Ik op Anoeska @ hard werken =)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

matyee95

Ik op Anoeska @ hard werken =)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 20:41

Haj allemaaal :D

Ik ben mathilde en ik ben 15 jaar.
Ik rijdt nu sinds een tijdje op Anoeska. Een lieve merrie van 5 jaar. Zij moet alleen nog heel heel leren.
Ze word nog niet zo lang gereden en ze vind het nog heel erg moeilijk.

Als ze iets moeilijk vind laat ze dat ook merken want dan gaat ze protesteren. Leuke huppeltjes maken enzo :P
Maar na een paar minuutjes is dit weer over en dan is het goed bij d'r.

Hier wat foto's van Anoes, Tips? Please be nice (L)

Afbeelding
By matyee95 at 2011-02-03

Afbeelding

Inbuigen net de folte weer op :+

Afbeelding

Afbeelding

ja, mijn teugels mogen korter. :j

Anoniem

Re: Ik op Anoeska @ hard werken =)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:44

ik denk dat je te veel met de voorkant bezig bent. ik vind dat hij niet erg goed ontspant in de nek.
rij echt van achter naar voor, dus zorg dat die achterhand actief is en eronder komt. dan komt de voorkant vanzelf!

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:46

Wat een leuk paard zeg! Heeft wat weg van Trisje, heel leuk!

Ik reed eerst ook altijd zo met me handen wat jij nu doet, maar wat je beter kan doen. Is je teugels inderdaad korter maken en dan echt je handen voor doen. Dus echt je armen meer naar voren meegeven en dus echt je handen netjes voor het zadel houden. Nu werk je ze naar je toe en dat is eigenlijk minder vriendellijk voor het paard dat als je je teugels een heel kort stukker neemt en ze netjes voor je houdt. Daarbij denk aan je handen rechtop!

Ik zou je liever ook een gaatje langer zien. Verder zou je er misschien meer overgangen mee kunnen rijden, hem ook iets rustiger laten lopen en dus wat meer op het achterbeen zetten. Erna kan je weer gaan uitbouwen. Dan komt erook minder druk op de teugels maar ga je echt vanuit achteren wrken.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:46

Niet terugwerken met je binnenhand, meer echt gaan zitten, beugels inderdaad langer, voor je uit kijken ipv naar beneden, bovenbenen ontspannen, en probeer je handen dragend te houden. Paard van voren vergeten, en van achteren naar voren gaan rijden. Door vele tempowisselingen te rijden wordt ie dan ook sterker op de achterhand, en zal hij beter op zijn eigen benen gaan lopen.
En dan komt het helemaal goed :D

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:47

ik vind dat je wel wat zachter mag zijn met je handen.(niet in de krul trekken).
en een te strenge binnenhand
geef wat meer ruimte en laat haar hoofd wat zakken.

en wat peca zegt, die kont eronder!

succes leuke combi ;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:48

je teugels mogen vooral langer (of ja, losser) laat die voorkant maar even voor wat het is en concentreer je eerst op de basis dingen. Maak ook zelf je benen goed lang je neigt naar een stoelzit.
Tis een leuk paardje, maar nog wel een groentje. Richt je eerst op het lopen zelf. Lekker aan het been, schakelen, terug rijden op je zit. Binnen hoefslagjes pakken, (slangen)voltes rijden en lekker werken aan voorwaarts en in balans. Die neus komt dan nog wel.

succes

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 20:51

x_Lys schreef:
Wat een leuk paard zeg! Heeft wat weg van Trisje, heel leuk!

Ik reed eerst ook altijd zo met me handen wat jij nu doet, maar wat je beter kan doen. Is je teugels inderdaad korter maken en dan echt je handen voor doen. Dus echt je armen meer naar voren meegeven en dus echt je handen netjes voor het zadel houden. Nu werk je ze naar je toe en dat is eigenlijk minder vriendellijk voor het paard dat als je je teugels een heel kort stukker neemt en ze netjes voor je houdt. Daarbij denk aan je handen rechtop!

Ik zou je liever ook een gaatje langer zien. Verder zou je er misschien meer overgangen mee kunnen rijden, hem ook iets rustiger laten lopen en dus wat meer op het achterbeen zetten. Erna kan je weer gaan uitbouwen. Dan komt erook minder druk op de teugels maar ga je echt vanuit achteren wrken.

tis een tuigertje he. dit is nog een normale draf voor d'r. ik moet haar nog voorwaarst rijden ook :O

haha

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:52

Wat een leuk paard!

Ik vind je streng met je handen. Met name je linkerhand, die staat op alle foto's verder terug dan je rechterhand.
Ik zou je willen adviseren om je handen wat verder naar voren te plaatsen en met heel licht contact te gaan rijden. Je zal dan wel gaan merken dat ze met haar neus eruit loopt, maar dat is niet zo erg.
Met losse verbinding zou ik eens gaan werken aan meer activiteit uit de achterhand. Dit mist nog als ik de foto's bekijk. Je zal merken dat als ze van achter meer activeit gaat krijgen, ze vanzelf voor los gaat laten en ontspannen.
Heb je ook rijles?

Veel rijplezier verder met deze prachtige dame

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:55

Tris is ook tuiger ;). En daarom juist. Het enige nadeel is, als je ze actiever van achteren gaat maken worden ze nog sterker in de hand. Maar hier moet je mee om leren te gaan en dat zal een hele lange tijd duren, maar straks heb je ervoor terug wat je wil! Het gaat niet om het naar voren rijden, maar om het actief rijden. Dus meer overgangen, meer wisselingen in tempo.

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 20:55

Gooya schreef:
Wat een leuk paard!

Ik vind je streng met je handen. Met name je linkerhand, die staat op alle foto's verder terug dan je rechterhand.
Ik zou je willen adviseren om je handen wat verder naar voren te plaatsen en met heel licht contact te gaan rijden. Je zal dan wel gaan merken dat ze met haar neus eruit loopt, maar dat is niet zo erg.
Met losse verbinding zou ik eens gaan werken aan meer activiteit uit de achterhand. Dit mist nog als ik de foto's bekijk. Je zal merken dat als ze van achter meer activeit gaat krijgen, ze vanzelf voor los gaat laten en ontspannen.
Heb je ook rijles?

Veel rijplezier verder met deze prachtige dame

hihi op deze foto's had ik op dat moment privé les :D

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:00

Ik rijd ook een tuiger en die kan ook gewoon netjes lopen enzo als je er maar even de aandacht eraan besteed. Ik vind wel dat je een beetje een lang boven lichaam hebt. Ook moet je meer met je handen naar voren en teugels dan iets korter, ook moet je hem eerst voorwaarts rijden en dan pas met de nagefelijkheid en stelling beginnen. Ook moet je je tenen naar binnen doen, en je voeten niet te ver naar achteren leggen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:04

matyee95 schreef:
hihi op deze foto's had ik op dat moment privé les :D

Sluiten de tips die je hier krijgt aan bij de adviezen van je instructeur?

Sabrina1304

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:32

Kijk meer voor je uit en probeer wat zachter te zijn met je hand. Ik vind je hand erg hard lijken en je paard en loopt erg gespannen...
Misschien ook letten op dat je geen 'kapstokvoetjes' hebt (tippen van de tenen niet zo ver naar buiten laten wijzen)
Maar met oefenen komen jullie er wel! Leuk paardje!

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:38

Net zoals wat alle voorgaande zeggen, ga ik erin mee dat je wat zachter in je handen moet zijn, van voor meer loslaten.
Rijdt hem eerst wat actiever van achteren, dan opvangen van voor en weer achter bij drijven en hij zal uit zichzelf zakken, eraan zitten zoals je nu doet maakt hem alleen maar sterker.

Veel succes!

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 22:36

LoveLoes schreef:
Ik rijd ook een tuiger en die kan ook gewoon netjes lopen enzo als je er maar even de aandacht eraan besteed. Ik vind wel dat je een beetje een lang boven lichaam hebt. Ook moet je meer met je handen naar voren en teugels dan iets korter, ook moet je hem eerst voorwaarts rijden en dan pas met de nagefelijkheid en stelling beginnen.

ja ik ben lang,,, maar 1. wat kan ik daar nou aan doen? 2. wat heeft dat er nou weer mee te maken.???

Aileen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:45

Hoi,

Ik heb niet alle commentaar gelezen dus misschien val ik in herhaling.
Maar ik vind je voeten er afsteken, probeer ze rechter te houden.
Je zit er vrij krampachtig op, zodra jij gaat ontspannen gaat je paard ook relaxter lopen, waardoor je minder aan de voorkant hoeft te zitten.
Ga vooral veel schakelen, daarmee maak je dr lekker los in dr lijf en vanuit daar kun je aan het werk met dr.

Ik vind je ook vrij kort zitten, probeer het eens met je beugels iets langer, dan moet je al meer op de kont gaan zitten, waardoor je houding verbeterd.

succes!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:26

Ik vind idd dat hij niet lekker ontsnapt in zijn nek. Ik zou eerst beginnen met hem goed aan het been hebben,
niet dat hij fel word maar gewoon goed actief, en dan als hij omlaag komt, lekker meegeven en naar die
nagevelijkheid werken en de ontspanning.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:31

je zegt zelf dat je teugels korter mogen, maar ik zou ze juist wat langer laten, zoals hierboven ook al gezegd.Van achter naar voren rijden.
Het 'aan de teugel lopen' wordt een beetje overtrokken, ik weet dat eht mooi staat, maar het moet niet het doel zijn! Belangrijker is dat het paard goed aan het been is en mooi ontspannen door zn lijf loopt!

Voor de rest, leuk paardje :)

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:44

Wat een leuk paardje! Over je handen is al genoeg gezegd, dus daar begin in maar niet weer over. Mij valt verder nog op dat je op elke foto met je hakken drijft. Is hij zo slecht aan het been dat je steeds moet drijven of is dit de normale houding van je voet/been? Probeer je benen losjes om je paard te laten hangen en been te geven met je kuiten. Verder vind ik dat je mooi rechtop zit. Als je naar voren kijken in plaats van naar je knappe paardje zit je vast nog netter :) Veel succes samen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:45

Leuk paard, maar je zit haar verschrikkelijk dwars met je handen. Als ze nog zoveel moet leren, zou ik eerst eens beginnen haar lekker aan het been te maken, en haar niet zo te pesten in de mond. Man man...... hoeveel kilo heb jij wel niet in je handen? Paard loopt trouwens ook niet aan de teugel, dit is echt een schoolvoorbeeld van in de krul trekken.....
Sorry, wil graag 'nice' zijn, maar dat lukt me even niet, spijt me wel.

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:48

Hey! rij jij bij jan kosters? rijd haar moeder patricia. anoeska is een pittige tante, zo lijkt me. zet er op zich niet slecht uit hoor. Succes!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:53

Enorm leuk paard, toevallig van Moneymaker? Ze lijkt op mijn verzorgpaard namelijk. Ze lijkt niet echt ontspannen nageeflijk, ik zou proberen(en ik weet dat dat bijna onmogelijk is) om haar ietsje lager in te stellen.

luego

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:56

Leuk paardje!
Inderdaad, je beugels mogen wel iets langer. Je tenen niet naar buiten laten wijzen. Zorg dat je hand boven de schoft van je paard zit, en laat ze niet boven je benen komen. Je teugels juist niet korter, hierdoor trek je der neusje naar achter. Juist nu ze zo jong is moet je daar erg mee oppassen, je moet dat neusje eruit rijden, en meer van achter naar voor rijden waardoor ze achter sterker wordt en niet alles op der voorhand gaat dragen, wat voor grote problemen kan zorgen. Hierdoor gaat ze ook niet in je hand hangen en ontspant ze uiteindelijk zelf ook meer. wel zorgen dat haar nek het hoogste punt blijft.

verder echt een leuke combi, en als jullie nog maar zo kort bezig zijn, ben je goed op weg! moet wel goedkomen!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:56

galley schreef:
Enorm leuk paard, toevallig van Moneymaker? Ze lijkt op mijn verzorgpaard namelijk. Ze lijkt niet echt ontspannen nageeflijk, ik zou proberen(en ik weet dat dat bijna onmogelijk is) om haar ietsje lager in te stellen.

waarom onmogelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:01

luego schreef:
en als jullie nog maar zo kort bezig zijn, ben je goed op weg

Niet goed op weg, totaal verkeerd begin.
TS rijdt van voor naar achter, dat moet andersom. En zéker bij een jong paard, je kunt zo op deze manier echt verknallen.