Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
schoentje schreef:En vergelijk een paard aub nooit met een mens, daaruit ontstaan juist de meeste rijtechnische en opvoedkundige problemen bij paarden. Een paard is geen mens en heeft dus ook een andere omgangsmethode nodig.
schoentje schreef:ik druk mijn paarden idd door als ze niet richting de hindernis willen, maar dan is gehoorzaamheid voor de hulpen van groot belang. Zoals ik al zei, is het belangrijk ze scherp aan het been te hebben. Vervolgens moet het paard leren dan langs de hindernis of stoppen geen optie is. Desnoods een sprong vanuit stilstand. Heb je ze scherp aan de hulpen dan is (zoals ik ook al zei) die zweep vaak niet eens meer nodig.
Het is gewoon van groot belang een goede leider van je paard te zijn, het paard moet t.a.t. naar je luisteren en ipc. alles doen wat je van hem vraagt, mits het redelijk is natuurlijk.
Ik kom gewoon heel vaak verwende knollen tegen die nooit iets gehoeven hebben, waar de vorige ruiter niks meer mee kon, omdat die zimpelweg geen overwicht had. Die moet die paard dus verkopen, omdag die vaak alles zielig vind en het paard dus nooit op de plaats heeft kunnen en willen zetten. Vervolgens komt zo'n paard onder een andere ruiter en heeft dan idd een paard tikken nodig. Door alleen maar vriendelijk vragen gaan de meeste paarden niet voor je werken.
Begrijp me niet verkeerd, tis niet zo dat ik mijn paarden alleen maar afsla. Maar sommige paarden hebben wel af en toe een tik nodig. Een gehoorzaam paard heeft een heel goed leven bij mij, een minder gehoorzaam paard maak ik gehoorzaam en heeft dan een heel goed leven bij mij.
Citaat:En schoentje, helemaal mee eens: paarden moet je niet vergelijken met mensen, mensen zijn zooooo veel slimmer.. paarden zijn de domste dieren die er zijn: je moet ze honderdduizend keer hetzelfde leren om ze het in de laten printen.. je moet als ruiter voor je paard nadenken: als jij altijd DOOR plassen rijd, en je moet in je parcours een brede sloot springen, zal je paard erdoorheen gaan!
annelinnie schreef:Ik heb een paard (1.64 denk ik), heeft als 3 jarige veel vrij gesprongen (ook competitie), heb hem toen gekocht toen hij een jaar onder het zadel was.. hij had enkele oefenparcoursen gelopen, zou alles moeten springen..
Heb hem nu 2 jaar en hij is 6 jaar al weer! En ja, het probleem is dat hij weigerd.. en dat ben ik zo langzamerhand wel eens zat!
De eerste paar keer dat hij over een hindernis moet is altijd een drama, hij wil gewoon niet! Hij kijkt, loert en gaat op de rem! Ik heb hem al heel vaak op zijn flikker gegeven, maar van wie ik les krijg zegt dat ik nog te lief ben.. ik wil gewoon weer het vertrouwen terug wat ik had met de pony's van de manege! Ik vertrouw hem niet meer, en wil wel graag mijn opleiding (Deurne) met hem gaan halen eigenlijk.. [/b]