wat te doen bij steigerend paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

matyee95

wat te doen bij steigerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 22:49

haj allemaal!

ik heb laatst meegemaakt dat mijn paard steigerde.
Ze flipte helemaal ( ik gaf haar op haar donder ) en ze bleef en bleef maar steigeren...
Wat is het beste wat je op zo'n moment moet doen om het paard weer naar beneden te krijgen?

xx

kehdra

Re: wat te doen bij steigerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:51

voorover blijven zitten, en het paard voorwaarts zien te krijgen.

Daarnaast denk ik dat het belangrijker is om te achterhalen waarom je paard zo steigert...

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:51

Als het uit protest was is het beste wat je kunt doen: hand naar voren en drijven. Het paard moet een flinke voorwaartse hulp krijgen, waardoor er 4 benen aan de grond nodig zijn. En zelf naar voren zitten anders ga je er achterover af.

Als het vaker gaat voorkomen zou ik ook eens kijken of het ergens anders aan kan liggen.

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 22:53

kehdra schreef:
voorover blijven zitten, en het paard voorwaarts zien te krijgen.

Daarnaast denk ik dat het belangrijker is om te achterhalen waarom je paard zo steigert...

tjsa, dat is niet zo moeilijk.

protest.

als ik haar vraag om wat te doen, en ze doet het niet krijgt ze een tik met de zweep. doet ze het nog niet, krijgt ze er nog een. enzovoort....
ik rij heel consequent. en zij kan daar niet tegen :+ maar als ze steigert denkt ze dat ze een stier is volgensmij... zo gek dat ze doet.

D_Desteny

Re: wat te doen bij steigerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:54

Klap tussen der oren en daarna naar voren trappen

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:55

Voorover zitten en poging doen om de hals vast te pakken ja niet echt vast pakken maar weet teven niet hoe ik het uit moet leggen en anders even een beugelriem om de hals om je vast te houden als je voorover zit

En flink drijven met je benen eventueel een flinke test geven met de zweep of iemand in het midden met een longeerzweep?

Lamge dressuurzweep en onder het handvat vast pakken tets tussen de oren en dan tets op dr reet of hals
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 21-01-11 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

D_Desteny schreef:

Dat vind ik zelf echt niet nodig. Zolang jij gewoon flink met been komt en je hand naar voren doet is doe klap niet nodig. Naar mijn mening is dat een probleem oplossen met te veel geweld, terwijl het ook opgelost kan worden op een minder hardhandige manier.

kehdra

Maar waarom protesteerd ze? Vraag je iets moeilijks op dat moment? Stel je de vraag niet duidelijk genoeg? Zit er lichamelijks iets dwars?

Wat zijn de typische momenten waarop ze steigert?

@D_Destiny; hoeveel succes heb je daar al mee gehad? :')

NZ92

Pak inderdaad een zweep en geef er een pets tussen de oren.

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 22:56

D_Desteny schreef:

Ja dat heb ik geprobeerd want dat had ik ook wel eens gehoord. Maar dan doet ze net als of ik haar hoofd ingeslagen heb en dan word ze nog kwader :o

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:56

mijn paard heeft 2 x gesteigerd en allebei de keren een klap gehad. Daarna nooit meer gedaan dus veel succes!!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:56

Wat versta jij met op zijn donder geven?

vind het niet zo raar dat een paard gaat steigeren als je hem er flink van langs geeft en daarna
van de stres door blijft gaan met zenuwpezen ;)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:57

kehdra schreef:
Maar waarom protesteerd ze? Vraag je iets moeilijks op dat moment? Stel je de vraag niet duidelijk genoeg? Zit er lichamelijks iets dwars?

Veel want ze denken dat ze met hun hoofd ergens tegen aan komen.
Ze verwachten het niet dus schrikken er gewoon van.
Die tik op der kont als ze steigert verwacht ze al dus dat laat haar echt koud hoor.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:58

Vraag me af waarom mensen die klap tussen de oren nog steeds doen. Dat is toch niet meer van deze tijd. Ik vind niet dat je een paard met suède handschoentjes moet aanpakken, maar een klap tussen de oren vind ik echt 'not done'. Je kunt stijgeren uit protest ook gewoon met flink wat been oplossen en dan is slaan op een zeer pijnlijke plek echt niet nodig.
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 21-01-11 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

matyee95 schreef:
D_Desteny schreef:

Ja dat heb ik geprobeerd want dat had ik ook wel eens gehoord. Maar dan doet ze net als of ik haar hoofd ingeslagen heb en dan word ze nog kwader :o

Ja en?
Als pijn Uitgesloten is nog een flinke tets verkopen

Ik ken er ook eentje die boos word of juist niet en als die kon praten zou hoj zeggen aah das lekker

Je moet vooral niet toegeven dan heeft ze maar een paar striemen dan heeft ze het wel gevoelt

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 22:58

kehdra schreef:

Ze protesteerd omdat ze niet wil werken. Ik geef haar op haar donder en dan wordt ze boos... Ze is een heel gevoelig paard die niet tegen arrogantie kan :P

Ik vraag niet veel moeilijks. alleen om voorwaarts te blijven. of netjes door de bochten. En ik ben duidelijk zat vinden ik en mijn instricteur zo.

Lichamelijks kan niet want voor de kar vertoont ze geen kuren....

D_Desteny

matyee95 schreef:
D_Desteny schreef:

Als ze echt kwaad word is ze waarschijnlijk dominant dan zou ik zeggen grondwerk.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:00

Dribbel schreef:
Vraag me af waarom mensen die klap tussen de oren nog steeds doen. Dat is toch niet meer van deze tijd. Ik vind niet dat je een paard met suède handschoentjes moet aanpakken, maar een klap tussen de oren vind ik echt 'not done'. Je kunt stijgeren uit protest ook gewoon met flink wat been oplossen en dan is slaan op een zeer pijnlijke plek echt niet nodig.

Tussen een klap en een klap zit ook een verschil...

Tuurlijk ga je niet als een gek een klap verkopen tussen de oren
Maargoed ieder zn eigen mening
Jonge paarden zal ik nooit een klap geven tussen de oren maar paatden die al lang onder het zadel zijn kunnen er toch eentje verwachten

Hier rodeoen ze meer dan steigern

Gelukkig steigeren ze hier amper
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 21-01-11 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

D_Desteny schreef:
matyee95 schreef:
D_Desteny schreef:

Als ze echt kwaad word is ze waarschijnlijk dominant dan zou ik zeggen grondwerk.

Ben benieuwd wat voor een soort grondwerk/oefeningen je bedoeld. Grondwerk vind ik zo'n algemene term.

piezze

Klinkt als een trots dier. Ik zou die zweep eens thuis laten en op een andere manier met je paard omgaan. Iets meer vertrouwen begrip doet vaak wonderen. De fouten kan je meestal bij de ruiter vinden. Sommige paarden pikken geen hardhandige behandeling, daar zul je je dan bij neer moeten leggen en je eigen gedrag veranderen of het paard verkopen aan een kundiger persoon (voordat ze helemaal flipt).

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:01

Gentlegiant schreef:
Dribbel schreef:

Tussen een klap en een klap zit ook een verschil...

Tuurlijk ga je niet als een gek een klap verkopen tussen de oren
Maargoed ieder zn eigen mening
Jonge paarden zal ik nooit een klap geven tussen de oren maar paatden die al lang onder het zadel zijn kunnen er toch eentje verwachten

Gelukkig steigeren ze hier amper

Dan heb ik een vraag voor je. Als een flinke schop/drijvende hulp werkt om je paard weer op 4 benen te krijgen en ook wel zo aan het werk zet dat het geen spelletje wordt. Zou je dan nog steeds een klap geven? En waarom wel/niet?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:01

matyee95 schreef:
Lichamelijks kan niet want voor de kar vertoont ze geen kuren....

wat dacht je van een slecht passend zadel?

Of een probleem met de rug? (kissing spanes)

Maar sorry hoor, tussen de oren slaan gaat mij iets te ver. Ik zou maar eens gaan uitzoeken waarom hij
steigert, denk echter dat ze vooral steigert door onbergip van de ruiter ..

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:02

Je ronselt je paard natuurlijk niet af maar een snelle corrigerende tik op het juiste moment vind ik wel op zijn plaats. En een paard een tik geven kun je zeggen is niet van deze tijd maar wat doe jij als je paard naar je hapt of bijt? sorry maar dan krijgen ze van mij toch ook echt een pets.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:02

jeetje, barbaarse manier zeg....
Wanneer lichamelijk ongemakken, slecht tuig, en slechte vraagstelling, tegengestelde hulpen, en alle andere ruiterfouten uitgesloten zijn, en het paard is echt aan het ettereren, kan ik me die klap tussen de oren voorstellen, al zou ik het zelf niet dusdanig aanpakken. (en ja hoor, mijn paard krijgt ook wel eens een opvoedkundige skup ;)
Echter zie ik dat soort gevallen weinig... (en ja, ze zullen vast bestaan als uitzondering op de regel0

Probeer vooral de rust te bewaren....

Grondwerk is een leuke optie als je zelf ook ervaren bent, zodat je op die manier het leiderschap kan bevestigen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:03

NienkeNiels schreef:
Je ronselt je paard natuurlijk niet af maar een snelle corrigerende tik op het juiste moment vind ik wel op zijn plaats. En een paard een tik geven kun je zeggen is niet van deze tijd maar wat doe jij als je paard naar je hapt of bijt? sorry maar dan krijgen ze van mij toch ook echt een pets.

Een zwaai met een touw (als dat bij de hand is) of een flinke brul. Dat werkt heel duidelijk hoor. Slaan doe ik eigenlijk (bijna) nooit en zal zelf nooit tussen de oren van een paard gaan slaan.