Met terug pakken in galop gooit paard haar hoofd in de lucht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yvettee

Met terug pakken in galop gooit paard haar hoofd in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 20:35

Niki (mijn verzorgpaard) gooit nogal snel haar hoofd de lucht in met galloperen. En dan bedoel ik niet dat ze een beetje omhoog komt maar echt de nek + hoofd helemaal de lucht in.
Ze doet dit vooral als ze snel begint te galloperen en ik haar dan terug wil pakken. Dan gooit ze haar hoofd de lucht in en spant ze haar hele rug. Het lukt me dan niet goed om haar rustiger te laten galoperen. Want dieper zitten gaat niet omdat ze dan haar rug aanspant, en een beetje druk om de teugels zetten ook niet omdat ze dan haar hoofd in de lucht gooit.
Met springen doet ze dit ook nogal vaak. Als ze dan heet word en haar een beetje terug wil pakken spant ze ook haar rug en gooit ze haar hoofd in de lucht.
In de bak vind ik het niet zo erg als ze dit doet, want ik krijg haar toch meestal wel terug gepakt. Meestal laat ik de teugels dan wat losser zodat ze ontspant want dan krijg ik haar gemakkelijk weer terug.
Maar met buitenrijden is dit niet altijd even handig. Want dan wil ik haar toch op dat moment weer terug krijgen. En heb ik niet de tijd om haar te laten ontspannen.

Weten jullie misschien dingen wat ik er tegen kan doen?
Wat ik nu al doe is haar gewoon even uitlaten rennen en wachten totdat ze weer ontspannen is. Want als ik er op de een of andere manier iets tegen doe word het alleen maar erger dus dat heeft ook geen zin.
ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

briitje

Re: Met terug pakken in galop gooit paard haar hoofd in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:37

Misschien een martegaal (als ik dit goed typ) of tieleman ?

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 20:42

Ik heb het eerlijk gezegd niet zo met hulpteugels. Dus ik zou het liever eerst op een andere manier willen oplossen, en ik weet ook niet of de eigenaar van het paard het goed vind als ik hulpteugels ga gebruiken.
Ik houd het liever als laatste redmiddel (:
Wel bedankt voor je reactie!

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:06

Controleer eerst even je eigen zit, zet je jezelf niet opslot als je hem terug neemt. Dit kan een reden zijn. Als het echt niet aan je zit ligt (of als je dat geoefend hebt) kan je hem ook op een volte zetten. Zorg er ook voor dat je hem in de andere gangen goed onder controle hebt. Heel veel succes!

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 21:33

Ik zal inderdaad dan eens op mijn zit gaan letten op het moment als ik haar terug pak. Maar ze doet het trouwens ook als andere op haar rijden. De eigenaar zegt zelfs dat ze het bij minder doet omdat ik er ontspannen op zit. Maar ik hoop natuurlijk dat ik achter een manier kan komen zodat ze het helemaal niet meer doet.

Zou het er trouwens ook op de een of andere manier met iets van stres ofzo te maken kunnen hebben? Want als je zelf gaat stressen word het een stuk erger en bv ook als je de teugels korter pakt.
Of is het een spelletje van haar? zo van als ik nu me hoofd omhoog gooi en me rug aanspan krijgt ze me niet terug? Want ze is wel een heel slim paardje en ze bedenkt wel vaker iets om onder het werk uit te komen.

Marleeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:35

Ik herken je verhaal wel een beetje, dus ik ga zeker meelezen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:44

Het eerste wat je moet doen is niet denken dat het paard dit doet om jou te pesten of onder het werk uit te komen, , dan les nemen en je eigen rijtechniek verbeteren, het zadel na laten kijken en aan je zit werken , denk dat dat al een heel stuk helpt.
Het is vaak een uiting van pijn , dus zoek de oorzaak, rij eens bitloos en zonder zadel.
Het probleem is dus niet het paard maar de ruiter.

Bjarnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:58

je paard drukt haar rug weg en brengt daarbij haar hoofd omhoog uit verzet, vanwege pijn of omdat ze het gevraagde niet aan kan.
is je paard achter sterk genoeg om echt te gaan dragen? ze gaat denk ik harder omdat ze van het achterbeen af gaat (stuwend achterbeen) en ze kan dan niet terugkomen in tempo omdat ze die kracht achter mist en dus komt er verzet als je haar terug wil nemen.

het is beslist geen spelletje van haar een paard doet nooit iets om de ruiter eens even te willen pesten of om de ruiter te slim af te willen zijn, als je paard snapt wat je bedoeld en het ook daadwerkelijk kan, dan zal ze het ook altijd voor je willen doen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:35

Vaak kan je dat alleen oplossen door je paard voorwaards te rijden. Als ze haar hoofd de lucht in gooit moet jij dat aanvullen met je kuiten. Een martegaal of tieleman zou dat waarscheinlijk alleen maar blokkeren, en is er vooral voor als je paard zijn rug eruit drukt, of goed in het begin, om je paard meer te helpen met balans en dergelijke.
Probeer maar eens je paard vooruit te rijden.

Succes!

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 14:50

Dankje voor de reactie's
Ik heb gister les gehad, en ze heeft niet haar hoofd omhoog gegooit en haar rug aangespannen. Ja alleen in het begin stak ze haar hoofd even in de lucht als protest van moet ik nu werken haha maar daarna liep ze netjes. Ze heeft ook gewoon rustig gegallopeerd.
Oja met buitenrijden doet ze het trouwens alleen maar als je achteraan rijd en dan gaat galoperen. Dan geeft ze eerst een paar bokjes en dan wilt ze sneller maar als je haar dan tegen houd dan gooit ze haar hoofd in de lucht en spant ze haar rug en gaat ze dus sneller rennen. Maar als je dan vooraan rijd is het goed en doet ze weer rustig.
Dus het lijkt me niet echt dat ze dan pijn heeft omdat ze het alleen op bepaalde momenten zeg maar doet. Als ze last van het zadel zou hebben, zou ze het neem ik aan vaker doen. Of niet?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:54

doet je paard het ook aan de longe? probeer eens wat vaker aan de longe te werken met m. en dan bijzetten met touwtjes. rijden met bijzet vind ik niet zo tof, maar aan de longe helpt het wel om m lekker de hals te laten vallen. als ie dan ontspannen galoppeert, kun je je zadel even na laten kijken.

verder: goed op de zit leren rijden. ga temposchakelingen rijden zonder je teugel ook maar iets te gebruiken.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 22:08

^ ja dat doe ik dus ook al op de zit rijden. Maar het probleem is als ze wilt rennen en ik ga dieper zitten spant ze haar rug aan/of geeft ze een bok waardoor ik niet diep in het zadel kan zitten. Als ze daar niet op reageerd geef ik een beetje druk op de teugels. Maar ben zowieso niet iemand die aan de teugels trekt, iedereen zegt altijd tegen me dat ik niet zo voorzichtig moet zijn en wel iets meer druk mag geven.

Maar dat van de longe is een goede vraag. Daar had de eigenaar het gister toevallig ook al over. Misschien dat ik dat wel eens kan gaan proberen!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:13

Is er onlangs nog een paardentandarts langs geweest? Het hoofd omhoog gooien omdat je wat meer druk zet op de teugel kan ook op mondproblemen duiden. Of iets met de tanden of kiezen of met het bit. Doet ze dit omhoog gooien ook als je met een halster rijd? Is er al eens naar het zadel gekeken?
Kijk even of het 1 van deze problemen kan zijn, voor je hulpteugels inschakel. Ik zou dan eerst gaan voor een ander bit of martingaal.

edit, het zadel kan in sommige situaties net wat anders komen te liggen of jij gaat net wat anders zitten het kan dus wel het zadel zijn even nalaten kijken of een ander zadel proberen die past.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:22

Je moet het zo zien dat terugkomen in de galop ook behoorlijk wat vraagt van een paard. Ik heb ook een paard die het liefst in een flinke galop wil blijven zitten (lekker naar voren vallen in gecontroleerde chaos) en anders dan jouw paard juist bij het terugkomen zijn hoofd helemaal tegen de borst aan gooit, want langzamer gaan wil zeggen: werken, en dat wil hij niet. Ik train het in de bak, galopovergangen waarbij je duidelijk met je zit aangeeft dat je reactie verwacht. Zoiets in de bak aanleren scheelt al een hoop, je moet er wel de tijd voor nemen. Een goede martingaal kan bij correct rijden en ontspannen hoofdhouding geen inwerking hebben, mits je hem goed hebt zitten natuurlijk.

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:47

Tip: laat even haar tanden en zadel na kijken. Heeft ze hetzelfde probleem wanneer je vanuit een middendraf met je zit de galop 'invalt' en niet aan de voorkant komt/begrenst? Verder ga ik met Zunzuncito mee.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:26

[PP] Arm paard!! Heb zo'n medelijden

Deed ook alleen kop omhoog en naar voren spurten als je haar terug wou pakken. :)
Heb er zelf niet zoveel last van gehad (omdat ik niet met mn handen reed maar mn
benen) maar schijnt dat ze bij vorige eigenaar keihard ging rennen als hij haar op de
teugels terug vroeg en dan bokte ze hem eraf.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:36

briitje schreef:
Misschien een martegaal (als ik dit goed typ) of tieleman ?

Welja, gooi er een hulpteugel tegenaan, vooral als je alle andere mogelijkheden nog niet bekeken hebt...

TS, heel goed dat je niet meten aan hulpteugels denkt. Longeer je wel eens? Doet ze het dan ook? Longeer je met bijzetteugels of Pessoa teugel? Verder ook gebit en zadel checken zoals al genoemd werd, en eigenlijk ook de rug.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:47

Rij flink wat tempo wisselingen en even geen galop.
Probeer terug te gaan naar de basis en vanuit daar de galop op te bouwen.

elsenashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:53

staan goede tips bij, ga eens proberen bij mijn paard

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:55

Ik sluit me aan bij degenen die zeggen dat je tanden en zadel na zou kunnen laten kijken.
Verder een stemcommando verbinden aan het terugnemen, zoals "easy".
Leer hem terug te komen op je zit.
En wat zegt je lesgeefmens ervan? Of heb je geen les?

FeeKoolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:05

Ik zou ook eerst je zadel na kijken, en dan op je zit proberen terug te laten komen, dus eigenlijk ga ik mee in de tips die hier al gegeven worden.
mooi dat het in je les wel een stukje beter ging.
succes ermee!

Lynn_Ulian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:25

je kan proberen met een martingal te rijden, en zorgen dat ze niet te snel gaat galoperen, vanf je haar terug wilt nemen,
word je zelf rustig, denk je aan de corecte hulpen, maak je je lang, en neem je dr rustig terug

ik hoop dat ik je iets op wat geholpen heb :)
Succes!

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:48

Een martingaal zorgt ervoor dat de verbinding van je hand naar de mond redelijk stabiel blijft (anders trek je het bit zo achterin de mond als het paard het hoofd omhoog doet). Ik heb goede ervaringen met een martingaal. Zo hou je controle en het is ook vriendelijker voor je paard. Niet te kort doen, als het paard zijn hoofd normaal houdt (beetje omhoog), dan werkt de martingaal eigenlijk net niet in. Dus alleen inwerking als het paard het hoofd echt omhoog doet. Succes!

en voor al die mensen die meteen al mopperen als er een hulpteugel wordt genoemd: soms is een martingaal gewoon een goed idee!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:29

Sorry Marita, maar waar trek jij dat bit precies als de verbinding van hand naar mond niet stabiel is en je paard zijn hoofd omhoog doet?

rocket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:49

Ik lees hier nogal wat commentaar op de martingaal en volgens mij komt dat omdat mensen de werking niet goed kennen.

Bij een ontpannen hoofd hals houding drukt het bit in de paardenmond op de tong, de lagen en iets in de mondhoeken. Als het paard zijn hoofd omhoog gooit komen de mondspleet en de druk op de teugels als het ware horizontaal te lopen. Het bit werkt dan alleen nog maar in op de mondhoeken. Dit doet pijn en als reactie daarop zullen veel paarden nog meer trekken/hun hoofd omhoog gooien.

De martingaal voorkomt dit. Door op het moment dat het paard zijn hoofd boven een bepaalde hoogte houdt de druk om te leiden via de ringen blijft het bit inwerken zoals bedoeld, op de tong en de lagen. De pijn in de mondhoeken blijft uit waardoor het paard zijn bit sneller weer zal accepteren. Op zo'n moment is met martingaal rijden dus vriendelijker voor je paard dan zonder, mits goed afgesteld natuurlijk. Een ideaal hulpmiddel voor een jong paard of voor een paard dat met springen of buitenrijden wat heet wordt!