Veel weigeren en kijkerig met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annelinnie

Veel weigeren en kijkerig met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 20:26

Tja, ik zou het ook eens even op Bokt.nl plaatsen in de hoop op tips!

Nou, de situatie:

Ik heb een paard (1.64 denk ik), heeft als 3 jarige veel vrij gesprongen (ook competitie), heb hem toen gekocht toen hij een jaar onder het zadel was.. hij had enkele oefenparcoursen gelopen, zou alles moeten springen..

Heb hem nu 2 jaar en hij is 6 jaar al weer! En ja, het probleem is dat hij weigerd.. en dat ben ik zo langzamerhand wel eens zat!

De eerste paar keer dat hij over een hindernis moet is altijd een drama, hij wil gewoon niet! Hij kijkt, loert en gaat op de rem! Ik heb hem al heel vaak op zijn flikker gegeven, maar van wie ik les krijg zegt dat ik nog te lief ben.. ik wil gewoon weer het vertrouwen terug wat ik had met de pony's van de manege! Ik vertrouw hem niet meer, en wil wel graag mijn opleiding (Deurne) met hem gaan halen eigenlijk..

Ander paard is altijd een optie natuurlijk, maar ik wil het graag zelf doorzetten..

Iemand ervaring/tips? Heeeeeel graag!

SumSum

Re: Veel weigeren en kijkerig met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:29

Jij bent je vertrouwen kwijt geraakt in het springen met hem. Hij misschien ook wel met jou..
Je kunt proberen weer opnieuw te beginnen; lekker balkjes draven en weer vrijspringen en daarna het weer onder het zadel proberen eerst erg laag en als het goed gaat kun je het rustig opbouwen. Ook kun je een ervaren springruiter eens vragen om je te helpen en eventueel het diegene laten proberen.

Ik hoop voor je dat je een oplossing vindt! Veel succes!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:22

Als je hem over de eerste hindernis heen hebt springt hij dan wel? Soms komt het voor dat de eerste hindernis een probleem is en dat daarna het kwartje is gevallen 'o ja, we gaan springen dat is leuk' als duidelijk is dat er geen ontkomen aan is, aan die eerste hindernis.

Wat je kunt proberen is de eerste hindernis gewoon een heel laag kruisje van maken en dan in draf heel voorwaarts er op af rijden. Desnoods laat je na de eerste weigering je lesgever even achter hem aan komen met een zweepje of geluid (HUP! VORT!). Als je die eerste hindernis dan eenmaal hebt gehad dan is de rest makkelijker.

Bij nieuwe hindernissen altijd goed opgesloten aan komen rijden met je bovenlichaam rechtop. Dan is er eigenlijk bijna geen ontkomen meer aan om eroverheen te gaan.

Verder, als hij erg kijkerig is, met losrijden goed rondsturen, rond de hindernissen, al laten kijken naar nieuwe sprongen. Verder ook veel op buitenrit gaan, andere bakken opzoeken zodat hij al veel ziet.

Daarnaast klinkt het alsof niet alleen jij geen vertrouwen hebt, maar alsof hij ook geen vertrouwen in jou heeft met springen. Echt weer laag beginnen, kruisjes springen, zorgen dat je niet in zn mond zit en zo weer voor beiden het vertrouwen opbouwen. Als hij jou vertrouwt zal hij beter springen waardoor jij ook beter op hem kunt vertrouwen.

Wietskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:58

Op z'n flikker geven? Waarom...

Dat paard mist vertrouwen in jou omdat jij je vertrouwen om te springen kwijt bent,
dan moet je hem niet op zn flikker geven!

Rustig aan weer opbouwen, ga eerst maar weer eens cavaletti lopen met hem, dan een laag kruisje.
Springt hij dat niet, ga je weer terug naar het begin en zo verder opbouwen

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:14

Ik ben het met bovenstaande reacties wel eens.

Als ik jou verhaal lees denk ik dat jullie het vertrouwen in elkaar kwijt zijn.
Om een parcour te springen moet je een combinatie zijn "een team".
Jij kan het niet alleen, maar je paard ook niet!!!

Geef je paard vertrouwen! Ontspan zelf en vertrouw op je paard.

Losrijden om de hindernissen is al erg belangrijk en beloon hem als hij het goed doet.
Probeer het springen met een laag kruisje weer op te bouwen. En gaat dit goed, beloon hem dan overdreven. (mijn paard begind nog net niet te glimlachen als ik hem beloon.)

Ik ben zelf meer van het belonen, dan van het meppen. Je moet eerlijk naar elkaar blijven.
Waarom zou je hem slaan als hij "bang'" is of "onzeker". Mensen onder elkaar helpen elkaar toch ook, ipv elkaar te slaan? Probeer het met je stem en geef hem wat been bij, desnoots een klein tikje om doorslag te geven, maar een paard echt meppen heeft geen zin, je haalt het vertrouwen alleen maar meer weg, het is geen machine.

Ik zou zeggen, ga met jezelf en je paard aan de slag. Probeer elkaar te vertrouwen en te begrijpen.
Als jij daar mee begind, komt je paard vanzelf wel. Word samen "een team" en dan komt het goed!

Geduld is een schone zaak. ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:49

ik denk dat je het probleem ook in de dressuurmatige basis moet zoeken. Waarschijnlijk is je paard niet goed genoeg aan het been en te snel afgeleid.

Dus zorg eerst dat je paard superscherp aan de hulpen staat, dan hoef je daarna je zweep waarschijnlijk niet eens meer te gebruiken.

Zorg ook dat je paard altijd bij de les blijft. Als hij tijdens het rijden iets ziet en daarbij bijvoorbeeld z'n hoofd omhoog doet en tempo minderd, dan prik je hem naar voren en buigt hem daarbij evt in in de hals, om hem weer bij de les te krijgen.
Vaak word het uitgebreid kijken een gewoonte en dat wil hij dan ook tijdens het springen, maar dan wil jij er wel in een keer over. Je bent dus in princiepe niet consequent genoeg in de opvoeding.

Lukt het je uiteindelijk zelf niet, dan kun je het beste iemand anders die wat brutaler rijd, je paard een aantal keer laten springen.

En vergelijk een paard aub nooit met een mens, daaruit ontstaan juist de meeste rijtechnische en opvoedkundige problemen bij paarden. Een paard is geen mens en heeft dus ook een andere omgangsmethode nodig.

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:51

probeer ook eens te laten controleren of er misschien een probleem in zijn rug/lendenen zit?
Het kan hem misschien wel pijn doen om over de hindernis heen te gaan!
Succes:)

carmen99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:36

mischien zit iets niet goed... of het paard heeft pijn... of hij is gewoon niet geschikt voor springen...

tompion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:40

waarschijnlijk is hij gewoon het vertrouwen kwijt, je zou het eens moeten proberen al hij los loopt of hij dat wel springt. en dan als je erop zit beginnen met een kruisje van 30 cm ofzo en als hij er 1keerover gaat meteen stoppen en de volgende keer weer proberen maar dan bijv 2 keer

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:11

schoentje schreef:
En vergelijk een paard aub nooit met een mens, daaruit ontstaan juist de meeste rijtechnische en opvoedkundige problemen bij paarden. Een paard is geen mens en heeft dus ook een andere omgangsmethode nodig.

Sorry ben ik het niet helemaal mee eens.
Je moet een paard niet altijd vergelijken met een mens, maar je moet wel realistisch nadenken. Waarom zal jij een paard goed slaan terwijl hij angstigend of onzeker is?

Een tik erbij voor extra reactie oke, maar zoals je leest doet ze dat al en moet ze nog harder zijn voor haar paard. Consequent zijn is juist, maar harder aanpakken is wat anders. Hij zal dan best over de hindernis gaan, maar uiteindelijk bereik je er niks mee. Ze noemen een zweep niet voor niets een "hulpmiddel".

Sla jij je paard er doorheen als hij niet wil springen?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:19

ik druk mijn paarden idd door als ze niet richting de hindernis willen, maar dan is gehoorzaamheid voor de hulpen van groot belang. Zoals ik al zei, is het belangrijk ze scherp aan het been te hebben. Vervolgens moet het paard leren dan langs de hindernis of stoppen geen optie is. Desnoods een sprong vanuit stilstand. Heb je ze scherp aan de hulpen dan is (zoals ik ook al zei) die zweep vaak niet eens meer nodig.
Het is gewoon van groot belang een goede leider van je paard te zijn, het paard moet t.a.t. naar je luisteren en ipc. alles doen wat je van hem vraagt, mits het redelijk is natuurlijk.
Ik kom gewoon heel vaak verwende knollen tegen die nooit iets gehoeven hebben, waar de vorige ruiter niks meer mee kon, omdat die zimpelweg geen overwicht had. Die moet die paard dus verkopen, omdag die vaak alles zielig vind en het paard dus nooit op de plaats heeft kunnen en willen zetten. Vervolgens komt zo'n paard onder een andere ruiter en heeft dan idd een paard tikken nodig. Door alleen maar vriendelijk vragen gaan de meeste paarden niet voor je werken.

Begrijp me niet verkeerd, tis niet zo dat ik mijn paarden alleen maar afsla. Maar sommige paarden hebben wel af en toe een tik nodig. Een gehoorzaam paard heeft een heel goed leven bij mij, een minder gehoorzaam paard maak ik gehoorzaam en heeft dan een heel goed leven bij mij.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:28

schoentje schreef:
ik druk mijn paarden idd door als ze niet richting de hindernis willen, maar dan is gehoorzaamheid voor de hulpen van groot belang. Zoals ik al zei, is het belangrijk ze scherp aan het been te hebben. Vervolgens moet het paard leren dan langs de hindernis of stoppen geen optie is. Desnoods een sprong vanuit stilstand. Heb je ze scherp aan de hulpen dan is (zoals ik ook al zei) die zweep vaak niet eens meer nodig.
Het is gewoon van groot belang een goede leider van je paard te zijn, het paard moet t.a.t. naar je luisteren en ipc. alles doen wat je van hem vraagt, mits het redelijk is natuurlijk.
Ik kom gewoon heel vaak verwende knollen tegen die nooit iets gehoeven hebben, waar de vorige ruiter niks meer mee kon, omdat die zimpelweg geen overwicht had. Die moet die paard dus verkopen, omdag die vaak alles zielig vind en het paard dus nooit op de plaats heeft kunnen en willen zetten. Vervolgens komt zo'n paard onder een andere ruiter en heeft dan idd een paard tikken nodig. Door alleen maar vriendelijk vragen gaan de meeste paarden niet voor je werken.

Begrijp me niet verkeerd, tis niet zo dat ik mijn paarden alleen maar afsla. Maar sommige paarden hebben wel af en toe een tik nodig. Een gehoorzaam paard heeft een heel goed leven bij mij, een minder gehoorzaam paard maak ik gehoorzaam en heeft dan een heel goed leven bij mij.

Ik ga hier volledig in mee, en stel mezelf hier ook wel de vraag: TS: hoeveel ervaring heb jij? Hoe lang spring je al en hoe lang rijdt je al?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:30

Ik zou dan meer de vraag willen stellen hoe de instructeur dit aanpakt :-)

Zoals Schoentje het ook aangeeft: de enige mogelijke weg is eroverheen. Ook als je zelf geen geweldige ruiter bent, met goede instructie zal dit principe er toch in moeten komen. Zonder een paard inderdaad af te slaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:10

Je zal eerst moeten nagaan waarom het paard dit doet, want elke situatie vergt een andere aanpak.
Dus waarom doet je paard dit?
1. Door angst / onzekerheid.
Je paard was nog groen, jij was misschien wat zenuwachtig voor die eerste sprong. Paard pakte die onzekerheid op en weigerde, hij kreeg op zijn flikker en kreeg dus eigenlijk gelijk in zijn overtuiging HINDERNIS = OP MIJN FLIKKER KRIJGEN = NIET LEUK. Ook iedere keer daarna krijgt die op zijn flikker als er een hindernis in de bak staat en hij wordt dus telkens weer gesterkt in die overtuiging.

2. Door onwetendheid
Is vergelijkbaar met het eerste. Paard was nog groen, wist nog niet helemaal precies wat die met die sprong moest aanvangen. Jij was ook wat zenuwachtig op je jonge paard, gaf hem daarom niet op het juiste moment de juiste steun en hij weigerde.

3. Door pijn
Zadel dat niet past, spieren die vastzitten,... ga heel het rijtje maar af. Oplossing is pijn wegnemen.

4. Door koppigheid/halstarrigheid:
Paard heeft lak aan je.

Zowel bij 1, 2 en 3 zeg ik: teruggaan naar de basis, cavaletti('s), lage steiltjes, veel dressuurmatig werk tussendoor.
Maar hoe je dat doet vergt in de verschillende situaties een verschillende aanpak, daarom is het belangrijk te controleren in welke categorie je paard thuis hoort. Iedere aanpak heeft lichte nuances.
Bij 1 en 2 (en ook 3 na het wegnemen van de pijn) zal je rustig moeten opbouwen. Stapje voor stapje het vertrouwen en de moed van jou en je paard opbouwen. Zonder te veel dwang (wel met doortastendheid).
Bij 4 ook rustig opbouwen, maar dan mag je best wel meer vastberaden. Geen vingerbreed geven.

En een laatste (belangrijke) tip: BELOON wanneer je paard wel over een balkje heen gegaan is. Dit lijkt zo voor de hand liggend, maar ik zie dat het zo dikwijls vergeten wordt. Straf wanneer hij iets fout doen en beloon wanneer hij iets goed doet, geen van beiden mag vergeten worden.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 21:02

oke, ik probeer even op heel veel te reageren:

Ja, ik heb een groen paard, ben zelf nog redelijk onervaren op het springebied..

Heb nu een half jaar les gehad bij stal Nanning in Dalfsen, voor de mensen die dit niet kennen daar wordt op intenationaal niveau gereden en gepresteerd. Daar ligt het dus ook niet aan..

En schoentje, helemaal mee eens: paarden moet je niet vergelijken met mensen, mensen zijn zooooo veel slimmer.. paarden zijn de domste dieren die er zijn: je moet ze honderdduizend keer hetzelfde leren om ze het in de laten printen.. je moet als ruiter voor je paard nadenken: als jij altijd DOOR plassen rijd, en je moet in je parcours een brede sloot springen, zal je paard erdoorheen gaan!

hij is 100% gezond, zadel past, hoofdstel ook, bit ook ezv..

Op Nanning hebben ze me kunnen adviseren. het advies was om een ander paard te kopen of om deze zo aan te pakken dat hij alleen maar naar de overkant wil..

Ik rij al bijna 11 jaar trouwens! laat maar zeggen manege-paarden-springervaring, wel moeilijkere paarden hoor!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:59

Waar je les hebt dat zegt niet zoveel. Misschien past die benadering wel niet bij jou of bij je paard.

Citaat:
En schoentje, helemaal mee eens: paarden moet je niet vergelijken met mensen, mensen zijn zooooo veel slimmer.. paarden zijn de domste dieren die er zijn: je moet ze honderdduizend keer hetzelfde leren om ze het in de laten printen.. je moet als ruiter voor je paard nadenken: als jij altijd DOOR plassen rijd, en je moet in je parcours een brede sloot springen, zal je paard erdoorheen gaan!

Hier ben ik het totaal niet mee eens. Paarden zijn niet te vergelijken met mensen, dat komt niet doordat ze dom zijn, dat komt doordat ze anders denken en andere belangen hebben. Paarden zijn beslist niet dom en je hoeft ze ook niet honderdduizend keer hetzelfde te leren voordat het is ingeprent. Een paard hoef je maar 1 keer een wortel te geven uit een knisperend zakje en dan weet hij wel dat daar de volgende keer een wortel in zit ;-)
Je hoeft ook niet als ruiter voor je paard na te denken. Als je altijd door plassen rijdt en in je parcours moet je een brede sloot springen dan zal hij dat heus wel springen, als je dat maar traint. Hoe denk je anders dat SGW ruiters dat doen? Die hebben in een crossparcours een waterbak waar ze doorheen moeten terwijl ze op een ander moment in een springparcours een waterbak tegen kunnen komen waar ze overheen moeten.

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:07

Je geeft zelf toch al aan dat je onervaren bent en dat je paard groen is?
Waarom dan oplossen met hem op ze flikker te geven?

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:12

annelinnie schreef:
Ik heb een paard (1.64 denk ik), heeft als 3 jarige veel vrij gesprongen (ook competitie), heb hem toen gekocht toen hij een jaar onder het zadel was.. hij had enkele oefenparcoursen gelopen, zou alles moeten springen..

Heb hem nu 2 jaar en hij is 6 jaar al weer! En ja, het probleem is dat hij weigerd.. en dat ben ik zo langzamerhand wel eens zat!

De eerste paar keer dat hij over een hindernis moet is altijd een drama, hij wil gewoon niet! Hij kijkt, loert en gaat op de rem! Ik heb hem al heel vaak op zijn flikker gegeven, maar van wie ik les krijg zegt dat ik nog te lief ben.. ik wil gewoon weer het vertrouwen terug wat ik had met de pony's van de manege! Ik vertrouw hem niet meer, en wil wel graag mijn opleiding (Deurne) met hem gaan halen eigenlijk.. [/b]

Waarschijnlijk krijg ik nu heel bokt over me heen, maar ik heb eerlijk gezegd medelijden met jou paard.
Op z'n 3e al vrij veel gesprongen!! Dan is hij in mijn ogen al veel te jong doorgereden.
Als ik hoor hoe jij met hem rijdt, veel op z'n donder geven omdat hij kijkerig is, daar gaan m'n haren ook van overeind staan.

Volgens mij heeft jou paard er heel veel aan als je hem en jezelf eens een jaartje te tijd geeft om samen aan het vertrouwen te werken.
Gewoon lekker wat dressuurmatig met hem rijden tot hij weer rust in z'n lijf heeft. Leer elkaar eerst eens goed aanvoelen en begin dan weer bij het begin met springen.
Lage hindernissen, veel balkjes lopen met ontspanning bij jullie allebei.
En geef hem vooral de tijd om goed de afstand en hoogte in te schatten ipv hard naar voren te willen rijden en je paard over de hindernis te jagen.

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:19

Mij krijg je niet over je heen hoor,voor mij heb je gelijk!
Laatst bijgewerkt door Apple op 25-01-11 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: niet werkende quote verwijderd

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:42

Voor vrijspringen hoeven ze niet zadelmak te zijn hoor. Zo'n competitie kan juist nuttig zijn om het paard al kennis te laten maken met hindernissen en de spannende omgeving, ze komen dan alvast uit hun vertrouwde omgeving thuis en raken op andere plaatsen ook gewend.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:48

Waar staat dat er vrij mee werd gesprongen?

Paard van TS is nu 6, ze heeft hem 2 jaar en toen ze hem kocht was hij een jaar onder het zadel.
Daar maak ik uit op dat er onder het zadel met hem is gesprongen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:00

Ik ga met schoentje mee... Ga beginnen met 'dressuurmatig' springen. Dus een paar hele kleine kruisjes waar hij desnoods uit stilstand over kan en ga daarmee stoeien. Als je daar fijn over komt en het paard weer vertrouwen heeft gekregen en bij de les is kan je gaan denken aan iets hogere sprongen.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:04

Als je bij Daan of Niels Nanning les krijgt denk ik dat je er weinig aan hebt om het hier op bokt te vragen. Natuurlijk zijn hier een boel mensen die goed advies geven maar wij hebben het niet gezien. Daan en Niels weten genoeg van paarden om je het juiste advies te geven. (Ook al is dat misschien niet wat je wil horen)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:15

Je paard kan nog jaren mee en waarom ga je niet een concoursrustpauze inlassen, lekker veel buitenrijden, trailer mee en de bossen in.
Wij hadden vroeger een pony die we nooit door een dubbelsprong konden krijgen, gewone hindernissen waren ook nog wel eens een probleem. Iedereen zei dat we hem erdoor moesten meppen maar we zijn gewoon een jaar gestopt met springen. Na een poosje moest er voor wat anders een chiropraktiker bijkomen en bleek het SI gewricht niet goed te zitten. Pony behandelt en heeft nooit weer geweigerd.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 20:03

Mensen kom op zeg, laten we even bij de kern van het verhaal blijven!

Maar om even te reageren: Hij is echt niet van de wei geplukt, vrij over een hindernis geslagen en toen in een competitie gezet! Kijk eens even hoe het is op springstallen met jonge paarden, hengsten en merriekeuringen wordt allemaal vrij gesprongen.. hoe moet je anders kijken wat de techniek van een paard is..

en tja, bij Nanning kreeg ik de tip om een ander paard te kopen.. maarja, daar heb ik gewoon het geld niet voor.. En hij heeft talent en bloed genoeg (ja, ik weet dat een paard niet op papier loopt).. met het vrijspringen was hij 6e op de Twentse kampioenschappen!

En ik wil mijn paard niet hard over de hindernis jagen! Absoluut niet, maar vandaag, het balkje waar hij al 100.000 keer overheen is geweest stopte hij gewoon! Sprong weg alsof het hem op zou eten..

Komend jaar heb ik les op Deurne.. Horen dan van anderen wat er van gezegd wordt..

Dressuur is hij heel fijn trouwens, altijd braaf zijn proeven lopen op de hulpen die ik geef :D