Galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

celine567890

Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 13:53

Heey,

Ik rij sindskort op een KWPNer. Daarop leer ik nu galopperen. Maar ik kan niet in het zadel blijven zitten. Vorige les ging het best goed. Dat was de eerste keer op die in galop. Maar de tweede keer was het echt slecht. Dat was gisteren. Ik kon niet blijven zitten. Zo erg zelfs dat ik in de bocht eraf viel. Ik moest het zadel vasthouden maar dat durf ik niet omdat ik dan het paard niet kan sturen. Dan gaat ie met zijn kop omlaag opzoek naar de verbinding. Ook kan ik in draf niet blijven zitten. Doorzitten is echt een ramp voor mij. Als ik van draf naar galop moet gaan lukt dat bijna niet omdat ik in draf niet goed kan doorzitten en dan mijn benen moet verleggen, plus zorgen dat ik er niet afkukkel en zodra ik in galop zit moet ik dus het zadel vastpakken maar als ik dat doe val ik dus. Als ik het zadel vastpak vind ik dat best eng.

Hebben jullie tips voor het blijven zitten enzo?

Alvast bedankt.:)

antje_vip

Re: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:58

Heb ooit in een ander topic gelezen dat je het zadel als het ware schoon moet vegen met je billen :P van achter naar voor met je paard mee schuiven (oke, dit klinkt raar). Ik heb er veel aan gehad, ik blijf nu een stuk beter zitten in de galop ;)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:59

Hoe lang rijd je al? :)

Ik denk dat het verstandiger is als iemand je paard longeert, dan kun jij je concentreren op je zit zonder dat je je druk hoeft te maken over waar je paard met je heenloopt.

Als je pas net begonnen bent, moet je lichaam vaak ook even het 'aha'-gevoel hebben voordat je makkelijker kunt zitten. Daar kun je aan werken door veel oefeningen te doen waarmee je een meer onafhankelijke zit ontwikkelt: met je linkerhand je rechterteen aanraken en omgekeerd, draaien met je armen, zonder beugels oefenen, oren en staart van je paard aanraken, ect. Vraag of je instructeur je hiermee wil helpen.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 30-01-11 14:00, in het totaal 3 keer bewerkt

celine567890

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 13:59

Dus eigenlijk moet je weten wanneer het paard aanpringt, dan naar voren gaan, zodra de achterhoeven de grond aanraken naar achtergaan? Of zit het anders?

Ik rijd nu bijna een jaar, maar met een paar grote tussen stoppen. Ook toen ik klein was veel gereden maar nooit verder gekomen dan galop. Ik was van plan te vragen aan de longe zodat ik me niet druk hoef te maken over het sturen.
Laatst bijgewerkt door celine567890 op 30-01-11 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:01

Lekker blijven draven en leer goed doorzitten voordat je aan de galop gaat denken. Zodra je aan de galop begint, denk er dan aan dat je niet op je teugels leunt. Loslaten die boel. Net zo lang tot jij onafhankelijk kan blijven zitten. Stap voor stap denken, Niemand kan alles tegelijk leren. Succes!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:02

Antje_vip, je moet vooral niet gaan schuiven in je zadel. ;) Zitten, en de beweging opvangen met je bekken en buik. :)

celine567890

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 14:02

piezze schreef:
Lekker blijven draven en leer goed doorzitten voordat je aan de galop gaat denken. Zodra je aan de galop begint, denk er dan aan dat je niet op je teugels leunt. Loslaten die boel. Net zo lang tot jij onafhankelijk kan blijven zitten. Stap voor stap denken, Niemand kan alles tegelijk leren. Succes!

Mijn instructeur laat in de les je nooit doorzitten eigenlijk. Gewoon de hele les eiegnlijk draven en stellingen vragen en dan mag iedereen 1 galopje proberen.

celine567890

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 14:03

Is het handiger o iets naar achteren te gaan zitten of?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:04

Gewoon netjes rechtop blijven zitten. :)

celine567890

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 14:05

Dat deed ik gisteren ook en toen voel ik uiteindelijk in de bocht omdat ik mijn beugels verloor...

Het kan ook zijn dat ik iets naar voren zat.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:09

Je hebt je beugels waarschijnlijk verloren omdat je je benen optrekt doordat je ging klemmen. Klemmen doe je als je nog geen onafhankelijke zit hebt omdat je (onbewust) dan maar zo probeert in het zadel te blijven. Heeft niets met voor- of achterover zitten te maken. :)

Jij kan er niets aan doen, maar ik vind dat je instructeur het niet zo handig aanpakt... Hij zou je nooit in een dergelijke situatie terecht moeten laten komen dat je om die reden van je paard af kiepert. Bij mij is het in elk geval geen galop van de longe zonder onafhankelijke zit. Dat betekent in de praktijk dat ze pas van de longe mogen als ze zonder beugels netjes kunnen galopperen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:13

Ja in dat geval moet je misschien proberen je lang te maken in de galop. Probeer je evenwicht te vinden met je benen onspannen. 1 rondje galop is niet echt genoeg om je het ritme eigen te maken, lijkt mij. Vreemde instructie hoor die hun ruiters van de paarden laten afkieperen. Ik blijf er bij eerst een goede zit ontwikkelen in stap en draf en dan weer een stapje verder.

celine567890

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 14:14

Ja dat is wel zo volgensmij. Ik trek mijn bovenbenen volgensmij aan en zo gaan mijn beugels los. Toen mijn instructeur zei dat ik mijn benen lang moest maken, heb ik dat gedaan. Het kan ook zijn dat ik er toen af viel, maar volgens mij niet.

Kan ik het beste gewoon aan de longe verder gaan of niet? Want aanstaande zaterdag moet ik weer rijden en ik weet bijna zeker dat ik dan nog een galopje mag proberen, en ik weet als ik het niet doe, ik bang wordt. Ookal deed de val echt helemaal geen pijn. Ik ving me eigen goed op. Ik ben gelijk weer op het paard geklommen en gedraaft nog.

K_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:15

ik heb altijd geleerd : denk dat er een briefje van 500 euro onder je kont zit, als je uit je zadel komt ben je het kwijt ! :D

celine567890

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 14:22

Hoe kan ik dan het beste verder gaan. Gewoon zeggen dat ik niet in galop wil of vragen of ze hem aan de longe wil doen zodat ik aan mijn zit kan werken? Want ik vind het raar. bij mij thuis op mijn Haflinger, was het steeds een oefening als doorzitten. Nu is het bij haar paarden steeds iets als stelling vragen. Nooit meer dat. Ik rijd tussen iemand anders die erg goed kan rijden. Ze rijd al bijna 15 jaar en iemand die ook nog neit zo lang rijd maar wel een veel betere zit heeft als mij. Dus we rijden in niet zo'n grote groep.

Wat lijkt jullie het handigste.
Als ik dan toch een galopje probeer. Waar kan ik dan het best op letten? Ik moet altijd in een volte om haar heen rijden. Maar als ik dan ook moet sturen en het zadel vast houden is erg moeilijk.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:27

celine567890 schreef:
Hoe kan ik dan het beste verder gaan. Gewoon zeggen dat ik niet in galop wil of vragen of ze hem aan de longe wil doen zodat ik aan mijn zit kan werken? Want ik vind het raar. bij mij thuis op mijn Haflinger, was het steeds een oefening als doorzitten. Nu is het bij haar paarden steeds iets als stelling vragen. Nooit meer dat. Ik rijd tussen iemand anders die erg goed kan rijden. Ze rijd al bijna 15 jaar en iemand die ook nog neit zo lang rijd maar wel een veel betere zit heeft als mij. Dus we rijden in niet zo'n grote groep.

Wat lijkt jullie het handigste.
Als ik dan toch een galopje probeer. Waar kan ik dan het best op letten? Ik moet altijd in een volte om haar heen rijden. Maar als ik dan ook moet sturen en het zadel vast houden is erg moeilijk.

Ja ik zou gewoon zeggen dat het nog te moeilijk voor je is, sturen en blijven zitten tegelijk. Het komt vanzelf, je moet zo vaak mogelijk oefenen en het is wel zo handig om op je eigen niveau te oefenen. Wat heb je aan stelling oefenen als je niet kan blijven zitten.

celine567890

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 14:30

Hoe kan ik dat aangeven? Ik schaam me er diep voor als ik in de les dat zo moet zeggen. Ik geef niet graag op, en zo voelt het dan wel. Ik wil volgende week zowieso een paar pasjes proberen, anders wordt ik bang en durf ik het nooit meer. Dat zal ik zonde vinden.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:36

Jij hoeft je daar echt niet voor te schamen hoor. :) Je instructeur zou zich moeten schamen dat je haar moet vragen om je behoorlijk les te geven en je geen dingen te laten doen waar je zo duidelijk qua rijvaardigheid nog niet aan toe bent. Je zou op mij echt niet overkomen als iemand die 'opgeeft', maar als iemand die heel verstandig is en ook als iemand die écht beter wil leren rijden doordat je werken aan zit kennelijk belangrijk vindt. :)

celine567890

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 14:49

Ik wil ook beter leren rijden, maar veel dingen snap ik dus niet. Zoals, in het zadel blijven zitten. De woorden snap ik, maar niet hoe ik het uitvoer. Ze zegt ook van pak maar gewoon het zadel vast, het paard loopt echt niet tegen de muur aan. Dat snap ik wel, maar het paard kan wel kriskras overal lopen en denken van nu ga ik links of rechts zonder dat ik daar iets tegen kan doen.

Maar dan nog schaam ik me als ik zeg dat ik geen galopje wil proberen maar bijvoorbeeld liever in draf ga leren doorzitten. dan verstoor ik haar les ook voor de 2 andere die iets beter en veel beter kunnen rijden.

Zal ik dus beter kunnen vragen aan delonge galop, of gewoon echt zeggen dat ik liever niet in galop ga?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:01

Eventjes een longeerlijn aan je paard klikken voor een galopje lijkt me de moeite niet voor instructrice toch? Zeker als je het voor de les vraagt en ze alvast even een lijn kan pakken? :)

celine567890

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 15:04

Oke, dat doe ik dan. Bedankt.:) Ook de rest:)

Dan weer de vraag die ik als eerste stelde:P

Heeft iemand nog wat puntjes of toevoegingen waarop ik moet letten of handig zijn?:D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:54

je kan ook eens een lesje nemen zonder zadel. Dat kan enorm helpen omdat je dan geen grip hebt aan je zadel, maar echt op je zit moet werken, tenslotte is je zit het belangrijkste wapen tijdens het paardrijden. Probeer eerst je zit onder controle te krijgen voordat je gaat aangaloperen.

celine567890

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 14:05

Oke, bedankt. Ik heb geen probleem met blijven zitten zonder zadel, alleen echt met zadel.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:31

Okee, in dat geval zou ik toch zeggen, probeer eerst je zit onder controle te krijgen voordat je begint aan het galoperen. Een hele les doorzitten kan namelijk ook helpen. Je kan ook proberen om met zadel te rijden maar zonder beugels. Aan je beugels heb je namelijk veel grip, en daardoor heb je meer evenwicht. Als je zonder je beugels rijd, moet je puur op je eigen zit, en je eigen evenwicht rijden. In het begin zou het nog lastig zijn maar als je het vaker gaat doen, word het steeds makkelijker!
Succes!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:44

wat je kan vragen aan de intructrice om een halstertouwtje, die je om de hals van je paard doet. deze hou je samen met je teugels vast op de goede teugelmaat, jij hebt dan extra steun, je voorkomt het trekken / leunen aan de teugels en als het nodig is kun je sturen door met 1 hand het touwtje los te laten.
als ik een ruiter heb, die ik moet leren galopperen, geef ik eerst van te voren hele duidelijke instructies.
ten alle tijde aan de longeerlijn oefenen, totdat ze zelfstandig kunnen aangalloperen, onafhankelijke zit hebben en zelf weer terug naar draf en stap kunnen gaan.
1 je houd het touwtje en de teugels goed vast.
2 ten alle tijde recht op blijven zitten en diep gaan zitten.
3 ten alle tijde je benen lang houden.
4 dan geef ik de uitleg van de beenlegging. li-gallop: li-been bij de singel, re-been iets naar achter. voor de re-galop precies anders om.
5 dan geef ik uitleg wat je met je handen moet doen, buitenteugel licht op spanning houden en binnen teugel ontspannen druk houden.
6 je gaat eerst in stap.
7 rustig aandraven en touwtje vast pakken.
8 doorzitten.
9 je benen en je handen goed plaatsen (hulpen)
10 met je binnenbeen geef je aan dat je naar galop wilt, door meer druk op de plek uit te voeren met je kuit.
11 laat je lekker meevoeren in het ritme van je paard, ga niet je billen samenknijpen, dan ga je stuiteren.
blijf ontspannen zitten.
zodra je weer moet stoppen met galopperen laat je je touwtje los, ga je diep zitten, maak je zwaar en haal de teugels lichtjes naar je toe. net zolang dat je paard terug gaat naar het gewenste tempo.