat je maakt is al goed, je rijd haar met je been voorwaarts en daardoor hangt ze minder.
Dit moet je dus gewoon doorzetten, been = reactie, zoniet dan krijgt ze een tikje met de zweep erbij.
Als ze dan reageert op je been doet ze het dus goed en mag je haar als ze het meerdere keren goed doet gewoon belonen.
Als ze goed aan het been is kun je aan de voorkant beginnen(van achter naar voor rijden), maar daar zal je lesgeefster je veel meer over kunnen vertellen.
Om ervoor te zorgen dat ze het niet beu word moet je haar bezig houden, figuurtjes, schijnovergangen, balkjes stappen. Je moet lekker blijven variëren met der.

En als ze liever niet met zweep rijd als je lesgeefster er niet is en je gaat het toch doen, zou ik toch echt een cap opzetten.
Dan voel je je ook veiliger en dat heeft ook invloed op je 'lef' en je rijden. Succes :)

Ok , jah ik beloon haar wel altijd als ze goed heeft gereden. Ook tijdens het rijden, ik moet een paar pistjes draven, met wat cirkeltjes & voltes (jah ik varieer wel hoor, m'n lesgeefter zei het ook dat je moet varieren, ik probeer ook soms te wijken, soms gaat het al heel goed :D maar links jah dat is een probleem) en dan moet ik eventjes laten stappen en belonen. Ook als ik bv mijn cirkel moet kleiner maken en dat lukt beloon ik haar tijdens het draven enz ^^

& ok zal er aan denken om een cap op te zetten als ik met zweep rijd :)

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:32

kaatje89 schreef:
Ik ga met de rest mee wat betreft je sporen. Het is misschien lastig, maar als je je benen niet stil kunt houden stomp je haar alleen maar meer af als je met sporen rijd en steeds onbedoeld prikt.. En dat zou ook jammer zijn..

Voor de rest zou ik wel naar je zadel laten kijken. Ik snap dat ze een wat doorgezakte rug heeft, maar alleen zo'n bontje helpt naar mijn idee niet helemaal. Daarom zit jij automatisch nu te ver achterin het zadel..

Voor de rest is het een erg leuk beestje en met wat hulp komt het wel goed :)

Jaah kan ik wel proberen maar het probleem is, zonder sporen krijg ik haar helemaal niet rond mijn been, echt niet, en dan loop ze echt als een circus paard. Ipv haar mee te draaien met mijn been draait ze haar zo rond maar naar de andere kant. en dan een bocht is dat heel eng als je bv naar links draait en ze staat bijna helemaal naar rechts gebogen. snap je? drm dat ik liever met sporen rijd.

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:34

Oh ja & wat het zadel betreft, het is juist een nieuw, het past echt goed enz, maar haar rug komt rechter als ik er elke dag mee rijd. & daar zaten wat daagjes tussen drm dat het trg wat hangt. Als ze rijd krijgt ze trg meer spieren & dat gaat hij minder hangen.
Zoals nu , heel de winter wat stilgestaan & hangt die trg veel lager dan hier bv op de video.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:34

Helpt het je ook niet als je een zweepje aan de binnenkant hebt? Dat je haar daar op de plek van je been even een tikje geeft (gewoon even kriebelen met je zweep?)

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:39

kaatje89 schreef:
Helpt het je ook niet als je een zweepje aan de binnenkant hebt? Dat je haar daar op de plek van je been even een tikje geeft (gewoon even kriebelen met je zweep?)

Dat ze wat naar binnen draait ?
Ik kan proberen, links is ze echt zo vast,
Ik denk, ze heeft vroeger aan de koets gehangen en ze draait altijd naar rechts, vandaar dat rechts veel makkelijker gaat dan links (zoals in het filmpje, dan vind ik precies dat ze heel goed om mijn binnen been is)
Maar ik snap het eigenlijk niet, want toen ik ze juist had, ging ze eigenlijk bijna geen meter vooruit, en reed ik met mijn zweep, ik mocht haar tikken geven ze reageerde niet bang ofzo helemaal niet.
Maar sinds dat ik wat intensiever ben gaan rijden tegen de volgende lente heeft ze daar wel bang van..
Raar vind ik

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:42

Gewoon even met instructrice overleggen en er mee bezig gaan om het te oefenen. En misschien zit ze wel vast? Die van mij wou nooit rechtsom, was een drama hoe scheef die was, heb er toen een paar keer een osteopaat bij gehaald en hij zat dus echt heel erg vast.. Nu is dat gelukkig allemaal weer goed en loopt hij weer helemaal recht :) Ken het probleem wel, dat door je binnenbeen heen vallen en met rijden kun je veel oplossen maar soms niet alles.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:42

ben niet zo gecharmeerd van je lichtrijdtechniek.. of je zit.. ik weet het niet.
het mag wat actiever. vind het nog veel te braafjes en suffig.
Je rijdt je figuren opzich wel netjes. En je begint pas net weer.
raad je wel zitles aan.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:46

xIndyraah schreef:
Mayflower_ schreef:
Mooi paard!

Ik blijf wel zitten hoor, heb haar al 2jaar dus met haar heb ik niet echt schrik , vooral schrik als zij opeens op iets aan het letten is en zo focust op iets, dat ze dan zot gaat doen. maar dat doet ze eigenlijk helemaal niet, (het zit tussen mijn 2oren van dat wegschieten, pepper doet dat maar zij niet drm dat ik ook nog wat gespannen ben soms) maar als er nu veel wind is ofzo zet ik wel een cap op ^^

als jij het gevoel hebt dat het paard niet met de aandacht bij jou zit, is ie niet bij jou. (ongeacht of ze er echt misbruikt van maakt of niet). en als ik naar het filmpje kijk, herken ik dit er ook wel in.
Zet haar maar eens aan het werk. En dan bedoel ik niet gemeen,..maar gewoon aandacht vragen. Vragen = reactie krijgen. Actiever, overgangen, figuren.. rust nemen (aangezien de lang aandacht vragen ook weer een domper kan zijn) en dan weer actie.
Wedden dat ie dan helemaal voor jou wordt?

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:49

Knert schreef:
als jij het gevoel hebt dat het paard niet met de aandacht bij jou zit, is ie niet bij jou. (ongeacht of ze er echt misbruikt van maakt of niet).
Zet hem maar eens aan het werk. En dan bedoel ik niet gemeen,..maar gewoon aandacht vragen. Vragen = reactie krijgen. Actiever, overgangen, figuren.. rust nemen (aangezien de lang aandacht vragen ook weer een domper kan zijn) en dan weer actie.
Wedden dat ie dan helemaal voor jou wordt?

Geen aandacht is veel gezegd, gwn zo is eventjes afwezig, & ok zal het eens proberen :p

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:51

kaatje89 schreef:
Gewoon even met instructrice overleggen en er mee bezig gaan om het te oefenen. En misschien zit ze wel vast? Die van mij wou nooit rechtsom, was een drama hoe scheef die was, heb er toen een paar keer een osteopaat bij gehaald en hij zat dus echt heel erg vast.. Nu is dat gelukkig allemaal weer goed en loopt hij weer helemaal recht :) Ken het probleem wel, dat door je binnenbeen heen vallen en met rijden kun je veel oplossen maar soms niet alles.

Hmm ja dat kan, maar denk het niet hoor, want bij mijn lesgeefster doet ze het wel. Ook wel na wat "vechten" (kdacht dat ze dat deed als ze niet meer gebogen was dat ze direct een volte deed zodat ze dat trg deed). Zij kan constant haar benen opspannen en die stilhouden enz. ik niet, vandaar dat ik ook ga sporten om beenspieren te krijgen.
Dus dan hoop ik dat het gaat beteren :D