Hoelang achter elkaar galoperen tijdens training?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Hoelang achter elkaar galoperen tijdens training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 12:00

Ik ben benieuwd wat jullie redelijk vinden qua tijd om achter elkaar te galoperen met een paard?

Het gaat in dit geval om een 9-jarig getraind paard dat elke dag beweging krijgt (waarvan ca. 4x in de week redelijk intensief rijden, en de overige dagen aan de longe of in de trainingsmolen). Verder loopt dit paard ook dagelijks een aantal uren in de wei of paddock en wordt er grondwerk mee gedaan.

De rij training wordt altijd rustig opgebouwd, met uitgebreid instappen en losdraven. Daarna galoperen links en rechtsom. Om conditie op te bouwen is dit galoperen in de loop van de tijd in tijdsduur uitgebouwd.

Nu ben ik benieuwd wat jullie voor een dergelijk goed getraind paard een maximale tijd vinden om achter elkaar te galoperen (hoeveel minuten/rondjes)?
Er wordt gereden in een 2ox60 bak met uitstekende bodem.

Hoor graag jullie mening/ervaring, met onderbouwing.
Alvast bedankt!

maaikedewit

Re: Hoelang achter elkaar galoperen tijdens training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:00

Zelf rij ik een fries in de dressuur en ben ik veel met overgangen bezig dus daar galopeer ik maar 2 rondjes achter elkaar mee. ze kan het wel hoor, meer rondjes. maar het scheelt ook bij welk paard. ik rij ook een andere merrie, een kwpn en die wordt los van galoperen, dus daar galopeer ik gerust een aantal rondjes mee en dan kan ik de wissels gelij ook meepakken, het ligt aan het paard.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:04

Ik zou niet weten waarom aan het aantal rondjes / tijd voor galoperen een grens zou moeten zitten. Zeker niet bij een paard wat in goed conditie is. Ik galopeer zolang als nodig is, net al dat ik draaf en stap zolang als nodig is.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:07

Ik ben gemiddeld per training 20 om 20 om 20 minuten bezig, dus 20 minuten stap, 20 minuten draf, 20 minuten galop. Niet alles achter elkaar, maar afwisselend stap draf galopwerk. Als je je dier goed aan kunt voelen, weet je vanzelf wel wanneer het genoeg is.

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:07

Hier kun je niet bepaald een algemene regel over te verzinnen, dit ligt volledig aan de conditie van je paar en of het wel nuttig is om bijv.. tien minuten achter elkaar te galloperen. Ik zou me veel meer bezig houden met veel overgangen en niet zozeer met de tijd die je in gallop besteedt, wel kun je bijv. is testen hoelang je paard verzameld kan galloperen en als deze maar heel kort is proberen te verlengen.

sterremaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:23

Dat kunnen wij niet bepalen vanaf dit beeldscherm. Dat zul je toch zelf moeten aanvoelen. Daarnaast ligt het er ook aan waarvoor je traint. Meer uithoudingsvermogen in de galop voor intensief dressuurwerk waarbij je paard goed verzameld moet kunnen blijven (dus ook sterke spieren die dit kunnen dragen) of meer uithoudingsvermogen in zijn algemeenheid.

Veel overgangen van en naar galop is zwaar werk, dat het uithoudingsvermogen bevordert en de spieren ook sterker maakt. Je kunt ook in de galop zelf schakelen qua tempo en qua houding van je paard. Dus je paard uitschuiven of juist verzamelen, dat ook het uithoudingsvermogen bevordert en goed is voor de spierafwisseling van je paard tijdens de galoptraining.

Je zult dan vanzelf merken hoe het gaat en hoe de conditie zich uitbouwt. Toverwoord is dus AANVOELEN.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:26

Vrij recentelijk nog gehoord dat je een paard eigenlijk een kwartier lang moet laten galopperen, gewoon ontspannen voorwaarts galopperen. Dan krijgt het hele systeem van het paard genoeg ruimte en lucht om goed doorbloed te worden.
Na dat kwartier galopperen (als het paard wat begint te proesten) dan is alles voldoende opgewarmd om eens aan de training te gaan denken.

Sterker nog, dezelfde persoon vond dat paarden eigenlijk na 1 uur rijden pas voldoende opgewarmd waren om moeilijkere oefeningen te doen (in jouw geval: paard staat ook veel buiten, dus wellicht minder). In dat uur rijden zit dus ook die 15 minuten galopperen.

Met andere woorden: met een een gezond paard galoppeer je niet snel teveel.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:27

Apple schreef:
Vrij recentelijk nog gehoord dat je een paard eigenlijk een kwartier lang moet laten galopperen, gewoon ontspannen voorwaarts galopperen. Dan krijgt het hele systeem van het paard genoeg ruimte en lucht om goed doorbloed te worden.
Na dat kwartier galopperen (als het paard wat begint te proesten) dan is alles voldoende opgewarmd om eens aan de training te gaan denken.

Sterker nog, dezelfde persoon vond dat paarden eigenlijk na 1 uur rijden pas voldoende opgewarmd waren om moeilijkere oefeningen te doen (in jouw geval: paard staat ook veel buiten, dus wellicht minder). In dat uur rijden zit dus ook die 15 minuten galopperen.

Mag ik vragen van wie je dat hebt gehoord?
Dit vind ik wel een interessante stelling

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:28

Apple schreef:

Ik heb dit wel gemerkt. Ondanks het losrijden lopen ze meestal het lekkerste aan het eind van het uurtje.
Wat betreft het galoperen, zolang als nodig is. Je merkt het inderdaad aan je paard ;)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:34

Apple schreef:

Met het 2de ben ik het mee eens. Met beide paarden rij ik altijd lang en altijd gemerkt hoe verder ik was hoe fijner het ging. Vooral na lang galoperen komen ze lekker los in het lijf en werken de zwaardere oefeningen beter. Veel tempo wisselingen in de galop doet het lijf vaak erg goed en ook de conditie.

Ik zie zoveel mensen maar een half uur/3 kw rijden en dat met een paard wat toch een leeftijd heeft van boven de 8. Meer moet echt wel kunnen en dan met nodige afwisseling. Ik stap ook altijd lang in en doe dan al veel oefeningen.

Bij een mens kan je ook niet verwachten als ik nu opsta en ga gelijk een rondje hard lopen dat het werkt zonder problemen?. En ook ik sta buiten en heb de ruimte :D }> .

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:11

Mijn paarden worden heerlijk los als ik ze aardig wat galoppeer ( Gebruiken de bovenlijn dan goed). Maar ik hou het niet té lang vast,dan gaan ze alleen maar verzuren.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:13

Bedankt voor jullie reacties! :j

Doel van het galoperen is om zijn uithoudingsvermogen te verbeteren, dus conditieverbetering om goed verzameld te kunnen lopen. Inmiddels loopt onze ruin al heel goed vanuit de achterhand, onder meer door veel overgangen en tempowisselingen te rijden, ook in draf en galop.

Vilouma, de achtergrond van mijn vraag is inderdaad het (mogelijke) risico op verzuren. Ik vraag me namelijk af of je snel tegen het punt van verzuring aanloopt als je langer achtereen galopeert, dus de grens van je paard opzoekt. Stop je voordat je merkt dat hij toch iets moe wordt of juist op dat moment?
Wij hebben nu nog geen enkel probleem op dat punt gelukkig, maar dat willen we ook graag zo houden en mogelijke verzuring voorkomen.

Prisca, lang instappen doen we ook met hem, anders kun je idd niet verwachten dat hij warm genoeg is om oefeningen te doen en langer te galoperen.

Straww, zie mijn antwoord hierboven aan Vilouma. Je merkt aan het paard dat hij na een tijd galoperen wat vermoeid raakt (of beter: dat het wat meer inspanning gaat kosten om een mooie verzamelde galopsprong te behouden). En de vraag is dan of je op dat moment moet stoppen of dan al net te lang bent doorgegaan? Ook juist als je wilt op-/uitbouwen, om conditie te verbeteren.

Apple, interessant om te horen! Ik begrijp dus dat het galoperen dan aan het begin van de training plaatsvindt (wel na het losstappen neem ik aan ;) ) en pas daarna oefeningen worden gereden?

Sterremaan, ik begrijp dat je niet mijn paard kunt beoordelen vanachter je pc. Maar ik ben gewoon benieuwd naar de manier van werken van anderen en hun motivering. :D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 08:41

Omdat mijn merrie snel verzuurt, heeft mijn dierenarts mij aangeraden altijd (dus zonder uitzondering :D ) 15 minuten los te stappen en juist gericht oefeningen te doen om de spieren warm te maken voor ik ga draven/galopperen. Met oefeningen bedoelt zij dingen als schouderbinnenwaarts en alle aanverwanten daarvan waarvan ik de naam als westernruiter nooit kan onthouden :D . Maar simpel gezegd doe je dus schouder- en heupoefeningen op de rechte lijn en op de cirkel en daarna ook wat pasjes zijwaarts al dan niet met buiging. Ik merk idd dat mijn merrie dan meteen lekkerder draaft dan wanneer ik korter instap zonder buigen ed.

Maar over de galop: die time ik niet :o . Ik concentreer me op hoe correct de oefening wordt uitgevoerd die ik vraag, stop als het goed is en ga wat anders doen. Eventueel kom ik dan later weer terug bij de galop. Wat ik iig nooit doe is domweg kilometers maken in de galop. Het moet wel ergens over gaan zeg maar. In het bos kies ik een pad waarvan ik weet dat het er geschikt voor is en galoppeer dat af. Als ik merk dat ze het te zwaar krijgt, stop ik en galoppeer ik later weer een stukje. Wat hierboven wordt gezegd dus eigenlijk: het is een gevoelskwestie van werken met wat je paard aangeeft.

Toscaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:47

Ik galloppeer idd ook totdat de oefening wat ik vraag goed gaat en daar kom ik later nog even op terug.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:02

Simodi, klopt. Het ging erom dat een paard eigenlijk pas na 1 uur rijden genoeg opgewarmd was voor de oefeningen. Na het losstappen komt dan inderdaad het galopperen (of het draven, net wat werkt voor je paard), maar dan gaat het nog niet om oefeningen. Gewoon losrijden.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:55

Ik galoppeer heel veel met losrijden, stappen klein drafje en dan direct galop. Schakelen binnen de galop en daarna stappen en dan oppakken

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 21:42

Ook jullie bedankt voor je reacties! ;)

merel32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:56

geen idee, ligt aan de conditie van je paard. Je merkt het snel genoeg of hij het nog aankan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:41

Deze persoon gaf ook nog aan dat als je paard dan in galop begon te proesten dat dit een teken was dat de doorbloeding goed op gang was gekomen en je paard goed was opgewarmd en alles los begon te laten. Dat was dan eigenlijk het moment dat je echt met je training kon beginnen.

Je kon dat ook zien als een compliment voor je eigen rijden. Dan heb je in elk geval je paard goed los gereden en opgewarmd :-)

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:43

Ik gallopeer zo een half uur, of wel langer maar wel met pauzes tussendoor wanneer ik verneem dat hij even weer op adem moet komen.

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:43

Interessant. Maar wat als je paard niet begint te "proesten". Sommige paarden doen dit al na een lekker drafje en sommige doen dit helemaal nooit?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:08

Als ze het helemaal nooit doen misschien toch anders losrijden/opwarmen?

kipjesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:09

Zolang je paard het aan kan, een Z ruiter moet meer galopperen dan een B ruiter.
Doe je het voor conditie, spieren op te bouwen, of om oefeningen te trainen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:11

Hoezo moet een Z ruiter meer galopperen dan een B ruiter?

kipjesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:13

in de proef, appyementen, wissels, strekken, voltes.
Daar gaat dus meer training aan vooraf wat vanzelfsprekend is, dan een B ruiter die oefent op een volte en het aanspringen en terug komen.