Roos @ wedstrijd parcours 1m

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Exponent

Roos @ wedstrijd parcours 1m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 15:50

Het eerste HAW topic van mij en Roosje...

om te beginnen zal ik je eerst wat over ons vertellen !

Roosje
- merrie van 18 lentes jong ( ook al schat iedereen ze 6 )
- heeft de eerste 15 jaar van haar leven op de wei gestaan , pas vanaf mei vorig jaar echt opgepakt
- v. pavarotti van de helle
- 1m73

Roosje is een erg groot en sterk paard, ze springt erg graag en raced dan ook op de sprong af. Dit is in de voorbije maanden wel veel verbeterd!
zo zijn we geevolueerd van een parcours met een race tijd waar iedereen klaar stond om over het hek te springen om mij op te vangen naar een net parcours , waarin ik haar tempo veel beter kan controleren. Het enige probleem was dat ze altijd van meters te vroeg afzette , dat is nu ook al gebeterd , maar soms hervallen we toch nog terug in onze oude gewoontes...

werkpuntjes :
-zoals al eerder vermeld meer tempo en passen controle zodat ik ze volledig op mijn been kan rijden
- ik duw erg vaak met mijn zit , daardoor wordt ze soms ook zo heet
- niet voor roos springen ( vaak rede dat ze te vroeg afzet )
- en als laatste , mijn aandacht erbij houden... ze valt op het filmpje voor sprong 1 in draf aangezien ik in de veronderstelling was dat ze toch
weer op haar hoog tempo ging gaan had ik mijn aandacht er dus niet bij... :D :o

en als laatste , deze zomer ga ik het L starten ( bij ons 1.10 ) denken jullie dat dit een goed idee is?

we krijgen graag commentaar en handige tips die onderbouwd zijn!! :j

na deze proef en die in de namiddag ( beiden foutloos & in een goede tijd) staan we eerstes in de slectie lijst voor het provinciaal kampioenschap *\o/*

thaampjee

Re: Roos @ wedstrijd parcours 1m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:57

Ziet er netjes uit! Commentaar zeg je zelf al!! En idd probeer iets meer tempo te houden (wel een goed grondtempo)

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:59

Ziet er beheerst uit.
Ze springt best wel makkelijk zo:)

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 16:01

dankje !

tempo valt inderdaad al redelijk mee , maar ben nog steeds opzoek naar het constante tempo. Ik denk ook dat eens ik dat gevonden heb, de afstand ook veel beter gaat meevallen want bijvoorbeeld bij het aanrijden naar de laatste sprong was het tempo net iets te hoog waardoor ze te vroeg afzette :o

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:01

Ik vind het er wel fijn uitzien! Komt beheerst over, jullie stralen een soort van kalmte uit, wat naar mijn idee een fijn beeld geeft.
Verder inderdaad wat je zelf al aangeeft, niet te veel met je zit duwen. En volgens mij kunnen jullie de L wel handelen, ze neemt deze hindernissen flink ruim.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 16:05

@ mistymuis , dankje
het ziet er anders uit dan het voelt :) ze is 1 brok energie !
maar springen kan ze wel , mijn lesgeefster wou haar eens aanvoelen en heeft parcours 1.20 met haar gesprongen zonder dat ze er moeite voor moest doen :D

@ miracle , dankjewel .
Ik ben al erg blij dat we hier geraakt zijn. Duwen met mijn zit is inderdaad nog te hard , had vroeger altijd een weigeraar waardoor ik dat vanzelf ben gaan doen. Afleren is spijtig genoeg moeilijker dan aanleren :+

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:37

wouw echt netjes
denk dat jullie samen nog best ver kunnen komen,
ziet er heel rustig uit zoals de mensen hier boven al zeiden :)
en het is altijd goed dat jejezelf probeert te verbeteren
leer je alleen maar meer van :P

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:38

ziet er goed uit!
persoonlijk zou ik wel als ze zoals bij de 1 op draf valt gewoon wachten en been aansluiten ipv een 'schopje' te geven.
1m is zo te zien makkelijk haalbaar voor haar dus als ze in draf valt moet ze dat ook zelf oplossen, wel je been aansluiten om de voorwaarste drang te behouden.
Gewoon starten in L. Maar zorg dat je altijd blijft meerijden.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:02

dankjewel , we willen inderdaad beiden nog veel leren , ze mag dan wel 18 zijn maar ze kan het zeker nog ;)

en over het schopje , eigelijk doe ik dat liever ook niet, maar vraag = reactie en als ze niet reageerd mag ze het even voelen. Reed haar in het begin altijd met sporen, wat dus een mindere reactie op been geeft. Nu rij ik ze sinds een maand nooit meer met, maar reactie blijft soms erg achter. En of we nu op wedstrijd zijn of niet vraag = antwoord :D
maar toch vind ik dat je gelijk hebt, had het anders moeten oplossen!

en wat bedoel je juist met meerijden? denk dat ik daarin niet helemaal volg :+

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:09

Jeetje ik zit je filmpje te kijken en sommige sprongen lijken slechts een extra huppeltje voor haar. Gaaf hoor dat je met een paard wat al wat ouder is en nooit veel heeft uitgevoerd zo lekker rond kunt komen!

Ik kan alleen zeggen dat je niet teveel moet 'duwen' af en toe, want verder kan ik je toch geen advies geven omdat ik daar gewoon niet genoeg voor weet. :)

Heel veel succes en plezier met dit leuke diertje! Jullie zullen vast een eind komen denk ik. ;)

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:13

dankjewel ! ik hoop dat ze nog wat jaartjes meekan ook zonder dat ze ergens last van krijgt :)
en je hebt helemaal gelijk van het "duwen" een heeeeel erg slechte gewoonte :D

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:15

De sprong in het midden zag er echt heel grappig uit! Ze ging er met gemak overheen!

orlando_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:17

thaampjee schreef:
Ziet er netjes uit! Commentaar zeg je zelf al!! En idd probeer iets meer tempo te houden (wel een goed grondtempo)

ziet er indd heel netjes uit ook mooie combo jullie samen en idd iets meer tempo en voorwaarts houden meer valt er idd niet over te zeggen

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:20

@anna , welke sprong bedoel je juist? :)

@orlando , dus ik zou mijn tempo nog iets hoger moeten leggen? Ik twijfel er zelf nog vaak over , of ze nu beter wat vlotter door haar parcours kan gaan, of in een rustig gecontroleerd handgalopje.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:21

wat springt ze makkelijk zeg! probeer tempo en ritme te houden, ziet er goed uit hoor! Denk dat ze de L wel aan kan qua hoogte, maar denk dat je dan wel met íetsje meer pit moet gaan rijden, 1.10 vanuit draf word erg lastig :+ zijn de hindernissen nou zo smal, of hebben wij gewoon hele brede hindernissen hier :')

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:21

Van reactie=antwoord heb je groot gelijk in. Maar jij geeft aan wat ze moet doen, ze negeert je welja gewoon wachten kuit aansluiten(dus wel je commando aanhouden) en ze zichzelf laten redden zij was immers degene die je negeerde daar moet jij je handen (welja benen:p) niet aan vuilmaken, als dit blijft gebeuren kan je natuurlijk wel een keer ingrijpen begrijp me niet verkeerd het was gewoon een tip ;)
meerijden bedoel ik mee altijd zorgen dat je mee zit niet achter blijven in de beweging, niet storen jij rijd mee met haar dus niet teveel duwen met je zit gewoon licht blijven en zorgen dat je altijd meezit.

De L lukt jullie met gemak!!

orlando_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:23

@orlando , dus ik zou mijn tempo nog iets hoger moeten leggen? Ik twijfel er zelf nog vaak over , of ze nu beter wat vlotter door haar parcours kan gaan, of in een rustig gecontroleerd handgalopje.[/quote]

ja ik werk op een springstal en zoals ik het daar zie zou ik tempo heel klein beetje hoger leggen maar ja kan ook gecontroleerd galopperen in een net iets hogere tempo maar dan bedoel ik niet extreem maar gewoon goed voorwaarts
snap je beetje?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:27

Ik ben er wat minder enthausiast over, ik wil hem gewoon naar voren duwen.
Het tempo mag iets meer gelijkmatig en netjes voorwaarts, vind het er nu iets onritmisch gan.
Dus iets meer rijden en ritme houden.
Want zo red je het L sowieso niet met de tijd.

Wat waren je stijlpunten?

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:28

Waar de mensen naast staan. In het midden naast de zwart met witte balkjes sprong! :D

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:28

@ M : goede tip, had er zo nog niet over na gedacht. Dan brengt ze zich zelf ook door haar eigen schuld in de" problemen" en leert ze er misschien nog iets van! En meerijden moet ik inderdaad nog verbeteren. Vooral ook mijn bovenlichaam stiller houden en schouders ontspannen lijkt me :) Weet niet hoe jij het ziet, maar als ze nu echt lastig wordt en trekt naar de sprong durf ik ze boven de sprong expres tegenwerken zodat ze doorheeft dat dat niet gewenst is, is dit een goede actie of??

@ orlando , denk wel da ik het snap, ga het op de volgende training eens proberen. Mij lijkt het dan ook dat ze net meer kracht kunnen ontwikkelen uit hun achterhand, of zit ik hier helemaal fout mee?

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:30

Wat een kijkerig parcours zeg! Je mag idd iets meer tempo houden, hierdoor krijg je meer ritme en zullen de sprongen nog wat spoeler worden!
Verder ziet het er goed uit hoor, zal vast goedkomen in het L!

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:37

@ tammy , bij de winterwerking moeten we in binnenpiste rijden ( nouja , nogal logisch :+ ) waar er dus automatisch minder plaats is. Daarom worden dus de smallere balken gebuikt. En dan is dit nog de grootste piste... En klop iinderdaad van dat "pit" kreeg het al vaker als tip , dankjewel

@ melanie : stijlpunten hebben we met de LRV niet, dus zou het ook niet weten :D
je hebt zeker gelijk over het tempo, heb daar nog erg veel problemen mee. Ik probeer dat vooral te oefenen met galopbalken.
Maar het probleem is ook dat onze basis galop ook nog niet 100% constant is, mede door mijn geduw. Heb je eventueel nog tips om het tempo nog constanter te krijgen?

@anna , ja inderdaad nu je het zegt ! haha :D

@ zerena : gelukkig kijkt mijn paard nergens naar, ik kan je wel verzekeren dat er genoeg combinaties waren uitgebeld :j
inderdaad , tempo zal aan gewerkt moeten worden ! heb je eventueel nog tips om een constant tempo aan te kunnen houden? Want heb daar nog wel wat problemen mee!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:39

Ik zou voordat je naar het L overgaat eerst wat meer springlessen oid doen, daarbij kan je instructeur/instructrice je goed helpen en het 'live' zien. ;)

Probeer lekker naar voren te rijden, en je galop constant te houden, dus opsluiten als ze te hard gaat, maar wel je been erbij houden zodat ze niet terug naar draf valt.
Ik zou ook wat oefenparcoursen doen oid, doe het een keer lekker op 80 ofzo, en probeer dan echt op je tempo te letten. :) En als het weer goed gaat gewoon weer starten. :j

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:41

Dat kan ik me goed voorstellen idd, is dit in NL of in Belgie? Hier in het noorden staat een B parcours wel wat vriendelijker moet ik toegeven..

Het zal even proberen en wennen zijn om het juiste (constante) tempo te vinden, maar het kan helpen om jezelf voor te houden dat het parcours direct op tijd gaat, en dus in lijntjes ipv een pasje erbij een pasje minder maakt! (Let op: ik bedoel niet dat je moet gaan haasten hoor, maar probeer of je paard zn galoppas verruimt, dat effect bedoel ik meer)
Ik lees dat je goed les hebt, dus zij kan je er vast beter bij helpen, ze heeft er een beter beeld bij!

Ik ben er overigens niet zo voor (zoals hierboven word gezegd) om je paard thuis te houden en alleen oefenparcoursen te rijden, je hebt je paard voor het B prima voor elkaar, dus gewoon op pad blijven gaan, van kilometer leer je het meest!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:43

Zarena schreef:
Het zal even proberen en wennen zijn om het juiste (constante) tempo te vinden, maar het kan helpen om jezelf voor te houden dat het parcours direct op tijd gaat, en dus in lijntjes ipv een pasje erbij een pasje minder maakt! (Let op: ik bedoel niet dat je moet gaan haasten hoor, maar probeer of je paard zn galoppas verruimt, dat effect bedoel ik meer)

Ga ik in mee :j