Prinses Donja @ Les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne14061993

Prinses Donja @ Les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 19:08

Donja is een KWPNer Calvados springpaard van 13 jaar jong.
We zijn vooral bezig met het ontspannen rijden en rugspieren te creëren in de 4 jaar dat ik haar nu heb heeft ze nog nooit zo super lekker gelopen.
Had de moed nogal in m`n schoenen laten zakken met haar omdat het nooit lekker ging maar het laatste half jaar zijn we er weer helemaal boven op gekomen en vertrouwen we elkaar volop!
De galop is nog niet goed maar gaan al met stappen vooruit!
Verbeter punten voor mij zijn recht op zitten duik nogal voor over.
En me benen hoeven niet in mijn nek.

1. Draven
Afbeelding
2. Volte draven
Afbeelding
3. Volte
Afbeelding
4. Van hand veranderen
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken!

Afbeelding

doerakje

Re: Prinses Donja @ Les

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:11

Wat fijn dat je zo een mijlpaal hebt bereikt!
Ik zou je adviseren om de rugspieren te "kweken" minimaal 2 x per week met pesoa tuig te longeren. Vooral in de gallop train je die rug dan op een hele fijne manier, en onbelast.

Succes met je paard jullie zijn een leuke combinatie

Anne14061993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 19:21

Uhhh ik heb geen idee hoe je een passoa moet gebruiken dus dat lijkt me geen slim plan.
Ga wel vanaf volgende week met een les met bijzet teugels te longeren op advies van mijn instructrice.

kussies19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:24

en nog wat gevonden op de grond ik weet dat het moeilijk is om voor je te kijken want ik heb heb het zelf ook en verder is het een leuk paard succes

Anne14061993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 19:26

Haha helaas niet nee! :(
Dankje

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:27

ik vind dat je veels te srak en gespannen bent met je handen; daarbij zit je zelf te ver naar voren.
daarbij is je binnenhand nog strenger dan je buitenhand waardoor je zelf het paard laat kantelen met zijn hoofd
paard kan hierdoor nooit goed in balans komen en zijn rug gaan gebruiken.
dus losser aan de voorkant met je hand en meer meegaan met de beweging; rechtop naar achter zitten en idd 2x per week met pessoa aan de longe is voor dit paard ideaal.
verder zijn jullie een leuke combi maar zorg wel dat je een goede intsructice hebt die je kan helpen met bovenstaande problemen
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 29-01-11 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:28

Je valt inderdaad veel naar voren, maar dat geef je zelf al aan. Verder heb ik het idee dat je erg sterk ben in je handen. En je moet even letten op je voeten. Hakken uitdrukken en tenen naar binnen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:29

Als je haar rugspieren wilt kweken mag je haar volgens mij nog wel lager instellen,
heb zelf het idee dat ze haar rug wegdrukt :)

En dat je geen ervaring met de passoa heb, misschien kan iemand je daarbij helpen
en/of een lesje er in volgen :) Je bent wel heel verstandig dat je zegt ik heb er geen
ervaring bij dus ik doe het niet.

Wel een leuk beest!

Anne14061993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 19:32

Ze drukt idd haar rug weg!
Het idee is om haar lang en laag te rijden maar daar denkt donja zelf nog wel eens anders over omdat ik meer zelf moet gaan rijden en niet moet afwachten wat donja doet want dan rijd het paard mt mij inplaats van andersom!
Dus als ik lang en laag wil rijden moet zij rustig blijven draven en niet gaan rennen.

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:51

Ik zou een passoa gaan gebruiken. Neem aan dat je instructrice hier wel raad mee weet? ;)
Minimaal 2x per week lekker lang en laag longeren, goed voor de rugspieren.

En de andere punten heb je zelf al aangegeven ;)

Anne14061993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 20:53

Okee ik zal het aankomende week eens vragen aan m'n instructrice voor een lesje!

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:36

Mooi paard valt me wel meteen op dat je heel erg piano hantjes hebt let daar op hou je ellebogen langs je lichaam en blijf recht op zitten kijk niet de hele tijd naar je paard kijk waar je heen gaat let ook op je benen hou ze lang.

Komt vast goed :D

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:39

X
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 28-09-23 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:42

Je lijkt erg op je handen te steunen.
Ga eens lekker relaxt zitten, lichte verbinding en gewoon rijden.
Prima dat je eens wat extra druk zet, maar probeer daarna wel weer los te laten. Nu blijft ze duwen en blijf jij vasthouden.
Zo lang jij niet relaxt gaat zitten, gaat je paard niet meer ontspannen lopen (en de rug beter gebruiken).
Eerst zelf lekker gaan zitten, dan komt het paard vanzelf.

Het zal aan het begin raar aanvoelen om los te moeten laten, maar zodra je de knop hebt omgezet zul je direct verschil merken!
Werk met ophoudingen en tempowisselingen om controle te houden over haar tempo.

Vraag iemand die evaring heeft met de pessoa om je te helpen :)
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 29-01-11 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne14061993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 21:46

Dankje voor alle reacties

manasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:08

Lekker paardje zeg <3!

Het lijkt alsof ze erg op de voorhand valt, is dit het geval?
Om haar meer op de achterhand te zetten, veel (schijn)overgangen snel achter mekaar. Dus bijvoorbeeld: 5 passen stap, 5 passen draf, 5 passen stap, 5 passen draf. En dat kan je natuurlijk ook met de galop doen, en uiteindelijk van stap naar galop etc. :j

Veel succes!

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:07

De anderen voor mij hebben de meeste punten al gezegt, maar wat mij ook nog opviel dat het lijkt dat je erg op de lepel zit van je zadel. Probeer eens het diepste punt van je zadel op te zoeken, dan zul je gelijk zien dat je niet meer zo voorover valt.
Je kan dit oefenen door je beugels een gaatje langer te doen, dan moet je wel in het diepste punt gaan zitten.
Als je namelijk zo op de lepel blijft zitten, zit je je paard wat in de weg op zijn rug. Succes hoor!

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:09

Leuk paardje! :)
Als je je handen wat meer draagt en voor je uit kijkt, zit je gelijk een stuk rechter op.
Inderdaad is longeren een goede manier om rugspieren te kweken. Lekker lang en laag laten lopen.

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:47

Wat een leuk paardje! Ik heb dezelfde tips als hierboven: wat minder ver achterin het zadel gaat zitten en misschien voor je gevoel wat achterover hangen (waarschijnlijk zit je dan recht) en je handen wat minder vastzetten en wat hoger. Probeer je handen te 'dragen' terwijl je lekker stevig in het zadel gaat zitten. Het ziet er verder helemaal niet verkeerd uit hoor, lekker oefenen en dan gaat het vanzelf steeds beter. Ik vind jullie in ieder geval een leuke combinatie.

Anne14061993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 18:36

Nu je het zegt ja zit ik idd erg ver achter in het zadel rij dan ook pas sinds een weekje met dit zadel reed eerder met vzh maar dit is dan ook wel heeel anders!

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:16

Allereerst vind ik het erg knap dat je zoveel doorzettingsvermogen hebt.
Wat de anderen zeggen kan ik mij erg in vinden, als je beter gaat zitten, meer voorin het zadel, rechtop en schouder naar achteren dan gaan je benen denk ik al automatisch naar voren. Spring je ook wel eens met haar? Als ze het leuk vindt zou dat een goede afwisseling zijn en leert ze haar rug nog op een andere manier te gebruiken.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:47

Je wijst zelf al op het naar voor zitten, voor de rest proberen meer te kijken naar waar je gaat gaan, en niet constant naar het paard.
Ik vind het er wel netjes uitzien! :D

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:08

He Anne,
Effe off-topic (;-) Ik heb een familielid van je paard op stal.. een Mermus-merrie die ook uit de Adonja stam komt.

Leuke foto's! Bovenstaande opmerkingen zeggen voldoende denk ik.
Heb je ook gekeken of je zadel wel goed past?? (niet te smal). Was bij mij namelijk een probleem (brede rug).
Succes verder!

Sabrina1304

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:21

Draag je handen meer, je steunt enorm op het zadel en zo zit je ook niet mooi recht.
Kijk ook meer voor je uit.
Voor de rest zit het wel ok, je geeft de meeste dingen zelf aan, ook een heel leuk paard!

Roxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:39

Mir_horses schreef:
De anderen voor mij hebben de meeste punten al gezegt, maar wat mij ook nog opviel dat het lijkt dat je erg op de lepel zit van je zadel. Probeer eens het diepste punt van je zadel op te zoeken, dan zul je gelijk zien dat je niet meer zo voorover valt.
Je kan dit oefenen door je beugels een gaatje langer te doen, dan moet je wel in het diepste punt gaan zitten.
Als je namelijk zo op de lepel blijft zitten, zit je je paard wat in de weg op zijn rug. Succes hoor!

Dit viel mij ook erg op..