Pony trekt hoofd omlaag op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Pony trekt hoofd omlaag op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 15:41

Tja, het is zooooo vervelend.
Dan gaan we draven en heb ik de teugels nét op contact, en dan trekt hij zijn hoofd omlaag...
Gewoon tot de grond en meestal versnelt hij ook nog zodat ik eraf word getrokken.
Teugel niet op contact houden werkt niet, of gewoon mee laten vieren ook niet.
Als ik niets doe dan gaat hij steeds harder en harder waardoor het gewoon gevaarlijk word..
Iemand een oplossing? In de bak of op een staprit doet hij het niet.
Ik zat al iets te bedenken van een slofteugel die zo is bevestigt: (maar dan met de klipjes aan de ringetjes onder het 'flapje' van de beugelriem haak)
http://www.depaerdeshop.nl/images/4189.jpg
Dan kan ik een korte ophouding maken zodat zijn hoofd weer omhoog doet en zo rustig kan doorrijden.

Groetjes bumper :)

Edit: Bij het versnellen houd de pony zijn hoofd nogsteeds omlaag.

Niceee

Re: Pony trekt hoofd omlaag op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:12

Ik weet geen oplossing voor je probleem, maar ik weet wel dat wat je voorstelt geen oplossing is. Ik hoor je pony al bijna auw roepen... Wellicht zijn er anderen die wel een mogelijke oplossing weten.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 16:19

Waarom dat dan? Ik laat de teugel gewoon lang en als hij zijn hoofd omlaag trekt dat geef ik een ophouding :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:07

Ik zou je teugels gewoon op maat houden! Zowiezo altijd doen, want als je je teugels niet op maat hebt, en je pony gaat er dan echt vandoor heb je een veel groter probleem! Probeer aan te voelen wanneer je pony dit gaat doen. Zodra je het merkt geef je been. Er is namelijk niet echt een andere oplossing voor, je pony moet dit gewoon afleren, waarscheinlijk is het gewoon een gewoonte van hem geworden omdat jij het toe laat... Als het been geven niet werkt, probeer dan aan te sporen en hem aan de voorkant tegen te houden, niet van stop, maar van je moet wel rustig blijven lopen, je houd hem dus in. Je pony houd dan niet alleen op met trekken, maar je hebt ook kans dat hij erdoor ontspant en nagevelijk gaat worden.
Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:10

De oplossing http://www.thesaddlery.co.uk/product_info.php?products_id=615.

Wordt daar heel erg veel gebruikt door kleine pony ruitertjes om te voorkomen dat ze uit het zadel worden getrokken.

Neemt niet weg dat je rijtechnisch met je pony aan de gang zal moeten en lichamelijk ongemak van zadel of bit uit moet kunnen sluiten.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:10

Gewoon lekker rijden, benen eraan(!) en teugels op contact.
Let goed op zijn lichaams taal. Een paard laat meestal al minuten van te voren blijken
dat hij iets gaat doen, wij zien het alleen niet :9 Op met moment dat jij denkt dat hij naar beneden gaat
geef je hem eens flink been of desnoods een tik maar even duidelijk zijn. Volhouden en niet opgeven anders
stopt hij er nooit mee. Mischien kan iemand anders er een keer op rijden om het uit te proberen?
Bij mij werkte het in iedergeval bij alle paarden die een lastig hoofd hadden. Alles oplossen met je benen,
nooit met je teugels :)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:15

Da's vervelend dat doen koeien ook (zijn ze niet te houden :') )
Idd een slof of je kunt ook een hals verlenger gebruiken die maak je dan aan de haakjes van je zadel daar waar je een bokriem bevestigd.
Even testen tot hoever je pony de druk afkan (zonder dat je erop zit).
En idd dit is ook een oplossing
Citaat:

Sucses met je pony met }:0 streken ;)
Laatst bijgewerkt door vivana op 20-01-11 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:16

Een ervaren iemand die je helpt hiermee? Bij mijn weten zijn hulpteugels geen oplossing ;)

Lynn_Ulian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:19

ik weet niet of je er wat aan zal hebben maar je kan proberen vanaf je voelt dat hij naar beneden zal gaan trekken, je benen eraan houden en korte ophouding geven
en eventueel een tikje erbij, zodat hij goed voorwaarts blijft.
je pony protesteerd waarschijnlijk een beetje tegen druk in zijn mond, probeer hem het vertrouwen te geven dat er niets aan de hand is :)

Succes!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 17:38

Bedankt voor de reacties :)

@LoveUggs & Lynn_Ulian
Dat is nou juist het probleem, het ene moment luisterd hij perfect en ineens trekt hij hem omlaag...

@Juliette86
Dat is ook een oplossing, maar het is voor zover ik weet niet in nederland te koop ...

@loveidefix
Als hij zijn hoofd oplaag trekt, raak ik mijn ballans kwijt en ben ik meer met me zelf bezig om weer in ballans te komen

@vivana
Bedankt voor de tip, ik heb hier nog een stiek liggen dus ik ga het proberen :j

@Laura_x_
Andere durf ik er niet op te laten op buitenrit, hij is namelijk al snel bang voor dingen en gaat dan als een gek op de rem en gaat daarna achteruit, en als je dan te veel met je benen/handen doet, komt hij omhoog ;)

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:08

Bumper: je vroeg waarom ik zei dat de slof als teugel gebruiken geen oplossing was en je pony pijn zou doen. Als je de slofteugel als gewone teugel gaat gebruiken en je geeft een ophouding dan zal je pony dit zeer krachtig in de mond voelen (doet pijn). Je oefent dan (ongemerkt) heel veel druk uit en trekt je pony dan automatisch met je kin op de borst. Voor je pony zal het niet fijn zijn om met zo'n teugel te moeten lopen, want het beperkt ontzettend in de bewegingsvrijheid van het hoofd. Daarbij ben in bang dat je pony daardoor nog erger het hoofd naar beneden zal doen als je weer met gewone teugel rijdt. Nogmaals: ik weet geen goede oplossing voor je probleem. Ik weet hoe vervelend het is als een paard het hoofd steeds naar beneden 'trekt'. Ik heb altijd geleerd om dan vooral niet terug te trekken, maar been te geven. Wellicht dat je de dingen uit de andere reactie eens kan proberen.. Succes!! Hopelijk wordt het snel beter.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:48

Niceee schreef:
Bumper: je vroeg waarom ik zei dat de slof als teugel gebruiken geen oplossing was en je pony pijn zou doen. Als je de slofteugel als gewone teugel gaat gebruiken en je geeft een ophouding dan zal je pony dit zeer krachtig in de mond voelen (doet pijn). Je oefent dan (ongemerkt) heel veel druk uit en trekt je pony dan automatisch met je kin op de borst. Voor je pony zal het niet fijn zijn om met zo'n teugel te moeten lopen, want het beperkt ontzettend in de bewegingsvrijheid van het hoofd. Daarbij ben in bang dat je pony daardoor nog erger het hoofd naar beneden zal doen als je weer met gewone teugel rijdt. Nogmaals: ik weet geen goede oplossing voor je probleem. Ik weet hoe vervelend het is als een paard het hoofd steeds naar beneden 'trekt'. Ik heb altijd geleerd om dan vooral niet terug te trekken, maar been te geven. Wellicht dat je de dingen uit de andere reactie eens kan proberen.. Succes!! Hopelijk wordt het snel beter.

Mag ik even?...
Sorry dan maar "de kin op de borst"(vind ik persoonlijk een erg overdreven reaktie maar goed),haar pony voelt niet veel als hij haar zo uit het zadel sleurt en ja dan voorwaarts gaan rijden als hij er dus "tussen uit piept" vind ik al helemaal geen goede optie.
Het is puur het buitenritten maken waar de pony dit doet.
Het is toch wel prettig als je dan net even iets meer te vertellen hebt als je pony en je niet elke keer zelf op je snufferd gaat :?
Hij kent dit truukje en dan moet je toch op de een of andere manier afleren en er dan voor gaan zorgen dat ie deze kans noit meer krijgt :j

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:32

Zeker mag jij even, vivana. Ik heb de wijsheid niet in pacht, dus altijd goed als iemand meedenkt. Ben wel benieuwd waar jij denkt dat het hoofd bij trekken aan de teugel heengaat als je naar het plaatje in de link in de openingspost kijkt?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:48

Niceee schreef:
Zeker mag jij even, vivana. Ik heb de wijsheid niet in pacht, dus altijd goed als iemand meedenkt. Ben wel benieuwd waar jij denkt dat het hoofd bij trekken aan de teugel heengaat als je naar het plaatje in de link in de openingspost kijkt?

Op het plaatje nog niet zo zeer met de kin op de borst.Perfecte hoofd hals verhouding zo _/-\o_
Maar met een lange hals en de kop naar beneden is helemaal bizar (zulke trekken gewoon door en je hebt niks te zeggen)..
Als het "trekken" werkelijk zo'n pijn zou doen dan stopte de pony wel en zou hij zijn hoofd wel heffen.
Deze pony is uitermate slim!

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:00

Ik ben met je eens dat het er op de foto nog vriendelijk uitziet, er staat ook geen druk op de teugel. Als er wel druk op komt te staan ben ik alleen bang voor een minder fijn beeld. Maar gelukkig heb je al andere oplossingen gekregen in dit topic, dus dit wordt een beetje een zinloze discussie. Gaf ook alleen mijn mening en uiteraard kan je het daar niet mee eens zijn. Ik hoop dat het hoofd naar beneden trekken in ieder geval snel over is, want dat is erg vervelend. Veel succes!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 11:17

Dankjewel iedereen :D
Ik denk dat ik toch voor de slof ga, dat is toch de meest practice omlossing :j
Ik zet er alleen druk op als hij zijn hoofd omlaag doet, verder hangt de teugel los.
Die andere hulpteugel die ook in het topic verscheen, lijkt me niet makkelijk en als hij te strak zit en ik heb dat niet in de gaten dan heeft mijn pony er de hele rit last van, de slof kan ik verstellen :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:27

Je zegt dat je je balans kwijt raakt wanneer hij zijn hoofd naar beneden gooit, wat gebeurt er dan? Val je naar voren?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 11:41

Ja, hij gaat steeds met zijn neus tot de grond en ik val dan naar vorenm, als ik het probeer tegen te houden trekt hij nog harder...

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:42

Consequent rijden.
Als hij dat doet, Tikje met je zweep. Doet hij er niks op uit, nog een tikje met je zweep. en zo door tot dat hij het wel doet.

Hoofd omhoog trekken.

En ik weet dat het niet mag. Maar gewoon 1 keer Ruk links rechts aan je teugels kan ook nog wel eens helpen.

succes

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:47

bumper schreef:
Ja, hij gaat steeds met zijn neus tot de grond en ik val dan naar vorenm, als ik het probeer tegen te houden trekt hij nog harder...

Tja naar voren zitten betekend voor je paard: harder!

Wat doe je op het moment dattie het doet? Dus dattie trekt en harder gaat? Wat voor hulpen geef je?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 11:53

Ik zoek mijn ballans terug -als ik er dan nog niet aflig- en ga diep zitten en probeer hem terug te rijden, anders probeer ik hem om te trekken, anders word het gevaarlijk.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:39

Misschien is een hulpteugel die vast zit een idee, je bent dan niet in de verleiding (zoals soms bij een slof) om druk te blijven houden ook als hij in een goede houding loopt. Bijvoorbeeld een bijzetteugel die je aan het ringetje links en rechts boven bij je stijgbeugel vastmaakt. Stel ze zo af dat ze pas in werking treden zodra je paard zijn hals echt strekt.

Wat ik zelf zou doen is goed achterover zitten (inderdaad proberen te zien aankomen) en dan één teugel ontspannen op het moment dat hij trekt, en de andere op maat houden zodat hij nu met volle kracht aan één kant trekt. Dan is voor hem een stuk minder fijn, de kracht (die hij zelf levert) komt nu dubbel zo hard aan omdat het allemaal via één teugel loopt. Verder goed been erbij op het moment dat ie trekt en spreek hem maar streng toe. Succes! +:)+

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:22

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 21:17

Tja, dat paard gooit maar kort zijn hoofd omlaag en daarna omhoog.

Ik heb trouwens vandaag ook weer buiten gaan rijden en ik weet denk ik waar het aan ligt.
gisteren ging hij weer zo hard en trok ik hem aan een stuk door in zijn mond en ging hij weer met zijn hoofd omlaag.
Nu heb ik vandaag steeds ophoudingen gegeven en kon hij niet gaan hangen, of iig, kort.
Als ik een overgang naar draf maak dan houd ik mijn been er langer aan, totdat ik er zeker van ben dat hij het niet meer doet :)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:28

Ik denk dat een slof sowieso niet gaat werken. Dan kan hij z,n hoofd alsnog oplaag doen. En je hebt de kans dat je hem alleen maar vast gaat zetten.