Mienez schreef:Hemel dat is wel heel frustrerend ja. Staat die daar al lang? Weet je hoe hij in het verleden gereden is?
Schijnovergangen zijn indd wel oefeningen waardoor je je paard beter aan het been krijgt. Veel tempowisselingen rijden in stap en draf. Je moet hierin wel consequent blijven en je niet overgeven aan het paard want die weet precies wat hij wel en niet bij iemand kan doen. Laat hem niet wegkomen met stilstaan, bokken en al die dingen. Als je erop stapt, gelijk consequent zijn.
Ik zou toch een zweepje bij de hand houden. Eerst gewoon de hulpen geven, luisterd hij niet gelijk een strengere hulp erbij en tik hem maar aan met de zweep. Misschien reageert hij beter op een tikje bij de hals.
Als ik jou verhaal zo lees dan lijkt het ook wel op een manegepaard. Die kunnen soms ook zo enorm vastroesten doordat jan en alleman erop rijdt. De een schopt zus, en de ander schopt en trekt zo, op een gegeven moment weet dat paard ook niet meer wat hij moet en denkt hij bekijk het maar.
Ik zou eens nagaan hoe dat paard zadelmak is gemaakt en hoe hij voorheen gereden is.
Het is inderdaad een manege paard. Het paard is de dochter van een van de merries (ook een manege paard) bij ons op stal. Moeder is zo mak als een lammetje! Ik heb laatst op de merrie gereden, en ik werd echt helemaal gek. Ik begon zoals ik beschrijf met lichte hulpen, maar toch streng. Dan gaat het prima, en op de hoefslag blijven. Toen ik eenmaal wou aandraven, gooide ze haar hakken in het zand, en deed ze geen stap meer. Ik liet haar even stil staan, deed mijn handen wat naar voren zodat ze de ruimte had, en spoorde weer rustig aan, mooi niet dat ze een stap deed. Uiteindelijk na veel kuitschoppen eindelijk in draf gekregen, en toen veel overgangen gemaakt, waar ze vrij goed op reageerde, na een kwartiertje begon ik te proberen voltes met haar te maken, maar nee, zodra je de hoefslag af ging stond ze stil en deed ze geen stap meer. Toen heb ik toch mijn zweep erbij gebruikt, en na even eindelijk weer aan de praat gekregen. Ik had toen iets gevonden wat eindelijk een beetje hielp. Ik gaf tikjes met mijn zweep op verschillende plekken, haar kont, haar hals iets hoger op de hals, haar vlank, achter mijn been, daar reageerde ze opzich schrikkerig op, waardoor ze ging lopen. Later hoefde ik alleen maar mijn hand op te tillen om een tik te geven dan liep ze al. Toen kwam de galop, een enorm groot probleem. Meteen stond ze stil, blijven proberen en uiteindelijk5 passen gegallopeerd, en beloond. Weer een stuk gedraafd en zodra ik mijn hand optilde gallopeerde ze aan! Heb haar toch maar even laten galloperen en toen zelf terug gereden naar draf. Andere hand was net zo'n probleem..
En springen vind ze echt heel leuk, alleen ze kan het niet. Af en toe denkt ze dat ze er door heen kan, en dan loopt ze de hele hindernis omver en staat ze er naar te kijken van, huh, wat was dat nou weer? Het andere moment springt ze veel te vroeg, en beland ze midden in de sprong, of ze zit ineens op haar knieen, staat op en loopt vrolijk verder alsof er niet aan de hand is.