stilstaan bij opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

stilstaan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 12:19

Vorig jaar veel grondwerk gedaan ging goed,maar heb maar 1 keer gereden afgelopen jaar.Ik ben niet soepel, en hij staat niet stil bij het opstappen.Ik wil het meteen goed aanpakken,ik rij bitloos.Anders heb ik steeds iemand nodig als ik wil gaan rijden.Wie heeft de tip?

Jenny_S

Re: stilstaan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:30

krukje er bij en paard steeds terug zetten als het een stap verzet, HO

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:31

Houd je je teugels vast tijdens het opstappen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 12:33

Ja teugels heb ik vast.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:34

Paard parkeren naast het krukje, niet het krukje naast het paard.. Ook eigenlijk gewoon de basis van grondwerk. Jij moet het paard neer kunnen zetten en dan moet het paard daar blijven staan.. Zo leer ik het. Ik ga zelf op de kruk staan, en vanaf die positie moet ik mijn paard naast de kruk neerzetten, en inmiddels lukt dat zonder haar aan te raken. :)

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:34

Heb je er dan ook druk op? Zegmaar contact met het bit? Dat wil ook nog wel eens helpen :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 12:36

Ik rij bitloos.

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:38

Oke, maar heb je dan wel druk op je teugels of heb je ze gewoon losjes hangen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 12:40

Nee ik heb druk er op.

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:41

Veel geduld en net doen of je het niet erg vind dat ie niet stil staat. Paard neerzetten, krukje ernaast, even wachten, blijft ie staan, belonen, aai.
Ga rustig op het krukje staan naast hem. Blijft ie staan, aai en belonen. Loopt ie weg, blijf op het krukje staan, teugels vast houden en laat maar om je heen rondjes draaien, wel praten, gerust stellen (Hoooo maar...) Staat ie stil (maakt niet uit waar) belonen, aai en vragen of ie een stapje naar voren doet zodat ie weer op de plek voor het krukje staat. Staat ie scheef van het krukje af, maar wel stil, ga je rustig van het krukje af, zet het weer naast hem neer en begin weer van voor af aan. Kost je de eerste keer misschien wat tijd en geduld, maar bij mij hielp het wel. Zorg dat je niet te snel op wilt stappen zo van: 'als ik maar zit!' Als ie netjes staat en jij staat naast hem op de kruk, aai em veel over zijn rug, hals enz praat en beloon, hang een keer over het zadel, beloon als dat goed gaat, zwaai een keer met je been naast hem, beloon als ie blijft staan.
Klinkt misschien kinderachtig en onnodig voor een paard wat heus wel weet wat de bedoeling is, maar soms moet je even een stapje terug en net doen of je er weer voor het eerst opstapt.
Belangrijk is om er de tijd voor te nemen en veel blijven herhalen en probeer je geduld niet te verliezen ookal duurt het misschien een half uur, aanhouder wint!
En kom zachtjes in het zadel als je gaat zitten! De reden dat ie misschien niet stil staat kan komen doordat hij geen fijne ervaring heeft met het opstappen.. Als het ongeduld of zenuwachtigheid is, dan is geduld en veel geruststellen van jou kant het belangrijkst.
Succes!
Laatst bijgewerkt door pompidou2 op 31-01-11 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:41

Idd met een krukje gaan oefenen en juist geen druk op de teugel zetten het paard moet leren los te blijven staan , dat hoort bij het grond werk.
Controleer ook of het zadel goed is , want kan zijn dat als jij aan het zadel gat hangen hij daar een nare druk van krijgt en daarvoor wegloopt, als dat allemaal ok is gewoon gaan oefenen en oefenen totdat het wel lukt, heef miss even wat tijd nodig.

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:44

inderdaad geen druk, bouwt alleen maar spanning op en hij moet zonder druk gewoon netjes stil kunnen staan

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:01

Mijn paard blijft juist staan als ik de teugels niet vast heb, anders trekt hij daar aan en loopt weg. Dus misschien juist nietals hij weg wil lopen aan de teugels trekken.
En altijd het paard naast het krukje parkeren zoals Sodeletuut (wat een vage naam =P) dat zegt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:38

Het is idd zo dat je geen druk op de teugels mag zetten, je moet natuurlijk dan nog wel je paard leren te blijven staan, maar dat kan echt vrij vlot hoor.
Je moet je paard nooit proberen tegen te houden, laat hem in de fout gaan, dan kan je ook terecht gaan corrigeren, als je hem constant tegen houdt dan kan je eigenlijk niet corrigeren want dat was je eigenlijk al aan het doen door de druk van de teugels.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:45

Je hebt afgelopen jaar maar 1 keer gereden?
Dan is het niet zo gek dat je paard weg probeert te lopen.

Ik zou me niet al te druk maken, waarschijnlijk gaat het beter als je het een aantal keer gaat proberen.
Zorg ervoor dat het opstappen makkelijk gaat. Als je paard door je gewicht opzij wordt getrokken, is dat geen fijne ervaring en zal hij weg willen stappen. Zorg er dus voor dat je zelf makkelijk en snel op kunt stappen met een stabiel krukje. Oefen dat een aantal keer per dag, en na een weekje heb je geen kip meer aan hem ;)
Succes!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 07:12

Okee veel goede tips hier,ik wil het gewoon meteen goed aanpakken.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:07

Iemand het paard laten vasthouden?

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:43

Mijn doet dit ook soms. Rijd ook bitloos :) Ik laat de teugels eerst loshangen, dan stap ik op en ga ik erover 'hangen', als ze dan stapt, geef ik druk tot ze stil staat. En als ze dan stil staat stap ik weer even af :) Na 3 keer lukt het altijd bij mij :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 07:20

Vast houden wil ik niet, ik wil het alleen proberen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:31

Toch is een beetje hulp juist wel handig in het begin, zeker als je met een krukje wil opstappen.

Als jij halverwege bent en hij draait weg en het krukje komt tussen zijn benen terecht ben je alleen maar verder van huis. ;)
In eerste instantie kan een hulp het paard vasthouden en het paard evt. corrigeren als jij opstapt.

Als dit goed gaat kan de hulp er bij staan, evtueel later op een meter afstand bijv.
Als dit goed gaat kun je het alleen proberen.
Verder vooral heel consequent blijven en het paard als je eenmaal zit nog even laten staan. Dus niet direct laten wegstappen voordat je nog maar half een voet in de beugel hebt.
Dus gaan zitten, voet in de beugel, nog een seconde of 3 tot 5 stil laten staan en dan pas wegstappen.
Verder veel succes natuurlijk!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 12:48

Ik ben weer aan het clickeren geslagen en dat werkt ook goed bij het opstappen.Click is goed gedaan, dan stap ik op en geef wat lekkers.Ik werk nog even met lekkers dat bouw ik later weer af.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:53

Ik ben het stap voor stap gaan oefenen. Paard had altijd pijn ervaren bij opstappen wegens te krap zadel bij vorige eigenaar. Dus vanaf het nieuwe zadel: nieuwe gewoonten!

Eerst begonnen ZONDER zadel, stil blijven staan terwijl ik om hem heen loop etc. Mbv clicker beloont overigens.
Toen dat goed ging krukje erbij gezet en stap voor stap het erop gana staan opgebouwd. Tot ik gewoon erop kon staan en over hem heen kon hangen. Hier trouwens ook commando aan gekoppeld!

Daarna met zadel erop weer eerst vanaf stil blijven staan als je weg loopt, als de kruk ernaast staat en ik op de kruk sta. En toen eens opgestapt.
En altijd bij stilstaan belonen. Bij weglopen negeren en opnieuw beginnen. Na 3 keer proberen moet je stoppen en weer een stap terug als het niet gaat. Dan zitten de vorige stappen er nog neit goed in.

Heb er ong 3 maanden over gedaan op deze manier (maar dit paard had dus duidelijke pijn-ervaringen bij opstappen)

Hij blijft inmiddels keurig stilstaan!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:13

pompidou2 geeft een goede beschrijving, ik wil hieraan toevoegen dat jij echt moet blijven staan en je het paard om je heen moet sturen om overnieuw de 'startpositie' te krijgen. De gene die zijn voeten het meest beweegt staat namelijk onderaan de lader in rang. Oefening baard kunst geld voor deze oefening zeker: eerst alleen ernaast, dan de voet in de beugel, dan hupsen in de beugel (hoe noem je dat :P), dan rechtop, dan je heup in het zadel, dan je been erover heen en terug en hierna pas gaan zitten. Elke oefening moet je zien als een oefening opzich waarbij je paard stil moet blijven staan. Vergeet niet je paard te laten kijken wat je doet.

Veel succes!

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:25

ik doe het altijd zo:
eerst vraag ik haar haar hoofd naar mij toe te buigen, dan hou ik haar hoofd in die houding en stap ik op. zo blijft ze altijd super stildtaan werkt echt goeg en als ik op haar zit geef ik haar teugels los. vrij simpel.

kleinewitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:13

mijn paard liep ook altijd weg. eigenlijk was het heel snel opgelost met een snoepje. ja ik weet het heel slecht.
Maar ik stap nu zo op met een losse teugel en een klopje op de hals.