Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

lailapri schreef:ik wil nog wat aanvullen.
Buitenachterbeen is stuwende been in galop, binnenachterbeen dragende. Zou het dan niet handig zijn als je op je binnenbeen aanspringt bij een paard dat graag stuwt in galop, en op je buitenbeen als je paard te weinig stuwt.
Daarbij lijkt het mij een hele logische hulp, ik zit het inmiddels te doen op een bal, maar zodra ik mijn buitenbeen naar achter wil leggen, blokkeerd het en is het vloeiende eruit en kan ik niet meer de diagonaal maken met mijn heup. Wel als ik aanspring lijkt het alsof mijn buitenbeen meer naar achter is, maar dan leg ik hem niet niet achter. Zou het niet kunnen zijn dat het lijkt alsof je been meer naar achter is en dat het extra naar achter leggen zoals je vaak hoort dus niet nodig hoeft te zijn/meer tegenwerkt dan meewerkt?
Moll schreef:buitenbeen hand breete naar achter en binnen been aan drukken, licht contact op de buitenteugel, binnen hand is vrij
Professor schreef:Moll schreef:buitenbeen hand breete naar achter en binnen been aan drukken, licht contact op de buitenteugel, binnen hand is vrij
Wil dit even vervolmaken, gewicht kan men op twee manieren verleggen.
De Nederlandse manier (Frans) Gewicht op het buitenzitbeenknobbeltje de buitenhand een halveophouding, de binnenhand geeft na in de tweedefase van de galop (het binnenachterbeen komt naar voren en het buitenvoorbeen (diogonaal))
Op dat moment de binnenhand nageven (ontspannen) het binnenachterbeen dus vrijgeven. Het paard komt op dit moment even recht is heel lichtgesteld.
Door het gewicht op het buitenzitbeenknobbeltje te zetten ontlast ik als ruiter het binnenachterbeen, daardoor vergemakkelijkt dat de 2e fase van de galop, daarna direkt weer het binnenzitbeenknobbeltje belasten.
De beenhulpen: zoals Moll beschreven, en altijd eraan denken dat men het paard eerst leert door gelijkmatige druk van beide benen aan te galoperen.
Wanneer men vanuit stap aangaloppeerd is het makkelijker om de 2e fase te voelen.
Men moet oppassen hijn bovenlichaam niet te verdraaien, dat meer gewicht op het zitbeenknobbeltje is gewoon meer gewicht in de beugel te nemen.
De Duitse methode is hetzelfde alleen men blijft op de binnenkant met zijn/haar gewicht maar brengt de binnenheup iets naar voren op het moment van aangalopperen.
Professor schreef:Moll schreef:buitenbeen hand breete naar achter en binnen been aan drukken, licht contact op de buitenteugel, binnen hand is vrij
Wil dit even vervolmaken, gewicht kan men op twee manieren verleggen.
De Nederlandse manier (Frans) Gewicht op het buitenzitbeenknobbeltje de buitenhand een halveophouding, de binnenhand geeft na in de tweedefase van de galop (het binnenachterbeen komt naar voren en het buitenvoorbeen (diogonaal))
Op dat moment de binnenhand nageven (ontspannen) het binnenachterbeen dus vrijgeven. Het paard komt op dit moment even recht is heel lichtgesteld.
Door het gewicht op het buitenzitbeenknobbeltje te zetten ontlast ik als ruiter het binnenachterbeen, daardoor vergemakkelijkt dat de 2e fase van de galop, daarna direkt weer het binnenzitbeenknobbeltje belasten.
De beenhulpen: zoals Moll beschreven, en altijd eraan denken dat men het paard eerst leert door gelijkmatige druk van beide benen aan te galoperen.
Wanneer men vanuit stap aangaloppeerd is het makkelijker om de 2e fase te voelen.
Men moet oppassen hijn bovenlichaam niet te verdraaien, dat meer gewicht op het zitbeenknobbeltje is gewoon meer gewicht in de beugel te nemen.
De Duitse methode is hetzelfde alleen men blijft op de binnenkant met zijn/haar gewicht maar brengt de binnenheup iets naar voren op het moment van aangalopperen.
ik kom hier echt niet doorheen moet ik eerlijk zeggen.... Tootz schreef:Ik kom eens met een ander antwoord: Juist NIET je buitenbeen naar achteren leggen... De eerste keer dat ik het te horen kreeg dacht ik ook: eeuh.. huh? Aangezien wij dit op de manege ook altijd te horen kregen. Maar nu met onze eigen paarden is het door onze instructrice dus verboden om je buitenbeen naar achteren te leggen bij het aangaloperen. Reden: een hoop komen bij ons in de problemen zodra ze in de fase komen om het paard bijvoorbeeld traver aan te leren, want wat doe je voor een traver? Juist je legt je buitenbeen naar achteren. Wij mogen ons buitenbeen alleen naar achteren leggen als wij de kont naar binnen willen plaatsen. Zo blijft het paard duidelijker als je eenmaal een traver wil aanleren.
Onze methode: je gewicht verplaatsen op je binnenzitbeen knobbel, halve ophouding binnenteugel, en je paard als het waren optillen aan je binnenbeen...