Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DearLove

Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 17:17

ik heb een eigen haflinger van tien jaar in de 3 jaar dat ik haar heb kom ik steeds verder met haar, maar nu is mijn vraag hoe kan ik er voor zorgen dat ze hoger gaat springen. Met los springen heeft ze namelijk al meerdere malen hoger dan 1.20 gesprongen maar onder het zadel wil ze niet hoger dan 60 cm.
Dit heeft ze al bij mij geleerd:
aan de teugel
wijken
basis principes springen
basis principes dressuur
etc.
p.s. ik weet wat ik doe, ik rijd paarden door voor een manege

Anoniem

Re: Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:19

Je kunt een paar niet leren hoger te springen, dit moet je doen door ervaring op te doen, de basis van de dressuur moet goed zijn.

Maar goed laat ik eens lekker in de herhaling vallen en zeggen dat je het beste iemand in de hand kunt nemen die je kan helpen=> LES!!

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 17:24

Joolien schreef:
Je kunt een paar niet leren hoger te springen, dit moet je doen door ervaring op te doen, de basis van de dressuur moet goed zijn.

Maar goed laat ik eens lekker in de herhaling vallen en zeggen dat je het beste iemand in de hand kunt nemen die je kan helpen=> LES!!

ja dat lessen weet ik les nog altijd door maar dan alsnog het is de bedoeling dat ze onder het zadel ook hoog gaat springen :)

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:25

Neem les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:26

Dat zeg ik, je moet een paard niet trainen op hoog springen maar op het springen zelf. Hoog springen leer je niet.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:28

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

whatEVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:49

Misschien moet je rustiger op de hindernis af gaan? Hierdoor kan de pony beter de hoogte inkomen. Je kan ook een balkje ongeveer 1,5/2 meter voor de hindernis leggen, zodat je een houvast hebt waar je moet uitkomen met de galopsprong.

whatEVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:10

Vergeet niet dat paarden los vaker hoger springen dan met een ruiter erop!

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 21:16

whatEVA schreef:
Vergeet niet dat paarden los vaker hoger springen dan met een ruiter erop!

ja maar 60 cm minder dan los ???

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:00

gewoon springles nemen, na tijd ga je steeds hoger springen!

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 22:45

Janine001 schreef:
gewoon springles nemen, na tijd ga je steeds hoger springen!

ik kan wel springen. iedereen vraagt me daarom ook steeds waarom ik niet met wedstrijden mee doe.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:48

whatEVA schreef:
Misschien moet je rustiger op de hindernis af gaan? Hierdoor kan de pony beter de hoogte inkomen. Je kan ook een balkje ongeveer 1,5/2 meter voor de hindernis leggen, zodat je een houvast hebt waar je moet uitkomen met de galopsprong.

Een drafbalk leg je op 2.20m voor de hindernis. Een galopbalk op 3 meter. 1.5/2 m zou ik dus niet doen vanuit galop. Verder ga ik mee met het commentaar van Joolien

Dat je kan springen wil niet zeggen dat je met elk paard kan springen. Neem met deze haflinger gewoon springles.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:18

Eerst werken aan de technische kant van het springen, en dat oefen je niet in de hoogte. En zonder een goede dressuur is springen niet mogelijk. Dus denk maar eens na waarom het niet wil.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 09:03

Chaos schreef:
Eerst werken aan de technische kant van het springen, en dat oefen je niet in de hoogte. En zonder een goede dressuur is springen niet mogelijk. Dus denk maar eens na waarom het niet wil.

het enigste wat veel mensen opmerken is iets vloeiendere overgangen maken en zelf kan ik niks bedenken

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:34

Begin eens met trainen op galop, verkorten verruimen. Afstanden passend maken. Probeer eens te verschillen in galopsprongen tussen de hindernissen, daar leer je van rijden. Leer correct en behendig wenden, gewoon eerst veel trainen op lage hindernissen, pas als dat echt goed gaat kun je omhoog gaan bouwen. Doe rustig aan, niet boos worden, waarschijnlijk rij je zelf verkeerd aan waardoor die stopt.

spendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:47

Je kan misschien beginnen met en kruisje en dit kruisje zo hoger en hoger leggen. Leg de lat niet meteen te hoog voor je paard. Beloon je paard meteen wanneer ze 1 gatje hoger dan normaal heeft gesprongen. En zo elke dag dat je er mee rijdt 1 gatje hoger een kruisje. Als ze goed over een bepaalde hoogte van kruisje gaat, kan je een proberen je balkje recht te leggen.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 20:04

Chaos schreef:
Begin eens met trainen op galop, verkorten verruimen. Afstanden passend maken. Probeer eens te verschillen in galopsprongen tussen de hindernissen, daar leer je van rijden. Leer correct en behendig wenden, gewoon eerst veel trainen op lage hindernissen, pas als dat echt goed gaat kun je omhoog gaan bouwen. Doe rustig aan, niet boos worden, waarschijnlijk rij je zelf verkeerd aan waardoor die stopt.

ik kan de passen aanpassen voel de galopssprongen enz. dit ken ik allemaal het enigste is dan dat het paard onder mij (ik weet het eigen fout) heel houterig af en toe van draf naar stap gaat.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 20:05

spendy schreef:
Je kan misschien beginnen met en kruisje en dit kruisje zo hoger en hoger leggen. Leg de lat niet meteen te hoog voor je paard. Beloon je paard meteen wanneer ze 1 gatje hoger dan normaal heeft gesprongen. En zo elke dag dat je er mee rijdt 1 gatje hoger een kruisje. Als ze goed over een bepaalde hoogte van kruisje gaat, kan je een proberen je balkje recht te leggen.

als je van een oefen hindernis opeens bij mij een hoge maakt springt ze hem maar ze wil het niet netjes opbouwen.

spendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:46

Hoe bedoel je, ze wil niet netjes opbouwen?

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 15:05

spendy schreef:
Hoe bedoel je, ze wil niet netjes opbouwen?

na een paar keer een ongeveer het zelfde hindernisje heeft gesprongen gooit ze de balk er af.

spendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:56

Probeer dan voor veel afwisseling te zorgen, eens een kruisje, eens een oxer,...

taartje33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:04

Misschien dat jouw haff het idd lastiger vind met ruiter dan los.
Rustig opbouwen, en veel variatie van hindernissen.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:07

Wij springen vaak 'in-uitjes'. Persoonlijk vind ik dat je daar veel van leert! de afstanden moeten worden ingeschat, je moet leren mee zijn etc..

Gewoon les nemen, het wil niet zeggen dat als je met één of meerdere paarden goed kan rijden je perfect kan rijden met alle paarden! Het zijn nog steeds dieren ;)

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 10:13

lana_te schreef:
Wij springen vaak 'in-uitjes'. Persoonlijk vind ik dat je daar veel van leert! de afstanden moeten worden ingeschat, je moet leren mee zijn etc..

Gewoon les nemen, het wil niet zeggen dat als je met één of meerdere paarden goed kan rijden je perfect kan rijden met alle paarden! Het zijn nog steeds dieren ;)

ik zeg toch dat ik wel de galopssprongen enz netjes aan kan passen. ik les namelijk ook en mag als enige echt ''springen'' ook mocht ik paarden doorrijden voor de manege, ben daar nu tijdelijk mee gestopt omdat mijn cijfers erg matig werden ik begin misschien binnenkort word.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:50

Ik val je toch helemaal niet aan joh :)
Even goeie vrienden hoor! Het zijn enkel tips.