na lange tijd weer springen op mijn paardje..:D

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ubana

na lange tijd weer springen op mijn paardje..:D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 23:29

hallo,

na een zeer lange en zware tijd heb ik voor het eerst weer gesprongen met mijn paardje.. Ze is een tijd erg ziek geweest, waar een zeer lange herstelperiode aan te pas is gekomen.. gezien mijn paardje weer helemaal de oude is, wilde ik het toch weer een keer proberen. Ik rij met mijn paard tot nu toe alleen dressuurwedstrijden, wat ik vanaf april weer wil gaan oppakken, inmiddels zijn we met 5 wedstrijden naar B+6 gereden. Het probleem waar we momenteel vooral tegenaan lopen, is dat ze erg vastzit op rechts, hiervoor gaat binnenkort ook een masseur/kraker komen.

Wat gegevens van mijn paard:

naam: U Hoge Werfs ubana
roepnaam: UB, Ubana
leeftijd: 04-2001
geslacht: merrie
stokmaat: 1.73 ong.
afstamming: Gribaldi x Pion
dressuur: B+6
springen: nog niet uitgebracht

Het zijn alleen lage sprongetjes om het weer rustig aan op te pakken en niet meteen te veel te vragen. Ik was erg tevreden met hoe ze het deed. alleen zette ze soms wat vroeg af waardoor ik soms net te laat was met meekomen.

dan hier de foto's, uiteraard heb ik eerst goed warm gereden en ben ik niet gelijk gaan springen:

Afbeelding
braaf paard.. :D

Afbeelding
net te vroeg foto genomen.. :+

Afbeelding
tjah wat zal ik hiervan zeggen.. :P beetje vroege afzet en niet goed mee boven de sprong.

Afbeelding
ja bijna.. 8-)

Afbeelding
tussen de sprongen door even stappen..;)

Afbeelding
wat een lang paard heb ik..!! :')

Afbeelding
<3 best for last.. <3

nou nog even een foto als indicatie hoe het ooit was, dit is ongeveer 1 jaar en 3 maanden geleden.

Afbeelding
UB 1 meter.. :D

dat waren ze weer. Tips zijn altijd welkom.!! maar hou het wel aardig..;)

eigen commentaar:

*ben heel erg geneigd de verlichte zit aan te nemen alsof het een sprong van 1.50 is. Me kruis moet dicht bij het zadel blijven.

Rosebud

Re: na lange tijd weer springen op mijn paardje..:D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:33

aller eerst mooie foto's en fijn dat je weer kunt gaan springen :)
je zit inderdaad erg naar voren, voor die kleine lage sprongetjes,, maar dat komt miss ook wel omdat je hoge gewend bent, zoals op de foto te zien... wat oefenen en je bent er zo van af, had ik eerst ook last van :)
verder had ik het idee dat je haar op foto 3, erg inhoud met de handen, of lijkt dat zo?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:39

mooie fotos en leuk paardje :))

ik vind alleen je beugels zo lang :)
je benen zijn tijdens de sprong bijna bij haar staart(overdreven gezecht)
bovendien kun je je kruis makkelijker bij het zadel houden als je beugels wat korter zijn ;)
ik vind je nu namelijk meer staan als dat je verlichte zit aan neemt ;)
ik zie nergens de knik in je knieen die voor de veer zorgt tijdens het springen, en ik vind je boven lichaam nog te hoog, die zou ik liever wat dichter bij het paard zien...

verder geef je het ene moment te vroeg mee, waardoor je geen contact meer hebt...
en het andere moment geef je weer te weinig mee, waardoor je haar inhoudt...

Maar zoals ik al zei, leuk paardje :))
(hele mooie afstamming <3)
en fijn dat je haar weer kunt oppakken :))

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:45

Erg leuk paard. Ik zou alleen voor het kruisje een drafbalkje leggen op 2.20m of een galopbalk op 3 m. Je paard zet nu namelijk soms erg vroeg af. En het ziet er wat gehaast en vlak uit. Met een balkje voor de hindernis kan je je paard leren wat rustiger en ronder te springen.

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 00:12

bedankt voor jullie reacties..

foto 3 was inderdaad niet erg veel meegeven, ik kwam niet mee met de beweging, omdat ze heel erg vroeg afzette, dus vandaar dat ik geen goede balans had.

mijn beugels zitten op het laatste gaatje en veel korter kan ik echt niet mee rijden, dan ga ik juist nog meer staan zelfs, dit is ook door een instructeur verteld. qua de houding heb je helemaal gelijk, ik sta te veel en moet meer scharnieren, i.p.v. staan, maar was voor mij ook tijd geleden, allemaal weer even wennen..;)

verder een drafbalkje hebben we er eerst wel voor gelegd, maar dat snapt ze gewoon echt niet, het is zelfs bijna levensgevaarlijk, reden dat tie weg is gehaald is dat we bang waren dat ze haar benen zou breken, ze heeft geen respect voor de balk, dus stapt er gewoon bovenop, of ik nou voorwaarts ga of niet, maakt niets uit. ook galoppeerd ze vaak aan voor de sprong en dan krijg je dus dat het helemaal niet werkt. gezien we vanuit draf sprongen had galopbalk ook geen nut. die leg ik meestal er wel voor bij vanuit galop springen. het gehaast klopt bij sommige sprongen inderdaad, ze begon er beetje jolig van te worden..;) de reden van veel meegeven is dat ze anders juist heel hard gaat rennen, bij de instructeur die ik ooit heb gehad, moest ik haar vrijlaten en met lange teugel kunnen springen, vandaar dat ik al eerder van te voren meegeef, zodat ze ruimte heeft en vaker braaf springt dan anders, ze krijgt begeleiding maar ze moet zelf springen, en was pas eerste keer weer dus vandaar veel meegeven en ontspannen voor haar. die foto waar ik niet meegeef is al uitgelegd en staat er ook bij. rest geef ik naar mijn idee genoeg mee;)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:20

galop heb ik ook vaak last van gehad.. dan ging hij op het laatste moment galoperen... bij een niet eens zo''n hoge sprong...
afgeleerd door pas tien passen voor de sprong aan te draven en goed inhouden, tot voor de sprong en dan even aandrijven als hij er over heen gaat.
maar vergt veel geduld.

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 00:43

Grace schreef:
galop heb ik ook vaak last van gehad.. dan ging hij op het laatste moment galoperen... bij een niet eens zo''n hoge sprong...
afgeleerd door pas tien passen voor de sprong aan te draven en goed inhouden, tot voor de sprong en dan even aandrijven als hij er over heen gaat.
maar vergt veel geduld.

heb ik idd ook wel een geprobeerd, maak nu ook een minder grote bocht voor hindernis, dat werkt wel goed.. maar het aangaloperen zonder grondbalk vind ik niet zo erg.. maar met grondbalk vind ik het gevaarlijk en ook omdat ze met als ze blijft draven er ook niet op let. Verder is het bijna geen doen, om haar op tijd actief in draf te krijgen bij aantal passen van tevoren aandraven, ze is neit zo bang de balk aan te tikken :+ ik moet precies een middenweg hebben tussen te langzaam en galop en dat is een heel zoekwerk.. want bij een relaxe draf valt het bij haar al onder niet actief genoeg.. :o vroeger was het altijd yahoo rennen over de hindernis, dus vindt eigenlijk dat ik ook al wel een heel eind op de goede weg ben.. ;)

Aileen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:37

Misschien op de momenten dat je voelt dat ze onder je uit wil, gewoon een paar passen voor de hindernis kiezen voor een volte, zodat jij de controle behoudt.
Zo heb ik het mn paard toen ook afgeleerd, die stormde ook altijd overheen.
het vergt wat tijd maar dan kom je niet in gevaarlijke situaties met te korte afzet ed.

Wessel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:52

Leuke foto's hoor! Maar als ze op foto 2 of 4 geweigerd had was jij er voorover afgekukeld. Je gaat net iets te vroeg naar voren. Blijf voor je sprong netjes zitten.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:59

Ziet er goed uit hoor! Let er op dat je je teugels niet losgooit maar netjes contact houd. En wat hier boven al is gezegt, je hoeft op zulke kleine hindernisjes niet zoveel naar voren te zitten maar zo te zien ben je ook wat hoger gewent dan is dit wel erg laag haha

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 23:50

haha klopt.. de laagte vooral had ik wat moeite mee.. en dan krijg je inderdaad dat ik veel te veel ga staan, moet veel meer scharnieren. qua het stormen.. het stormen erop af is er al redelijk uit.. het is nu wel dat ze aangaloppeerd, maar het stormen wat het was is al redelijk afgeleerd.. maar we moeten een weg vinden tussen blijven draven maar niet actief of aangalopperen, dat is ook het lastige bij drafbalk, bij blijven draven niet actief en breekt ze zowat haar nek erover en anders galoppeerd ze meestal aan.. het gaat de helft van de tijd ook wel goed.. maar de andere helft vind ik te veel om niet gevaarlijk te vinden.. het is inderdaad dat ik wel blij ben dat ik mijn paard goed ken qua springen en ik een hele tijd van tevoren al voel of ze gaat weigeren, het te vroeg naar voren heb ik gek genoeg ook alleen bij lage hindernissen last van.. maar op een vreemd paard kan dat idd wel is een keer een val opleveren bij weigeren.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 08:23

Ziet er leuk uit! Ik zou wel wat meer verbinding houden,
succes!

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:39

Ziet er niet verkeerd uit.
Probeer inderdaad niet ze ver uit het zadel te komen maar geef wel voldoende mee met je armen.
Succes verder!

Sabrina1304

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:15

Geef voldoende mee maar zorg toch dat je teugels in contact blijven, soms hangen ze een beetje door op de foto's, ziet er voor de rest netjes uit en je paard heeft er plezier in denk ik.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:59

Ja dan is het wel lastig inderdaad... Krijg je les met hem of niet? Is opzich wel logisch dat als hij echt hoge hindernissen gewent is dat hij zo gaat stormen... Ik zou zeggen in-uitjes oefenen maar als hij dr zo hard op af stormt dattie z'n nek bijna breekt lijkt me dat ook niet zo handig. Misschien laten vrijspringen met zulke lage hindernisjes ofzo?

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 01:47

vrij springen is met goede reden wel mogelijk op stal.. maar dit is daarvoor niet van toepassing.. gezien ze niet los mogen in de bak.. ook is ze met vrijspringen meer aan het rennen dan dat ze wil springen.. in-uitjes gaat in principe altijd wel prima.. alleen een grondbalk is gewoon gevaarlijk omdat ze er niet de moeite voor neemt om erover heen te draven dus tilt ze haar benen niet op.. of ze springt aan in galop.. laatste tijd is dat op zich al een redelijk rustige galop.. vroeger was het yahoo gaan.. ze heeft net als mij idd veel plezier in het springen, daar ben ik ook heel blij mee.. anders denk je ook van ja wil springen maar zij moet het ook leuk vinden.. het contact blijven houden is idd een niet zo'n sterk punt, maar ik heb liever dat ik teveel meegeef dan te weinig, dus vandaar dat ik dit bij haar nog niet zo erg vindt.. want zonder contact springt ze 10 x fijner en veel meer ontspannen, met contact gaat ze of te langzaam of doordat ik haar voorwaarts houdt veel te hard.. zonder contact is het gewoon het meest veilig.. bij hoge sprongen heb ik altijd wel iets meer contact..;) wel bedankt iedereen weer voor de reacties en tips..;)

Nadineh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:20

ik zie echt dat je paardje er heel veel plezier in heeft. goed dat je weer opbouwd met die lage sprongetjes. maar omdat je wat hoger gewent ben, kom je snel al iets te ver uit het zadel. je kunt beter iets meer met je handen meegeven.
voor de rest een super combinatie. <3

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:45

Bij 1 & 2 ga je volgensmij wat te vroeg uit het zadel.. probeer iets langer te wachten. Succes verder, mooi paardje, ! <3

ChaCha1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:02

ziet er leuk uit. probeer je teugels wat korter te houden zodat je ook op de sprong contact heb.

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 01:35

dankjewel iedereen weer voor de reacties..!! :D

me paardje vindt het idd verschrikkelijk leuk.. scheelt dat het voor mij ook niet bepaald een straf is.. :+

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:42

Ik moest even lachen om je titel: springen OP mijn paardje..Ik zag dus al voor me hoe je erop ging staan en springen..:P

Erg leuke foto's. Je doet het prima, goed door oefenen en dan komt het helemaal goed. Mooi paard trouwens!

smirnoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:07

wat een mooi paard!
ziet er leuk uit, 't commentaar is al gegeven,
maar verder ziet het er goed uit :D

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:06

Als ik het zo zie zou ik zeggen dat je je beugels wel wat korter mag doen!
Dan gaan je benen minder snel naar achteren en is het makkelijker om mee te gaan in de beweging en netjes te zitten!

Verder ziet het er ontspannen uit. :)

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:08

Gaaf dier! (lijkt vérschrikkelijk veel op mijn paard :+)
Probeer alleen boven de sprong wel contact te houden met de mond, dus teugels niet weggooien ;)

anoekreuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:37

probeer goed contact te houden voor/op de sprong, want je teugels hangen al voor de sprong in een boog, maar ook op de sprong ;)
en probeer je been niet te ver naar achter te leggen op de sprong, probeer ze iets meer op de plaats te houden ;)

khoop dt je er wt aan hebt :o