boksprongetje met aangaloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juuliejaa

boksprongetje met aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 23:09

mijn pony maakt (meestal) als ik aangalopeer een boksprongetje.
weet iemand hoe ik dit hem kan afleren?

danie97

Re: boksprongetje met aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:16

straffen:P
elke keer een tik geven als die dat doet!

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:21

ík heb hetzelfde probleem, volg even.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:22

danie97 schreef:
straffen:P
elke keer een tik geven als die dat doet!

Wat ben jij voor paardenvriend?

Niks straffen maar corrigeren met houding en zit. ;)

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:24

Ja joh gelijk straffen.

Misschien ook even naar de rest van de lichaamstaal van je paard kijken.. misschien heeft hij ergens last van?

juuliejaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 23:25

Frozenstar schreef:
Ja joh gelijk straffen.

Misschien ook even naar de rest van de lichaamstaal van je paard kijken.. misschien heeft hij ergens last van?

ja daar heb ik naar gekeken,
alleen ik dacht zelf dat het een beetje een vrolijkheid sprongetje is.
maar zeker weet ik het natuurlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:30

Even kijken waar het probleem vandaan komt. Kan zijn dat je eigen hulpen niet helemaal duidelijk zijn (wat vindt je instructrice wat dat betreft?), kan zijn dat het een joligheidsbokje is, kan zijn dat hij/zij nog lastig de balans kan vinden, kan gewoon verkeerd aangeleerd zijn, kan pijn/slecht zadel zijn, eeeetcetera. Dat valt lastig te zeggen zo :D Bij joligheid, wat jij denkt, zou ik persoonlijk gewoon terugnemen en opnieuw de hulpen voor aanspringen geven, krijg je weer een bokje, weer rustig terugnemen en opnieuw in galop zetten, en bij correct aanspringen zonder bokje positief belonen..

danie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:40

mijn pony deed dat eerst ook en had verder geen problemen ofzo en zadel en alles was goed maar als je hem gewoon elke keer negeerd als die dat doet houd die vanzelf wel op !
tenminste dat was bij mij zoo
en kris is afentoe gewoon denk ik beetje vrolijk:)

juuliejaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 23:50

WildWings schreef:
Even kijken waar het probleem vandaan komt. Kan zijn dat je eigen hulpen niet helemaal duidelijk zijn (wat vindt je instructrice wat dat betreft?), kan zijn dat het een joligheidsbokje is, kan zijn dat hij/zij nog lastig de balans kan vinden, kan gewoon verkeerd aangeleerd zijn, kan pijn/slecht zadel zijn, eeeetcetera. Dat valt lastig te zeggen zo :D Bij joligheid, wat jij denkt, zou ik persoonlijk gewoon terugnemen en opnieuw de hulpen voor aanspringen geven, krijg je weer een bokje, weer rustig terugnemen en opnieuw in galop zetten, en bij correct aanspringen zonder bokje positief belonen..

okee ik zal het proberen en kijken hoe het dan gaat :) !

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 08:10

De haflinger waar ik op reed deed dat ook wel eens, maar alleen als ik de hulp te ruw gaf...dus in dat geval, mijn fout.

Het paardje waar ik nu op rijd doet het eigenlijk altijd, maar het is zo'n iniminie bokje dat je er eigenlijk niks van voelt. Geen idee waarom hij het doet en aan de longe doet ie het ook. Hij is gewoon liever lui dan moe ;)

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:35

Mijn pony deed het ook altijd (nu soms nogsteeds) wat ik deed is vooral vooruit drijven .
Het werkt niet bij alle paarden maar bij mijn ervaringen tot nu toe altijd nog. ;)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:09

Vooral vooruitdrijven en negeren en dan kijken of het beter gaat.

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:51

Zou kunnen dat je je been te ver naar achter legt bij het aanspringen, dan zou die zo'n bokkesprongetje kunnen maken

Rinke18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:14

Geen aandacht aan besteden heeft bij mijn paard het beste gewerkt. En idd telkens terugnemen en opnieuw proberen net zolang totdat je paard op een goede manier aanspringt.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:17

Heb ik ook last van met m'n 4 jarige, maar dit is puur vrolijk/frissigheid. Gewoon even goed achterover
zitten en gewoon doorgaloperen. Gedrag gewoon negeren, niet opeens gaan draven of wat dan ook. Gaat vanzelf wel over.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:02

Terugrijden in een rustige draf, zorgen dat je paard balans heeft en dat de draf al bevestigd en dragend is, als je niet fijn kan draven is het in feite nog te vroeg om een galop te vragen aan je paard.

Wil je het je paard makkelijk maken, dan zou je hem op de volte kunnen zetten in draf, de volte langzaam sluiten en ook weer rustig openen. Als je dan opent, de hulpen voor galop geven op het moment dat je terugrijdt en naar buiten. Dat is het makkelijkste moment voor je paard om aan te springen vanaf het achterbeen. Geeft ie dan nog een bok, dan is het voor hem nog net te zwaar en is het zaak hem eerst sterker te maken. Verder ga ik met Wildwings mee, je instr kan zien of het idd joligheid is of dat het een kwestie is van disbalans.

Ik zou hem in elk geval niet sneller laten lopen, dan heb je juist minder balans omdat het paard dan makkelijker op de voorhand valt.

judithnibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:32

Ik ken dit probleem, mijn paard doet dit al ongeveer een half jaar al maar dan denk ik wat erger. Dit ging op een gegeven moment zover, dat we besloten hebben er een fysio er bij te halen, het bleek ook dat ze op rechts vrij vast zat, dit ging ongeveer twee weken goed alleen toen hebben wij besloten de dierenarts er bij te halen, die zei dat het of aan de hormonen kon liggen, of aan de rijtechniek. De dierenarts heeft haar toen een hormonenspuit gegeven en wij hebben de rijtechniek anangepast met behulp van mijn instructrice. Dit gaat verder weer de goede kant op, maar om een lang verhaal kort te maken: bokt het paard hoog? Doet het de oren in de nek? Doet ze het ook op buitenrit? Hoelang is dit al gaande? Ik weet niet of je op manege rijdt of priveles krijgt, maar geef er wat besteedt er wat extra aandacht aan :-) succes!!!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:39

inderdaad even kijken of ie lichamelijk niks mankeert. doet ie t zowel op de linker- als rechterhand? rij je m wel netjes bij elkaar voordat je aanspringt?

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:16

eerst even kijken of er lichamelijk niks aan de hand is.
Er kunnen allerlei redenen zijn dat je paard bokt. Dat kan uit frisheid zijn, dat kan zijn omdat je paard schrikt van je hulpen of weer iets anders. Zorg dat je vanuit een verzamelde en rustige draf aanspringt, een goede houding en stelling zijn ook heel belangrijk.
En zeker niet straffen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:28

by ons in de manege deed een schetlandpony het ook maar zo hard dat hy byna iedereen eraf goit hij doet het nog steeds er is zelfs een paardenfluisteraar gekomen nix hielp dus als hij het gewoon uit vrolijkhyd doet weet k ht ni

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:46

Mits het paard niets mankeerd, denk ik dat je er gewoon doorheen moet rijden. Gewoon zorgen dat hij voorwaarts gaat en z'n hoofd niet naar beneden kan doen.

Mocht ie nou echt gaan bokken om je af te gooien, kun je elke keer een tikje op z'n kont geven als ie bokt. Niet keihard slaan, maar gewoon een corrigerend tikje, zodat ie leert dat dat bokken niet mag.

Oh, en als ie bokt, vooral geen druk geven op beide teugels, dat maakt 'm sterker. Als je er zeker van bent dat je de bok uit kunt zitten, kun je het best de teugels losser laten en vervolgens met 1 teugel je paard proberen te buigen, dan is ie uit balans en kan ie niet bokken.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:32

Ik zou hem vooral niet gaan slaan, want hij doet wat je vraagt hij gaat in galop en dan krijgt die een klap dan wil het paard straks niet meer aangaloppeeren >;) ... Ik zou hem ook niet na het bokje meteen erug nemen, maar eerder een paard seconden galoperen dan weer terugnemen in draf en dan meteen weer aangaloperen. Zodat het paard vanzelf er een beetje moe van word dat gebok elke keer. Bokt het paard niet belonen, bokt hij niet ? > belonen. :D
Ik hoop dat je er wat aan hebt! :+

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:52

Een paard dat ik reed had dit ook,die zat vol met blokkades, die kon zijn achterbeen niet genoeg latenn ondertreden om goed van achteruit aan te springen. Als ik jou was zou ik dus lichamelijke gebreken niet uitsluiten. Het kan ook een miscommunicatie vanuit je hulp zijn, ga na of je de hulp duidelijk geeft en kijk of hij dit bij een ander iemand ook doet :)

lieftmelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:07

Terug rijden naar draf en weer opnieuw proberen, als hij blijft bokken gewoon weer terug gaan. Als hij niet bokt goed belonen en verder galoperen ;)

Baldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:51

Mijn paard deed dit eerder ook en ik ben gewoon heel vaak in de galop aangesprongen.
Elke keer als hij bokte terwijl hij aansprong ging ik terug naar de draf en sprong ik weer opnieuw aan.
Let wel: je moet wel meteen weer aanspringen en niet te lang wachten!