soms even niet meer zien zitten met je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

soms even niet meer zien zitten met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 18:46

Hebben jullie dat ook wel eens dat jullie het even niet meer weten, wt te doen met je paard? Nou ik wel. Ik weet het even niet meer. Voordat ik vorig jaar wedstrijden begon te rijden liep mijn friese merry echt super. Dus heb ik toen een startkaart aangevraagd en ben wedstrijden gaan rijden. Mijn eerste wedstrijd ging best goed. Maar de 2de en laatste was echt verschrikkelijk!!! Ze bleef maar bokken echt aan stuk door. Als ik voorwaarts wilde, als ik wilde galoperen, de volte wilde draaien, bij alles wat ik wilde doen. Toen ben ik maar gestopt met wedstrijden. Degene die mij priveles geeft heeft een paar keer op haar gereden en dat ging best goed. Ze bokte minder en liep netjes aan de teugel. Daarna ben ik er weer op gestapt en de eerste paar weken ging het goed maar daarna kn je het wel aden begon het weer opnieuw. Toen begon het te sneeuwen dus kon ik een par maand niet rijden. Nu rij ik ongeveer weer 3 weekjes. En mn eerste les ging best goed. Was op een nieuwe manege met een nieuwe club. Dus ging van het ergste uit maar het ging best goed. Was niet erg kijkerig. Bokte wel een keer maar ach dat doet elk paard wel eens. Maar donderdag had ik dus weer les in dezelfde manege. Het hele verhaal begon weer opnieuw. Zomaar oppeens uit het niets stoppen inde hoek, achterwaards gaan en bokken, Na een paar keer volte te draaien in de hoek ging het weer goed. Maar daarna wil ze in de voltes niet doordraaien en op hoppa mevrouw gooit de kont weer in het lucht.Daarna begint ze weer te hangen in de teugels. Wil ze niet aan galoperen. Later wel weer maar gaan er weer een paar bokken aan vooraf. Ik heb echt het gevoel dat ze een loopje met mij neemt, Als er namelijk iemand anders op stapt is er niets met haar aan de hand. Haar rug, zadel hoofdstel, bit is nagekeken en niks aan de hand.

xelle

Re: soms even niet meer zien zitten met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:23

Ah das vervelend zeg.
Ik heb ook precies hetzelfde gehad, probeer haar eens voorwaarts te gaan rijden.
Alleen maar naar voren rijden dan krijgt ze de kans niet, ik heb het ook zo gedaan en bij mij heeft het wel geholpen toen die tijd! :)

Succes alvast :D !

ezzelmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:44

wat xelle zegt probeer haar voor te zijn probeer haar alleen voorwaarts te rijden alleen bezig zijn met dat.
succes!

twijtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:56

klinkt ook een beetje als een rugprobleem? zodra je meer vraagt dan begint het, hoeft ze niet flink aan het werk dan is het niet. misschien zit er iets niet helemaal goed in haar rug of een deel van haar spieren?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:30

Ja ik zou ook denken rug problemen, het zadel nog eens door iemand anders na laten kijken ,

Miss zijn jou hulpen te veel of te grof?
Ga eens een tijdje helemaal terug naar de basis, eerst grondwerk dan rijden in stap en rechtricht oefeningen doen, als de zijgangen in stap goed gaan de draf erbij pakken, miss ook eens bij een andere instructrice les nemen .
Begrijp dat je op een manege lest , daar is vaak het niveau niet helemaal zo als het moet zijn , dus zoek een goeie privé instructrice die jou hier mee kan helpen en leer ook de theorie.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:43

Als alles is nagekeken en er is niks aan de hand dan ligt het hoogstwaarschijnlijk toch aan de manier van rijden.
Je ziet het dus eigenlijk niet meer zitten met jezelf. Tijd om daar wat aan te doen :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:48

ik vermoed met wat je schrijft dat ze toch een keer aangepakt moet worden, wedstrijden kan zij ook zenuwachtig voor zijn na een eerste keer. en daar heeft ze geleerd dat ze dit kan doen bij je. Dat is dus zaak het er weer uit krijgen en dat kan best een gevecht worden zij doet lelijk tegen jou dus mag je ook eens lelijk terugdoen en zo nodig vaker tot ze doorheeft dat dit niet gewenst is. Dat is niet je paard breken maar wel even een goed gesprek mee voeren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:55

franka75 schreef:
ik vermoed met wat je schrijft dat ze toch een keer aangepakt moet worden, wedstrijden kan zij ook zenuwachtig voor zijn na een eerste keer. en daar heeft ze geleerd dat ze dit kan doen bij je. Dat is dus zaak het er weer uit krijgen en dat kan best een gevecht worden zij doet lelijk tegen jou dus mag je ook eens lelijk terugdoen en zo nodig vaker tot ze doorheeft dat dit niet gewenst is. Dat is niet je paard breken maar wel even een goed gesprek mee voeren.

Een gevecht aan gaan met een paard is het domste wat je kan doen, dat geeft aan dat je geen leider bent , een leider vecht namelijk niet .
Leiderschap dwing je ook niet af door eens een goed gesprek te voeren leider schap krijg je door een leider te zijn en dat verkrijg je niet door het paard eens goed aan te pakken.
Het paard moet het ten slotte niet doen voor angst voor de ruiter maar omdat hij de ruiter vertrouwd en en respecteert en dat verkrijg je ook alleen maar door een goeie leider te zijn die vooral niet het gevecht aan gaat.
Miss eens nuttig om wat paarden en hun kudde gedrag te gaan bekijken ;)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 01:01

Dan zal ik het anders uitleggen ze mag van zich afbijten door haar aan te pakken waar nodig. en als dat betekend dat ze een paar tikken moet geven kan dat natuurlijk reactie uitlokken dat bedoel ik met even de grenzen bijstellen zeg maar. dus niet echt vechten maar wel van joehoe ik ben toch de gene naar wie je moet gaan luisteren. een duidelijk stemgebruik daarbij kan het nog even verduidelijken

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 01:09

En dit is al reden om het niet meer te zien zitten met je paard,... wen dr maar aan, een eigen paard is niet altijd even leuk,..... 1 stap vooruit, betekent vaker 10 stappen terug dan een extra stap vooruit!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 09:38

Op eerst zicht zie ik dat het paard een loopje met u neemt! Uw lesgever is natuurlijk een consequente ruiter die het problemen al op voorhand ziet en aanpakt waardoor uw paard beter luistert. Misschien moet je dat ook leren wat strenger te zijn. Zoals als het paard wil bokken dan geef je wat extra benen of een zweepje. En zolang hij goed liep moet je dan regelmatig belonen zodat hij het verschil ziet.

Van wedstrijden zal het wel zenuwen zijn want je wil graag zo goed mogelijk rijden om prijzen te halen dus je let ook wat extra om jezelf en je paard. Dus je paard kan nadenken en als hij zin heeft om te bokken doet die het en op wedstrijden kan je hem niet afstraffen en dus weet hij dat hij het mag bokken. met gevolgen van dien

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 13:02

ik gebruik mijn zweepje al. Zodra ze stil staat pak ik de teugels al 1 hand en geef haar echt een beste pets op haar kont. Ractie nog een keer bokken, bokken bokken enog eens bokken en dan na een paar keer bokken loopt ze zonder moeite door de bocht. Ik probeer haar ook steeds voorwaards te rijden maar ze trapt echt oppeens op de rem. Je hebt dan geen tijd om haar weer voorwaards te gaan rijden. Het gaat echt op de handrem.
Het is niet alleen als ik haar wat vrag. Maar ook als ik gewoon op de hoefslag rij en er komt hoek aan springt ze op rem. Ik heb het ook niet door als ze er zomaar mee stopt. De rug zadel alles is al nagekeken

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:03

dit ken ik, ff citaat uit hk topic;
Citaat:
ik word echt t*ring gek van fayala
mijn broers vriendin (rijd echt goed)
ging vandaag mee naar fayala.
tijdens opzadelen gaf ze zo'n gigantische trap op zij dat ze die vriendin bijna raakt in dr buik,
met het rijden in draf de HELE tijd bokken,
en toen ging die vriendin dr even op maar moest even mijn cap verstellen
dus ik loop een rondje met haar
geeft ze weer zo'n k*ttrap opzij vol tegen mn enkel:S

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:19

Je hebt haar rug en je harnachement laten nakijken. Heb je ook haar tanden laten nakijken?
Vaak komen dit soort problemen toch hier vandaan.

Een gevecht met je paard aan gaan is geen oplossing. Dit win je niet en zo stel je alleen het vertrouwen in elkaar op de proef. Het gedrag is toch een gevolg van 'iets'. Ik zou haar tanden laten nakijken en je richten op grondwerkt om spieren te versterken en weer vertrouwen op te bouwen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:20

Als het aan haar tanden zou liggen dan zou ze denk ik ook vervelend doen bij degene die mij priveles geeft.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:24

Misschien is er toch iets met de tanden of is het paard erg gevoelig in de mond?
Je kunt proberen 1x bitloos te rijden. Gewoon een halster met een halstertouw eraan.
En blijven volhouden en proberen niet te bang zijn.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:11

Ik ben het ook wel eens helemaal zat ja. Een paar maanden geleden liep hij super, licht in de hand aan de teugel, lekker voorwaarts, goed aan het been, maar hij bedenkt meestal na een paar weken zo braaf te zijn meestal dat ie er geen zin meer in heeft, dus dan is het weer ruzie geblazen.
Gewoon geduldig mee omgaan en even wat anders gaan doen, even je pony afleiden, vooral als ze nog jong is :)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:56

beste TS ,

vervelend dat je paard zo doet , ook ik denk dat het aan je manier van rijden ligt idd mischien onbewust te grove hulpen geven waardoor je paard in staking gaat - probeer met je instructrice(instructeur) extra tijd besteden aan je houding zit / hulpen,

eerst in stap zorgen dat je paard lekker ontspannen word en op jou gaat letten ,
wat al door Suzan_Bobar werd gezegt het is idd vaak 1 stapje vooruit en 10 terug ;)
het zal denk ik ook een stuk baldadigheid zijn ( weet niet hoe oud je merrie is )

ik heb het momenteel met mijn kruising friese ruin , niet de gemakkelijkste met rijden - maakt overal een discussie punt van - puberen - een gevecht aan gaan heeft GEEN zin bij geen enkel paard ;) en dat moet je ook niet willen , terug naar de basis en ontspanning is vaak het beste

natuurlijk mag je je paard best even duidelijk maken dat je er niet van gediend bent - maar zodra je paard er vandoor gaat en alleen maar begint te bokken - terug nemen en gaan stappen in stap kun je ook veel doen - inbuigen links rechts - wijken enz zo neem je even gas terug maar houd je paard wel aan het werk ( moet ik ook regelmatig doen als mijn ruintje drammerig of stront vervelend word want winnen doe je het toch niet :D )

weet niet of dat je het al doet of gedaan hebt maar je paard eerst longeren voordat je erop stapt ? heeft bij mij erg geholpen zo kon ie zich even uitleven ( vaak deed ie niets ) maar als je paard even wilt bokken mag dat en is het ergst pit eruit

whatEVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:14

Wat vervelend voor je!

Probeer haar goed voorwaarts te rijden en rij veel figuren en overgangen. Zolang ze voorwaarts blijft lopen, krijgt ze de kans niet om te bokken. Zet je paard flink aan het werk, hierdoor wordt je paard wat meer afgeleid. In welke situaties gaat ze precies bokken? Gebruik je op dat moment je zweep?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 21:29

nee ik gebruik op dat moment niet mn zweep. Dat doe ik zodra ik voel dat ze langzamer gaat. of zodra ze al stilstaat en beignt te bokken.Ze heeft niet echt een siuatie wanneer ze bokt. Ze bokt op verschillende momenten, hoeken, lange stukken, galope aanspringen, als ik middendraf wil doen, gebroken lijnen voltes, altijdwe wat anders. ze loopt 10 keer langs de zelde plek zonder te kijken en opeen gegeven moment stopt ze en doet ze alsof ze spoken ziet en springt zeop de rem en gat ze achteruit of bokken. Je kan er geen pijl op trekken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:42

Het lijkt mij dat je paard je flink aan het uitproberen is. Eigenlijk 'vertelt' ze jou dat je rijtechnisch nog het een en ander hebt te leren ;) .
Frieze paarden zijn niet altijd zo 'mak' als wordt verondersteld. Ze reageren op tegenstrijdige hulpen snel met staken en ander 'weerstandbiedend gedrag'. Slaan o.i.d. werkt dan averechts. Consequent rijden is de clou.
Kun je met je instructeur analyseren op welke momenten ze in de staak gaat en wat jij dan moet doen om het te voorkomen? De oplossing moet gezocht worden in het léren rijden, niet zozeer in het afleren van het bokken.
Het lijkt me verstandig dat je samen met een ervaren ruiter zoekt naar een oplossing.
Je paard is ook nog in opleiding (puber), en heeft waarschijnlijk op dit moment een wat duidelijker leider nodig.
Als ze weer door deze fase is, gaat het vast weer beter. En dan hebben jij en je paard weer veel geleerd.
Succes.

Petrax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:05

Jammer dat ze zo vaak bokt.. lijkt wel alsof ze weer helemaal moet wennen aan hoe ze rijd met jou..
zelf rij ik wel eens op een verzorgpony van een vriendin van mij. Als ik erop rij schudt ze heel vaak met haar hoofd en trekt aan de teugels, ik krijg haar ook moeilijk in draf. Laats wou ik een volte doen en die vriendin hielp mij, omdat ik net ook begonnen met paardrijden, maar ze wou soms echt niet luisteren. Ik werd er soms gek van, dan deed ze gewoon haar eigen ding. Wanneer die vriendin erop ging, luisterde ze wel goed... :P komt waarschijnlijk ook omdat het haar verzorgpony is en ze haar beter kent maar toch..

Maar als nog oefen ik gewoon en blijf ik door zetten!

x

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 07:37

Het enige wat je kan doen als ze terug komt om te gaan bokken is handen naar voren en
benen er aan, niet trappen maar je kuiten aan je paard leggen en even druk geven (even
is geen 5 minuten) misschien houdt je haar van voor net te strak.

Er is bij mij op stal een meisje die in galop haar handen te strak houdt en als hij stopt en
bokt geeft ze hem een klets op zijn billen maar houdt ze haar handen bij zich (paard KAN
dan niet naar voren)

Consequent zijn, maar zeker niet gaan terugvechten. Zwaar worden doen paarden alleen
maar omdat de ruiter het toe laat :)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:16

bednkt voor de tips allemaal.Morgen heb ik weer priveles en ben erg benieuwd hoe het zal gaan

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 14:43

Ik heb nu weer een paar keer les gehad op de manege ineen groepsles en het word steeds erger. Ze vliegt alle kanten op. Zo uit het niets. Als ze dan eindelijk stil staat begint ze t ebokken. Toen kreeg ik de tip om beetje met de bsis dingen te beinnen beetje stappen halthouden. Stappen halthouden en niet meer te gaan draven. Dat gedaan maar ze begon al met het halthouden meteen achterwaards te gaan en weer bokken en weer voorwaards de kop naar beneden te trekken en weer achterwaards. Degene die mij les geeft vroeg of ik na de les nog 10 minuutjes had zodat ze mij even appart kon nemen als de rest uit de bak was. Toen hebben wij dat gedaan. En ze liep meteen super. Geen geklier meer. Geen gebok. Schouderbinnen en buitenwaards draven ,versnellen galoperen alles deed ze. Ze vloog niet weg. Ik heb inmiddels ook al een keer weer priveles gehad en dat ging ook super goed. De eerste 10 minuutjes was ze even aan het klieren maar daarna liep ze weer goed. Zo appart. Ik heb een email gekregen van degene die de groepslessen doet en ze heeft gevraagd of ik een keer bij iemand in de groep wilde gn om te kijken hoe het dan gaat. Dus volgende week maandag zit ik bij iemand anders in de groep en hopelijk heeft hij de goeie oplossingen?