zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daphnijntje

zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 14:59

Ik hoor vaak mensen zeggen : ja de zweep is zielig als jij niet door loopt gaan we je toch ook niet heel hard slaan met een zweep?
Maar dan denk ik altijd :Een tikje geven is niet om je paard mee te straffen maar om je hulp duidelijker te maken.
Wat vinden jullie?

graag een reactie
Laatst bijgewerkt door Revanches op 20-03-11 21:35, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Onnodige, enorme foto van een zweep verwijderd. En spelling/typfouten verbeterd

moniqueXO

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:00

Kan ook om te straffen zijn, maar meestal voor de hulpen. Maar zielig is het niet. Vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:05

Als je er consequent mee bent, hoef je niet echt vaak bij te tikken hoor. Zie liever een goede tik met zweep, een of twee keer, en daardoor een paard wat fijn aan het been is, dan dat achterlijke geprik met die sporen steeds....... en die onduidelijkheid is niet zielig, zeker?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:05

Wanneer je hem met de juiste timing gebruikt als aanwijs-stokje kan het een behulpzaam middel zijn

1Moon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:11

Ja het is natuurlijk niet het favoriete ding van een paard, maar zeker als ze stout zijn, moet je wel duidelijk maken dat dit niet mag, en als hij daar een (paar) keer goed van leert, doet hij het de rest van sn leven waarschijnlijk niet meer... maar ik denk, dat als je er zelf netjes mee omgaat (aan somige paarden hoef je alleen maar te laten zien dat je een zweep hebt,) dat het dan niet zo zielig is, als je paard je aan het uitproberen is.. nu moet ik zelf zeggen dat ik ook wat vaker een tikje mag geven, maar je kan ook best boos worden met je stem, inplaats van je paard gelijk te gaan slaan... maar het ligt dus aan hoe je er zelf mee om gaat.. en jammer genoeg komt het vaak genoeg voor dat mensen er niet netjes mee om gaan ;( ...

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:13

Een zweep is niet zielig, als de eigenaar er goed mee omgaat. Ik zie ook liever in een keer een goeie tik zodat je reactie krijgt op je been, dan dat iemand de hele tijd tikken geeft zonder reactie.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:34

ik gebruik mijn zweep altijd als ik hem wat vlotter in het achterbeen wil hebben :D
En dan gaat hij ook wat meer verzamelen , en met middendraf moet ik nog wel eens een tikje geven :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:02

Ik zie een zweep niet als straf maar voor een correctie. Even bij tikken of iets dergelijks. Straf is eigelijk nooit goed. Net zoiets als je paard weigert en dan een mep op geven dat heeft geen zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:03

Wanneer het correct gebruikt word is het niet zielig.

Sabrina1304

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:32

Bij correct gebruik is een zweep inderdaad niet zielig. Als je niet zit te meppen ermee maar gewoon eens een klein tikje geeft als het paard even niet meer zijn aandacht bij jou heeft voor een oefening is er niks mis mee vind ik. En soms tik ik gewoon zelfs een keertje tegen mijn laars zodat het een geluidje maakt en dan krijg je ook meestal de aandacht terug bij jou.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:34

Ik gebruik een zweep niet om te straffen, maar om te:

-Aanwijzingen te geven
-Corrigeren
-Motiveren

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:35

Een zweep is niet zielig mits de ruiter er goed mee omgaat.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:38

saskiakefie schreef:

-Aanwijzingen te geven
-Corrigeren
-Motiveren

Hier sluit ik mij helemaal bij aan!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:38

Ik gebruik mn zweep als verlengde van mijn arm in de vrijheiddressuur. Als ik een spaanse pas (bijv) vraag zonder zweep leverd dat me blauwe schenen op ;)
Voor de wagen gebruik ik mijn zweep ter vervanging van mijn been.
De vraag is maar, wanneer is het slaan, en wanneer is het een tik?
Dus nee, ik ben niet anti zweep, in tegendeel

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:42

Mijn zweep is alles in 1!
Hahaha in 1 woord te benoemen een aanwijsstok...
Mijn paard is niet bang voor de zweep, maar luistert er wel naar.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:47

CrossHorse schreef:
saskiakefie schreef:

-Aanwijzingen te geven
-Corrigeren
-Motiveren

Hier sluit ik mij helemaal bij aan!

Hier ben ik het ook helemaal mee eens! Ik vind het verschil tussen : een zweep gebruiken als hulp en een zweep gebruiken om je paard verrot te slaan heeeel groot :o . Het paard heeft ook gevoel, hij voelt immers ook een vlieg op zijn bil dus...

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:54

Het is maar net hoe je ermee omgaat.
Ik zie zeker wel eens gevallen langskomen waarbij ik me echt erger aan het zweepgebruik, maar zelf gebruik ik hem als een verlengde van mn arm. Wanneer ik mijn pony vraag om iets actiever te worden achter, dan kan ik hem rustig aantikken om hem daarmee te helpen.
Slaan doe ik eigenlijk nooit, alleen wanneer er ooit een gevaarlijke situatie zou onstaan, óf het echt volkomen terecht is, bijvoorbeeld wanneer een paard gericht naar me zou slaan. Dan krijgt hij er toch echt een terug.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:54

Je hebt twee verschillende manier van het gebruiken van de zweep.
Je hebt het gewoon erop neer rossen(mishandelen)en dus zielig,
en het corrigeren en de hulpen verduidelijken wat ik dus niet zielig vind.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:56

Maar wat nu als het paard zo ontzettend aan het narren is dat hij gewoon een flinke klap verdient om weer even met 4 benen op de grond te staan (letterlijk en figuurlijk).
Stel hij dreigt met steigeren, en dmv een lel krijg je hem naar voren zodat hij iig niet van de grond kan komen... is dat dan ook fout?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:57

Nee, want dan is het waarnschijnlijk terecht.
En dan heb je opnieuw 2 manier van slaan, met al je krijgt en ervan genieten dat je hem slaat.
En je hebt het gewoon de zweep op de kont slaan als ''straf''

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:58

Zielig is de manier waarop en hoe hard je de zweep gebruikt.
Sla jij om het minste of geringste het licht uit zijn ogen, de striemen op zijn kont, ja, dat vind ik zielig.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:58

kimmie88 schreef:
Zielig is de manier waarop en hoe hard je de zweep gebruikt.
Sla jij om het minste of geringste het licht uit zijn ogen, de striemen op zijn kont, ja, dat vind ik zielig.

Maar iedereen zijn ''grens'' ligt anders.. dus vind niet dat je het daarop kan baseren.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:00

Focussed schreef:
Maar wat nu als het paard zo ontzettend aan het narren is dat hij gewoon een flinke klap verdient om weer even met 4 benen op de grond te staan (letterlijk en figuurlijk).
Stel hij dreigt met steigeren, en dmv een lel krijg je hem naar voren zodat hij iig niet van de grond kan komen... is dat dan ook fout?

Nee, dat is zeker niet zielig. Zoals ik ook in mijn post schreef ben ik van mening dat zodra er gevaarlijke situaties ontstaan, óf het paard ontzettend aan het klieren is je hem best eens op zijn plek mag zetten. Zolang het maar niet gewoonte is om je paard te slaan als iets eventjes niet lukt.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:01

Maar ook als een paard kliert kan het zielig zijn, voor hetzelfde geld heeft het paard pijn en zit jij hem te slaan?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:01

Hmm, waarom zou het zielig zijn?

Is het niet zieliger als je letterlijk in je paard zn buik moet trappen om em vooruit te krijgen?