Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Moll schreef:spanning zit in het niet correct na geven en op beide teugels los zijn en het balans aanwezig is, als het paard niet in balans is en niet goed door het lichaam is kan je geen correcte buiging en stelling vragen, dus inweze gaat et om je teugelvoering en de sneheid van je hand het paard los te maken op de kant die hij vast houd, zet, pakt, de juiste teugelvoering zorgt voor losheid en gedragenheid in je paard, dit zorgt er voor dat je paard in door het lichaam gaat dan in balans rijden, daardoor kan je dus stelling en buiging vragen,
jannie86 schreef:Moll schreef:spanning zit in het niet correct na geven en op beide teugels los zijn en het balans aanwezig is, als het paard niet in balans is en niet goed door het lichaam is kan je geen correcte buiging en stelling vragen, dus inweze gaat et om je teugelvoering en de sneheid van je hand het paard los te maken op de kant die hij vast houd, zet, pakt, de juiste teugelvoering zorgt voor losheid en gedragenheid in je paard, dit zorgt er voor dat je paard in door het lichaam gaat dan in balans rijden, daardoor kan je dus stelling en buiging vragen,
En hoe zou ik dit volgens jou nu aan moeten pakken?
Je bedoeld dus eigenlijk dat de spanning niet kan komen van de moeite met buiging op links?
Wat als hij daar extra moeite mee heeft gekregen door de enting en hij daardoor spanning opbouwt in de zin van het doet hem zeer?
jannie86 schreef:Misschien komt het over alsof ik veel van hem vraag, dit valt mijn inziens wel mee. Het is een flinke meneer van bijna 4. Hij heeft tot 8 weken terug amper iets hoeven te doen naast wat longewerk, en nu pak ik hem rustig op.
Tijdens zijn beleerperiode werd hij om de dag gereden, dus dat is mijn inziens ook nog heel redelijk voor een 4 jarig paard.
Het is niet zo dat ik tijdens het rijden veel van hem vraag, maar gewoon rustig en ontspannen rijden is voor mij voorlopig goed. Die ontspanning ontbreekt en dan ga ik inderdaad een stap terug.
Vorige week heb ik getracht om hem er "doorheen" te rijden, door even flink aan het werk te zetten. Dat had die keer effect, Maar deze week merk ik dat dat niet werkt, en er alleen maar meer spanning door komt. Ik ga dan afstappen en werk dan weer naar ontspanning toe aan de longe om goed "af te sluiten"...
Zadel ligt goed, inderdaad qua bespiering verandert hij nog steeds elke maand. dus 100% perfect zal het nooit zijn denk ik. Maar daar streef ik wel naar.
jannie86 schreef:babootje, thanks voor je reactie. Inrijden van Friezen heb ik ruime ervaring mee. En dit al sowieso na hun 3,5 richting 4 jaar. Maart wordt hij officieel 4.
Dubbele lijnen longeer ik hem ook, gaat steeds beter, veel stapwerk.
van de enting is niks meer te zien, behalve bruine haren op zijn hals? Zal tijd nodig hebben ja, heel veel, en dat kan. dat krijgt hij, geloof wel dat het weer goed kan...