L2: F-X-C wenden in galop, tussen X-C arbeidsdraf..Argh..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

L2: F-X-C wenden in galop, tussen X-C arbeidsdraf..Argh..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 11:35

Hallo!

Mag ik van iemand tips om deze oefening voor elkaar te krijgen? Ik krijg mijn paard niet terug in draf bij deze oefening..Daarnaast is het erg lastig om haar, na het F-X gedeelte, recht op de rechte lijn te houden.

Wat ook niet echt helpt is dat het een groot (1,75m) en lang paard is, die sowieso vaak wat moeite heeft met recht blijven.

Ik ben niet een topper ofzo maar ik heb wel het idee dat als ik meer op de contragalop zal gaan oefenen dat het misschien beter wordt. Kan iemand dat bevestigen?

Help? :) :D

Groetjes, Femke

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:37

femskie schreef:
Wat ook niet echt helpt is dat het een groot (1,75m) en lang paard is, die sowieso vaak wat moeite heeft met recht blijven.

Dit probleem ligt in de basis en zul je dus eerst op moeten lossen :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:40

Ik vind het ook een rot-oefening dus volg je topic even :j

Had gehoopt dat dit rotlijntje vervangen zou worden in een korte diagonaal net als de andere galop :j Maar helaas pindakaas

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 11:45

Lotte1990 schreef:
femskie schreef:

Dit probleem ligt in de basis en zul je dus eerst op moeten lossen :)

Daar ben ik het mee eens. Dat is een punt waar we al heel hard aan werken en die ook telkens beter wordt. Konden we in galop eerst geen enkele rechte lijn rijden, nu kan dat wel. (ook geen kont naar binnen-gooi-dingen meer). Daarom had ik niet verwacht dat deze oefening zo moeilijk zou gaan..

Poosje81

Re: L2: F-X-C wenden in galop, tussen X-C arbeidsdraf..Argh..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:47

Het is inderdaad een leuke pittige oefening, mooie voorbereiding op de M1. Was ook erg blij afgelopen weekend dat de jonge tinkermerrie hem door bleef lopen ipv in draf te donderen 2 meter na F (2 weken geleden nog). Het is een kwestie van kracht en balans. Allemaal basis inderdaad, komt wel goed.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:50

Ik vind anders een gebroken lijn 5m veel makkelijker dan dit rotlijntje :j

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:52

femskie schreef:
Ik ben niet een topper ofzo maar ik heb wel het idee dat als ik meer op de contragalop zal gaan oefenen dat het misschien beter wordt. Kan iemand dat bevestigen?

Dat zal zeker helpen, want de wending op X is een stukje contra galop. Daarnaast ook flink oefenen met rechtuit galopperen na een wending.

Ik vond het altijd een leuke oefening in de L2 (welke ook meerdere malen voor foutjes zorgde :o )

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:55

Probeer thuis vooral te oefenen op het verkorten van de galop, en dan in de proef ook goed verkorten voordat je de oefening inzet. Zodra je de X voorbij bent, terug naar de draf nemen!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:59

Ik ga ook L2 starten met mijn grote jongen van bijna 1.80 m :D hier geen probleem hoor, laat maar komen dat lijntje!

Mijn idee, jong geleerd is oud gedaan!
Dat heb ik hem al geleerd toen ie net 4 was ;) zie filmpje destijds
http://il.youtube.com/user/listiglistje#p/u/16/4j1KphcG8cQ

Echter nu op 5/6 jarige leeftijd met wat meer oprichting en sprong, maar goed hij snapt het! contra aan beide kanten is ook al bevestigd *D

Tip: gewoon vaak het lijntje rijden in je training, met een goed rechtgericht paard is dat appeltje eitje!
Mooie controleoefening of je paard recht is en actief aan het been in (contra)galop :-)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 01-02-11 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:04

ik heb nooit zo problemen met dat lijntje gehad persoonlijk.
Had me vergist in de proef die ik moest rijden en werd in de proef er nogal door overdondert dat dit er in zat en was er echt van overtuigd dat mijn vader foutlas :+
scheelt misschien dat ik de contragalop al op jonge leeftijd meenam want ze liep hem moeiteloos door.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 13:21

@Listiglisje & Evony: misschien hebben jullie toch wat meer ervaring met dressuur rijden dan ik. Wij zijn als combi groen & groen gestart en alles is nieuw voor mij.. als ik nu weer met een jong paard zou beginnen zou ik misschien ook eerder de contra erbij pakken maar dat was iets waar ik eigenlijk alleen nog maar over had gelezen..en ik wist niet dat ik dat kon ofzo, zeg maar.

Trouwens, 1,80 m hoog paard! Wow dat is ook wel echt een reus zeg! Hoe groot ben jij zelf?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:30

Nou mijn paard was groen en ik heb ook nooit hoger als 2 x M1 +1 gereden hoor ;-)
zowiezo heb ik 9 jaar geen wedstrijden meer gereden, dus zo'n ervaren routernier ben ik ook niet hoor :D

Maar basis is basis, rechtrichten is daar een groot onderdeel van,
is dat voor elkaar dan is dat lijntje ook makkelijk (en natuurlijk vaak dat lijntje/stukje contra meenemen in je training)

Ik ben trouwens 1.70 m, mijn paard +/- 1.78 m (maar die is nog jong)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:34

Inderdaad eerst gewoon de overgang terug goed kunnen rijden op een rechte lijn. Veel schijnovergangen rijden, terugnemen, en weer wegrijden. En dan pas de overgang rijden als je paard goed terug is. Dus er niet in laten "donderen".

Contragalop is wel goed om te oefenen (balans) maar dan kleine stukjes en dan terugnemen zoals hierboven beschreven. Want als je hem vanuit de contragalop er uit laat donderen, heeft het alsnog geen nut gehad ;)

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 13:36

@Listiglisje: wat een supermooi paard zeg! (is die vos he?) Maar ik denk wel dat je wat meer basis hebt als je al twee maal M1 hebt gereden. Routinier misschien niet maar wel wat ervaring meer dan iemand als ik.

Ik ga de contra maar eens wat meer meenemen. Die vinden we ook nog moeilijk. Galop, dan van hand veranderen over de diagonaal en dan verder galopperen. 3 sprongen lukt maar daarna vallen we er keihard uit..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:44

Dat is juist heel moeilijk femskie, contra over de diagonaal en dan door galopperen. Je kunt dan beter het lijntje uit de proef oefenen en dan niet terug naar de draf, maar de hoefslag weer op in de goede galop.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 13:46

@kleinvosje: klinkt ook wel iets logischer. Oefenen van overgang galop naar draf eerst maar eens op de rechte lijn zonder aanleuning schotten en de lijn uit de proef eerst rijden zonder overgang terug. Als ik vanavond ga rijden dan ga ik het direct eens proberen. Kijken hoe het gaat als ik het opknip in stukjes.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:48

Heel verstandig! Je kunt ook de lijn iets afvlakken, dus niet heel schuin naar X rijden, maar een gebroken lijn 5 meter inzetten, en dan rechtuit na het omstelpunt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:50

dan kom je toch niet over X kleinvosje?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:51

Nee, maar het gaat in het laatste geval over het oefenen van de contragalop ;-)! In de proef kun je dat natuurlijk niet doen!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:53

Oh sorry dan heb ik verkeerd gelezen ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:53

Geeft niet hoor!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:02

zoals kleinvosje zegt heb ik het de mijne destijds ook aangeleerd, dus stukje diagonaal
en dan overgaan in een volte (niet te scherp rechtstellen op het begin).
En zo steeds verder rechtstellen en uitbreiden....
daarna kun je ter voorbereiding op de contragalop een flauw gebroken lijntje meepakken (+/- 5 mtr igg niet te scherp)

Exact op de bordjes is thuis niet nodig, in de proef wel :D

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:09

het lijntje eerst anders oefenen, nl F-C wenden. Klinkt makkelijker dan het is. Je paard recht naar C laten galoperen en dan bij C gewoon links. Vaak blijven ze plakken aan de hoefslag en ben je geneigd meer binnnenhand te gebruiken. Als je paard mooi recht naar C galopeert aan je buitenteugel, buitenbeen is het lijntje F-X ook makkelijker. Doordat hij goed aan het buitenbeen, buitenteugel gaat, is rechtstellen X-C ook weer makkerlijk. Succes en blijven oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:22

Rij eerst eens kleinere lijntjes, zoals kleinvosje dat al aangeeft, eventueel in afwisseling met gebroken lijntjes in galop om te controleren of ze nog blijven opletten.

En belangrijkste misschien nog, begin klein! Niet meteen 10 of 5 meter, maar een gebroken lijntje 2-3 meter kan voor een onervaren combinatie nog moeilijk genoeg zijn, en je leert nu eenmaal beter door goede dingen dan in fouten te blijven vallen doordat het eigenlijk net boven niveau is. Als het kwartje gaat vallen en de basis goed is, komen die grotere lijnen 'vanzelf'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:26

Ik denk dat de ruiters zelf veelsteveel problemen maken van dit lijntje. Het bochtje contragalop is amper contragalop te noemen en toch zie je mensen veelste 'doen' Zorg dat je de galop voor elkaar hebt, dat ie op eigen benen galopeert en recht in zijn lijf is, dan moet dit lijntje geen punt zijn :n

En ga dit lijntje thuis niet te vaak oefenen, want dan kent je paard hem precies en maakt hij er misschien weer een probleem van.. Of gaat ie voor je uit..