Valse oprichting jonge dressuurpaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsk

Valse oprichting jonge dressuurpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 15:17

Ik las het laatste in De Paardenkrant (volgens mij) een stukje over jonge paarden die in de Pavo/Subli-Cup met een vier/vijfjarige leeftijd opgericht lopen. Nou heb ik al zoiets van... jonge paarden oprichten? De meeste botten zijn nog volop in de groei en dan gelijk belasten?!

Ook, over dat valse oprichting, ben ik het helemaal mee eens. Oprichting is het niet, het is meer "beweeg met die benen, hoofd omhoog en ik verheug me op alle fysieke problemen later" en niet "goed over de rug rijden, wat mindere bewegingen en een gezond sportpaard later".

Ik denk ook dat dit met het gemiddelde leeftijd van een sportpaard te maken heeft, omdat die spieren en pezen om een te jonge leeftijd zo veel belast worden. Waar gaat de paardensport toch heen?!

Wat vinden jullie ervan?

RoodZonnetje

Re: Valse oprichting jonge dressuurpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:23

Ik volg al die wedstrijden bewust vanwege al dat valse spektakel. Maar de keren dat ik perongeluk iets zie krijg ik spontaan pijn in mijn nek. Ik ben het dus met je eens :)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:24

Helemaal mee eens.. jonge dieren vooral lang en laag rijden.. maar zie dat zo weinig... Rij zelf ook een 6 jarige en die rijden we dus ook vooral lang en laag. WEL over de rug natuurlijk!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:57

Waarom ga je een jong paard dat je dus nog niet op het achterbeen kunt houden lang en laag rijden? Wat is het doel wat je daarmee voor ogen hebt?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:26

Tja, daar scoren ze kennelijk punten mee. Doe je het niet, dan zit je er niet bij. Zowiezo moet de jurering wat mij betreft anders in die jonge paardenproeven. Die enkele uitzondering die uit zichzelf zo makkelijk loopt, tja, dat is dan het dier met misschien wel het meeste talent. Reken er maar op dat ie thuis in de training ook wel veel wat lager wordt gereden. ;)

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:33

Ik ben ook van mening dat veel jonge sportpaarden die mee doen aan wedstrijden voor 4 jarigen of 5 jarigen behoorlijk pittig werk moeten verrichten voor hun leeftijd. Ook als ik kijk naar de jonge hengsten in hun verrichtingsproeven en zo. En dan zijn ze nog zo jong maar je weet dat ze thuis ook al het nodige werk verzet moeten hebben om hiervoor klaar gestoomd te worden. Eigenlijk zou het stamboek daar iets aan moeten doen. We weten allemaal dat t ook voor een groot gedeelte om geld draait maar waarom zo jong? Mijn 4 jarige gaat dit jaar nog niet naar de keuring en zal ook geen proeven afleggen behalve mss een onderling B dressuurwedstrijdje. Die is nog relatief jeugdig en ik vraag me dan ook af hoe die 4 en 5 jarigen er al zo uit kunnen zien...

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:15

mee eens! Maar ik denk dat je ook moet kijken naar de bouw van de paarden. Sommige paarden, zeker de jonge sportpaarden die nu gefokt worden, hebben een hogere hals inplanting waardoor oprichting niet meer zo zwaar is dat het is voor een paard met een lage halsinplanting.

een 4 of 5 jarige waar iedere week lekker mee gewerkt wordt (3x keer rijden, 1 a 2x longeren en 2 a 3x vrij bv wat geen kwaad kan) groeien best hard hoor als je ze goed te eten geeft.. Ik ben nu een 3 jarige aan het beleren, als die straks 4 is herken je der niet meer terug hoor..

SachaPhantom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:07

Helemaal mee eens!!!! Ik ben op zoek naar een nieuw paard, dus struin elke dag marktplaats en sporthorses af en zie veel filmpjes, en wat je dan al ziet bij die jonge dingen, dat is bijna niet verantwoord. Het kan bijna niet anders dan dit effect heeft op het gestel van het paard.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:15

wat een gepiep weer :') zonder dat men de echte ins-and outs weet :Z

neem van mij aan de kwaliteit en de bouw van die paarden die aan de Pavo-cup of andere jonge paardenwedstrijd meedoen
vele mate beter is als het paard van de gemiddelde bokker hier :o
Die paarden hebben een natuurlijke aanleg/talent om op het achterbeen te komen en in de oprichting te lopen...anders scoren ze niet ;)

Ik heb zelf ook meegedaan met mijn jonkie vorig jaar, maar die kwam kracht en talent te kort,
dus die oprichting en op het achterbeen komen kon ik toen ook wel vergeten...daar waren mijn punten ook naar :P
Die jury's zijn echt vakbekwaam om het echte talent eruit te pikken hoor!
Daarnaast hoeven 4 jarige alleen maar één kwartier stap, draf , galop, verruimen en 5 meter wijken.
Bij de 5 jarigen komt daar schouderbinnenwaarts bij...lijkt mij toch niets speciaals!
Thuis rijden ze die paarden ook niet 7 dagen per week bovenin hoor :')

Ps ik heb het niet over verkoopfoto's met een valse knik :Y)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 30-03-11 16:20, in het totaal 2 keer bewerkt

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:17

Ik zie er niet echt probleem in om 4/5 jarigen op te richten gedurende de proef zelf, mits er bij het IN én UIT rijden wél lang en laag gereden wordt... Heb de mijne ook zo gereden toen ze 5/6 was.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:27

Lang en laag is ook niet alles, dan laat je ze de grond inlopen omdat het achterbeen niet snel genoeg is en dat is ook niet gewenst.

Bij jonge paarden moet je een middenweg vinden, kijken wat ze aanbieden. Mijn paard rij ik wel bij elkaar maar niet opgericht, wanneer ze een stukje oprichting aanbiedt neem ik dat mee.
Lang&laag doe ik vaak alleen op het einde, wanneer ze haar achterbeen er fijn onder heeft.

Paarden die meelopen in de pavo-cup bieden veel meer aan, vervolgens is het alleen nog maar een kwestie van 'ermee spelen'.
Vergeet ook niet, die paarden hebben vaak zoveel talent dat het ook alleen maar een spelletje voor ze is. Thuis worden ze heus niet altijd zo getraind.
Het vergt wel management, zulke paarden lopen makkelijk over zichzelf heen, dat moet je als eigenaar wel in de gaten hebben (en aangezien het meestal paardenmensen zijn hebben ze dat ook wel).

Het vervelende is dat sommige mensen het proberen na te bootsen met een paard wat er nog niet klaar voor is/het niet uit zichzelf aanbiedt...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:53

listiglistje schreef:

neem van mij aan de kwaliteit en de bouw van die paarden die aan de Pavo-cup of andere jonge paardenwedstrijd meedoen
Die paarden hebben een natuurlijke aanleg/talent om op het achterbeen te komen en in de oprichting te lopen...anders scoren ze niet ;)

Ik heb zelf ook meegedaan met mijn jonkie vorig jaar, maar die kwam kracht en talent te kort,
dus die oprichting en op het achterbeen komen kon ik toen ook wel vergeten...daar waren mijn punten ook naar :P
Daarnaast hoeven 4 jarige alleen maar één kwartier stap, draf , galop, verruimen en 5 meter wijken.
Bij de 5 jarigen komt daar schouderbinnenwaarts bij...lijkt mij toch niets speciaals!

De jury's zijn meestal NIET vakbekwaam!
De paarden lopen inderdaad regelmatig in een valse knik en een schijnoprichting en sommigen zelfs al in een schijnverzameling. Ik mag toch hopen dat jij je daar inderdaad niet aan schuldig maakt, veel ,vooral, sub-toppers toch echt wel!. Er is maar weinig over van het gangwerk. Aan de ene kant van het veld zie je de merries met veulens en de jonge dieren aan de hand gepresenteerd, aan de andere kant van het veld de PAVO-cup. Dan is het toch wel hééél schreinend om te zien hoe weinig er over is van wat een paard van nature op dat andere veld wél laat zien. De paarden worden veelal in Rollkur-achtige posities "los" gereden in plaats van "" van achteren naar voren" met voldoende lengte in hun lichaam. Dat is er tijdens het "losrijden" uitgeperst. En dat zijn géén incidenten...!!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:55

...En dan Mevr. R. maar roepen dat de paarden "Zo natuurlijk worden voorgesteld"....! Was dat maar waar!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:56

Tja........... ik vind het ook helemaal niks. Maar ze organiseren wedstrijden voor jonge paarden en daar gaan de mensen dan op af.

Geen wonder: veel paarden zijn in de vernieling gereden nog voordat ze 10 of 12 jaar zijn op de 1 of andere manieren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:08

Listiglistje: Leuk en aardig dat ze meer in de oprichting en met een meer ondertredend achterbeen geboren worden, maar dat hoeft nog niks te maken te hebben met nageeflijkheid en verzameling. Daar moet toch wel even meer mee gebeuren voordat dat goed is.

Bij een correcte lang en laag/voorwaarts neerwaarts mag het paard ook zijn gewicht niet weer naar de voorhand verplaatsen. Je wilt 50-50 hebben dan.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:51

murphy102 schreef:
listiglistje schreef:

De jury's zijn meestal NIET vakbekwaam!
De paarden lopen inderdaad regelmatig in een valse knik en een schijnoprichting en sommigen zelfs al in een schijnverzameling. Ik mag toch hopen dat jij je daar inderdaad niet aan schuldig maakt, veel ,vooral, sub-toppers toch echt wel!. Er is maar weinig over van het gangwerk. Aan de ene kant van het veld zie je de merries met veulens en de jonge dieren aan de hand gepresenteerd, aan de andere kant van het veld de PAVO-cup. Dan is het toch wel hééél schreinend om te zien hoe weinig er over is van wat een paard van nature op dat andere veld wél laat zien. De paarden worden veelal in Rollkur-achtige posities "los" gereden in plaats van "" van achteren naar voren" met voldoende lengte in hun lichaam. Dat is er tijdens het "losrijden" uitgeperst. En dat zijn géén incidenten...!!

Tja ik ben het hier toch wel een beetje mee eens... De manier van voorstellen van veel 4-jarigen op Pavo e.d. is echt niet goed voor de ontwikkeling :n Natuurlijk bieden ze veel aan, maar dat absoluut niet hoor. En ik weet op wat voor manier ze voorbereid worden (inside information) en daar word ik niet vrolijk van. Dat is niet 3/4x per week 20-30 minuten relaxed rijden :n En de paarden die het niet pikken, gooien de handdoek in de ring en die zul je uiteindelijk ook niet in een dergelijke competitie zien. En er zijn er zat die dat niet trekken dus afhaken.
Het is inderdaad schrikbarend om het verschil te zien tussen de keurmerries en de manier waarop (even oude) paarden voorgesteld worden bij een jonge paarden wedstrijd.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 08:03

Tjuppie natuurlijk zul je altijd stallen hebben die vlug de basis over willen slaan en er praktijken op na houden die niet door de beugel kunnen (zoals bv in de schoenen zetten etc)
Maar over het algemeen gebeurt dit echt niet hoor, paarden worden gewoond thuis netjes getraind en heel gehouden. (dat vergt idd goed management zoals Pion aangeeft)
Getrixte paarden of paarden die niet volgens het gevraagde aan de hand van de leeftijd worden voorgesteld, worden gigantisch afgestraft!
Zoals bv laatst in Den Bosch, Diederik met Arlando tijdens de finale van de hengstencompetitie (paard start overigens al ZZ-L :o )
EDIT* zie net dat hij het ZZ-L gewonnen heeft in Schaijk :P 1e proef 2e en 2e proef 1e

En murphy102 die Rollkur-achtige posities zullen vast in een enkel geval voorkomen, maar ik zie ze niet hoor en ik ben bijna bij al van dat soort evenementen aanwezig ;)
Ik denk dat het gevaar meer schuilt bij de amateur ruiter als bij de prof die weet waar hij mee bezig is, zoals Pion al aangeeft......
Citaat:
Het vervelende is dat sommige mensen het proberen na te bootsen met een paard wat er nog niet klaar voor is/het niet uit zichzelf aanbiedt...

Overigens pak de lijsten van de pavocup finales er maar bij van de laatste jaren, meer dan 2/3 loopt succesvol nationaal/internationaal en dit niveau vergt een bepaalde leeftijd en zijn dus niet kapot gereden ;)

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 08:47

oliebol heel verhaal getypt, logt ie me uit :+ Zal het straks opnieuw doen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:07

Nou Listiglistje, als jij er altijd bij bent en jij ziet niet hoe er gereden wordt dan zegt dat genoeg over jou, want er wordt nagenoeg alléén maar zo gereden, of dat nu bij de jonge paarden-rubrieken is of op de Hengstenkeuring of welk evenement dan ook! En dat die paarden nationaal en internationaal "lopen", is niet zo verwonderlijk, aangezien juist door de top en subtop zo gereden wordt. Het is immers SJ geweest die de Rollkur -later toen het verboden werd! met het grootste gemak LDR van gemaakt- hier heeft geïntroduceerd!! Deze methode kán niet op een goede manier uitgevoerd worden, niet door de amateur en ook niet door de top! Als je begrijpt hoé het gedaan wordt, moet je dat ook snappen!
Wat moeten jonge paarden nu verzamelen en oprichten, ook al worden zo kant-en-klaar gefokt.
Deze trainingsmethode betekent ABSOLUTE controle, hetgeen gelijk staat aan dwang!! Men rijdt van voor naar achteren; achter op het gaspedaal, voor op de handrem, de rug wordt omhoog gepusht (kan nergens anders heen), er wordt geen buikspier aangespannen. Gevolg: schijnverzameling! Maar ook een hoog voorbeen, te eng in de hals en heel belangrijk: een achterbeen wat NIET onder de massa kán komen!
Kijk dan toch nog maar eens goed, Listiglistje!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:21

murphy102 schreef:
Nou Listiglistje, als jij er altijd bij bent en jij ziet niet hoe er gereden wordt dan zegt dat genoeg over jou, want er wordt nagenoeg alléén maar zo gereden, of dat nu bij de jonge paarden-rubrieken is of op de Hengstenkeuring of welk evenement dan ook!

misschien zie ik het niet omdat ik zelf ook zo rijdt en aan dat soort evenementen deelneem ;) overigens hanteer ik niet de roll-kur methode :P
Ik heb op internationale stallen gestaan en voor gereden, maar dan is mijn ervaring toch anders, want daar zag ik het niet en in mijn omgeving en op andere stallen ook niet....(en zit hier toch in hartje dressuurland Brabant :P )

Over de Roll-kur dat lijkt mij een andere discussie die mij hier niet op zijn plaatst lijkt :o
Of je nu wel of niet voor bent, mits goed toegepast door professionele ruiters die weten waar ze mee bezig zijn,
kan het wel degelijk meerwaarde hebben, dat blijkt wel door de successen van Nederlanders internationaal!
Maar ik denk dat ik en jij dat niet kunnen beoordelen, want daarvoor moet je zelf op dat niveau rijden en de overigens al eeuwenoude techniek ook daadwerkelijk beheersen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:29

listiglistje schreef:
murphy102 schreef:
Nou Listiglistje, als jij er altijd bij bent en jij ziet niet hoe er gereden wordt dan zegt dat genoeg over jou, want er wordt nagenoeg alléén maar zo gereden, of dat nu bij de jonge paarden-rubrieken is of op de Hengstenkeuring of welk evenement dan ook!

misschien zie ik het niet omdat ik zelf ook zo rijdt en aan dat soort evenementen deelneem ;) overigens hanteer ik niet de roll-kur methode :P
Ik heb op internationale stallen gestaan en voor gereden, maar dan is mijn ervaring toch anders, want daar zag ik het niet en in mijn omgeving en op andere stallen ook niet....(en zit hier toch in hartje dressuurland Brabant :P )

Over de Roll-kur dat lijkt mij een andere discussie die mij hier niet op zijn plaatst lijkt :o
Of je nu wel of niet voor bent, mits goed toegepast door professionele ruiters die weten waar ze mee bezig zijn,
kan het wel degelijk meerwaarde hebben, dat blijkt wel door de successen van Nederlanders internationaal!
Maar ik denk dat ik en jij dat niet kunnen beoordelen, want daarvoor moet je zelf op dat niveau rijden en de overigens al eeuwenoude techniek ook daadwerkelijk beheersen.

En hier sla je de spijker op zijn kop!
Dit, wat de top doet zou beter "spektakel-rijden" genoemd kunnen worden, want het heeft NIETS met dressuur te maken. En aangezien dressuur alleen maar klassiek gereden kan worden, zijn we het dus over dit punt eens!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:40

Oke nog een keer.
Arlando is de enige die daarop afgestraft werd, maar er waren er zat meer die met open monden (o nee, dichtgesnoerde bekken), heel veel spanning, apart voorbeen maar geen achterbeen en ruggebruik en als een plank door de bocht voorgesteld werden. En dat is hoe men het daar wil zien, anders word er niet gescoord. Dus stelt men de paarden ook maar zo voor. Deze paarden hoeven alleen niet op zo'n evenement even bovenin geprikt te lopen, zoiets wordt thuis ook geoefend ;) En dan heb ik het nog niet eens alleen over schoenen, hoe vaak ik ook niet het gassen door de baan gezien heb, met in elke hoek iemand met zweep zodat de paarden 'leren' om te GAAN. Niet mijn manier kan ik je zeggen :n

Ik ben blij dat ik kan rijden voor eigenaren die liever zien dat hun paarden fijn opgeleid worden en dat heeft nooit haast, dan dat ik ze koste wat kost zou moeten voorstellen op die competities. Ik hou de paarden liever blij en vrolijk en ook dan worden ze goed hoor, het duurt misschien alleen een jaartje langer.

Helaas zie je dat er nationaal ook steeds meer op die manier gejureerd gaat worden (met de nieuwere juryleden). Erg zonde hoor.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:47

Tjuppie schreef:
Arlando is de enige die daarop afgestraft werd, maar er waren er zat meer die met open monden (o nee, dichtgesnoerde bekken), heel veel spanning, apart voorbeen maar geen achterbeen en ruggebruik en als een plank door de bocht voorgesteld werden.

Tjuppie ga zelf eens met een jonge hengst van 4 à 5 jaar (in dekdienst) eens rijden in zulke entourage....
ik vrees dat ook paarden die thuis fijn en correct worden afgericht daar zo door de baan gaan...het is niet niets zo'n hal vol met mensen en entourage ;)

Over het achterbeen van sommige paarden, imo heeft dat ook met de fokkerij te maken, sommige (duitse) invloeden zijn niet gunstig :o
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 31-03-11 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:49

Er zijn echt jonge paarden die uit zichzelf al in een prachtige balans lopen, van zichzelf opwaarts zijn gebouwd met een goede hals- en romprichting en dus veel zelfhouding hebben. Dan praat je niet over oprichting maar een natuurlijke balans. Die paarden lopen uit zichzelf al prachtig bergop.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:00

listiglistje schreef:
Tjuppie schreef:
Arlando is de enige die daarop afgestraft werd, maar er waren er zat meer die met open monden (o nee, dichtgesnoerde bekken), heel veel spanning, apart voorbeen maar geen achterbeen en ruggebruik en als een plank door de bocht voorgesteld werden.

Tjuppie ga zelf eens met een jonge hengst van 4 à 5 jaar (in dekdienst) eens rijden in zulke entourage....
ik vrees dat ook paarden die thuis fijn en correct worden afgericht daar zo door de baan gaan...het is niet niets zo'n hal vol met mensen en entourage ;)

Ja precies, dat is het excuus wat ze allemaal gebruiken: 'De entourage is zo spannend, dan worden ze vanzelf gespannen'. Lekker makkelijk vind ik dat :roll: Zoek vooral de fout niet bij jezelf...

Overigens zal ik niet zeggen dat er geen paarden bij zijn die niet echt heel veel talent van zichzelf hebben en die WEL eerlijk voorgesteld worden. Maar dat is niet de meerderheid.