Is het mogelijk lateraal stappen 'af te leren' ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Is het mogelijk lateraal stappen 'af te leren' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 16:29

Voor ieder die de tijd neemt om dit te lezen, alvast bedankt!
Ik ben een kwpn ruin aan het inrijden. Bijna zes jaar, net geruint. Schofthoogte 1.79.
Dit dier ken ik pas sinds een paar maanden en weet niets over zijn geschiedenis behalve dat hij vroeger eens over trailerstang heeft gehangen en sindsdien lateraal stapt. Als je erop zit doet hij af en toe een stapje normaal maar zeker als hij los loopt, loopt hij puur lateraal. De veearts kon uitsluiten dat er spierschade was of vergroeiingen, hij is gemasseerd, de acupuncturist is erbij geweest en hij is zelf in Utrecht gewest (op de universiteit, hij heeft namelijk ook een lichte hanetred op rechtsachter en daar deden ze onderzoek naar, hij was proefkonijn/paard)Ze denken dat het een gewoonte is ooit aangeleerd uit pijn.
Is dit 'af te leren' en zo ja, HOE?! Het is namelijk zo'n heerlijk paard, en hij draaft en galloppeerd wel gewoon. Zou zonde zijn als zijn stap zo zou blijven. Zowel voor de belasting van zijn rug (en die van de ruiter, het lijkt wel een kameel) als voor eventuele wedstrijd-ambities...

Nachtlampje

Re: Is het mogelijk lateraal stappen 'af te leren' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:32

even offtopic.. ik ben geen allesweter en dat mag men best weten, wat is lateraal stappen?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:33

Lateraal stappen is telgang

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:35

Slofje; dan stapt hij niet zoals normaal. Normaal zet een paard diagonaal zijn benen neer. Linksvoor gaat bv. naar voren, tegelijkertijd met het rechterachterbeen. Nu stapt hij zoals een kameel, beide linkerbenen gaan naar voren en daarna allebei de rechterbenen.
Mijn vader heeft een merrie gehad die dat tijdelijk heeft gedaan, tijdens het uitstappen. Als hij haar dan liet halthouden hield het wel weer op, of als hij even met zijn voet tegen haar hoef aantikte. Heel apart, bij haar was het net alsof je het even moest corrigeren. Zij deed het dus niet altijd en we zijn er ook niet achter gekomen wat de oorzaak daarvan was.
Laatst bijgewerkt door Steefjevos op 16-01-11 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:35

Hmm, als dat de oorzaak is vraag ik me af of dat wel af te leren is. Misschien met veel geduld, heel goed opletten dat je hem los houdt, maar dat deed je vast al. Zeker omdat hij puur lateraal stapt wanneer je er niet op zit, denk ik dat het een erg lastig probleem is..

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:39

Ik heb een dravertje gereden en die ging lateraal draven op het moment dat je heel rustig weg reed. Misschien eens proberen heel vlot, echt vanuit het achterbeen weg te stappen? Veel voltes (want buigen als je lateraal stapt is moeilijk, dan daag je hem uit goed te stappen, denk ik) en halthouden en dan weer vlot weg stappen?

Ben benieuwd, ik denk zeker dat dit er wel uit te rijden is, maar de juiste manier vinden...
Laatst bijgewerkt door Casca op 16-01-11 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:39

als hij wel normaal draaft mischien een aantal keer schijnovergangen naar stap rijden en na een paar keer een overgang naar stap.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:42

@myca & steefjevos: dankjewel :)

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:42

carolalisa schreef:
als hij wel normaal draaft mischien een aantal keer schijnovergangen naar stap rijden en na een paar keer een overgang naar stap.

Dat werkte inderdaad ook perfect bij het paard van mijn vader. Daarbij gebeurde het meestal dus ook tijdens een rondje aan de hand lopen, of als ik er 6-jarige een rondje op mocht zitten. Even aandraven en het was weer weg..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 16:45

Casca schreef:
Ik heb een dravertje gereden en die ging lateraal draven op het moment dat je heel rustig weg reed. Misschien eens proberen heel vlot, echt vanuit het achterbeen weg te stappen? Veel voltes (want buigen als je lateraal stapt is moeilijk, dan daag je hem uit goed te stappen, denk ik) en halthouden en dan weer vlot weg stappen?

Ben benieuwd, ik denk zeker dat dit er wel uit te rijden is, maar de juiste manier vinden...

Dat denk ik dus ook. En daarom hoop ik ook veel meningen te horen. Het zal niet makkelijk zijn....
Vanuit halthouden wegstappen gaat juist heel lateraal en dan is zijn hanetred ook zichtbaar (maakt het niet makkelijker), het actief houden werkt redelijk, want inderdaad als hij te relaxed word gaat ie zelfs een beetje slingeren. De voltes vind hij heeel stom en moeilijk om te doen maar zullen wel goed zijn voor hem....

Een paard stapt overigens normaal gesproken niet echt diagonaal he (draf wel) maar hij tilt eigenlijk al zijn benen 1 voor 1 op. Dit paard tilt in stap tegelijk zijn linkerachter- EN linkervoorbeen op, om ze tegelijk weer neer te zetten en datzelfde met rechts natuurlijk ;-)

Ik probeer hem wel in aanleuning te krijgen maar lossig, hem niet te storen maar soms wel te onderbreken in zijn laterale beweging (de schouder tegen mijn hand aan te laten lopen, soms gaat dat 1 stapje goed maar dan gelijk weer niet). en voorwaarts te rijden (hij is zelf vrij passief, schrikt ook nergens van en vind het inrijden allemaal best)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 16:47

LETS schreef:
Hmm, als dat de oorzaak is vraag ik me af of dat wel af te leren is. Misschien met veel geduld, heel goed opletten dat je hem los houdt, maar dat deed je vast al. Zeker omdat hij puur lateraal stapt wanneer je er niet op zit, denk ik dat het een erg lastig probleem is..

Klopt... Hoewel het wel weer positief is dat hij iets beter stapt als je erop zit wat de suggestie wekt dat er iets uit valt te rijden...
Ik vraag me ook af of het af te leren is, omdat hij het zich waarschijnlijk vanuit pijn/ongemak heeft aangeleerd.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:01

Tja, normaal zou ik zeggen: telgang in stap, dat duidt op spanning in de rug. Maar aangezien dat in dit geval min of meer is uitgesloten, vermoed ik dat het een bewegingspatroon is dat is ingesleten.

Ik zal proberen dit zo duidelijk mogelijk uit te leggen, maar van achter de computer valt het nog lang niet mee.

Bij een paard dat een goede taktmatige stap heeft, maken je zitbeenknobbels twee achteruit draaiende cirkels. Bij een lateraal stappend paard maken je zitbeenknobbels een meer heen en weer schuivende beweging.

Wat je wilt bereiken is dat je met het zachtjes aan herstellen van de beweging van je eigen zitbeenknobbels, de passen van het paard uitnodigt meer taktmatig te worden. Ontvang dus de beweging die het paard maakt, maar probeer die in de beweging zachtjes te benadrukken richting de twee achteruit draaiende cirkels die je normaal zou hebben.

Wat soms ook kan helpen is het binnenachterbeen sneller te maken zodat dit afzet bij het neerkomen van buitenvoor.

Ik hoop dat ik het zo enigszins begrijupelijk heb uitgelegd. Vraag anders gerust.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 17:15

Ik begrijp je uitleg. Juist heel helder! Ik zocht het ook al in mijn zit en ondanks mijn zeer kundige instructeur kwamen we er niet helemaal uit wat precies te veranderen. Ik hoop hier wel iets mee te kunnen... Ik ga het meenemen, iedereen dank voor de adviezen, het geeft de burger moed ;-)

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:15

Bonita_Bon schreef:
Een paard stapt overigens normaal gesproken niet echt diagonaal he (draf wel) maar hij tilt eigenlijk al zijn benen 1 voor 1 op. Dit paard tilt in stap tegelijk zijn linkerachter- EN linkervoorbeen op, om ze tegelijk weer neer te zetten en datzelfde met rechts natuurlijk ;-)

Heb je helemaal gelijk in, maar voor het contrast was het wel makkelijker om het zo voor te stellen/uit te leggen. Je hoort inderdaad ook dat ze alle benen om de beurt optillen.

Ik denk dat je er met een instructie wel uit zou moeten kunnen komen, heb je die mogelijkheid? *heb je al gedaan zie ik net* Heb ook nog een topic uit augustus hierover gevonden; [GP] Telgang bij Draver isoleren als gang ; daarin zegt een bokker ook dat ze het haar merrie heeft afgeleerd. Misschien iets om met haar contact op te nemen?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:18

Graag gedaan!

Als het je gerust stelt: ik rijd weleens op twee paarden met behoorlijke ataxie en hoewel die soms zelfs staan te zwaaien op hun achterbenen kan je ook die goed in een viertaktritme rijden ;)

Succes!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 17:24

ataxie heb ik ook eerder bij de hand gehad,maar daar waren het meer tactfouten. Bepaalde spiergroepen meer laten samenwerken (voor zover dat ging) en daar loste we een hoop mee op, maar dit... dit is zo'n enorm verschil! Als er meer mensen zijn die paarden rijden (dravers, gangenpaarden maar ook kwpn etc) die lateraal stappen/staten, hoor ik het graag hoor!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:31

Heb je weleens balkjes met hem gelopen? Eventueel om te beginnen aan de hand zodat je hem beter kunt beoordelen?

Mercredi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:37

Veel schouder voor stappen heeft bij mijn vorige paard goed geholpen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:40

Ik heb een paard gehad die het ook deed. Hoe ontspannener hij was, hoe beter hij liep. Werd hij meer gespannend, ging hij meer lateraal lopen.
Ik heb het er nooit uit gekregen, maar hij deed het dan ook al jaren en jaren voordat hij bij mij kwam.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:43

Er bestaat een fors verschil tussen lateraal stappen vanwege rijtechnische of spanningsproblemen en lateraal stappen vanwege medische problemen of natuurlijke aanleg.

Het eerste geval is op te lossen, maar blijft altijd een heikel punt. Het tweede wordt heel moeilijk, zo niet onmogelijk.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:34

Bonita_Bon schreef:
Bijna zes jaar, net geruint. Schofthoogte 1.79.

Dat is best wel groot in combinatie met nog jong zijn. misschien is hij gewoon nog te slap in de rug en zijn achterbenen nog niet sterk genoeg.

Het rijden op 2 hoefslagen "breekt" de laterale beenzetting. SV SB ook op de volte. Hiermee maak je hem ook sterker.

Soms gaan paarden lateraal stappen als het tempo te hoog is. Een langzamer tempo kan uitkomst bieden maar hij moet daarbij wel aan de hulpen blijven en goed over de rug blijven lopen zodat de verbinding tussen achter en voor in stand blijft en de rug mee blijft werken.

Wijken over de hoefslag met het hoofd richting de wand, kan ook bijdragen aan het breken van de laterale beenzetting en maakt ze sterker.

Of het helemaal af te leren is, zou ik niet weten. De paarden die ik ken met dit probleem, blijven toch nog wel eens terugvallen in hun oude "gewoonte".

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:12

Ik rij zelf ijslanders, die zijn ook wel eens lateraal alleen dat zit in het ras door de extra gangen. Ook deze paarden kunnen normaal stappen (en we rijden het laterale er niet eens uit want we willen tölten en telgangen ;) ). Vaak ik het een kwestie van spieren trainen en veel dressuur werk en losrijden. Zoiets is niet binnen een paar dagen opgelost. Misschien zou je contact op kunnen nemen met een goede dressuur ruiter of eventueel iemand die gangenpaarden traint? Die kunnen je misschien goede tips geven.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:48

Stapt hij ook heel groot?
Vaak is lateraal stappen te verbeteren door ze onder het zadel heel rustig te laten stappen en zelf goed mee te tellen. Je moet ze dus als het ware leren (door zelf heel geconcentreerd te rijden) om zo te stappen en het consequent blijven herhalen. Dat langzaam stappen moet wel volledig op de zit!! Bij een paard wat snel zo slecht stapt is met de hand terugwerken écht funest.
Maar paarden stappen ook wel eens lateraal als ze juist niet over de rug zijn en zich vasthouden, dan is vwnw stappen juist wel de oplossing. Toch denk ik (naar aanleiding van jouw opmerking dat hij het aan de hand ook doet) dat het langzame stappen bij jou kan helpen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:38

Na overleg is besloten dit topic van MD naar RT-P te zetten omdat dit meer een trainingsgerichte vraag is.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:49

verzamelen is het stukje waardoor de stap gaat veranderen keerwendingen om de voorhand traver en SB zijn allemaal onderdelen die het vezamelen bijstaan om het paared te sterken