Mijn nieuwe paardje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ivankaDB

Mijn nieuwe paardje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 15:52

Hey.. :D
Sinds de herfst ongeveer heb ik mijn allereerste eigen pony gekregen!!!!! *\o/*
Voordat ik haar kreeg heb ik 2,5 jaar gereden op verzorgpony's.
Dus ik rij nu ong. 3 jaar. (pas op mijn 11e begonnen ;( ben nu 14)

Nu ik Amy(zoals ze heet) heb, heb ik al weer veel meer ervaring opgedaan! :)
De vorige eigenaar haaft hem pas op 5 jaar ofzo ingereden.
Sinds deze week zijn we vooral bezig met de balans en dus het neusje eruit rijden. dat gaat al erg goed :)
Maar het is nog wel moeilijk :o

Ik zal haar even beschrijven:
- Naam: Amy ( op papieren Anyway)
- ras: NRPS
- Hoogte: 1. 55 m
- Leeftijd: 5

En... ik weet dat bij de laatste paar foto's mijn bontje en dekje te veel naar achter liggen ;( dus daar graag geen commentaar meer op :o
Voor de rest zijn alle reactie's waar ik wat van kan leren of gewoon leuker reactie's altijd welkom! :D

1. Dit was de aller eerste keer op Amy.
Afbeelding

2.Afbeelding

3.Afbeelding

4.Afbeelding

5.Afbeelding

6.Afbeelding

Deze foto's zijn van de afgelopen 2 weken.
7.Afbeelding

8.Afbeelding

9. BRAAAFFF!!!... :o Afbeelding

10.Afbeelding

11.Afbeelding

12.even het achterbeen erbij vragen.Afbeelding

13.Afbeelding

14.Afbeelding

15.Afbeelding

En wat vinden jullie ervan??
Laatst bijgewerkt door ivankaDB op 28-01-11 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Eefiepeefie

Re: Mijn nieuwe paardje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:59

Heel erg leuk paardje! Pas wel op dat je haar niet teveel achter de loodlijn rijdt. Ze is nog jong en het is belangrijk dat ze met haar neusje eruit loopt, jonge paarden leren zichzelf graag een houding aan en dat is dan weer lastig af te leren dus let daar vooral nu ze nog zo onervaren is goed aan. Mijn paardje ging zelf ook al in de houding lopen, die houding was verder niets mis mee maar uiteindelijk wilde hij het bit niet meer pakken en kon ik hem er bijna niet meer uit rijden. We zijn nu overgegaan op niets met handen en benen doen en hem zelf het bit laten pakken en dat gaat echt super. Probeer zo min mogelijk te doen, ik dacht dat ik al heel weinig deed maar dat viel zwaar tegen. Hoe minder je er nu aan zit, hoe meer je haar later met de kleinste bewegingen hulpen kan geven!

Vooral op foto's 3,5 en 10 loopt ze te ver achter de loodlijn.

Succes met dit mooie paardje!

Oh nog iets: kijk vooruit :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:11

Bloeimooie pony maar op sommige foto's lijkt het alsof je lichtrijd terwijl je steunt? op je teugels en veel in je hand hebt, ander punt is al gezegd, veel plezier en succes, als je nog maar zo kort rijd vind ik het er helemaal niet verkeerd uitzien.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:16

Voor je kijken zal voorlopig nog niet lukken, zolang heb je je paard nog niet dus je kan vast niet ophouden met naar haar te kijken! ;)
Idd ben ik het eens met de 1e reactie, probeer haar uit te schuiven van voren!
Ze moet leren jouw hand te volgen en te kunnen ontspannen.
Verder vind ik dat je je benen wat langer moet maken, je trekt je knieën wat op.
En denk erom dat je je handen rechtop draagt, duimen naar boven.
Ik vind het wel al heel knap dat je zo goed rijdt, zo lang rij je nog niet!
Leuke combi!
Veel plezier met eigenste paard! :D

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:21

leuke pony, je rijd haar netjes, probeer veel af te wisselen met de aanleuning dus lekker hals strekken etc

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:24

De pony loopt met zijn hoofd ver over de loodlijn, en ik vind je hand erg streng lijken. Nadeel van een foto is dat ik natuurlijk niet optimaal kan beoordelen of die hand echt zo streng is als hij lijkt. Kijk voor je uit en probeer je energie voor je te richten, niet op het paardenhoofd. Van zichzelf zet de pony zijn achterbeen mooi onder, dus als je dat hoofd nou wat meer ruimte geeft denk ik dat het helemaal goed komt. Leuke pony verder, jullie zijn een mooie combi.

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:27

Wat zijn jullie leuk samen zeg! Ik vind het er al heel goed uitzien en dat je een nette houding hebt. Je bent er al bezig mee bezig het neusje er wat meer uit te rijden, dus daar ga ik niks meer over zeggen. Soms lijkt het ook alsof ik veel spanning in je handen zie. Knijp je zo hard in de teugels (uit concentratie misschien) of ben je wat te streng met je hand? Ik denk het eerste (hard knijpen in de teugels), maar kan het niet goed zien. Verder heb je 'm lekker aan het lopen, zeker voor de korte periode dat je hem nog maar hebt. Gaan jullie over een tijdje starten op wedstrijden (ik denk dat jullie samen leuke punten kunnen rijden) of ben/blijf je een recreatieve ruiter? In ieder geval heel veel plezier samen!

ivankaDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 16:32

Sanity schreef:
Haha heb je een nieuw profiel aangemaakt? Ik dacht echt: huh?
Maar mooi dat je daar al mee bezig bent :)

Ja ik heb al niet meer zo'n strenge hand al eerst maar ik moet er inderdaad de hele tijd om denken dat ik mijn hand naar de mond toe beweeg :o
Met het neus uitschuiven, balans zijn we nu heel erg bezig.
en ja sry ging niet helemaal goed :o zonet

ivankaDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 16:34

Niceee schreef:
Wat zijn jullie leuk samen zeg! Ik vind het er al heel goed uitzien en dat je een nette houding hebt. Je bent er al bezig mee bezig het neusje er wat meer uit te rijden, dus daar ga ik niks meer over zeggen. Soms lijkt het ook alsof ik veel spanning in je handen zie. Knijp je zo hard in de teugels (uit concentratie misschien) of ben je wat te streng met je hand? Ik denk het eerste (hard knijpen in de teugels), maar kan het niet goed zien. Verder heb je 'm lekker aan het lopen, zeker voor de korte periode dat je hem nog maar hebt. Gaan jullie over een tijdje starten op wedstrijden (ik denk dat jullie samen leuke punten kunnen rijden) of ben/blijf je een recreatieve ruiter? In ieder geval heel veel plezier samen!

Nee ik ben van plan wedstrijden met haar te gaan rijden alleen voorlopig nog evven niet want het kruisen van andere paarden vind ze nog een beetje eng. en dat kan ik natuurlijk niet hebben op wedstrijd :)

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:35

Heel veel plezier met je nieuwe paardje! Leuk beest :D.

Ga mee met de eerste reactie. Probeer niet té veel stelling te vragen. Ziet er erg netjes uit verder.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:48

Denk dat je beugels wel 1 a 2 gaatjes langer mogen. En probeer in de galop (laatste 2 foto's) niet je benen op te trekken, maar blijf daar ook je hakken netjes uitdrukken.

Verder, erg mooie pony! Veel plezier er mee!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:51

Jeetje wat een gaaf ding heb je nu zeg! :~ Wat ontzettend leuk voor je! :D
Jullie zijn lekker bezig en gaan het in de toekomst vast super doen op wedstrijd. Lekker rustig aan doen, talent hebben jullie allebei meer dan genoeg :)
Veel succes met haar en veel meenemen naar de club (neem aan dat je met haar daarheen gaat?). Jess was in de tijd toen ik met haar begon ook vrij schrikkerig tussen vreemde paarden en vloog vaak opeens de andere kant op maar door de clublessen werd het toch veel normaler en al snel was er niks meer aan de hand :)
Ik ben heel benieuwd hoe jullie het gaan doen!

edit: wat is haar afstamming? :)
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 28-01-11 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ivankaDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 16:51

johanna_ schreef:
Denk dat je beugels wel 1 a 2 gaatjes langer mogen. En probeer in de galop (laatste 2 foto's) niet je benen op te trekken, maar blijf daar ook je hakken netjes uitdrukken.

Verder, erg mooie pony! Veel plezier er mee!

Je hebt gelijk maar ik heb mijn beugels nu nog ff wat korter want ze wil nog wel eens raar doen dan heb ik ff net wat meer houvast maar als ik straks wedstrijden ga rijden gaan ze zeker weten een gaatje langer hoor :D

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:55

Jullie zijn een heel leuk koppel om te zien.
Wel zie ik nog erg veel spanning bij je pony. Maar dat zal wel slijten als jullie elkaar beter kennen. Je hebt een mooie houding.
Vee geluk ermee:-)

ivankaDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 16:58

MariekeS_ schreef:
Jeetje wat een gaaf ding heb je nu zeg! :~ Wat ontzettend leuk voor je! :D
Jullie zijn lekker bezig en gaan het in de toekomst vast super doen op wedstrijd. Lekker rustig aan doen, talent hebben jullie allebei meer dan genoeg :)
Veel succes met haar en veel meenemen naar de club (neem aan dat je met haar daarheen gaat?). Jess was in de tijd toen ik met haar begon ook vrij schrikkerig tussen vreemde paarden en vloog vaak opeens de andere kant op maar door de clublessen werd het toch veel normaler en al snel was er niks meer aan de hand :)
Ik ben heel benieuwd hoe jullie het gaan doen!

edit: wat is haar afstamming? :)

ze is van caricello

britt299

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:01

knap dat je al zo goed kan rijden terwijl je nog niet eens zo lang rijd.
jullie zien er samen leuk uit, en ik denk dat er al veel cometaar is gegeven.
veel plezier.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:27

wat een fijn beeld.
en een superleuke pony. :D

ivankaDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:01

Nog twee foto's van de hals iets langer..

Bezig met het uitschuiven.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ivankaDB op 28-01-11 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:06

Ziet er heel netjes uit, je zou niet zeggen dat je pas 3 jaar rijdt, knap hoor! Veel plezier met je nieuwe paardje, het is een heel leuk dier :)

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:12

Ik vind dat hij daar te diep loopt en met het meeste gewicht op zijn voorhand ipv achterhand. De nek moet het hoogste punt zijn!

ivankaDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:17

Sanity schreef:
Ik vind dat hij daar te diep loopt en met het meeste gewicht op zijn voorhand ipv achterhand. De nek moet het hoogste punt zijn!

hoe zou ik dat beter kunnen oplossen dan?

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:18

Ik vind het er leuk uitzien voor z'on nieuwe combi ;)
Rijdt je pas echt 2,5 jaar? Zou je niet zeggen, zo op de foto's ;) .

Vindt je houding mooi op de eerste foto's, netjes recht en ook mooie beenligging, alleen laatse serie foto's zit je meer met je benen alsof je in een stoel zit.

Leuke combi!
( ach ja, tuurlijk zijn er punten om aan te werken, maarre ik vind het er niet verkeerd uit zien voor z'on nieuwe combinatie, dus veel succes verder!)
Laatst bijgewerkt door FeLaRe op 28-01-11 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:22

Om je pony zijn gewicht van de voorhand naar de achterhand te laten verplaatsen, zul je vooral veel oefeningen moeten doen zoals voltes & schouderbinnenwaarts. Dan leert hij zjin achterbeen verder onder de massa te zetten en zijn gewicht naar de achterhand te verplaatsen. Die 'oprichting' is wat er ook voor zorgt dat de nek het hoogste punt wordt en je een paard hebt dat in balans is. En dán kan het paard jou goed dragen & gaat ie langer mee & kun je verder met trainen ;).

ivankaDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:25

Sanity schreef:
Om je pony zijn gewicht van de voorhand naar de achterhand te laten verplaatsen, zul je vooral veel oefeningen moeten doen zoals voltes & schouderbinnenwaarts. Dan leert hij zjin achterbeen verder onder de massa te zetten en zijn gewicht naar de achterhand te verplaatsen. Die 'oprichting' is wat er ook voor zorgt dat de nek het hoogste punt wordt en je een paard hebt dat in balans is. En dán kan het paard jou goed dragen & gaat ie langer mee & kun je verder met trainen ;).

Oke dankjewel :)

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:31

Kijk eens naar het verschil in je houding tussen de eerste foto's en deze laatste twee. Probeer balans te zoeken op je beugels, zonder je voeten naar voren weg te steken. Als je dan ook nog je bovenbeen iets naar binnen draait zodat je voeten weer parallel aan je pony komen ben je al een heel eind. Ik zou niet wachten met het iets langer maken van je beugels. Als jij in balans zit kan je pony ook beter in balans lopen.

Bij de laatste foto's kun je aan haar mond zien dat er nog genoeg druk op de teugels staat. Ze is dus niet te los van voren. Maak daar gebruik van om haar nog meer ruimte te geven. Ze mag geen balans zoeken op je handen. Hoeveel kun je al schakelen in draf en galop? Dat is een eerste oefening om het evenwicht iets meer op de achterhand te krijgen. En dan dus zoveel mogelijk op je zit en zo min mogelijk op de teugels. Succes!

Ps. Ook absoluut mijn complimenten!