Bonte Wisse weer @ work (les, filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Bonte Wisse weer @ work (les, filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 22:59

Daar zijn we weer :D
Twee weken geleden plaatste ik een HAW-topic van onze les, toen waren we druk bezig Wisse meer op eigen benen te laten lopen en meer lengte aan te laten nemen omdat we in een dip zaten de afgelopen maand. Dat ging gisteren met les ineens erg goed; hij liep mooi constant en nam ook linksom nu de buiging en lengte al netjes aan.
Galop blijft een moeilijk punt momenteel maar gaat langzamerhand al wel weer ietsjes beter.
Halverwege de les hebben we hem iets meer "oprichting" gevraagd; wat minder diep en wat minder op de voorhand. Dat pakte hij al netjes op :)
Ik heb iets meer op mezelf kunnen letten en kon nu beter letten op mijn balans, kleinere hulpen en stillere handhouding, dat gaat dan ook meteen al iets beter.
Ik reed met zweepje dit keer en dat zal ik ook blijven doen, hij loopt er net iets scherper mee op moeilijke momenten maar ik gebruik hem nauwelijks. Staptempo komt er wel wat makkelijker mee door dus dat is positief. Over 5 weken hebben we onze eerste onderlinge op vreemd terrein (we hebben 1x onderling BB gestart op eigen terrein vorig jaar zomer) dus ik hoop dat hij zich dan een beetje gedraagd, zonder al teveel spanning en sensatie en dat we met een boel ervaring op zak weer thuiskomen :j
We starten dan in de B-dressuur dus dat zal bijna ons niveau zijn, op de galop na.
De volgende verbeterpunten staan nu boven aan de lijst;

- mijn beenligging moet stiller met lichtrijden (ik drijf niet steeds, dat lijkt dus zo)
- niet voorover zitten met aanspringen
- stillere beenligging in galop (onderbenen schuiven mee :o )
- linkerbuiging verbeteren
- galop verbeteren (aanspringen zonder omhoog te komen, betere reactie op been, meer ontspannen en zakken in de galop)

Afijn, hier de filmpjes. Kan aan de lengte van de filmpjes ook zien dat het een fijne les was trouwens, want de filmpjes zijn best lang af en toe :)

Voor degene die ons niet kennen; Wisse is een 4,5 jarige bonte fries, nu goed en wel een jaar onder het zadel.

1. Volte rechtsom in draf

2. draf linksom (pasje versnellen)

3. draf rechts

4. langere teugel, draf rechts

5. langere teugels, draf links

6. aandraven + draf rechts

7. draf rechtsom doorzitten, iets hoger instellen

8. draf doorzitten + linkergalop

9.draf + rechtergalop ("er ligt overal poep!" :') ( Wisse glijdt in galop altijd uit over poep en de hele volte lag vol diarree :P )

10. stappen

11. draf rechts, weer wat uitschuiven

12. slangenvolte in draf, op lengte

13. rechtergalop + draf
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 17-01-11 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

iklieftponys

Re: Bonte Wisse weer @ work (les, filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:07

ziet er goed uit.
heb alleen wel 1 vraag:
vind je zo les krijgen echt fijn?
ik heb nogal het gevoel dat de gene die je les aan het geven is je nogal commandeert zegmaar.
bijvoorbeeld ze beslist precies wanneer jij in galop mag enzo.

het ziet er wel mooi uit!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 23:12

Ik vind haar heel fijn lesgeven en we praten ook veel tijdens de les maar die stukken skip ik altijd ff :P
Kan met haar echt lachen en ook serieus praten over hoe het gaat, welke doelen we stellen en welke aanpak we hanteren. Ze is echt niet 'bazig' zeg maar, ik vind het wel fijn zo :)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:18

elke keer ben ik gecharmeerd van jouwn Wisse. wat een leuk paard s dat toch! jullie zijn echt vooruit gegaan!! :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 23:19

bedankt voor het compliment :D

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:21

opisop_shop schreef:
bedankt voor het compliment :D

heey je woond in groningen! ;) waar presies? ik ben er vrij regelmatig :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 10:24

ik woon niet in Groningen-stad :)

zep_bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:30

ziet er goed uit .. heb alleen wat aan te merken op je handen ... ik vind dat je erg druk ben met je handen .. af en toe zagen ezv

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 10:41

klopt, en dat ben ik al aan het verfijnen.
Wisse is een paard die je continu bezig moet houden en moet controleren.
Hij vindt het erg moeilijk om goed op twee teugels te lopen en onttrekt zich dan ook vaak aan een kant en laat niet los. Daar zijn we steeds mee bezig, kleine ophouding en hand openen.
Vergeleken met het topic van twee weken geleden zal al wel een verschil te zien zijn denk ik daarmee.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:11

leuke filmpjes, mooi paard leuke combi & lekker en ontspannen gereden!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:16

Daar is zeker verschil in te zien Opisop, netjes! Het beeld is al heel veel rustiger nu :) Wisse lijkt alles nu ook wat fijner aan te pakken, je ziet duidelijk dat hij weer losser in zijn lijf is dan twee weken geleden. Leuk om te zien die vooruitgang! Galop is nog wat lastig inderdaad maar dat komt wel, lekker blijven oefenen.

Ik ben benieuwd hoe hij het op vreemd terrein gaat doen! Lekker voor de ervaring daar werken aan zijn ontspanning lijkt mij ook een goed plan, proefje sturen komt sowieso vast wel goed zo te zien :)

zep_bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:17

opisop_shop schreef:
klopt, en dat ben ik al aan het verfijnen.
Wisse is een paard die je continu bezig moet houden en moet controleren.
Hij vindt het erg moeilijk om goed op twee teugels te lopen en onttrekt zich dan ook vaak aan een kant en laat niet los. Daar zijn we steeds mee bezig, kleine ophouding en hand openen.
Vergeleken met het topic van twee weken geleden zal al wel een verschil te zien zijn denk ik daarmee.

oke dat is mooi :)

Ik ken je vorige topic niet dus daar kan ik niet over oordelen, wel fijn dat je je erzelf van bewust bent.

Verder is het een leuk paardje :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:23

Het ziet er inderdaad beter uit, echter vind ik dat hij nog veeeeeel actiever mag. Vooral de stukken doorzitten heb ik het idee dat je een overgang terug aan het rijden bent, ik zit steeds te wachten tot je doorsluit en naar stap gaat. Ook het aandraven en aangaloperen gaat niet je-van-het. Hij huppelt wat aan en mist de voorwaartse drang.
Ik vind hem wel al losser in zijn lijf (let op rechtsom moet je hem meer begrenzen, op twee filmpjes viel hij over de schouder weg) en hij loopt al veel constanter. Ik mis alleen echt die activiteit.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:37

Het commentaar over je handen (druk) is al gegeven dus daar houd ik me stil over :D

Wel vind ik dat je tijdens het lichtrijden heel veel drijft met je been.
Probeer niet elke pas te drijven want zo word je mooie knollie dood voor je been ;)

Het aangalopperen gaat met een "hupsje" en dat is storend voor zijn mond > jou hand komt daarbij terug en de voorwaarste kracht gaat zo verloren.
Dit kan natuurlijk komen doordat hij niet erg voorwaarts is maar het kan ook een balans probleempje zijn. Hij valt namelijk een beetje naar binnen toe bij het aanspringen.

Als je hem goed door laat draven en hem zelf in de galop laat vallen kan hij zijn evenwicht beter bewaren en na een paar keer aanspringen zal hij vanuit de arbeidsdraf makkelijker aan kunnen springen.

Veel plezier met je paardje :D

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:39

Oo,wat een lekker paard zeg,kwijlgehalte!!!

Vind je paard mooi rustig in het hoofd,je handen dus ook mooi rustig.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:05

Het ziet er wel netjes uit, maar ik zou hem nog meer van achter naar voren willen zien, zodat hij zijn hoofd ook wat stiller houdt. Als de impuls goed is, is de aanleuning vanzelf ook beter. En gaat hij wat meer bergop lopen, hij loopt nu teveel op de voorhand.
Vind wel dat je er netjes op zit. Mooi rechtop en been lang. Ik zie wel dat je af en toe terugwerkt met je hand. Probeer je hand mooi te dragen en ze stil te houden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 15:13

Annetje, dat van het doorzitten klopt wel en ik denk dat ik dat zelf doe omdat het anders niet goed uit te zitten is voor mij :o
Maar vind je hem met lichtrijden in draf niet al wat actiever dan het vorige topic? ( [RT-HAW] Bonte Wisse @ Les (filmpjes) ) want dat idee had ik zelf namelijk wel. Ik moet hem op de frechterhand inderdaad beter begrenzen, daar moet ik zelf nog meer op letten. Hij neemt de linkerophouding/begrenzing niet goed aan en gooit dus erg de rechterstelling erin en valt over de buitenschouder weg. Ik wil eigenlijk wat gaan werken met contrastelling enz op de rechterhand om dit wat te verbeteren en achtjes rijden. Overgangen moeten inderdaad veel actiever. Hoe ik de overgang naar galop beter moet krijgen ben ik nog niet helemaal over uit, ik wil hem namelijk ook niet rennerig laten worden voor het aanspringen? Hem er zelf in laten vallen lijkt mij daarom dan ook geen goed idee, maar misschien heeft iemand daar een goede tip voor? :) Aanspringen vind hij gewoon sowieso moeilijk trouwens, aan de longe ook en dan met name rechtsom duurt het ook echt een paar drafpassen voordat hij aanspringt.

Sabine, ik drijf niet steeds in draf met lichtrijden, Wisse loopt dit tempo uit zichzelf en ik hoef zelfs bijna niet te drijven, enkel been aanleggen af en toe voor buiging enz. Dood voor het been is hij dan ook absoluut niet, maar hij moet gewoon nog wat actiever en dan niet perse hoger in tempo (als ik iedere pas zou moeten drijven zou ik dat met doorzitten ook wel doen immers?).

Vientje ik ben inderdaad erg benieuwd hoe de wedstrijd zal gaan, ben met name voor de galop erg huiverig want in de buitenbak kreeg ik hem gisteren niet eens over de hoefslag linksom :7

Nadita bedankt voor je reactie :) Hand meer openen/stiller houden ben ik nog erg aan het aanwennen want tot een half jaar geleden was het met Wisse altijd weer een strijd met rijden, nu gaan we steeds beter samenwerken en moet ik dus ook steeds meer aan mezelf gaan werken!
Dat is het woord wat ik zocht inderdaad, impuls!
Hij loopt inderdaad op de voorhand, wat logisch is gezien zijn hoofdhouding, maar daar gaan we nu dus voorzichtig aan mee aan de slag :)

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:25

Jullie zijn inderdaad echt vooruit gegaan in die 2 weken!
Ga zo door!;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:58

Ook ik vind (nog steeds)dat hij meer van achter naar voren gereden moet worden, al snap ik je probleem,(dat hij voor te zwaar wordt) hij loopt nu toch nog steeds teveel op de voorhand.
De ophoudingen vind ik ook niet klein, wel te vaak en meestal onnodig, beter is op dat moment een flinke tempowisseling toe te passen.
Je moet ook véél meer reactie hebben op je been, hij moet in principe naar voren (willen)schieten als je aandrijft, hij kan veel actiever voor het been.
Het stapje naar voren moet dus veel flitsender, het is belangrijker dat hij gáát dan zijn hoofdhouding, dan heeft het pas zin.
Je moet beter meewerken/begrenzen met je buitenhand(t.o.z. van je binnenhand), ook met het aanspringen in galop, dat zal helpen!
En verder is dat gewoon oefenen, dat zal ook steeds beter gaan als hij meer van achteruit springt.
Idd is contrastelling daar een goede oefening voor, dan wordt je buitenhand actiever.
Maar eerlijk is eerlijk, het ziet er wel al wat beter uit als vorige keer!(vooral omdat je minder zaagt, stiller bent met je handen)
Dus ik denk dat als je hem wat actiever krijgt en jij wat constanter bent met je handen, het weer een stuk vooruit zal gaan!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:05

opisop_shop schreef:
Hoe ik de overgang naar galop beter moet krijgen ben ik nog niet helemaal over uit, ik wil hem namelijk ook niet rennerig laten worden voor het aanspringen? Hem er zelf in laten vallen lijkt mij daarom dan ook geen goed idee, maar misschien heeft iemand daar een goede tip voor? :) Aanspringen vind hij gewoon sowieso moeilijk trouwens, aan de longe ook en dan met name rechtsom duurt het ook echt een paar drafpassen voordat hij aanspringt.

Sabine, ik drijf niet steeds in draf met lichtrijden, Wisse loopt dit tempo uit zichzelf en ik hoef zelfs bijna niet te drijven, enkel been aanleggen af en toe voor buiging enz. Dood voor het been is hij dan ook absoluut niet, maar hij moet gewoon nog wat actiever en dan niet perse hoger in tempo (als ik iedere pas zou moeten drijven zou ik dat met doorzitten ook wel doen immers?).

Hier word hij echt niet rennerig door hoor. Juist niet want hij kan dan beter in balans blijven wat dus resulteerd in een rustige galop zonder rennen en vliegen omdat hij z'n evenwicht niet kan houden ;)

Dan is dit een vertekening van het filmpje want het lijkt namelijk wel zo en het aparte vond ik dus ook dat het alleen zichtbaar was tijdens het lichtrijden ;)

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:15

Wat een leuke combinatie zijn jullie toch! :) Ik vind je handen in draf eigenlijk wel meevallen. Wat me wel opvalt is dat de verbinding soms wat weg lijkt te zijn: je teugels mogen denk ik iets korter, dit valt me met name op in draf. In de stap en galop filmpjes viel me op dat je wel wat onrustig bent met je handen en dat je hem dan een beetje in z'n mond trekt alsie omhoog wil komen. Als je je handen wat rustiger houdt wordt de aanleuning denk ik ook beter. Alsie goed voorwaarts is wordt dit denk ik ook beter. Verder vind ik het er echt heel fijn uit zien, lekker ontspannen. Je hebt een nette houding! Volgens mij hebben jullie er wel lol in samen, en dat is het belangrijkste! Ga zo door :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:18

opisop_shop schreef:
Annetje, dat van het doorzitten klopt wel en ik denk dat ik dat zelf doe omdat het anders niet goed uit te zitten is voor mij :o
Maar vind je hem met lichtrijden in draf niet al wat actiever dan het vorige topic? ( [RT-HAW] Bonte Wisse @ Les (filmpjes) ) want dat idee had ik zelf namelijk wel. Ik moet hem op de frechterhand inderdaad beter begrenzen, daar moet ik zelf nog meer op letten. Hij neemt de linkerophouding/begrenzing niet goed aan en gooit dus erg de rechterstelling erin en valt over de buitenschouder weg. Ik wil eigenlijk wat gaan werken met contrastelling enz op de rechterhand om dit wat te verbeteren en achtjes rijden. Overgangen moeten inderdaad veel actiever. Hoe ik de overgang naar galop beter moet krijgen ben ik nog niet helemaal over uit, ik wil hem namelijk ook niet rennerig laten worden voor het aanspringen? Hem er zelf in laten vallen lijkt mij daarom dan ook geen goed idee, maar misschien heeft iemand daar een goede tip voor? :) Aanspringen vind hij gewoon sowieso moeilijk trouwens, aan de longe ook en dan met name rechtsom duurt het ook echt een paar drafpassen voordat hij aanspringt.
In het vorige filmpje zie ik hem de ene keer net zo actief lopen als op de filmpjes van nu en de andere keer een stuk minder actief. Hij lijkt nu dus wat constanter te zijn in het tempo, maar het is nog steeds een sjoktempo.
Ik ken het trouwens, ook het scheve, het trage, de galop die lastig is enz... Bij mij werkt het om vooral niet teveel in hetzelfde tempo te rijden en dat zie ik jou wel doen. Rijd tempowisselingen, schijnovergangen en ontzettend veel actieve overgangen. Ook je galop zal vanzelf beter worden als je gewoon heeeel erg vaak die overgang overnieuwd doet. Als je er dan ook nog eens op let dat je hem bij het aanspringen nét op het moment dat hij aanspringt, even extra aanspoort om wat meer tempo te maken, dan komt dat vanzelf helemaal goed. Probeer hem in dat aanspringen niet te gefoceerd rond te houden, dat komt vanzelf, het is eerst belangrijk dat hij VOOORwaarts aangalopeerd.

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:08

Heb net even naar de foto's in je profiel gekeken, maar wauw wat zijn jullie onwijs vooruit gegaan!! echt netjes!

en even geheel off topic; wat grappig om een pony in jou profiel te zien die in de zelfde stad woont als ik:P Den helderr, volgens mij heb ik Darren wel eens een keer gezien, maar ik kom niet echt vaak meer op die stal
xxx

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:25

Ik vind jullie een hele leuke combinatie vormen.

Qua opmerkingen heb ik niets nieuws te melden: ik vind je ook te veel met je handen werken. Op de voltes valt me je binnenhand er op en als je paard er iets uit wil komen, dan ook weer die trekjes en je paard knikt weer in. Dat neusje mag er meer uit. En het paard mag inderdaad meer voorwaarts worden.

Maar er wordt hard aan gewerkt, zie ik :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 10:32

ha cherrylove wat grappig dat je mijn pony kent! :D