Paard verkopen of wat...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snissje

Paard verkopen of wat...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 14:47

Ik heb in september vorig jaar de knapste en ook liefste merri evan heel nederland gekocht! Het ging ook erg goed. totdat het ging sneeuwen en ik nu al 3 maanden niks heb gedaan. Tussendoor wel een paar keer de eerste keer viel ik eraf en daarna kon ze alleen nog maar als ze ergens geen zin in heeft de lucht in! En nu durf ik er gewoon niet meer op en ik weet neit wat ik met haar moet maar ik ben zo gek op haar en elke keer na de winter heb ik dit weer vorig jaar ook alleen toen ging ze er alleen maar vandoor. Nu denk ik voor dat ik erop stap gewoon rijden zoals je altijd deed en niet zeuren en dan zit ik erop en ze hoeft alleen maar een pas opzij te stappen en mijn hart zit in mijn keel. Ik durf het gewooon niet meer en ik weet echt niet wat ik er mee aan moet :( Iemand die mij misschien hiermee een beetje kan helpen??

WinSel

Re: Paard verkopen of wat...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:53

Heb je les ? Misschien kan je instructrice er eens op
En weetje zeker dat ze niet ergens last van heeft ?

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 14:55

Nee ze heeft nergens last van hoor :P Ja die weet er vast wel wat op maar ik durf er niet meer op dat is het grote probleem..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:55

je paard heeft een teveel aan energie.
het is begonnen sinds de sneeuw en je de laatste 3 maanden weinig tot niets heb kunnen doen.
het enigste wat je kunt doen is zorgen voor meer beweging.
zet hem overdag op de paddock/wei longeer wat meer en ga van daar uit verder.
de meest brave paarden worden van stilstaan bommetjes. ;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:57

Als je les hebt kun je et misschien met je instructrice overleggen
Als je het vertrouwen weer rustig op gaat bouwen hoef je haar niet te verkopen

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:59

Laat je haar van te voren wel even los uitrazen in de bak of aan een longeerlijn oid? Dat kan namelijk een heel verschil maken, ik stap er ook niet gelijk weer op na zo'n koude periode waarin de paarden weinig buiten komen omdat ik weet dat mijn paard dan zo gek als een deur is. En ik zou ook zeker een stukje begeleiding zoeken om het paard dan wat meer onder controle te krijgen als ze nog wel zo druk is en gewoon haar eigen gang gaat.

midgie

Miss van af de grond het vertrouwen weer opbouwen, dus begin eens met los en grondwerk, longere dubbelen lijnen,
Kijk eens op de site van jannadevries.nl, zij komt uit Den Haag miss kan zij jou weer richting het rijden helpen.

secequine

Ik denk niet dat je zomaar op moet geven, je hebt niet voor niets een paard gekocht en ik weet zeker dat je er later spijt van zal krijgen omdat je het niet hebt geprobeerd. Probeer iemand te zoeken die jou kunt begeleiden. Niet zo snel opgeven dat is niet eerlijk tegenover jezelf maar ook niet over je paard. Sterkte :(:)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:00

midgie schreef:
Miss van af de grond het vertrouwen weer opbouwen, dus begin eens met los en grondwerk, longere dubbelen lijnen,
Kijk eens op de site van jannadevries.nl, zij komt uit Den Haag miss kan zij jou weer richting het rijden helpen.

Idd dat bedoel ik ook, als je eerst het vertrouwen weer wint van je paard durf je er over een tijdje vast weer op

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 15:14

Het longeren en losgooien voor het rijden heb ik al geprobeerd. maar ook dat werkt niet want daar word ze alleen maar heter van omdat ze echt niet normaal kan doen aan de longeerlinn :+ ik ben zo gek op haar en wil haar echt niet kwijt maar ik vind dit ook zielig. We hebben maar 1 paddock op stal waar ze los mogen staan en longeren maar dat gaat nu ook niet want die ligt onderwater dus alleen losgooien kan maarja dan staat ze oook alleen stil en als ik met haar ga stappen vliegt en springt ze ook alle kanten op.. Terwijl ik echt alles voor haar zou willen doen maar het gewoon niet kan..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:15

Heb je al es wat gedaan om het vertrouwen te winnen vanaf de grond.
Als het paard merkt dat jij bang bent voelt het paard dat aan he

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:16

stal zoeken waar ze wel naar buiten kan.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:17

Ja dat lijkt me ook het beste....
Een paard hoort niet opgesloten te zitten in een stal, logisch dat ze heet word

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 15:19

Dat vind ik dus ook en we zijn ook aan het zoeken maar we kunnen gewoon niks vinden of het zit vol of er is geen land of te ver weg dat ik er niet op de fiets heen kan..

Wessel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:25

Waarom laat je haar niet een tijdje door iemand anders rijden? Als dat dan weer goed gaat krijg je er vast meer vertrouwen in! Dan kun je samen met die persoon langzaam weer het vertrouwen samen met je paard opbouwen en weer lekker zelf gaan rijden.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:27

goed longeren van tevoren of losgooien, overdag in de wei/paddock, dan kunnen ze daar z'n energie kwijt.. ;)

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:28

als een andere stal met meer mogelijkheid tot beweging in de winter geen optie is zou ik voor dat je weer gaat rijden (na lange tijd stil staan) eerst een week á 1.5 week longeren als je geen voledige tijd hebt kan dit natuurlijk ook om de dag.
dan is de ergste energie er uit. daarna zou ik hulp vragen van iemand die haar aan de longe vast wil houeden zodat jij er op kunt. en dan zo een week volhouden (of korter net hoe het gaat)
als je dan de vertrouwen weer terug hebt kun je zelfstandig gaan rijden. wel zou ik dit onder begelijding doen van een instructrice. die zal je vertellen wat je moet doen.
zo raak je ook minder in paniek er word immers verteld wat je moet doen!

lukt dit alles niet of je durft het niet zou ik vragen of iemand anders het voor je wil doen. en mischien toch een kleine medische keuring als de probleme aan blijven houden.

verkopen is een grote stap, en als ik jou verhaal lees wil je haar ook niet kwijt!
maar als het echt niet meer gaat en om je plezier in paarden terug te krijgen kun je het altijd nog overwegen.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 15:31

Jaa dat zal misschien wel een idee zijn maar ze heeft nergens last van hoor want het gaat in de zomer ook altijd super goed ze doet het elk jaar weer na de "stop" en dan ben ik natuurlijk ook weer terug bij af niet alleen zij. En ben ik ook weer alle vertrouwen kwijt en dat is ook een reden dat ik naar een andere stal wil want als ik dit elk jaar heb kan ik me nooit gaan richten op de wedstrijden..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:32

Maar heb je al es geprobeerd om vanaf de grond het vetrouwen terug te winnen ?

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:32

ja idd, dan is het beter om een andere stal te gaan zoeken.
als ze het in de zomer niet heeft is dat wel het overwegen waard.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 15:34

Ja natuurlijk zeker weten! en op de grond vertrouw ik haar ook. Alleen zei mij niet..

WinSel schreef:
Maar heb je al es geprobeerd om vanaf de grond het vetrouwen terug te winnen ?

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 15:35

Alleen hier in de buurt is het zoo moeilijk of het is niet te betalen of er is geen land en ik wil voor de zomer echt land hebben en het leifst dat ze in de winter ook in een paddock word gezet een paar uurtjes..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:35

Dan moet je dus eerst het vertrouwen vanaf de grond winnen voordat je er uberhaupt op stapt.
Dus ga vanaf nu veel vanaf de grond werken en als jullie elkaar vertrouwen stap je er voorzichtig weer op
Vertrouwen is het belangrijkste !

Qazplm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:36

Zelfs mijn paard (die echt super lief en makkelijk is) is op dit moment een bommetje. Ik denk dat het gewoon aan het weer ligt en aan het feit dat ze niet naar buiten kan.
Vaak helpt het om eerst even te longeren voor het rijden. Wat ook helpt (en wat ik ook heb gedaan) is eerst mijn instructrice erop laten rijden (zelf kijken en naar de uitleg luisteren) daarna er zelf op. Ik leerde hier heel veel van en het helpt echt. Als je ziet dat je paard braaf is bij je instructrice dan is het misschien makkelijker om er daarna zelf rustig op te gaan.
Verkopen zou ik zelf niet doen!
Veel succes!

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 15:39

Daar ben ik het deels wel mee eens maar deels ook niet. Natuurlijk is het vertrouwen het belangrijkste en we vertrouwen elkaar ook alleen in de winter niet :+ ik heb het niet helemaal goed omstreven in mijn vorige post want ze vertrouwt mij wel maar ze gaat gewoon gek doen weg springen en dat soort dingen gewoon omdat ze druk is. En wat ze ernaast doet doet ze erop hetzelfde.

@ caroline : Longeren heb ik al geprobeert maar daar word ze alleen maar heter van. En mijn instructie is er ook op geweest maar daar was ze ook niet braaf bij dus dan geeft dat ook niet echt een goed gevoel..