Springangst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Utile94

Springangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 17:00

Hallo bokkers,

Ik heb vorige jaar een slecht ongeluk gehad ; was op springwedstrijd, had al 2 mache foutloos gereden en moest nu als eerste de barrage in. Opzich een goed te rijden barrage parcoer veel wendingen maar daar was ik erg goed in met mijn paardje. Bij de 2 hindernis ging ik veels te snel en ze stopte maar ik ging volle vaart door, ik viel keihard met mij rug op de balken. Wij naar het ziekenhuis en daar dachten ze aan verlammeing( kon mijn benen niet meer voelen Of bewegen) of een gebroken rug! Gelukkig voor mij was het geen van beiden maar wel een fikse tik op mijn rug.
Nu het volgende ik heb dus een vol springpaard met een goede afstammeling maar durf echt niet meer een wedstrijd te springen op het moment! In de springles durfde ik niet meer over een waterbak (mijn paard wil die maar al te graag weigeren) ik druf dus helemaal niet meer..

Maar heb wel zoiets van ik wil wel weer.. Maar heb z'n angst maar een normaal sprongetje; met gemak leg er een kleur bij nou nee sorry doe ik al niet meer durf het gewoon echt nirt..

Watnu?

44Myrthe44

Re: Springangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:03

Springen is gevaarlijk dus deze risico's zul je altijd hebben.
Als je het echt per sé wilt zul je je over je angst heen moeten zetten door gewoon je tanden op elkaar te zetten en het te doen.
Als het dan weer iets vaker goed is gegaan zul je het vanzelf minder eng vinden.

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:04

meschien eerst het vertrouwen zien terug te krijgen? en eerst gaan dressuren ofzo?
Laatst bijgewerkt door harmony12 op 16-01-11 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:05

Heel laag beginnen en net zolang die sprong blijven doen totdat jij absoluut geen angst meer hebt op die sprong. Dan iets hoger of een 2e hindernis erbij. Ook dit weer net zolang doen, totdat jij er zonder angst over gaat. Dit ga je telkens verder uitbreiden, maar denk erom als jij je ongemakkelijk voelt zeker niet hoger gaan. Dit kan even gaan duren, maar is wel de beste manier om van jouw angst af te komen. Dus wil niet te snel gaan, maar alleen verder gaan als jij de rust zelf bent.

Snisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:07

Ik heb ook ooit met een salto over de hindernis gevallen maar dat deed geen pijn want ik kwam om m kont terecht xd..
Misschien kun je heel langzaam weer n beetje beginnen met het springen, steeds een beetje hoger met de hindernissen. En proberen je angsten te overwinnen. Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:20

Zoek iemand (instructie) die je kan helpen en op een gezonde en rustige manier kan motiveren. Zolang je het met goede begeleiding doet moet het goedkomen, als je het maar rustig opbouwt.

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:04

Ik heb echt super begleiding en doen nu alleen maar dressuur waar het even tussendoor super in gaat. We springen ook regelmatig springles. En nu is het ook wil ik nog springen..?

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:22

Hi...
Wat vervelend! :(:) Je moet je indd wel afvragen of je het nog wil. Maar als je het echt wil kan je misschien tijdens je dresuur een balkje in de bak leggen (klinkt misschien heel kinderachtig maar helpt wel) en daar over heen gaan. Als je dat vertrouw laag kruisje. Maar zosnel je merkt dat je het niet meer durft en gespannen gaat zitten... Stop je (misschien nog een keer een goeie sprong).
Heel veel suc6! Hoop dat het je gaat lukken...

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:05

Waarom zou je nog gaan springen? Omdat je paard vol springpaard is? Deze paarden kunnen ook lekker dressuren en veel meer dingen. Ga eerst weer plezier in het rijden krijgen en ga dan jezelf, mocht je het willen uit je eigen ambitie, weer laten springen. Vindt je het toch niet eerlijk tegenover je paard: zoek iemand die hem om de 2 weken in de les wil springen, puur omdat je paard het leuk vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 08:58

Karlijnxxx schreef:
Waarom zou je nog gaan springen? Omdat je paard vol springpaard is? Deze paarden kunnen ook lekker dressuren en veel meer dingen. Ga eerst weer plezier in het rijden krijgen en ga dan jezelf, mocht je het willen uit je eigen ambitie, weer laten springen. Vindt je het toch niet eerlijk tegenover je paard: zoek iemand die hem om de 2 weken in de les wil springen, puur omdat je paard het leuk vindt.

Dat is ook zo, je moet het doen omdat je het zelf wilt, niet omdat je bang bent dat je paard het leuk vind. Zoek idd anders een ruiter die af en toe een sprongetje wilt maken. Het lijkt nu of er een bepaalde druk opstaat dat je wilt springen en dat is niet de juiste instelling denk ik.

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 10:08

Ik sprong ook omdat we haar daarvoor gekocht hadden voor een deel. Ik rij op het moment met heel veel plezier dressuur maar het punt is ik ben een wedstrijd ruiter en als ik met haar op dressuur ga is er altijd wel wat waar ze me op na beneden kunnen halen. En nu heb ik al een lang tijd geen wedstrijden gereden..
En het springen ze vindt het alleen leuk in de les..zet haar op een officieel buitenconcour en ze staakt.. Maar zet haar op een binnenconcour en ze springt alles.. Iemand anders erop zetten is geen optie.. Ik heb een verzorgster maar die durft nog niet echt te springen. Als je iemand erop zet die kan springen wordt ze hoe dan ook verpest.. Het is gewoon eennverdoemd slimme dame die weet wat ze wil en ze weet hoe ze eronderuit moet komen.. Andere vrienden snappen het niet.. En het risico dat er iets met beide 2 gebeurt omdat mijn mevrouw het er oneens mee was.. Nou dan rij ik haar liever toch echt zelf..

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 10:09

Er staat trouwens geen druk op maar wel mijn achtergrond.. En dan zit ik toch te denken dan maar stoppen ermee..

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:17

ik heb ook 2 jaar alleen gedressuurd, omdat ik een ongeluk had.
ik ben daarna heel langzaam weer gestart met springen.
gewoon weer vertrouwen krijgen in het paardrijden en heel rustig over kleine balkjes draven/galoperen.
ik wens je veel succes en vertrouwen!

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:27

Vervelend zoiets, ik zou zeggen geen BP aan want als je daarmee op de balken valt ben je gelijk afgeschreven al is dat mijn mening.

Wat ik wel een goede vindt is een airjacket aanschaffen. Kost heel wat maar het geeft je wel zeer goede bescherming als je valt.

Dit neemt misschien wel de angst weg dat het heel slecht kan aflopen als je paard zou stoppen. Vervolgens in de spring lessen ook op "enge" hindernissen oefenen. Je kunt over een kruisje van 50 cm springen maar een gekleur schotje van 40 is misschien wel 10 keer zo eng. Voor je paard niet eng om mee te beginnen. Voor jou wel. Je moet in eerst instantie niet de hoogte ingaan maar gewoon veel routine opbouwen in het springen van hindernissen en het rijden naar die hindernis.

Het is vaak gezien dat ruiters zo over hindernissen van 1.30 springen zonder angst, echter zie je de ruiter veranderen als er kleuren, schotten, hekjes, sloten e.a onder staan waardoor het paard dus voelt dat er iets anders is. Ik zou zeggen oefenen en routine opbouwen want ergens in je hart weet je dat je het gewoon kunt.

Iedereen wordt met angst geboren, de ene heeft alleen meer doorzettingsvermogen en blijft proberen totdat hij beseft dat het eigenlijk niet eng is. De ander kan blijven proberen maar zal het altijd eng blijven vinden omdat hij het niet los kan laten. Het is aan jou om je over je angst heen te zetten en daar de juiste methode en mensen voor in te schakelen.

Ik wens je veel sterkte!

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 10:34

Ik heb al beschreming dat heeft mij ook gered.. Maar ben al vaker erafgedonderd mer klim er meteen weer op maar nu dus niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:02

Utile94 schreef:
Ik sprong ook omdat we haar daarvoor gekocht hadden voor een deel. Ik rij op het moment met heel veel plezier dressuur maar het punt is ik ben een wedstrijd ruiter en als ik met haar op dressuur ga is er altijd wel wat waar ze me op na beneden kunnen halen. En nu heb ik al een lang tijd geen wedstrijden gereden..
En het springen ze vindt het alleen leuk in de les..zet haar op een officieel buitenconcour en ze staakt.. Maar zet haar op een binnenconcour en ze springt alles.. Iemand anders erop zetten is geen optie.. Ik heb een verzorgster maar die durft nog niet echt te springen. Als je iemand erop zet die kan springen wordt ze hoe dan ook verpest.. Het is gewoon eennverdoemd slimme dame die weet wat ze wil en ze weet hoe ze eronderuit moet komen.. Andere vrienden snappen het niet.. En het risico dat er iets met beide 2 gebeurt omdat mijn mevrouw het er oneens mee was.. Nou dan rij ik haar liever toch echt zelf..

Iemand erop laten stappen die goed kan rijden en dan je paard verpest lijkt me een beetje gek of niet :o
Maar misschien is jouw gevoel gewoon zo, dat kan natuurlijk. Maar je moet dus niet springen, dan zou ik het gewoon lekker laten en focussen op de dressuur. En dat ze je naar beneden kunnen halen, tja, het is een jurysport he.

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 11:41

Ja nou ze is altijd al verpest geweest.. En nu is ze eindelijk weer redelijk goed gebreid.. Dus behalve mezelf mijn verozrgester en mijn instructrice mag er bijna nooit iemand anders op..
Ja maarja voor haar doen loopt ze dan super.. En voor een springpaard al helemaal.!

RedZone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:47

Niet springen als je het niet aandurft. Jouw angst is op dit moment erg groot.
Zodra je weer gaat springen zul je krampachtig gaan zitten, zenuwachtig worden. Oftewel je wilt wel, maar je durft niet.
Concentreer je eerst op het lekkere rustige rijden en wanneer het voor jou goed voelt, doe dan een lage sprong. Ga niet gelijk een grote uitdaging aan, want op dit moment is jouw grootste uitdaging om je angst te overwinnen door een harde klap die je gemaakt hebt.
Ik zou er niet voor kiezen om iemand anders op jouw paard te laten springen, dit is jouw angst en niet die van een andere ruiter.
Je zult ongetwijfeld ook andere ruiters zien springen met een ander paard wat dat betreft maakt het niet uit of je je eigen paard ziet springen of dat van een ander. Je hebt een angst en die angst haal je niet zomaar weg.
Laatst bijgewerkt door RedZone op 17-01-11 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:48

Ik was eerder ook altijd al aardig bang om te springen maar dat gevoel negeerde ik dan en ik sprong gewoon. Totdat ik er weer af viel met springen, dan kon ik weer overnieuw beginnen.
Nu heb ik een paar maanden geleden ook een ongeluk met paard gehad (niet met springen, dat scheelt) en ik had wel mijn rug gebroken.
Nu mag ik weer langzaam aan beginnen met rijden maar ik durf ook echt niet meer te springen, terwijl ik een heel braaf en te vertrouwen springpaard heb. Maar ik heb voor mezelf gezegd, ik ga gewoon lekker dressuren en balken lopen tot dat ik het weer zie zitten om te gaan springen. Dan gewoon langzaam opbouwen, laag beginnen, steeds wat hoger. Maar niet je gevoel negeren want dat is nooit goed volgens mij..
Ik heb iig voor mezelf gezegd dat ik misschien ooit nog eens wat lage hindernissen wil springen voor mezelf, maar niet meer naar de springles en zeker niet op wedstrijd! Het hoeft van mij niet meer.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:00

Ik heb ook een soort gelijk iets meegemaakt.
Mijn paard sprong alles (was trouwens niet op wedstrijd), omdat ze het leuk vind. Maar ik had wel wat spring ervaring, maar hoger dan een meter had ik nog ooit gesprongen.. Ik twijfelde en vond dat ze te hard ging, ik wou haar er langs sturen maar daar ging ze dus te hard voor om dat op tijd te doen, dus stopte ze, en nam ik in mijn eentje de hindernis... Maar ik hield mijn teugels vast, en trok haar er uiteindelijk toch overheen, en het is heel eng om een paard bijna over je heen te zien springen... Ik durfde daarna ook niet. Wat ik hierboven al heb zien staan, je moet eerst het vertrouwen terug krijgen. Doe anders een keer mee aan een wedstrijd met lage, en makkelijke sprongen waar je geen problemen meer mee hebt. Zo krijg je ook een beetje het wedstrijd gevoel terug. En ga daarna pas verder met opbouwen. Steeds een stukje hoger, steeds een stukje moeilijker. Voor je paard is het misschien niet moeilijk maar voor jou nu wel. Daar moet je weer vertrouwen in krijgen. Succes!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:01

heb het probleem ook gehad, tegen een muur van 1 meter aangevallen enhet grootste geluk dat ik een bodyprotector aanhad! als ik nu merk dat hij niet uit gaat komen > dus weigeren gaat de boel bij mij al op de rem en mijn paardje is zo lief om daar misbruik van te maken... maar ik ben het nu laag op aan het bouwen :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:15

Ik ben ook een grote angsthaas als het om springen gaat. Ik spring al jaren, maar zelf heb ik er nooit plezier in gehad, mijn paarden gelukkig wel. Sinds 3 jaar ben ik nu lid van een Duitse rijvereniging en daar krijg ik les van een instructeur waarmee ik kan lezen en schrijven. Ik heb hem over mijn angst verteld en ben eerst gewoon lekker gaan dressuren bij hem, vooral om de rittigkeit van mijn paard nog meer te verfijnen en ik controle zou krijgen over elke pas.
Sinds een jaar spring ik nu ook bij hem, wekelijks, en we vliegen nu met gemak over 1.30m en ook ik lig er nog wel eens naast. (Gisteren ook nog) Gelukkig is het vertrouwen in paard en instructeur nu zo sterk, dat ik er zonder problemen weer opstap. Bij een weigering of val wordt bij ons de hindernis aangepast van bijv. een oxer naar een steil en wordt deze een aantal keren achter elkaar gesprongen, totdat het vertrouwen er weer is. Pas daarna wordt de hindernis weer opgehoogd en gaat dit goed, dan wordt de springles ook afgesloten wat springen betreft.
Onze springles begint altijd met cavaletti, die wordt uitgebouwd tot kruisjes, steiltjes en lijntjes. Een fijne manier van warmspringen voor ruiter en paard en zo kun je al snel voelen of het vandaag gaat lukken of niet, want iedereen heeft zijn/haar dat weleens niet.

Ik hoop voor je dat je over je angst heen kunt komen en dat je weer met plezier zult gaan springen.

Sarah25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:01

44Myrthe44 schreef:
Als je het echt per sé wilt zul je je over je angst heen moeten zetten door gewoon je tanden op elkaar te zetten en het te doen.
Als het dan weer iets vaker goed is gegaan zul je het vanzelf minder eng vinden.

Juist dat laatste is waar.
Ik heb ook een ongeluk gehad met mijn springpony van vroeger, en sindsdien was ik ook bang.
Ik ben gewoon weer heel laag begonnen om weer het vertrouwen te krijgen en heb het rustig opgebouwd.
Het zit er in om het heel langzaam op te bouwen, en je moet op een gegeven moment een moment krijgen wanneer het weer zo is als voor het ongeluk.
Dan denk je er niet meer over na en ben je niet meer bang.
Veel succes

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:50

44Myrthe44 schreef:

Daar ben ik het dus niet mee eens, bij dressuur gebeuren er ook ongelukken.

En je over je angst heen zetten gaat echt niet zomaar.

Yorrp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:55

Wat vervelend voor je

Springen blijft natuurlijk gevaaarlijk maar ik zou toch een x met een ervare iemand gaan springen je angst overwinnen:-)

Suc6