Type ruiter in combinatie met leeftijd paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Type ruiter in combinatie met leeftijd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 14:21

Ik ben er niet zeker van of dit hier wel goed staat

Ik vroeg mij laatste af, heeft het type ruiter invloed op de paarden die ze kiezen?
En dan gaat het hierbij niet om sensibele paarden met 'drukke' ruiters oid maar meer in combinatie met de leeftijd van het paard wat ze kiezen.

Valt behendigheid met jonge paarden te leren? Waarom kiest een bepaalde ruiter voor een paard? Zijn er ruiters die nooit jonge paarden zullen leren rijden?
Zijn er ruiters die de 'leermeesters' liever links laten liggen?

Ik kreeg op mijn 12e mijn eerste pony. Een 15-jarige leermeester, heerlijk die oudjes. Ik vind het geweldig.
Toen ik 18 werd ging ik over op de paarden, ik wilde een jonger exemplaar, beleerd maar zelf op te leiden.
Een groen paard zag ik toen, en nu nog steeds, totaal niet zitten. Ik kan eigenlijk niet verwoorden waarom.
Misschien het idee dat je eigenlijk nog geen stuur hebt en dat het nog zo 'fragiel' is.
Mijn merrie was 2 weken onder het zadel (wel al 5,5 dus geen echte 'baby' meer), we hebben haar nog 2 weken door laten rijden. Er was een stuur aanwezig, maar niet in grote mate.
Ik merk aan mezelf dat ik echt moeite moet doen snel en behendig te blijven. Dit bevestigd mijn mening ook weer dat ik geen groen paard zou moeten (in)rijden.
Naar mijn mening moet je daar namelijk erg snel en behendig in zijn. Snel oplossen, snel reageren...

De oudjes/leermeesters zijn super leuk om te rijden, maar op dit moment wil ik mezelf verder ontwikkelen, zelf dingen aanleren bij een paard. Echter niet helemaal vanaf de basis,
iemand moet het voorwerk doen. Misschien veranderd mijn mening daar nog over, wanneer ik in een volgend stadium kom. :P
Ik ben gewoon echt te traag om een groen paard voor te zijn. :+ Ik heb er tenslotte al moeite mee bij mijn eigen paard. Denk zelfs dat als ik het over had mogen doen
ik mijn paard nog langer door had laten rijden, of toch voor een verder doorgereden exemplaar had gegaan.
Ik ben me ook bewust van deze gedachte (lees: ik weet dat ik eigenlijk te 'traag' ben voor mijn merrie), en maak daarom ook expres de keus om veel te lessen.

Waarom hebben jullie voor je paard gekozen? Wat was de gedachte er achter?
Waarom kozen jullie juist voor dat paard (en dan ic met africhtingsniveau).
Hoe ben je er achter gekomen wat voor soort ruiter je bent? Ben je dolgelukkig met een groen paard? Wil je ze vanaf een bepaald niveau hebben?
Heb je liever een heel ervaren paard?

Kan je 'voorkeur' nog veranderen door de jaren heen?

Ik heb leren rijden op een leermeester, ben nu op het punt dat ik zelf dingen 'toe wil voegen' bij een paard, maar zou er ook niet raar van opkijken als mijn volgende paard weer een leermeester is (maar dan wel afgericht op subtop niveau). Om vervolgens weer een 4/5-jarige aan te schaffen.
Echter vraag ik mij af of ik ook voor een echt groen paard ga... de kans is klein denk ik.

Edit: typo's
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 26-01-11 14:41, in het totaal 2 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:31

Bij mij ging het puur om het budget, zo'n knap en goed mogelijk paard...echter had ik maar € 4500,- te besteden!
De keuze viel bij mij dus op een veulen uit een bewezen moeder(lijn, reeds 4 generaties prestatie nationaal/internationaal),
moeder was preferent prestatie en had 3 jaar opeenvolgend een pavocup finalist geleverd :-)
Het was een heel knap veulen, dus na 1 nachtje slapen was ik eruit! wel 3 jaar wachten...

Overigens heb ik altijd jonge paarden gehad en zelf beleerd,, dus de ervaring was er!
Maar ik zou het ook leuk vinden om een goede leermeester te rijden, een die LT/GP heeft gelopen, mag dan een heel oudje zijn..
Ik heb in het verleden dit niveau paarden gereden voor een handelstal, dat geeft ook een WOWgevoel om bv wissels om de 2 en om de pas te rijden :j
Helaas zijn dit soort paarden ver boven mijn budget...zelfs de hele oudjes :o

Century

Re: Type ruiter in combinatie met leeftijd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:37

Interessante vraag. Ik heb zelf geen paard en rijd ook nog helemaal niet lang, maar denk wel na over wat ik 'later' zou willen. Nu denk ik zelf aan een oud, ervaren paard dat mij veel kan leren. Ik rijd nu een verzorgpaard wat niet veel kan maar wel erg braaf is, dat gaat op zich ook goed. Maar ik kan hem niet echt veel leren, het is eerder hij die mij wat leert. Ik zou het dan ook niet zien zitten om een jong, onbeleerd of licht ingereden paard aan te schaffen, dat is een recipe for disaster ;). Ik vraag me ook af of ik dat ooit zou kunnen (en willen). Er kan zoveel fout gaan, je moet echt goed weten wat je doet. Ik denk dat ik toch liever een wat ouder, ervarener paard zou willen. Maar misschien denk ik er over 20 jaar wel heel anders over!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:48

Ik heb mijn vorige paard gekocht als 2,5 jarige met de achterliggende gedachte 'ik ga haar helemaal zelf opleiden, onze band wordt uniek' nou welcome back on earth :+ Ze was een kreng onder het zadel en ze genoot er zichtbaar van als ze weer had gewonnen. Dus heb ik dr verkocht. Mijn angst was enorm, ik kreeg al hardkloppingen bij het idee dat ik weer op een paard moest...maar ik wou toch echt weer met plezier gaan rijden en ik wou ook weer een jong paard maar wél zadelmak dit keer. Ik zag mijn huidige paard op sporthorses, werd verliefd, hij keek zo onschuldig en braaf uit zijn ogen..hij was het eerste paard waar ik niet met knikkende knieen opstapte! Hij was toen 5 jaar oud. De kenners gaven me het advies hem niet te kopen, hij was té braaf en té simpel op de sprong. Maar ik voelde me wel goed bij hem en op dat moment had ik gewoon een braaf paard nodig, misschien wel té braaf! Inmiddels zijn we een jaar verder, dat paard heeft eindeloos geduld gehad met mijn angst en inmiddels is ie al lang niet meer dat te brave en simpele paard dat ik kocht, inmiddels kennen de 'kenners' hem bij zijn koosnaampje en als zijnde 'die springt ruig' :D

Kortom, een onbeleerd paard was mijn droom die letterlijk mijn nachtmerrie werd en ik ben nog nooit zo gelukkig geweest met het paard dat letterlijk mijn hart deed overlopen!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 14:52

@ percyleen: waarom wilde je toch weer een redelijk jong paard? Toch het 'opleiden' idee? En de ontwikkeling van jezelf daar in?
Dat was bij mij namelijk te reden om te switchen naar de jongere paarden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:08

Met name de vooruitzichten in de sport. Het samen groeien idee idd :j

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:15

Ik denk wel dat je voor een jong paard erg zelfverzekerd moet zijn (en natuurlijk ervaren, maar dat is niet de discussie). Ik ben zelf 17 en heb op paarden van bijna alle leeftijden gereden :D maar ik merkte toch wel dat ik gewoon niet zelfverzekerd genoeg was om een paard van 4 de leiding te geven die hij nodig had. Ik heb een tijdje gereden op een 4jarige pony die, ook door zijn karakter, ontzettend angstig was en hij kende nog niks. Wat zo'n beestje nodig heeft is iemand die stevig in zijn schoenen staat, de leiding neemt, snel kan reageren en ook gewoon qua lichaamstaal heel erg duidelijk is.
Nou ben ik niet zo ontzettend zelfverzekerd aangelegd en de angst van de pony sloeg alleen maar op mij over, dus ben ermee gestopt. Hoewel natuurlijk niet alle vierjarigen zo angstig zijn, schrikken groene paarden natuurlijk wel sneller enzo. Dus ja, ik denk zeker wel dat het karakter van de ruiter met de leeftijd van het paard te maken heeft.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:18

Ik kocht toen ik 10 was mijn D-pony van 3,5 :+
Maar ik had wel goede begeleiding en het gaat (nog steeds)
aardig goed, heb er dus geen spijt van :):)

Waarom hebben jullie voor je paard gekozen?
Omdat hij zo mooi was :o
Wat was de gedachte er achter?
Ik zocht een pony waar ik wedstrijden mee kon rijden.
Waarom kozen jullie juist voor dat paard (en dan ic met africhtingsniveau).
Nou, hij kon goed lopen en op paarden die wel MZ waren kon ik nauwlijks normaal rijden
Ben je dolgelukkig met een groen paard?
Ja, ik denk soms wel, jammer dat hij het allemaal moet leren,
maar toch ben ik wel heel trots dat het zo goed gaat *D

Wil je ze vanaf een bepaald niveau hebben?
Nou ik weer op zoek ben naar een grotere pony wel ja
Heb je liever een heel ervaren paard?
Ja nou wel
Kan je 'voorkeur' nog veranderen door de jaren heen?
ik denk dat als je een pony/paard vind waar je helemaal''verliefd" op bent de rest niet zo veel meer kan schelen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:25

Ik heb allebei (moeder en zoon) en ik weet niet zo goed wat ik in het vervolg zou doen. Omdat ik zoon al ken vanaf geboorte, is het toch anders denk ik dan wanneer je een groen paard koopt. Hij is nu zo'n 3/4 maanden bezig om de basisbeginselen te leren. Enerzijds heel fijn dat alles wat je erop zet, meteen zo is zoals je zelf zou willen. Anderzijds was ik zo gewend aan het 'makkelijke' met zijn moeder, dat ik soms nog wel eens onzeker kan worden van zijn uitspattingen als iets spannend is voor hem.
Ik ben van nature ook niet echt een leidend type, maar nu moet ik wel. Ik merk heel erg dat dat invloed heeft op hem of hij luistert of zijn eigen dingen gaat bedenken.

Qua rijden weet ik het nog niet, binnenkort gaat hij weg om beleerd te worden. Met zijn moeder reed ik zo weg, die was goed ingereden en er zat een redelijke basis in. Nu is alles vanaf 0, maar het is even afwachten hoe hij terug komt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 15:35

Het jonge paarden in combinatie met leiding geven herken ik heel sterk :j
Dat bedoel ik ook eigenlijk met 'te traag', je reageert niet adequaat genoeg, een beetje afwachtend, en het paard grijpt zn kans.
Bij een meer ervaren paard kun je best eens een beetje onzeker/afwachtend over komen, bij een jong paard echter niet. :+

Aan het begin reed ik vooral zelf, eigenlijk te weinig les. Dan merk je op een gegeven moment, door je eigen gebrek aan leiding of afwachtendheid/onzekerheid, dat je paard het over gaat nemen. }:0

Ik heb het constant en consequent 'zeker' rijden en leiding geven echt moeten leren tijdens de lessen, en wordt er nu (eindelijk) een stuk zelfstandiger in.
Een jong paard heeft dat gewoon nodig.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 26-01-11 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Zalina_PSHF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:42

Toen ik op het punt stond een eigen paard te kopen heb ik een veulen gekocht. Er was eigenlijk niet een bepaalde reden om een veulen te kopen. Er was gewoon een klik tussen hem en mij. Toen ik hem kochte reed ik zelf nog niet echt lang (wel als kind maar ponykampen en zo). Ik denk dat ik in geheel een dik jaar serieus bezig was. Toen hij nog te jong was om te rijden heb ik verder les genomen en heb ook een verzorgpaard gehad.
Toen hij dan drie was ben ik begonnen hem zelf in te rijden. Wel met hulp van de staleigenaren waar hij nu staat. Ik stond vaak op het punt dat ik dacht het niet te kunnen. Vooral omdat het ook een paardje met charakter is. Hij is wel heel lief en heeft ook nooit iets verkeerd gedaan, maar hij kan je behoorlijk zijn wil opdwingen.
Nu is hij bijna 4 jaar oud en ik ben doodgelukkig met hem. Elke keer dat ik bij hem ben zie jij dat hij weer een stukje beter loopt. En nu zou ik het niet willen missen dat ik hem beleerd heb (met hulp dan). Het is gewoon een super gevoel. Maar ook nu zijn de regelmatige rijlessen best van belang daarmee het verder zo goed loopt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:02

Ik rij altijd jonge paarden omdat ik daar handig mee ben, dat geeft me vertrouwen. Ik ben geen super dressuurruiter en ik voel me onzeker op een routinier, waardoor het helemaal niks meer wordt. Dingen die ik met een jong paard wel kan, lukken me ineens niet meer omdat ik zelf zo onzeker ben over mijn dressuurgevoel.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 17:12

Grappig Urielle, dat je juist vertrouwen krijgt van jonge paarden! Dat is ook juist het gevoel wat je moet hebben, zodat je de leiding kunt nemen.

Ik vind het juist fijn te weten dat een (jong)paard wat al wat meer kent, je toch wat meer vergeeft, je een beetje kan 'helpen'.
Een jong (groen) paard plukt meestal direct de vruchten van je gebrek aan snelheid in reactievermogen (en dus eigenlijk leiding).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:51

Inrijden is ook niet echt mijn hobby, maar het rijden zelf ook niet erg, ik ben dol op veulentjes, maar heb letterlijk van jong tot oud staan en op vanalles gereden.
Momenteel ben ik met 2 fjorden en een nrps bezig met het inrijden en met een nrps met het doorrijden. Maar rijd ook op mijn hengst van 21 en mijn fjordje van 17.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:00

ik heb twee paarden (gehad) 1 gekocht op 11 jarige leeftijd en een hoop van geleerd en heb er een gekocht van 3, groen. als gras :P kon ik niet normaal naar het land brengen :D
nu ander half jaar verder kan ik lezen en schrijven met het jonge paard , heb ik onwijs veel geleerd en elke dag nog!
heb nu het vertrouwen in hem en hij in mij en plukken we daar samen de vruchten van.
wel moet ik zeggen dat hij niet ontzettend moeilijk was... ook niet een makke alsin opstappen en wegrijden , maar geen wilde.
ik ben blij dat ik het bij hem zo gedaan heb , ik durf alleen niet te zeggen of ik het ooit weer zou doen.
ik denk dat ik dan toch voor een net groen af paardje zou gaan. dus wel lekker in de hand geweest en zadelmak.
aan de andere kant had ik het voor geen goud willen missen...
denk ook dat je het per paard en per situatie moet bekijken, ik had wel een bepaalde klik met hem en voelde dat 'het wel goed zou komen'
we hebben er wel begeleiding bij gehad ( en nu nog steeds )wat me ontzettend geholpen heeft

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:06

Ik ben nu 13 en heb een E pony van net 6 jaar :) , ik ben nu zelf bezig met haar doorrijden met natuurlijk de nodige leiding van een goede instructeur, de meeste knopjes zitten er al op.
Op zich ben ik best jong voor een 6 jarig paardje, maar een jaar geleden was ze nog mijn verzorg pony en ik weet dus hoe koel ze in dr hoofd is en dat je echt op haar kan vertrouwen. Iedereen was verbaast over hoe ze voor haar leeftijd al volwassen was zeg maar. Ik was anders eerder voor een ervaren paard gegaan maar ik had mijn hart al gegeven aan Naomi, ik kon haar echt niet meer laten gaan toen de oude eigenaar zij dat ze te koop stond, hebben ik en mijn ouders besloten om haar over te nemen. Trouwens ik sta nogsteeds op de zelfde stal als de oude eigenaar dus mocht er iets zijn kan ik het altijd nog even vragen. ;) ik ken iedereen daar ook al dus hulp genoeg!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:06

Moet zeggen dat ik voor mezelf niet kan bepalen wat voor een paard bij mij past.

Heb tot nu toe 4 eigen paarden gehad.
1 oud leerpaard, zonder zorgen naar de Z, en vertrouwen krijgen in alles. Heb voor dit paard gekozen omdat ik dus nog veel te leren had.
Daarna toch gekozen voor een 4jarig onbeleerde pony. Vreselijk vond ik het eerst. Deed niets anders dan steigeren.. Met veel doorzetten is het een echte topper geworden en nu zelfs een brave kinder pony. Dat maakt me toch wel trots. Heb toen voor deze pony gekozen omdat ze mij gewoon erg aansprak. Wist niet waar ik aan was begonnen eigenlijk, maar het heeft me wel duidelijk gemaakt wat voor zelfvertrouwen het kan geven om iets helemaal zelf te bereiken.

Toen is er een 7jarige gekomen waar alleen gas/rem/links&rechts op zat. :D dus weer iets totaal anders. Dit paard heb ik nog steeds en valt nu ook onder de categorie betrouwbaar leerpaard (goed..na heel wat vallen en botbreuken...) wederom sprak dit paard mij gewoon aan. Was eigenlijk op zoek naar een licht ervaren paard.

En tot slot heb ik mijn andere paard vanaf veulen.. Heerlijk als je een paard door en door kent en het paard ook volledig naar jezelf is afgericht. En weeeeeer.....ik was gelijk verliefd op haar toen ik haar zag. Een week daarvoor was ik nog van gedachten dat ik nooit meer een groen paard wilde.

Denk dus niet dat het zozeer is welk type ruiter je bent. Ja grotendeels natuurlijk wel, maar het speelt ook mee wanneer je een paard gaat kopen.
Iemand die zijn eerste paard koopt zal wat anders kiezen dan een zeer ervaren ruiter. Iemand die af en toe een plezier ritje wil maken koopt wat anders dan een wedstrijd ruiter.
Tenslotte is het belangrijkste toch dat het paard bij je past, dat je van elkaar leert en je het samen leuk hebt!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:19

Jonge beestjes rijden is simpel. Gas is gas, ho is ho en sturen is sturen. Niets geen bijkomende knopjes als zijgangen, verzameling, wissels enz die je per ongeluk aan kan raken.

Ik ben zelf van de groene pony's. Ik wil niets meer op stal krijgen wat al wat kan.
Ben geen ster ruiter of menner (kan ohz een rondje sturen, maar zit liever op de bok). Onder het zadel wel al beleerde pony's gereden (gewoon op een manege begonnen, daarna enkel jong spul gereden). Voor de wagen nog nooit met een pony gereden die door een ander betuigd is. Zelf wel al minimaal zo'n 30 pony's betuigd (paar voor mij zelf, maar vooral voor andere).

Ik vind het heerlijk om die groei te zien, van echt niets kunnen tot klaar zijn voor een B proefje en een buitenritje. Veel verder heb ik nog niet echt gereden omdat pony's terug gingen naar hun eigenaren. Mijn 1e merrie die ik uitgebracht heb loopt ZZ (een heerlijk ongecompliceerde merrie, nu een super leerpony voor meiden die te lang worden voor mijn pony's), de 2e (nu 5 jaar) loopt M (wat een verschil met nr 1, hete rillerige muts). Een dekhengst die ik voor zijn eigenaar op de hengstenkeuring (NK dekhengsten in het tuig) gereden heb heb ik ook in het L dressuur gestart met winst (ook zo'n heerlijke ongecompliceerde lieve pony).

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:24

Zo groen als gras :)

Ik ben geen topruiter, maar kan leuk met het jonge spul om gaan en jonge dieren een leuke basis bijbrengen. Hier geniet ik van. Bovendien geeft het een enorme genoegdoening omdat je op jonge leeftijd de paarden gewoon met de dag vooruit ziet gaan qua werken, dat is heerlijk :)

Mijn twee paarden heb ik ook jong gekocht. De een met 8 maanden, de ander met een jaar en 3 maanden.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:42

Ik heb over het algemeen eigenlijk altijd jongere paarden gehad. Heb ik totaal maar 2 "oudere" paarden gehad. Momenteel heb ik mijn 2de 'oudere'paard (16) in bezit waar ik M2 mee start komende zomer staat de Z1 in de planning. Verder heb ik een merrie die in Mei 4 wordt in bezit, de laatste heb ik al vanaf veulen, ze is bij mij geboren. Ze heeft bij een professionele stal gestaan om ingereden te worden, nadat er 5 x keer iemand op heeft gezeten ben ik haar zelf 2/3 x per week gaan rijden. Ze is nog niet klaar om op wedstrijd te gaan en ik heb er ook helemaal geen haast mee. Ik vind beide paarden leuk om te rijden. Beide paarden zijn niet makkelijk maar wel braaf. Ik vind het aan de ene kant erg leuk om een jong paard op te leiden en aan de andere kant heb ik als doel met de oudste Z1 met winst te worden. De jongste gaat op den duur ook de sport met als doel zo hoog mogelijk te komen in de basis dressuursport.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 19:53

Volgens mij moet je bij het inrijden ook gewoon heel simpel denken. En wanneer je dat kunt, het inrijden van de groene paarden ook een stuk makkelijker wordt. Klopt dat?
Misschien denk ik nu gewoon nog te moeilijk, te bang om fouten te maken, te lang blijven hangen bij 1 ding, en ben daarom te afwachtend of niet leidinggevend genoeg.
Hoewel ik nu wel, door mijn jonge paard, steeds meer leer om simpel te denken en gewoon te rijden & dus ook de leiding nemen.

En eigenlijk; groene paarden inrijden valt te leren? Het is meer een kwestie van: vind je het leuk of niet?
Het doorrijden van jonge paarden valt te leren? maar ook hier een kwestie van: vind je het leuk of niet?
Net zo als het rijden van een leermeester...(of verder doorgereden paard) je vind het leuk of niet?
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 26-01-11 20:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:58

Klopt, kwestie van zitten, rijden en niet zeuren. Van de zomer kroop ik juist af en toe op mijn 3 jarige ipv haar 10 jarige moeder die Z loopt om gewoon een rondje te kunnen sturen ipv na te moeten denken :).

Heb 2 3 jarige verzorgd (en beide als 4 jarige alsnog gekocht), eentje die hier als jaarling gekomen is en eentje die hier als 13 jarige helemaal groen (kon vast staan en voetjes geven, zelfs poetsen was al drama) gekomen is.
De jonkies die ik nu heb lopen zijn eigen fok (een enter, een twenter, een 3 jarige die vandaag voor het eerst een bitje in gehad heeft en een 4 jarige).

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:07

ik heb eigenlijk altijd paarden van alle leeftijden gehad.
het was eigenlijk maar net waar ik tegen aanliep wat mee aanstond......[heb je veel aan ja]
voor beide is wel wat te zeggen.

een jong paard opleiden is erg leuk maar een oude rot heeft ook zijn voordelen [en nadelen uiteraard]
ik merk wel dat ik ouder ga worden,het echte inrijden laat ik nu liever aan een ander maar doorrijden vind ik nog steeds erg gaaf om te doen. ;)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:39

Ik denk dat het heel goed is dat je eerlijk tegenover jezelf bent. Als je een beter gevoel hebt bij een paard waar alle knopjes al op zitten, bij een paard dat een echte leermeester is, is dat prima. Een ingereden paard kun je tenslotte net zo goed nog naar je hand zetten en verbeteren. Als je het stapje-voor-stapje proces van een jong paard kan waarderen kan dat ook juist heel mooi zijn.
Maar uiteindelijk heeft het ook te maken met een klik, en die is niet afhankelijk van leeftijd.

Mijn eerste paard was een driejarige onbeleerde merrie. Was niet de planning, was niet op zoek naar een echte leermeester maar wel naar een paard waar de knopjes al opzaten, maar ja... als je verliefd wordt is er weinig meer aan te doen ;) Ik had goede begeleiding, het was duidelijk dat het een goed paard was, de klik was er dus ik besloot ervoor te gaan.
Ik heb zo onzettend veel van haar geleerd... over rijden, over jonge paarden, maar net zo goed over mijzelf. We hebben echt onze ups en downs gehad, momenten gehad dat ik op het punt stond behangrollen te bestellen om haar achter te plakken, maar overall gewoon een super periode waar ik heel veel mooie herinneringen aan heb.

Toen ik jaren later weer een paard wilde (kon) kopen wilde ik juist een jonkie. Wonderen zijn de wereld nog niet uit, de zoon van mijn eerste eigen paardje werd mij net rond die tijd aangeboden dus heb niet eens hoeven zoeken. Ik was alleen maar blij dat hij enkel licht ingereden was en dat het meeste werk nog gedaan moest worden.
Ik geniet van het samen ergens naar toe kunnen groeien. Het hele leerproces vind ik zo heerlijk! Dat als ik iets nieuws vraag, paardlief zich in alle bochten wringt om iets te doen wat in zijn ogen lijkt op wat ik vraag. Het voelen van zijn trots als hij weer een 'goedzo!' heeft verdient en ik zie dat hij het de volgende keer uit zichzelf aanbiedt. Het kunnen zien van het verschil tussen nu en een jaar geleden. Het verschil in spieren, houding, attitude...
En nee, je kunt niet alles in 1 dag, maar ik vind het juist zo mooi om resultaat te zien van wat je met geduld en oefening kunt bereiken en je paard steeds te zien groeien.

Misschien spelen de doelen die jijzelf hebt als ruiter ook nog mee. Wil je snel groeien in wedstrijden kun je met een ouder paard misschien sneller ergens komen en kan dat beslissend zijn voor je keuze.
Zelf heb ik geen wedstrijdambities, ik rijd puur recreatief maar ben wel degelijk bezig met de houding van mijn paard, rechtgerichtheid, correct dragen en dergelijke.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:45

toen ik 11 was kregen we onze pony die ook 11 was toen. superbetrouwbaar heerlijk beest.
toen ik 19 was heb ik een veulen gekocht en zelf ingereden..
toen ik 33 was heb ik voor mezelf weer een superbraaf ouder paard (14 jr) gekocht, inmiddels is deze bijna 19 en rijdt mijn dochter van net 10 er mee.

Ik denk dat leeftijd niet zo heel belangrijk is, maar meer het type paard/karakter wat je kiest. Ook al denk ik dat mensen op hun paarden gaan lijken (of andersom natuurlijk) ik ken veel combinaties die heel goed bij elkaar (zijn gaan) passen. rustige mensen hebben vaak rustige paarden, en drukke mensen komen uit met drukkere paarden.