Ik ga mijn paard 'opnieuw inrijden' want...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Ik ga mijn paard 'opnieuw inrijden' want...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 19:56

Ik zie steeds vaker deze termen voorbij komen op Bokt. Een paard in de context is vaak bang, mishandeld, verkeerd, slecht, enzovoort. Eigenlijk een hele berg smoesjes voor allerlei rijtechnische achterstanden. Althans, in mijn ogen.

Ik ben erg benieuwd hoe andere mensen hier over denken.. Is er echt zoiets als opnieuw inrijden, of een nieuwe basis leggen? Of is het eerder het paard jouw hulpen als standaard te laten ervaren?? Of misschien zou juist de ruiter een 'opnieuw' moeten leren paardrijden om het paard beter te begrjipen?

Sabinee__

Re: Ik ga mijn paard 'opnieuw inrijden' want...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:57

Als je paard mishandeld is vind ik het geen rijtechnische achterstand.
Dan is het imo beter om hem weer een jaar op het land te gooien om alles te verwerken en opnieuw te beginnen ..

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:53

Dit is wel een interessante discussie!
Persoonlijk denk ik dat je de basis maar 1 keer kunt aanleren, maar 3 jaar geleden heeft mijn paard een hele winter stil gestaan vanwege een peesblessure en in de tijd dat we alleen maar een half uur per dag mochten stappen en een paar minuten mochten draven hebben we heel erg op de basis gewerkt.
Ik kan het niet precies uitleggen, maar aangezien je dan toch niets moeilijks kunt doen (we zouden net voor zijn blessure M1 starten, maar dat is uiteindelijk pas in mei gebeurt), is dit de ideale tijd om terug te gaan naar de basis en die bij te schaven.
Was het opnieuw inrijden? Niet helemaal, maar onze basis is sindsdien veel sterker geworden, dus ik kan het wel begrijpen wanneer mensen terug gaan naar de basis om van daar uit weer op te bouwen, omdat soms gewoon dingen vast kunnen komen te zitten die je er met opnieuw opbouwen makkelijker uit kunt halen wanneer je ze tegen komt in de bron.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:19

Het ligt eraan wat er is gebeurd met het paard.

Is hij mishandelt , en dan niet licht , maar zwaar o.i.d.
Dat zie ik het wel als 'opnieuw de basis aanleggen'. Want opnieuw inrijden kan in mijn ogen niet.De basis doe je opnieuw.Miss. zeggen mensen wel op nieuw inrijden en bedoelen ze daarmee het paard op hun manier laten lopen.Dus hoe hun de hulpen graag willen.Als je het snapt :P

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:26

Opnieuw inrijden lijkt me onmogelijk om de simpele reden dat inrijden iets is wat voor de eerste keer gebeurt en daarna alleen nog verder kan worden uitgewerkt in doorrijden.
'opnieuw inrijden' komt denk ik vooral overeen met het bevestigen van de basis op een manier die voor de ruiter en paard werkt. Het kan best zijn dant je in zo'n geval teruggaat in moeilijkheidsgraad van oefeningen om eerst te basis beter te bevestigen.

Verder valt het me op dat er op Bokt tegenwoordig wel erggg veel paarden ernstig zijn mishandeld. Ik zeg niet dat ze allemaal behandeld zijn zoals we allemaal graag zouden zien, maar enstige mishandeling komt volgens mij niet zo vaak voor als sommige topics doen vermoeden. Miscommunicaties tussen ruiter en paard zullen blijven bestaan wanneer iemand een (slecht) doorgereden paard van iemand koopt maar dan is het simpelweg een geval van uitpuzzelen hoe de combiantie werkt en niet van opnieuw inrijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:28

Ik zie te vaak de sticker "mishandeld" geplakt worden op puur natuurlijk schrikkerig gedrag, waar vervolgens gehoor aan gegeven wordt. Door gehoor te geven aan schrikreacties, sensibiliseer je je paard. Door te weten wanneer je door moet gaan en wanneer je op mag houden met wat je doet, desensibiseer je je paard.

Er is al eerder een topic langsgeweest over de angst voor de zweep. Ik denk dat het tekenend is voor de instelling van velen die met paarden omgaan, dat men negen van de tien keer het paard zijn zin geeft en de zweep weglegt.

[RT-D] "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

En "opnieuw inrijden" van je paard, wat bedoelt degene daarmee? Terug naar de basis? En dan zelf doen? Ben je zo overtuigd van je eigen kunnen dat je van mening bent dat genoeg in je mars hebt om je/ een paard te kunnen corrigeren?

FeeKoolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:56

ik zou dan niet voor het opnieuw inrijden gaan. maar beginnen met grondwerk met je paardje oftwel een "nieuwe" band starten met je paard

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:32

Opnieuw inrijden kan niet, inrijden doe je maar 1 keer (helaas), maar dat wil niet zeggen dat het niet bijzonder zinvol kan zijn, zowel voor probleempaarden als gevorderde dressuurpaarden die trainingsprobleempjes tegenkomen om gewoon weer even helemaal back to basic te gaan. Tijd die je in de basis steekt is nooit verloren tijd.

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:09

De basis leer je 1 keer aan, maar men kan wel weer terug gaan naar de basis om deze te verfijnen. 'Opnieuw inrijden' bestaat mijn inziens niet.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:13

En wat verstaat ieder dan onder die "basis"
Daar ben ik dan weer heel nieuwsgierig naar :D

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:14

`inrijden` is toch de eerste keer?
Alles wat je daarna doet is i.m.o. doorrijden, heropvoeden, trainen, omscholen of iets in die trant.

grappig: als je `inrijden` opzoekt in het woordenboek krijg je als definitie: "door gebruik voor het rijden geschikt maken" Dat zou betekenen dat als je er op kunt zitten en weg rijden dat het paard ingereden is. Het opnieuw aanleren van hulpen vind ik dan niet onder `inrijden` vallen...

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:16

mijn fjord ben ik ook opnieuw de hele basis aan het leren,
ze is na onze val angstig geworden met een ruiter op de rug. zelf het zadel moest weer wennen.

opnieuw inrijden vind ik inderdaad ook een groot woord.
het moet alleen opnieuw bevestigd worden, enja een ruiter heeft heel veel invloed.
inderdaad opnieuw inrijden bestaat denk ik niet?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:16

basis: een goede reactie op de hulpen voor ho, stap, draf, galop, links, rechts in een ontspannen uitvoering

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:17

Zo denk ik er ook over, vandaar dat deze fase zo belangrijk is

gliss schreef:
De basis leer je 1 keer aan, maar men kan wel weer terug gaan naar de basis om deze te verfijnen. 'Opnieuw inrijden' bestaat mijn inziens niet.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:18

Stel dat het mogelijk zou zijn, dan zou je elke dag weer opnieuw moeten zadelmak maken. Elke dag weer een singeltje op. "Hoooooo braaf!" En elke dag weer even hangen: "braaaffff, jongen!" :)) Elke dag weer voorzichtig gaan zitten en wegdraven aan de longe. Best onhandig tijdens dat losrijden voor je proefje.

Wees er maar blij om dat een paard het zadelmak zijn e.d. onthoudt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:18

Opnieuw inrijden is inderdaad wel een wat aparte benaming, echt inrijden kun je volgens mij maar 1x...
daarna wordt het corrigeren of opnieuw doorrijden of iets in die richting...

Bij mijn merrie ben ik bijv. ook wel weer helemaal opnieuw begonnen omdat ze heel veel angst, stress en spanning had onder het zadel...
Eerst longeren, toen even erop, paar stapjes en er weer af als ze een beetje wilde ontspannen en zo verder...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:23

gliss schreef:

:j

justkid schreef:
En wat verstaat ieder dan onder die "basis"
Daar ben ik dan weer heel nieuwsgierig naar :D

Halt, stap, draf, galop, sturen, ontspannen, been = reactie, ophouding = terug.
Simpel rijden, vooruit en terug en dat in een ontspannen houding.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:26

Qimm schreef:
basis: een goede reactie op de hulpen voor ho, stap, draf, galop, links, rechts in een ontspannen uitvoering

Daarom denk ik. Aan de basis werk je toch altijd? Je kan toch geen moeilijke oefeningen doen zonder te werken aan aanleuning, tempo enz. Of is het zo dat de gemiddelde ruiter op zijn paard gaat zitten en floeps dat paard loopt in de goede basis? En zelfs als dat het geval is gebruik je toch weer de bevestiging van je basis om de oefeningen goed uit te voeren.

Ik geloof niet in opnieuw inrijden. Dat zou wel mooi zijn. Heb je iets verkeerd aangeleerd, hoppa resetten en opnieuw doen. Maar ik denk wel dat je als je traint altijd aandacht moet hebben voor een goede basis. Is die basis er, dan pas aan oefeningen beginnen. Ik zie liever een paard lopen met een mooie aanleunig, mooi achterbeen en mooi tempo. Dan dat ik een opgekrult paard gespannen een schouderbinnen zie doen. Ik ben nog heel vaak bezig met activiteit aan het been. Ondanks dat ik mijn paardje al 17 is en de basis dus geleerd allang geleerd heeft.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:30

tuurlijk werk je altijd met de basis, maar naast de basis zijn er nog veel meer stappen, en soms is dat allemaal te veel waardoor de werkelijke basis verloren gaat (meestal ruiterfout of evt. medische achtergrond). paard is niet meer aan het been en tegen de hand. Dan kun je weer bij af beginnen hoewel je misschien voorheen op M of Z niveau kon trainen. eerst weer op de grond aan de hand en longeerlijn de versnellingen opnieuw instellen. dit onder het zadel weer bevestigen. etc. etc. zoals je ook een onbeleerd paard zou behandelen. soort 'resetten' al is het geen pc ofzo

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:49

Ik geloof niet zo heel erg in opnieuw inrijden, of het paard is ingereden of niet (nietgoed is ook niet).
Voorbeeldje:
Heb een lastige merrie staan, regulier rijden werkt niet bij haar, ik wil namelijk niet haar dwingen of kwetsen (tis een leidmerrie) omdat ik dan zo met haar moet vechten dat het voor ons beiden teveel energie kost. Zweepje is dus verbannen en we doen nu aan rijden vanuit je zit. Merrie valt graag op voorhand en gaat dan snelheid maken, probeert onder teugelhulpen uit te komen en haar eigen rondjes te lopen. Ik heb er een dobber aan als ik de dominantie stijd aanga, een kind zou dat dus zeker niet redden, maar het is een pony van 1,36m een kindermaatje dus.
Wat we nu doen is haar beetje bij beetje een andere manier van bewegen aan te leren. Zoveel als kan teugels los en voelen en corrigeren met je zit. Omdat dit een manier is zonder dwang (ze moet het immers niet doen, we nodigen haar ertoe uit), is ze tot heel veel bereid en kan deze merrie die bij werk aan de hand al boos werd als ze moest draven, laat staan een zijgang te doen, recht in balans en soms zelfs een pasje opzij. Zij voed hierbij goed de ruiters op, rijden ze teveel met hand en been raakt zij haar gedult en balans kwijt.
Vandaag na weken weliswaar een doorbraak, meisje had de pony zo in balans gekregen dat de pony bij een overgang naar draf niet meer wist welk been nu eerst moest en er gewoon teveel beweging was in haar lijf om de overgang te kunnen maken. Ze begon te briezen en te doen, en ookal was die overgang er niet was het wel een mooi einde. In mijn ogen is dit het trainen van een ingereden paard en niet opnieuw inrijden, en vooral het heropvoeden van ruiters om hun oude gewoontes om te zetten in hetgeen de pony en de ruiter verder kunnen brengen.

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:17

Qimm schreef:

:j Mee-eens. En natuurlijk werk je altijd aan je basis. Je perfectioneert je basis en vult deze aan.

Qimm schreef:
maar naast de basis zijn er nog veel meer stappen, en soms is dat allemaal te veel waardoor de werkelijke basis verloren gaat (meestal ruiterfout of evt. medische achtergrond). Paard is niet meer aan het been en tegen de hand. Dan kun je weer bij af beginnen hoewel je misschien voorheen op M of Z niveau kon trainen. eerst weer op de grond aan de hand en longeerlijn de versnellingen opnieuw instellen. dit onder het zadel weer bevestigen. etc. etc. zoals je ook een onbeleerd paard zou behandelen. soort 'resetten' al is het geen pc ofzo

:j

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:22

Opnieuw inrijden is inderdaad ergens een beetje een verkeerde woordkeuze denk ik, al noem ik het zelf ook zo.. :o

Ik heb vorig jaar een van mijn paarde aangekocht en later bleek zij een flinke rug/bekkenblesure bij zich te hebben.. Ze heeft dus 10 maanden niks gedaan (wel behandeld/revaliderend) en ik heb besloten om haar nu dus 'opnieuw in te rijden', daaronder versta ik dus terug bij 0 beginnen..
Dus helemaal terug naar de basis en deze op een andere manier verfijnen/corrigeren dan dat haar is aangeleerd. Vanuit daar bouwen we weer op naar waar we gebleven waren..

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:01

ik vind het ook een verkeerde woordkeuze wel hoor ik vaak terug naar de basis gaan, en daar is helemaal niks mis mee..

ik weet alleen niet wat mensen ermee bedoelen want iedereen ziet de 'basis' heel anders..

maccloud76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:40

Bedoelen we niet gewoon het "herwinnen" van vertrouwen en vanuit daar voorzichtig aan het werk gaan. Onder aan het werk gaan kun je heel veel verschillende dingen onder verstaan, Neem wel als hoofdpunt ontspanning. Vaak bevestigd/ versterkt de ruiter (onbewust) bepaalde reacties van een paard.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:52

Sabinee__ schreef:
Als je paard mishandeld is vind ik het geen rijtechnische achterstand.
Dan is het imo beter om hem weer een jaar op het land te gooien om alles te verwerken en opnieuw te beginnen ..

Dat kan ik nou niet echt aanraden als je paard echt slechte ervaringen met mensen hebt gehad. Dan verwilderen ze helemaal, zeker als je van nature (of door wat er met paard is gebeurd) een bang paard hebt.
Kan je best elke dag naar je paard gaan, dat hij je ziet, en leert dat een mens niet per defenitie angst en stress betekent.
Of als jij bedoelt een jaar op het land gooien met eens een borstel erover en wat (positieve!!!) aandacht, maar niet teveel gedoe, dan ben ik het wel met je eens.