Moonlight (v. Goodtimes) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nefertarie

Moonlight (v. Goodtimes) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:05

Naam: Moonlight, (Mooney) v. Goodtimes
Geslacht: Merrie
Ras: KWPN
Leeftijd: 16 jaar
stokmaat: 1.60

Ik heb Moon nu bijna 2 jaar en we hebben inmiddels nog 2 topics gehad in HAW.
Het puntje aanleuning is een stuk verbeterd en de correcte halsbespiering begint te komen.
Ze is zwak/stijf in de lendenen, waardoor ze in de rechter galop vaak changeert in een wending.
We werken nu aan buiging op de voltes, waarbij ze goed achterbeenwerk laat zien in de wendingen en de lendenen wat soepeler worden

Ik heb alleen foto's van deze kant, maar uiteraard hebben we beide kanten gehad!

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1303185
ons vorige topic, ik hoop dat jullie verbetering zien!

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding
vreemd moment, geen aanleuning meer

4
Afbeelding
we hebben wel lol :) inclusief fotograaf in schaduw

5
Afbeelding
Hier weer wat tegen de hand

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding
Galop, contact is verbroken, wel lekker beengebruik (niet van mij)

9
Afbeelding
Even lange teugel draven, ik ga zelf ook mee ;)

10
Afbeelding
Briezen en klaar!

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:14

Als eerste wil ik zeggen dat je houding een stuk beter is geworden!!!

Pak de teugels eens een stuk korter en probeer dan wat meer been te geven. Je paard heeft nu ontzettend veel ruimte en vooral zo met de lange teugel valt jou houding (die opzich niet slecht is) helemaal weg.

Ik vind dat je paard wel wat magerder of ja een oudere look heeft gekregen zeg? Of heb ik het dan helemaal mis? Ik vind hem er in het vorige topic beter uitzien :$ Sorry.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:21

punkielover schreef:
Ik vind dat je paard wel wat magerder of ja een oudere look heeft gekregen zeg? Of heb ik het dan helemaal mis? Ik vind hem er in het vorige topic beter uitzien :$ Sorry.

Dat kan wel kloppen, ze staat altijd buiten met deken, waardoor ze een ruige nek heeft gekregen.
De periode die ze nu door maakt met rijden heeft haar wat schraal gemaakt, ze is de jongste niet meer, dus dat vergt wel wat energie
en vandaar dat we haar nu een tijd apart hooi hebben gegeven, zodat ze genoeg binnen krijgt om de buik goed te vullen.
Maar in de zomer zal ze inderdaad wat dikker zijn dan in de winter.

Maar mager bij haar ribben is ze niet hoor, we moeten gewoon nog wat mooie hammetjes achterop haar billen rijden :D

bertusjmandy

Re: Moonlight (v. Goodtimes) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:12

enorm groot verschil met het vorige topic. let alleen wel op je benen die leven af en toe een eigen leven en gaan te veel naar achter en iets meer zitten op je kont in het zadel;)
verder ziet het er heel netjes uit ik zie heel veel vooruitgang !

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:27

Je houding is idd verbeterd, maar je hakken moeten omlaag,
En ik vind dat je paardje niet echt veel bespiering heeft, op foto 5
zie je heel goed dat zijn achterhand echt veel te slank is..
Dus ga hem longeren enz, maak zijn achterhand sterker en veel oefeningen doen,
En niet naar voren zitten, en de teugels boven de schoft laten zweven.
Verder super luek paardje :)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 22:14

Bedankt voor jullie reacties!
Sinds ik last heb gehad van mn rug, let ik erop dat ik mn benen wat meer naar achter leg,
dat is beter voor mijn eigen rug, maar misschien heb ik dat vanmiddag een beetje overdreven, haha!
Daarom zijn foto's van jezef af en toe erg handig.

Eerst had Moon meer stuw-spieren in haar achterhand en die moeten nu omgezet worden in
dragende spieren. Ik merk dat daar wel wat tijd over heen gaat, maar ik hoop dat het weer nu wat constanter blijft, zodat we weer vaker kunnen rijden en oefeningen doen.

Wie weet heeft ze in ons volgende topic een giga-achterhand!

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 06:34

Nefertarie schreef:
punkielover schreef:

Dat kan wel kloppen, ze staat altijd buiten met deken, waardoor ze een ruige nek heeft gekregen.
De periode die ze nu door maakt met rijden heeft haar wat schraal gemaakt, ze is de jongste niet meer, dus dat vergt wel wat energie
en vandaar dat we haar nu een tijd apart hooi hebben gegeven, zodat ze genoeg binnen krijgt om de buik goed te vullen.
Maar in de zomer zal ze inderdaad wat dikker zijn dan in de winter.

Maar mager bij haar ribben is ze niet hoor, we moeten gewoon nog wat mooie hammetjes achterop haar billen rijden :D

Ahh okee zo. Jaa dat snap ik al, hetzelfde hebben wij thuis ook gehad ja.
Nee ik bedoelde ook niet echt magerder wat dat klinkt zo ernstiger. Maargoed. Jullie zijn toch best een leuke combo!!:D

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 08:34

Ik vind je benen echt storend hoor. Op de eerste 3 foto's heb je steeds je spoor er aan, lijkt me niet bevorderlijk voor de ontspanning.

Verder een leuk ding!

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:46

je houding is al een stuk verbeterd als ik het vorige topic bekijk. nog steeds kan het veel beter, probeer wat meer op je kont te zitten dan gaan je benen ook niet zo naar achter, en het kan aan mij liggen maar ik vind je beugels best kort. een gaatje langer zal geen kwaad doen, wat betreft je pony, een leuk beestje, hij loopt wel wat op de voorhand. misschien je teugels wat korter pakken zodat je wat meer contact hebt.

mijn tips en ik ben natuurlijk ook maar iemand die langs komt waaien ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:27

Ik vind het plaatje eerlijk gezegd heel onprettig. Het lijtk alsof jullie elkaar uit balans brengen. Je zit duidelijk uit balans, in elkaar gekropen en met gespannen armen en het paard wordt aan de voorkant veel te veel in de weg gezeten in plaats van begeleid. Sporen zou ik ook pas aan beginnen als de beenligging een heel eind verbeterd is!
Het paard loopt op iedere foto volledig uit elkaar. Dit zou al verbeterd kunnen worden door hem eerst zelf te laten lopen (want in natuurlijke houding zal dit al fijner zijn dan de huidige houding) en daaruit met de ruiter in balans wat invloed te gaan uitoefenen, beginnende met stelling en buiging op voltes zonder direct te concentreren op zakken van het hoofd. Als het paard in de stelling en buiging wat losser wordt zal het vanzelf een fijnere houding aannemen.
Het paard lijkt in de knoop te zitten met zijn eigen lichaam.
Ik wil echt niet bewust vervelend doen, maar aan de hand van de foto's lijkt de weg die op dit moment wordt gevolgd niet de goede. Puur bedoeld als objectieve waarneming. Misschien dat het paard in het echt anders voelt?

EDIT de vorige foto's vond ik een fijner beeld geven, behalve de spanning in de rug
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-11 16:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:37

Echt een verschil met de vorige topic :D Op dit gebied heb ik niet zo veel verstand, maar dat het er goed uit ziet weet ik wel zeker! BLijf vooral zo doorgaan met oefenen en jullie zullen heel ver komen.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 17:04

Fellor schreef:
Ik vind het plaatje eerlijk gezegd heel onprettig. Het lijtk alsof jullie elkaar uit balans brengen. Je zit duidelijk uit balans, in elkaar gekropen en met gespannen armen en het paard wordt aan de voorkant veel te veel in de weg gezeten in plaats van begeleid. Sporen zou ik ook pas aan beginnen als de beenligging een heel eind verbeterd is!
Het paard loopt op iedere foto volledig uit elkaar. Dit zou al verbeterd kunnen worden door hem eerst zelf te laten lopen (want in natuurlijke houding zal dit al fijner zijn dan de huidige houding) en daaruit met de ruiter in balans wat invloed te gaan uitoefenen, beginnende met stelling en buiging op voltes zonder direct te concentreren op zakken van het hoofd. Als het paard in de stelling en buiging wat losser wordt zal het vanzelf een fijnere houding aannemen.
Ik wil echt niet bewust vervelend doen, maar aan de hand van de foto's lijkt de weg die op dit moment wordt gevolgd niet de goede. Puur bedoeld als objectieve waarneming. Misschien dat het paard in het echt anders voelt?

Als je haar vergelijkt met vorige keer is ze nu veel losser in de hals en rug, veel meer bewerkbaar dan een half jaar terug.
Toen zette ze haar hals erg vast, net als haar rug, sturen was toen echt lastig.

Het is waar dat ik haar, in ieder geval toen, eerder tegen werkte dan mee werkte.
Daardoor heb ik zelf ook rugklachten gekregen. Ik heb toen video's bekeken van Sally Swift, centered riding,
en het gaat, voor ons beide, nu een stuk beter. (chiropractor voor mij)
Ik stimuleer haar juist veel meer met mijn bewegingen, dan dat ik haar rug vast zet (en mezelf)
Dus ik ben zelf erg trots op het resultaat! Vandaar dat ik de foto's ook neer heb gezet.
Een blijer er losser paard, ik minder rugpijn! En ik moet ook alles nog leren, net als iedereen!

Het zakken van het hoofd is voor mij geen doel/must, ontspanning wel,
aan het eind van het rijden is ze ook heerlijk ontspannen inclusief wiebel-oren en ze briest ook veel, als ontspanning.
Als ik veel op de volte ga werken met stelling en buiging, krijgen zowel ik, als zij weer klachten. Dat hebben we namelijk net achter de rug.
Maar ik heb goede begeleiding en ik zie voor de toekomst eigenlijk alleen maar een stijgende lijn.

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:17

ziet er mooi uit hoor! heb je vorige topic ook even gezien let alleen op je benen hou ze lang en probeer je handen bij elkaar te houden
Veder is ziet het er super uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:29

Nefertarie schreef:
Fellor schreef:

Als je haar vergelijkt met vorige keer is ze nu veel losser in de hals en rug, veel meer bewerkbaar dan een half jaar terug.
Toen zette ze haar hals erg vast, net als haar rug, sturen was toen echt lastig.

Het is waar dat ik haar, in ieder geval toen, eerder tegen werkte dan mee werkte.
Daardoor heb ik zelf ook rugklachten gekregen. Ik heb toen video's bekeken van Sally Swift, centered riding,
en het gaat, voor ons beide, nu een stuk beter. (chiropractor voor mij)
Ik stimuleer haar juist veel meer met mijn bewegingen, dan dat ik haar rug vast zet (en mezelf)
Dus ik ben zelf erg trots op het resultaat! Vandaar dat ik de foto's ook neer heb gezet.
Een blijer er losser paard, ik minder rugpijn! En ik moet ook alles nog leren, net als iedereen!

Het zakken van het hoofd is voor mij geen doel/must, ontspanning wel,
aan het eind van het rijden is ze ook heerlijk ontspannen inclusief wiebel-oren en ze briest ook veel, als ontspanning.
Als ik veel op de volte ga werken met stelling en buiging, krijgen zowel ik, als zij weer klachten. Dat hebben we namelijk net achter de rug.
Maar ik heb goede begeleiding en ik zie voor de toekomst eigenlijk alleen maar een stijgende lijn.

Als jouw paard rugpijn krijgt van werken met stelling en buiging gaat er dus duidelijk iets niet goed. Dat is dan toch de enige conclusie die ik kan trekken. Ik begrijp dat niet alles perfect kan gaan, dat is logisch.
Ik bedoel overigens natuurlijk niet dat je een uur lang op dezelfde volte links en recht moet werken, maar beginnen met stelling in het rechtdoor, stellen op volte en achten, slangenvoltes, recht en weer buiging enz enz. Dat is de manier waarop je de kaak los zou kunnen krijgen (mits natuurlijk niet uitgevoerd met een te lage vastgezette hand en al trekkende aan de binnenteugel) in dit geval (in combi met ruiter die het paard met de zit helpt op de achterhand te komen).
Je schrijft bij een bepaalde foto dat je paard tegen de hand komt, maar behalve op de galopfoto waar je paard duidelijk wegrkuipt voor de hand is hij overal tegen de hand. Op die galopfoto treedt hij ook niet onder maar beweegt juist stuwend.
Wederom, begrijp me goed, dit is echt niet persoonlijk bedoeld! Het is gewoon een opsomming van wat er te zien is.

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:33

teugels korter , handen rechtop en recht op zitten dan komt het helemaal goed :) !

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 18:03

Oke, bedankt voor je reacties, ik vind het op zich juist leuk om hierover te discussiëren,
om te kijken wat anderen zien.
misschien is het nog handig om te weten dat ze altijd gebruikt is als springpaard en al haar spieren stuwend gebruikt/gebruikte. (ook haar onderhals)

Zij krijgt klachten in de vorm van het wegzakken van haar linkerheup, omdat haar achterhand moet aansterken. Ook zijn haar lendenen stijf, dit oefenen we door in de wending aan te draven met achterbeen (hoofd maakt dan niet uit)
en daarna weer een overgang naar stap, op het achterbeen. Staat ook in het beginpost trouwens.

Omdat ze scheef is/was, krijg ik last van mijn rug (kan ik een hele spreekbeurt overhouden, maar aangezien je instructrice bent, neem ik aan dat je dat weet)

Maar ik ga eens kijken wat ik verder kan veranderen, met de tips die ik hier krijg. *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:26

Nefertarie schreef:
Oke, bedankt voor je reacties, ik vind het op zich juist leuk om hierover te discussiëren,
om te kijken wat anderen zien.
misschien is het nog handig om te weten dat ze altijd gebruikt is als springpaard en al haar spieren stuwend gebruikt/gebruikte. (ook haar onderhals)

Zij krijgt klachten in de vorm van het wegzakken van haar linkerheup, omdat haar achterhand moet aansterken. Ook zijn haar lendenen stijf, dit oefenen we door in de wending aan te draven met achterbeen (hoofd maakt dan niet uit)
en daarna weer een overgang naar stap, op het achterbeen. Staat ook in het beginpost trouwens.

Omdat ze scheef is/was, krijg ik last van mijn rug (kan ik een hele spreekbeurt overhouden, maar aangezien je instructrice bent, neem ik aan dat je dat weet)

Maar ik ga eens kijken wat ik verder kan veranderen, met de tips die ik hier krijg. *D

Het feit dat je ermee bezig bent een naar jezelf kijkt is al heel goed natuurlijk :j Rugpijn e.d. kom ik inderdaad vaak tegen. Het is neit mogelijk om van een paar foto's op internet een heel advies te geven, maar ik hoop inderdaad dat je in elk geval wat met de tips kan.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 18:31

Dank je!
de rugpijn heb ik ook flink verminderd door naar een kraker te gaan,
maar het opent je ogen wel even door kritisch naar jezelf te kijken.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:57

Hee Ing! Mooie vooruitgang weer! Maar ik mag jullie natuurlijk heel vaak in real-life bewonderen!

Wat is Moon toch vooruit gegaan en jij ook. Vooral de laatste maanden gaan jullie hard.

@Fellor, Veel van de 'klachten' van Moon waren er al toen Inge haar kocht. (ikke mocht mee uitzoeken) De rug en schouders van Moon zaten vast en daardoor liep ze erg kort. Daarnaast was ze heel krom en had ze geen aanleuning. Moon haar verkrampte, natuurlijke houding is juist wat haar meer problemen geeft. Met een weggedrukte rug en onderhals loopt ze dan. De eerste punten die aangepakt moesten worden was de aanleuning en het ontlasten van rug en losmaken van de schouders. Moon heeft inmiddels een mooie lichte aanleuning en ze beweegt soepeler en ruimer.

Natuurlijk moet ze nog meer van de voorhand en meer gaan ondertreden, Maar dat kost tijd en vele harde trainingssessies :D En je moet niet vergeten dat Inge het zelf ook nog allemaal moet leren. Ik zie Moon niet meer veel tegen de hand komen. Het gebeurt nog wel hoor, maar het is belangrijker dat ze voor de loodlijn blijft. Achter de loodlijn kun je de bewegingen van een paard niet verbeteren. En op de loodlijn, daar zijn ze nog niet aan toe.

Veel slangenvoltes en andere oefeningen waarbij de stelling steeds wisselt lijken mij op dit moment nog niet zo zinvol. Moon moet eerst nog wat sterker worden in haar achterhand. Die is door de verandering van training wat ingeteerd. (met name het bijna niet meer springen) Maar dat zal snel genoeg veranderen. De dragende spieren moeten nu ontwikkeld gaan worden.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 19:15

:D Mooi gesproken!
Dank je!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:19

Leuk ding en ik vind jullie een geweldig leuke combi om te zien,dat ten eerste! :D

Ik krijg de indruk dat je nog teveel met voor bezig bent, je hebt ook een aardig gespannen schouder/armen partij en achter vind ik hem daar niet voldoende. :) Dus lekker die achterkant activeren,schakele,overgangen,schijnovergangen,je kent het wel, en als je dan goed bezig bent,ontspant die lekker en dan laat die zn kaak ook iets meer los. Maar jullie zijn erg leuk om te zien! Zelf lekker blijven ontspannen in je armen en goed terug gaan zitten,en dan valt je houding ook echt heel erg mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:30

Esperanza schreef:
Hee Ing! Mooie vooruitgang weer! Maar ik mag jullie natuurlijk heel vaak in real-life bewonderen!

Wat is Moon toch vooruit gegaan en jij ook. Vooral de laatste maanden gaan jullie hard.

@Fellor, Veel van de 'klachten' van Moon waren er al toen Inge haar kocht. (ikke mocht mee uitzoeken) De rug en schouders van Moon zaten vast en daardoor liep ze erg kort. Daarnaast was ze heel krom en had ze geen aanleuning. Moon haar verkrampte, natuurlijke houding is juist wat haar meer problemen geeft. Met een weggedrukte rug en onderhals loopt ze dan. De eerste punten die aangepakt moesten worden was de aanleuning en het ontlasten van rug en losmaken van de schouders. Moon heeft inmiddels een mooie lichte aanleuning en ze beweegt soepeler en ruimer.

Natuurlijk moet ze nog meer van de voorhand en meer gaan ondertreden, Maar dat kost tijd en vele harde trainingssessies :D En je moet niet vergeten dat Inge het zelf ook nog allemaal moet leren. Ik zie Moon niet meer veel tegen de hand komen. Het gebeurt nog wel hoor, maar het is belangrijker dat ze voor de loodlijn blijft. Achter de loodlijn kun je de bewegingen van een paard niet verbeteren. En op de loodlijn, daar zijn ze nog niet aan toe.

Veel slangenvoltes en andere oefeningen waarbij de stelling steeds wisselt lijken mij op dit moment nog niet zo zinvol. Moon moet eerst nog wat sterker worden in haar achterhand. Die is door de verandering van training wat ingeteerd. (met name het bijna niet meer springen) Maar dat zal snel genoeg veranderen. De dragende spieren moeten nu ontwikkeld gaan worden.

Eerst moet het paard soepel gemaakt worden, juist om alle vaste spieren de kans te geven los te komen. Ook als je paard krom is zal het paard toch eerst beide kanten op moeten kunnen buigen voordat je op de rechte lijn in het voorwaarts wat kan bereiken. Van aanleuning is in dit plaatje nog totaal geen sprake. Daarbij heb ik het in dit geval nog niet eens over ondertreden e.d. Daar is het niveau inderdaad nog niet naar. En zo enorm veel trainingssessies zijn er niet nodig voor verbetering. Zelfs rekening houdende met alle problemen en met de bespiering zou als het paard op de goeie manier gewerkt wordt binnen een sessie of 3 al een enorme verbetering zichtbaar kunnen zijn. Achter (wat nooit de bedoeling is) of op de loodlijn is daarvoor inderdaad niet nodig. Sterker worden in de achterhand lukt alleen als het paard over de rug in ontspanning loopt en dat is nu niet het geval. Dat zal eerst uitgenodigd moeten worden (en dan heb ik het zeker niet over druk van voor en drijven om dat er maar even bij te noemen). Kilometers maken en een boel sessies is niet de oplossing.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 21:57

Nouja, blijkbaar werk jij met een andere volgorde of methode dan wij.
Ik ben bijna geneigd om te zeggen: kom eens 3 lessen langs om het te laten zien!

En ik snap ook niet waarom je steeds over de loodlijn begint, daar zijn we niet als doel mee bezig.
Het gaat om de ontspanning

Hier nog een foto van Moon in haar natuurlijke houding, 1 van de eerste keren dat ik erop zat, een paar jaar terug:
Afbeelding

Ik ben benieuwd hoe jij dan les geeft bij jou klanten, want rijfoto's heb je niet op de profiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:47

Esperanza schreef:
@Fellor Natuurlijk moet ze nog meer van de voorhand en meer gaan ondertreden, Maar dat kost tijd en vele harde trainingssessies :D En je moet niet vergeten dat Inge het zelf ook nog allemaal moet leren. Ik zie Moon niet meer veel tegen de hand komen. Het gebeurt nog wel hoor, maar het is belangrijker dat ze voor de loodlijn blijft. Achter de loodlijn kun je de bewegingen van een paard niet verbeteren. En op de loodlijn, daar zijn ze nog niet aan toe.

Daarom had ik het over de loodlijn, omdat Esparanza daarover begon... Buiten die uitleg heb ik het niet over een loodlijn. Totaal niet relevant op dit moment.
De foto die je plaatst is ook niet van haar in haar natuurlijke houding, want ook op deze foto werkt de zit en hand haar tegen. Maar ik wil niet onder een nare sfeer een discussie gaan voeren, want dat is helemaal niet mijn bedoeling. Hoe ik lesgeef? Meer op de klassieke manier, maar ik zou beginnen met de zit en het paard leren om aan de longe te ontspannen.
Maar zoals ik zei, laten we de discussie stoppen, want als jij het gevoel hebt dat je op de jusite weg bent worden we het toch niet eens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:48

Fellor schreef:
Esperanza schreef:
@Fellor Natuurlijk moet ze nog meer van de voorhand en meer gaan ondertreden, Maar dat kost tijd en vele harde trainingssessies :D En je moet niet vergeten dat Inge het zelf ook nog allemaal moet leren. Ik zie Moon niet meer veel tegen de hand komen. Het gebeurt nog wel hoor, maar het is belangrijker dat ze voor de loodlijn blijft. Achter de loodlijn kun je de bewegingen van een paard niet verbeteren. En op de loodlijn, daar zijn ze nog niet aan toe.

Daarom had ik het over de loodlijn, omdat Esparanza daarover begon... Buiten die uitleg heb ik het niet over een loodlijn. Totaal niet relevant op dit moment.
De foto die je plaatst is ook niet van haar in haar natuurlijke houding, want ook op deze foto werkt de zit en hand haar tegen. Maar ik wil niet onder een nare sfeer een discussie gaan voeren, want dat is helemaal niet mijn bedoeling. Hoe ik lesgeef? Meer op de klassieke manier, maar ik zou beginnen met de zit en het paard leren om aan de longe te ontspannen.
Maar zoals ik zei, laten we de discussie stoppen, want als jij het gevoel hebt dat je op de jusite weg bent worden we het toch niet eens ;)

Edit: wil je foto's ontvangen dan kan dat hoor. Stuur maar een pb!