Beenligging??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey1996

Beenligging??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 12:30

Hoi,
Ik merk tijdens het rijden, dat mijn voeten erg naar buiten wijzen. Als ik mijn hakken uitdruk dan gaan mijn voeten echt heel erg naar buiten wijzen. Het staat niet netjes. ;( En het lukt me maar niet om die voet naar het hoofd van mijn paard te laten wijzen. Weet iemand mischien hoe je dit voor mekaar krijgt en of er mischien oefeningen voor zijn. :? IK weet trouwens ook niet echt precies waar je voeten naartoe moeten wijzen. Ik heb altijd gedacht dat ze richting het hoofd van je paard moeten wijzen. dus...

Alvast bedankt.
;)

RoodZonnetje

Re: Beenligging??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:34

Niet vanuit je voeten denken maar vanuit je bekken/knieeën :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:36

Ik heb het zo geleerd: leg je been een flink eind naar achteren, met been en voet helemaal langs je paard. Schuif hem dan naar voren terwijl je dezelfde houding in je benen en voeten houdt. En dan ligt je voet perfect!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:39

Ik geef mezelf soms het gevoel dat ik mijn tenen in de buik van het paard moet prikken, natuurlijk gebeurt dat niet maar dan wijzen ze wel naar voren. :)

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 12:43

Ja , dat zal ik zeker proberen, dat been naar achter leggen enz. :D .

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:42

Spoorriempjes aan de singel vast maken, en dan aan de beugel :D

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:43

Dat lijkt me niet echt veilig RougeLaMer.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:53

Dit is idd niet echt veilig, maar het wordt soms wel eens kortstondig op die manier gedaan om de ruiter het gevoel te geven hoe het anders ook kan.
Uiteraard kan en mag je zoiets alleen op een bomproef paard dat je reeds kent en vertrouwd uitproberen.
Hou er wel rekening mee dat er zo niet echt gereden mag worden, doe dit dus heel kortstondig, bv 10min à 15min gewoon om het gevoel te voelen , nadien dan zelf proberen zonder die riempjes.
Is een beetje te vergelijken met wat men vroeger soms ook deed om een mooie rechte zit en ellebogen bij het lichaam (een stok achter de rug door) ook dit is niet veilig maar geeft wel een benadering van hoe het moet.
succes

Macs schreef:
Dat lijkt me niet echt veilig RougeLaMer.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 17:07

Ik vind dit ook niet echt veilig ik rijd op verschillende paarden op de menege en als een paard plotseling wat onverwachts doet lig ik er af en word ik meegesleept :+ Dus niet zo'n goed idee, maar bedankt dat je hebt gereageerd toch.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:13

amziss schreef:
Ik vind dit ook niet echt veilig ik rijd op verschillende paarden op de menege en als een paard plotseling wat onverwachts doet lig ik er af en word ik meegesleept :+ Dus niet zo'n goed idee, maar bedankt dat je hebt gereageerd toch.

Natuurlijk word je niet meegesleept. Je bindt je voet immers niet vast, alleen de beugel aan de singel. Je voet zit gewoon los in de beugel.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:18

Maar als de beugelriem losschiet kan hij moeilijker van het zadel loskomen omdat hij aan de singel vastzit.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:22

Daarom zijn er speciale riempjes met klitteband daarvoor!
Maar de oplossing moet idd gezocht worden in het naar binnendraaien vh been vanuit de heup.
Beetje x benen maken voor je gevoel!Dus de binnenkant van je kuit langs het paard leggen en niet de achterkant.
Bovendien niet te hard je hak uitdrukken,nergens voor nodig.Zolang je teen niet hoger komt dan je hak is het prima.
Een ontspannen zit is nog steeds het belangrijkste.

Bjarnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 02:16

wat doet je knie? komt die los van je zweetblad? dan zit daar namelijk het probleem en niet in je voet.
vaak komt het vanuit je bekken/heup of knie dat je voet naar buiten draait.

been makkelijk naar beneden laten hangen en met je tenen richting neus van je paard wijzen dan heb je ze ver genoeg naar binnen hoor veel verder hoeft niet.
maar ga dus niet krampachtig je tenen naar binnen draaien daar wordt je beenligging steeds slechter van, hou je knieën mooi aangesloten aan het zadel en blijf makkelijk zitten, dat werkt een stuk beter

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 09:41

Ok bedankt, en nee mijn knieën sluiten wel aan aan het zweetblad. Dus ik moet mijn hakken niet zo ver uitdrukken? ?
groetjes

krokatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:54

Ik rijd nog niet zo lang paard maar ik heb een keer een lesje gehad waarbij postbode elastieken met de beugels aan de singel was vastgemaakt.(die knappen snel los) Aan het einde van de les hadden behoorlijk veel ruiters de elastieken kapot gereden.
En wat misschien ook helpt(al moet ik zelf ook nog hard oefenen) Je moet niet denken aan je hakken uitdrukken maar aan het veerelement van de kuiten en je enkels...Misschien moet je gewoon eens droog oefenen. Op je tenen gaan staan (in jou geval met je tenen recht naar voren en dan gaan veren)
Bij mij helpt het heel goed.

krokatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:55

oh, en fietsen met X-benen is ook een goede oefening...

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:25

Je moet juist je kuiten aan het paard hebben en je bovenbeen en knie niet klemmen. Ik zie dus liever een knie die een keer van het zweetblad komt (dwz, dus los eraan ligt), dan een knie die geklemd tegen het zadel zit). Je bekken moet kantelen en je been incl knie en voet naar binnen gedraaid worden.

Verder ben ik het eens met het verhaal van Ambre, met als toevoeging/wijziging dat je eigenlijk geen X-benen moet maken, maar O-benen. Zodat je dus OM het paard kunt zitten.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:30

Ik volg dit topic ook even, heb hier namelijk soms ook last van :P

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:39

Niet iedereen is anatomisch gezien in staat om de voet naar binnen gedraaid te houden. Persoonlijk zou ik dit dan ook geen wenselijke stand vinden. Een naar binnen gedraaide heup en een klemmende knie kunnen er inderdaad tijdelijk voor zorgen dat jouw voet naar voren wijst, maar zorgen er ook voor dat de bewegingsmogelijkheid van jouw bekken geblokkeerd wordt. Hierdoor kun je de bewegingen van het paard niet meer met het bekken opvangen en kun je andere rijtechnische problemen krijgen, zoals bijvoorbeeld wiebelende onderbenen, een stuiterende zit, een knikkend hoofd en een onrustige aanleuning. Daarnaast is een dergelijke stand niet wenselijk voor het gebruik van jouw gewrichten.
Ik zie liever een ontspannen been met bewegingsmogelijkheden van het bekken en vering in de heup-, knie- en enkelgewrichten, dan een geblokkerde zit met overbelasting op de gewrichten, maar wel met een naar binnen gedraaide voet...

KautoStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:41

Ik heb er ook last van. En daarnaast blijven mijn tenen ook nooit in de stijgbeugels zitten. In de stap gaat het wel, maar zodra ik ga draven of galopperen schieten mijn voeten tot mijn hak in de stijgbeugels. Heel irritant, en ik ben blij met de tips die ik hier zie. Ik ga het zeker uitproberen.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:55

Vaak gebeurt dat doordat je jouw balans verliest in draf en galop, waardoor je gaat klemmen en daarbij jouw benen verkort. Hierdoor raak je de druk op de stijgbeugels kwijt en vervolgens ook de stijgbeugels zelf.

KautoStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:56

Daar moet ik eens erg in houden als ik weer ga rijden.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:04

Om balans te behouden is het belangrijk dat jouw enkelgewricht goed onder jouw bekken blijft (klassieke dressuurlijn loopt door schouder, heup en hak/enkel). Jouw voet is namelijk het enige steunpunt en het bekken is jouw lichaamszwaartepunt. Zorg dat je de beweging van het paard goed opvangt met jouw bekken, dan kun je jouw been goed op lengte houden zonder te klemmen.
Tegenwoordig rijden verweg de meeste ruiters met het been te ver naar voren geplaatst, waardoor veel balansproblemen en rijtechnische problemen ontstaan.

KautoStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:20

Bedankt voor de tip. Ik zal zeker op mijn been ligging kijken als ik dinsdag weer ga rijden. Ik vind het heel irritant dat mijn voet door de stijgbeugel glijdt in een draf of galop. Het gaat in draf wel steeds beter moet ik zeggen, maar het kan altijd nog beter.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:38

Graag gedaan en veel succes met oefenen :)