paard niet onder controle

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elisa_

paard niet onder controle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 20:17

Hallo, ik heb een pony van 3, het is een haflinger.( ik weet niet of het hier goed staat of dat het op het haflinger forum moet?)
Mijn probleem is dat hij zo sterk is, dat als er andere paarden de bak in komen of langs lopen, of als er bijvoorbeeld gevoerd word, of iets anders interresants, dat ik hem dan niet meer kan houden.
Hij loopt alles en iedereen omver!
Zelfs het paard van mijn zusje BEUKT hij gewoon aan de kant, en trekt zich van niets of niemand meer wat aan.
kan iemand mij tips geven wat ik hier het beste aan kan doen?

ivonne85

Re: paard niet onder controle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:39

het is belangrijk dat je leiderschap toont
het is juist op deze jonge leeftijd zeer belangrijk dat hij goed en consequent wordt opgevoed.
je kunt je bezig gaan houden met freestyle ( bijv. op de emiel voest manier )
daar leer je je paard vanaf de grond dat jij leider bent en hij niet over je heen kan walsen.
hij zal weten dat hij zijn kracht kan gebruiken en sterk genoeg kan zijn , dat moet je doorbreken door hem op zijn plek te zetten en consequent te zijn.
is heel moeilijk , maar o zo belangrijk... heb hetzelfde met mijn haf..
succes ermee

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 21:25

freestyle manier ziet er erg mooi uit hoor ivonne85! maar zoals ik bijvoorbeeld bij hem zie, dat hij het paard laat schrikken en met zijn lichaamstaal het paard laat halthouden, en ik zou mijn paard laten schrikken, dan reageert mijn paard er niet eens op! die schrikt nergens van en loopt je echt omver. dus dat vind ik een beetje lastig om te handelen..

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:27

daar heb je gelijk in, die van mij is vooral ook erg dominant en kijkt boos en oren in de nek als hij ook niet wil werken ( ook met freestyle ) dan moet ik hem echt duidelijk maken dat IK de leider ben die hem zegt wat hij wel en niet moet doen.
dat vind ik zelf ook super moeilijk,, ben ook nog op zoek naar de goede manier

Marloes526

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:32

Simpel gezegd: niet over je heen laten lopen, letterlijk en figuurlijk ;-) Het lijkt alsof hij met je aan het sollen is en dat moet je gewoon niet pikken. Haflingers kunnen toch zo lekker lomp en sterk zijn wat dit misschien iets lastiger maakt. Stevig in jouw schoenen staan en standvastig zijn. Freestyle kan je inderdaad proberen, maar ook tijdens de overige handelingen naast het rijden. Wanneer hij bijvoorbeeld tijdens het opzadelen een stap opzij zet, naar jou toe, eis dan dat hij een stap terug zet. Good luck!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:33

Hij heeft duidelijk geen respect voor jou! Je moet laten zien dat jij de leider bent, en dat jij degene bent die beslist welke kant je op gaat en niet hij! Ga eens met m wandelen, een keer halthouden. Loopt hij gewoon door, dan gewoon op de plek terug zetten, en zorgen dat hij oplet!

Dat steeds verder uitbouwen, en misschien ook gewoon een keer aanpakken! Als hij met het rijden bedenkt ineens een andere kant op te gaan, gewoon weer terug sturen en desnoods een flinke por met je been erbij!

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 21:42

silfie35 schreef:
Hij heeft duidelijk geen respect voor jou! Je moet laten zien dat jij de leider bent, en dat jij degene bent die beslist welke kant je op gaat en niet hij! Ga eens met m wandelen, een keer halthouden. Loopt hij gewoon door, dan gewoon op de plek terug zetten, en zorgen dat hij oplet!

Dat steeds verder uitbouwen, en misschien ook gewoon een keer aanpakken! Als hij met het rijden bedenkt ineens een andere kant op te gaan, gewoon weer terug sturen en desnoods een flinke por met je been erbij!

de pony is niet onder het zadel beleerd. ik wil dat ik hem op de grond eerst onder controle heb, voordat ik daar aan ga beginnen. wat ik nu al wel doe. is als hij niet stopt wanneer ik dat laat merken, dan laat ik hem weer achteruit gaan.

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 21:43

ivonne85 schreef:
daar heb je gelijk in, die van mij is vooral ook erg dominant en kijkt boos en oren in de nek als hij ook niet wil werken ( ook met freestyle ) dan moet ik hem echt duidelijk maken dat IK de leider ben die hem zegt wat hij wel en niet moet doen.
dat vind ik zelf ook super moeilijk,, ben ook nog op zoek naar de goede manier

die van mij doet nooit oren in de nek o.i.d. constant oortjes naar voren, het probleem is het onbenullige. hij loopt gewoon met oortjes vriendelijk naar voren over je heen, ( of over een ander paard heen)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:38

Les nemen b.v?
Freestyle is ook niet je paard laten schrikken , maar zelf leren hun lichaams taal te begrijpen en daar mee gaan werken.
Als je les gaat nemen , kun je leren over respect en vertrouwen, jou pony ziet jou niet als leider, maar miss meer als gelijke of zelfs lager in rang,
Ga bijvoorbeeld eens als de pony naar je toe komt je eigen eens heel groot opstellen doe als hij daar niet op stopt je armen eens in de lucht om je eigen nog groter te maken , de pony zal daar echt wel op reageren al is het maar heel even .

Dus dat hij over je heen loopt zegt meer over jou dan over de pony, leer een leider zijn en anders kun je de pony beter nog even in de wei laten staan en eerst eens gaan oefenen en leren hoe het werkt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:42

Je paard heeft helaas geleerd dat hij sterker is dan de mens.
Je zult hem dus respect voor jou moeten bijbrengen. En dat is het beste via grondwerk.
Neem daar les in, vertel aan je paard dat hij niet ongevraagd je persoonlijke ruimte in mag komen.
Leer hem licht te worden op aanwijzingen van jou....

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU

en dat kan uiteindelijk dit worden:

http://www.youtube.com/watch?v=4dVWf-i7qpo&feature=fvw

En dat bereik je via grondwerk:

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsH ... re=related

En hoe dat er bij een paard uit kan zien die dat nog nooit heeft gedaan:

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:56

robijntjuhh schreef:
freestyle manier ziet er erg mooi uit hoor ivonne85! maar zoals ik bijvoorbeeld bij hem zie, dat hij het paard laat schrikken en met zijn lichaamstaal het paard laat halthouden, en ik zou mijn paard laten schrikken, dan reageert mijn paard er niet eens op! die schrikt nergens van en loopt je echt omver. dus dat vind ik een beetje lastig om te handelen..

Een aanwijzing die je geeft, moet in de intensiteit aankomen dat het paard reageert. Een aanwijzing die niet sterk genoeg gegeven wordt of waar het paard niet van onder de indruk is, is een aanwijzing die je niet had mogen geven, omdat hij het paard leert dat hij je niet serieus hoeft te nemen.
Dus in het begin zul je misschien heel hard in moeten komen, zodat je paard je ziet staan. Paardentrainen via Natural Horsemanship, en ook via de klassieke manier an benaderen is: Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. En als dat "zo hard als het moet" betekend dat je een bezemsteel op zijn rug stuk moet slaan, dan moet je dat kunnen en durven doen. Hoeft doorgaans maar een keer, omdat een paard precies weet wat er gaat gebeuren voordat er wat gaat gebeuren. Heb je eenmaal zijn aandacht, en ben je een keer heel hard ingekomen, hoef je de volgende keer niet meer zo ver te gaan omdat je paard weet wat er eventueel gaat komen als hij op dat moment niet luistert.
Kun en durf je dat niet, moet je het paard uit handen geven, want dan gaat het echt niet goedkomen....

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 00:14

cassidy, op het eerste fimpje uit je post, zie je de man met zweepje het paard uit de persoonlijke ruimte duwen. stel nou, dat mijn paard er niet op reageerd, op het "zwaaien" wat dan? om hem nou naar achter te slaan? vind ik ook weer zo iets.

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 00:17

midgie schreef:
Les nemen b.v?
Freestyle is ook niet je paard laten schrikken , maar zelf leren hun lichaams taal te begrijpen en daar mee gaan werken.
Als je les gaat nemen , kun je leren over respect en vertrouwen, jou pony ziet jou niet als leider, maar miss meer als gelijke of zelfs lager in rang,
Ga bijvoorbeeld eens als de pony naar je toe komt je eigen eens heel groot opstellen doe als hij daar niet op stopt je armen eens in de lucht om je eigen nog groter te maken , de pony zal daar echt wel op reageren al is het maar heel even .

Dus dat hij over je heen loopt zegt meer over jou dan over de pony, leer een leider zijn en anders kun je de pony beter nog even in de wei laten staan en eerst eens gaan oefenen en leren hoe het werkt.

ik zeg ook niet dat freestyle laten schrikken is. ergens in een filmpje van emiel voest, laat hij het paard een keer "schrikken"om de aandacht te krijgen, daarna maakt hij zich groter. de lichaamstaal dus.

toevoeging, ik oefen ook vaak met hem het achter me aan lopen als ik naar links ga, dat hij ook naar links volgt, en anders om. dit gaat ook allemaal prima, dan heb ik de aandacht ook. TOT er bijvoorbeeld een ander paard binnenkomt, dan reageerd hij totaal niet meer. en DAT is mijn probleem
Laatst bijgewerkt door elisa_ op 31-01-11 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:17

Zo hard als het moet, zo zacht als het kan.
Als dat betekend dat je een keer ontzettend hard in moet komen, moet je dat kunnen en durven doen.
Ieder aanwijzing die je geeft die je paard niet hoeft te respecteren is een aanwijzing die je niet had moeten of mogen geven, omdat hij je paard afstompt....

Dus als je paard op kleine aanwijzingen niet uit je persoonlijke ruimte gaat, mag je hem gerust een tik geven waar hij van onder de indruk is.
Het is zelfs beter dat je overdoseert, om zo te voorkomen dat je te soft blijft en je paard alleen maar leert dat hij niet naar je hoeft te luisteren.

Even kijken of ik op Youtube een voorbeeld kan vinden....

*edit: kan zo snel niets vinden.

Maar toch nog een ding, omdat je er over valt dat een paard in sommige situaties schrikt.

Clinton Anderson zegt "Heartattacks are free".
Als je een paard flink moet laten schrikken om zijn aandacht te krijgen, dan moet je dat durven doen.
Durf je dat niet, geef je paard uit handen voor de noodzakelijke basisopvoeding.
Want als de basisopvoeding goed was geweest, had het rijden er in dit geval ook niet zo uitgezien....

http://www.youtube.com/watch?v=Wm-xZeI1jlo

Voor degenen die de engelse taal niet machtig zijn: even voordat dit filmpje werd opgenomen, trok het paard naar de uitgang toe en probeerde al steigerend over de omheining heen te gaan. Hier zijn een aantal heel belangrijke stappen vanaf de grond overgeslagen....

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 00:29

dankje cassidy :) het is niet zo dat hij nooit niet totaal niet reageerd op mij, het is alleen zo als er andere interresantere dingen langs hem gaan, zoals bijvoorbeeld een ander paard. DAN word hij onbenullig en let niet meer op mij. ik laat hem wel vaak achteruit lopen maar dan is dat maar 3 passen

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 00:31

Cassidy schreef:
Maar toch nog een ding, omdat je er over valt dat een paard in sommige situaties schrikt.
Clinton Anderson zegt "Heartattacks are free".
Als je een paard flink moet laten schrikken om zijn aandacht te krijgen, dan moet je dat durven doen.
Durf je dat niet, geef je paard uit handen voor de noodzakelijke basisopvoeding.
Want als de basisopvoeding goed was geweest, had het rijden er in dit geval ook niet zo uitgezien....

http://www.youtube.com/watch?v=Wm-xZeI1jlo

Voor degenen die de engelse taal niet machtig zijn: even voordat dit filmpje werd opgenomen, trok het paard naar de uitgang toe en probeerde al steigerend over de omheining heen te gaan. Hier zijn een aantal heel belangrijke stappen vanaf de grond overgeslagen....

ik val er niet over, ik gaf aan dat hij nauwelijks reageerd op het laten schrikken om aandacht te krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:34

robijntjuhh schreef:
ik val er niet over, ik gaf aan dat hij nauwelijks reageerd op het laten schrikken om aandacht te krijgen.

Dan is een schrikreactie voor jou paard niet de juiste trigger, en zul je fysiek en in voldoende intensiteit in moeten komen om zijn aandacht te krijgen.
Nu is het nog een jonkie, maar ondanks de leeftijd mag hij niet over je heenwalsen.
Ik zou het paard uit handen geven voor wat basistraining. Als de basis er eenmaal inzit, is het makkelijker om het te onderhouden, dan dat je zelf de basis erin moet brengen....

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 00:37

het is niet zo dat hij nooit niet totaal niet reageerd op mij, het is alleen zo als er andere interresantere dingen langs hem gaan, zoals bijvoorbeeld een ander paard. DAN word hij onbenullig en let niet meer op mij.

dit is dus vooral het probleem. WAT precies te doen zodra hij niet meer oplet en begint te walsen. of eigenlijk voor dat hij het doet.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:37

Ik ben het met Cassidy eens, je moet durven ingrijpen, vanuit een zelfverzekerd gevoel. En consequent zijn, wat vandaag niet mag mag morgen al helemaal niet want hij weet dan inmiddels dat het niet mag. Als hij het niet zo erg vindt om vol tegen een ander paard aan te beuken dan is hij denk ik ook niet drie weken zuur als je hem even uitlegt dat hij NIET. PUNT. over je heen mag lopen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:39

Als je een lang touw hebt(leadrope) KUN je proberen zijn aandacht bij jou te houden en tevens te voorkomen dathij over je heenloopt door dat touw op een heel irritante manier voor zijn neus te laten cirkelen. Hoeft hem niet te raken maar wel zwaar irritant voor zijn hoofd laten zwiepen. Ik gok dat hij dan nog niet oplet maar het is een poging waard voordat je hem een opvoedkundig verantwoorde 'beuk voor z'n harses' geeft.

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 00:40

Mindfields schreef:
Ik ben het met Cassidy eens, je moet durven ingrijpen, vanuit een zelfverzekerd gevoel. En consequent zijn, wat vandaag niet mag mag morgen al helemaal niet want hij weet dan inmiddels dat het niet mag. Als hij het niet zo erg vindt om vol tegen een ander paard aan te beuken dan is hij denk ik ook niet drie weken zuur als je hem even uitlegt dat hij NIET. PUNT. over je heen mag lopen.

precies! maar op het moment dat hij het ineens doet, loopt hij ook al van mij weg mijn vraag is dus WAT dan te doen, want qua kracht kan ik hem dan toch niet houden hij zal altijd sterker blijven en dat weet hij donders goed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:41

robijntjuhh schreef:
dit is dus vooral het probleem. WAT precies te doen zodra hij niet meer oplet en begint te walsen. of eigenlijk voor dat hij het doet.

Ga grondwerk doen (of laat het doen) eventueel Parelli. Ga niet bezuiningen op een opleidingstraject, het is de beste garantie op een gelukkig paardenleven...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:43

robijntjuhh schreef:
Mindfields schreef:

precies! maar op het moment dat hij het ineens doet, loopt hij ook al van mij weg mijn vraag is dus WAT dan te doen, want qua kracht kan ik hem dan toch niet houden hij zal altijd sterker blijven en dat weet hij donders goed

Maarrehhhm.. :D Je WEET toch al dat hij reageert op andere paarden? Je moet dus sneller worden.

Op het moment dat de afleiding in de buurt komt begin je al te zwiepen met je irritante touw voor zn gezicht, zodanig dattie je aan gaat kijken met een blik van:"Seudemijter jij eens op met dat irritante kaktouw van je!" En dan zeg je braaf. En loop je door. Komt er weer een paard aan huppa weer de aandacht trekken.

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 00:43

Mindfields schreef:
Als je een lang touw hebt(leadrope) KUN je proberen zijn aandacht bij jou te houden en tevens te voorkomen dathij over je heenloopt door dat touw op een heel irritante manier voor zijn neus te laten cirkelen. Hoeft hem niet te raken maar wel zwaar irritant voor zijn hoofd laten zwiepen. Ik gok dat hij dan nog niet oplet maar het is een poging waard voordat je hem een opvoedkundig verantwoorde 'beuk voor z'n harses' geeft.

het gaat om het punt waarop hij al weg wil. als ik dan naast hem sta. en hij begint te walsen, dan is hij al voor mij, dan word het denk ik erg moeilijk om nog voor hem langs te zwaaien.
met als ik naast hem sta en hij loopt weg bedoel ik bijvoorbeeld aan een halster touw uit de wei halen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:44

robijntjuhh schreef:

Je moet het ook niet met kracht op proberen te lossen, maar met techniek. Koop een touwhalster een leadrope en een stick en ga aan grondwerk doen. En op het moment dat je de indruk krijg dat je de aandacht van je paard kwijt bent, zet je hem aan het werk. Laat hem zijn voeten bewegen. Een paard zoekt comfort en rust. Dus maak het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk. Zodra je de indruk hebt dat je hem kwijt bent, zet je hem op een klein cirkeltje en laat je hem zijn voeten bewegen. En als hij wel zijn aandacht bij je heeft, laat je hem uitrusten.
Verder is een driejarige nog een puppie, dus zijn aandacht kan hij geen uren bij je houden. Hou daar ook rekening mee.