Achterhandoefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTammyy

Achterhandoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 18:27

Hoi allemaal :)

ik heb sinds de kerstvakantie elke vrijdag les op mijn paard, wat hard nodig was want doordat ik eigenlijk bijna een jaar een beetje genikst heb met hem, op het gebied van z'n spiermassa instant houden, had ie bijna geen spieren meer in z'n achterhand.
Nu ben ik opzoek naar leuke oefeningen om te kunnen doen, ook in de tijd dat ik geen les heb.
Hij heeft dus nog geen sterke achterhand, dus nog niet gelijk hele moeilijke dingen, en voor mij moet het ook begrijpbaar zijn :D

Hoop dat er wat handige reacties komen die ik kan gebruiken, zij erg fijn zijn! :P

Groetjes [***]

happy2014

Re: Achterhandoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:31

het is ge-ijkt, maar balkjes draven...veel (schijn)overgangen, en zorg dat je je paard actief rijdt, dat hij zijn achterhand niet vergeet..

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 18:34

Bedoel je met schijnovergangen zeg maar schakelen in de overgang zelf? middendraf, verzamelde draf en normale draf zeg maar?
Midden draf en normale draf komt er al makkelijk uit, alleen verzameld vind ie erg moeilijk.. En ik ook om m dan niet terug te laten vallen :o

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:39

Hier zijn al zoooo veel topics over! Gebruik de zoekfuncite even..

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 18:42

Lotte1990 schreef:
Hier zijn al zoooo veel topics over! Gebruik de zoekfuncite even..

Ik had bij zoeken achterhand en actieve achterhand ingetypt, maar echt veel kon ik niet vinden zo 1 2 3.. Daar komt wel bij dat ik niet veel op Bokt zit dusja misschien dat ik naar de verkeerde dingen zat te kijken :o

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:50

Schijnovergangen zijn geen tempowisselingen (die jij bedoelt). Schijnovergangen zijn, zoals het woord al zegt, overgangen die net niet worden doorgezet: bijv van draf naar bijna-stap: Je geeft hulpen alsof je wilt gaan stappen en nét voor de overgang draaf je weer gecontroleerd weg. Niet teveel ineens, anders is het effect weg (loopt hij van de achterhand af). Zo kun je ook mooi controleren of je paard aan de hulpen staat, hij moet namelijk wel meteen reageren, anders ben je te laat!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 18:58

Rijerijerije schreef:
Schijnovergangen zijn geen tempowisselingen (die jij bedoelt). Schijnovergangen zijn, zoals het woord al zegt, overgangen die net niet worden doorgezet: bijv van draf naar bijna-stap: Je geeft hulpen alsof je wilt gaan stappen en nét voor de overgang draaf je weer gecontroleerd weg. Niet teveel ineens, anders is het effect weg (loopt hij van de achterhand af). Zo kun je ook mooi controleren of je paard aan de hulpen staat, hij moet namelijk wel meteen reageren, anders ben je te laat!

Okee, dankjewel ;)

Lotte1990 schreef:

Gheghe oeps, met welke zoekterm heb je gezocht?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:01

inderdaad veel (schijn)overgangen, balkjes draven, en evt longeren met de pessoa teugel is ook heel goed voor de achterhand :)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 19:04

Pessoa teugel heb ik helaas niet.. Ik ken ook niemand die die heeft dus kan er helaas niet zo 1 2 3 aankomen.. Nu zag ik toevallig in een topic die Lott1990 stuurde dat iemand een bandage aan de singel heeft geknoopt, strak langs de achterbenen en dan weer aan de andere kant aan de singel, zou dat ook werken? Dat het een beetje dezelfde werking heeft als een pessoa teugel? Hoe werkt die eigenlijk ongeveer?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:04

Op buitenritten veel heuvels en bergjes in stap nemen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:06

ik zou zelf niet zoiets in elkaar gaan knutselen.
je hebt hier op bokt voor 15 euro gewoon een pessoa hoor :) gewoon even zoeken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:08

Heb gezocht op 'achterhand sterker' in Rijtechnisch. En als je dan onderaan invult dat je de resultaten per topic wil zien en niet per reactie kun je heel snel zoeken..

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:09

Een goede oefening kan ook zijn in- uitjes springen, maar weet niet of je van het springen bent? gewoon maar 3 of 4 achter elkaar, lekker laag en dat een paar keer doen. Niet te vaak achter elkaar.
Verder kan je ook op een volte alleen de achterhand naar buiten drukken kunnen proberen. Op deze manier zet je het binnenachterbeen onder de massa, en wordt deze getraind. Dus een soort naar buiten wijken op de volte, maar dan alleen met de achterhand, en de voorhand op de kleine volte houden. Niet teveel ineens!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:10

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 19:12

mang schreef:
ik zou zelf niet zoiets in elkaar gaan knutselen.
je hebt hier op bokt voor 15 euro gewoon een pessoa hoor :) gewoon even zoeken.

Okee, ik zal het even met mijn ouders overleggen en dan misschien kijken of ik er 1 kan vinden :j

Lotte1990 schreef:
Heb gezocht op 'achterhand sterker' in Rijtechnisch. En als je dan onderaan invult dat je de resultaten per topic wil zien en niet per reactie kun je heel snel zoeken..

Weet ik ook weer dat er andere zoekopties zijn dan daar rechtsboven, dankjewel! :)

Unicyn schreef:
Een goede oefening kan ook zijn in- uitjes springen, maar weet niet of je van het springen bent? gewoon maar 3 of 4 achter elkaar, lekker laag en dat een paar keer doen. Niet te vaak achter elkaar.
Verder kan je ook op een volte alleen de achterhand naar buiten drukken kunnen proberen. Op deze manier zet je het binnenachterbeen onder de massa, en wordt deze getraind. Dus een soort naar buiten wijken op de volte, maar dan alleen met de achterhand, en de voorhand op de kleine volte houden. Niet teveel ineens!

In de bak waar ik rij hebben ze helaas geen springmateriaal, alleen van die fruitboompaaltjes.. Heb trouwens ook geen idee wat in en uitjes zijn?
Dat van die volte zal ik eens gaan proberen, langzaam beginnen natuurlijk, anders staat meneer de dag daarna met spierpijn :P

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:16

in- uitjes zijn hindernissen, zonder een galoppas ertussen. Ze staan dus op 3 meter afstand van elkaar. Het is dan de bedoeling dat je paard landt na de hindernis, en op die plek ook weer afzet voor de volgende hindernis. Normaal bij bijvoorbeeld een dubbelsprong heb je er 1 of 2 galoppassen tussenzitten. Het zou ook wel met balkjes/ paaltjes op de grond kunnen, of dat je ze bijvoorbeeld schuin op een emmer legt? Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel;)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 19:19

Oeh, denk dat ie dat heel moeilijk vind XD Maar das wel een idee ja! Dat zou ik wel eens kunnen proberen :) Wist helemaal niet dat dat hielp voor de achterhand, dankjewel! Emmers en al hebben ze daar vast wel, morgen maar eens even kijken :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:03

Ik weet niet of je de beschikking hebt tot duinen of andere bergjes (in het bos of op de hei bijvoorbeeld)?
Want heuveltjes op en af rijden is namelijk ook erg goed voor de achterhand, en dat vinden de meeste paarden nog erg leuk om te doen ook! :D

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 15:15

Nee helaas niet.. Ik woon in [***], midden in de polder, platter kan bijna niet :D Strand is wel redelijk in de buurt, maar dan heb je geen duinen waar je op kan lopen zeg maar, want er is een dijk, maarja die is wel weer érg stijl om daar recht naar boven of naar beneden te gaan, sowieso vind ik zelf naar beneden altijd eng, omdat ik 1 keer met een paard toen ben uitgegleden.. :+

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:22

Volte in contrastelling inzetten en achterhand naar binnen drukken ,vinden ze heel moeilijk!
Ze worden er sterk en lenig van.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 18:22

Dus tegenovergestelde van wat hier al eens is beschreven?
Denk dat ik dat beter nog niet gelijk met mij er op kan doen, zal het wel eerst vanaf de grond proberen :j

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:33

heey Tammy! :D
jij ook hier :P Mijn uitleg heb je al gehad, en gewoon lekker aan de slag met m :D
xx

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:50

xTammyy schreef:
Dus tegenovergestelde van wat hier al eens is beschreven?
Denk dat ik dat beter nog niet gelijk met mij er op kan doen, zal het wel eerst vanaf de grond proberen :j

Nuja, mijn man heeft gelest bij Roelof Brink en die had zijn paarden altijd zeer lenig en los,pinken werk met zijn paarden.
Het dressuurpaard wat hij(mijn man) had was sterk en stijf na 4mnd kende je dat paard niet meer terug net een elastiek......
Met onder andere deze oefening.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 19:32

Ik heb m ook al meerdere keren met elastiek gelongeerd, maar heb tot nu toe nog niet echt veel verbetering daardoor gezien..