Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

helemaal in join-ups
Heb je een instructrice oid? Misschien is het een idee om 1 keer in de week te gaan lessen zodat je aanvoelt wanneer zij aan de kletter gaat.. shalinitje schreef:Misschien kan je een join-up proberen. In deze oefening laat je je paard weten dat jij de baas bent en dat hij/zij je kan vertrouwen. En zoals Jenny_5 al zei veel grondwerk. Extra bescherming zou ik ook gaan dragen als ik jou was.
_brunette schreef:Ik heb dit ook gehad met een verzorg tinker ruin. Sinds ik van hem ben afgevallen ben ik heel erg bang geworden. Ben er toen ook gelijk weer terug op gegaan en heb m gewoon gereden daarna. Daarna is hij verkocht omdat hij niet meer te vertrouwen was. Sinds dien ben ik echt bang op elk paard en duurt het even voordat ik er weer vertrouwen in krijg. Wat ik hiermee wil zeggen is, zorg dat je op tijd voor jezelf de grens trekt, voordat je dadelijk angstig wordt. Ook al is dit per persoon verschillend.
Een join up zou ik overigens niet aan beginnen zonder kennis en ervaring. Een join up is geen oplossing voor al je problemen! Zoek naar de oorzaak en niet naar de oplossing is mijn advies!
Illusion schreef:shalinitje schreef:Misschien kan je een join-up proberen. In deze oefening laat je je paard weten dat jij de baas bent en dat hij/zij je kan vertrouwen. En zoals Jenny_5 al zei veel grondwerk. Extra bescherming zou ik ook gaan dragen als ik jou was.
![]()
een join up??
een join up is niet even 'n dingetje waarbij je je paard op z'n plaats kan zetten. laat staat dat iedereen 't zomaar goed kan doen(daar komt wel meer bij kijken als je paard de bak door jagen)
overigens gaat een join up nou niet bepaald helpen bij dit probleem onder 't zadel, daar is 't helemaaaal niet voor bedoeld
Citaat:Ik zeg niet dat een join-up overal een oplossing voor is. En ik weet heus wel wat ik zeg als ik het over angstige en bokende paarden heb. Mijn merrie is bang van mannen dus als je haar aant rijden bent en er komt even een man dan weet je het wel. Rijd voor de rest ook nog veel paarden met ergere problemen als dit (op sommige kan je amper opblijven zitten) en ik had het ook niet alleen over de join-up ik had het over alles samen. Van sommigen dingen weet je juist de oorzaak niet en wat je zegt klopt niet je zoekt sowiezo eerst naar de oorzaak en dan naar een oplossing ! Lees eerst de post enzo tegoei voor je er zomaar iets neerzet.
Illusion schreef:Citaat:Ik zeg niet dat een join-up overal een oplossing voor is. En ik weet heus wel wat ik zeg als ik het over angstige en bokende paarden heb. Mijn merrie is bang van mannen dus als je haar aant rijden bent en er komt even een man dan weet je het wel. Rijd voor de rest ook nog veel paarden met ergere problemen als dit (op sommige kan je amper opblijven zitten) en ik had het ook niet alleen over de join-up ik had het over alles samen. Van sommigen dingen weet je juist de oorzaak niet en wat je zegt klopt niet je zoekt sowiezo eerst naar de oorzaak en dan naar een oplossing ! Lees eerst de post enzo tegoei voor je er zomaar iets neerzet.
ja dus? een join up verhelpt zomaar je paard haar angst voor mannen niet hoor.. weet je uberhaupt wel wat het inhoud en waarom het gedaan wordt?
Citaat:Het begint allemaal met grondwerk en wij gebruiken voor een paard zadelmak te maken de join-up. Waarom zou ze het niet kunnen proberen zo heb ik het ook moeten doen en ondertussen kan ik het met elk paard hoe appart ze ook zijn. En we hebben het hier niet over een paard op zijn plaats zetten we hebben het hier over een probleem oplossen. Je kan een paard niet goed rijden zonder vertrouwen deze oefening is voor allebij goed.
het is geen manier van inrijden o.i.d. een join up is alleen nodig wanneer een paard echt een probleem heeft en weinig mensen kunnen een goede join up uitvoeren vaak alleen mensen die ervoor geleerd hebben(monty roberts en zijn studenten) 
Illusion schreef:Citaat:Het begint allemaal met grondwerk en wij gebruiken voor een paard zadelmak te maken de join-up. Waarom zou ze het niet kunnen proberen zo heb ik het ook moeten doen en ondertussen kan ik het met elk paard hoe appart ze ook zijn. En we hebben het hier niet over een paard op zijn plaats zetten we hebben het hier over een probleem oplossen. Je kan een paard niet goed rijden zonder vertrouwen deze oefening is voor allebij goed.
een join up is helemaal niet nodig voor het zadelmak makenhet is geen manier van inrijden o.i.d. een join up is alleen nodig wanneer een paard echt een probleem heeft en weinig mensen kunnen een goede join up uitvoeren vaak alleen mensen die ervoor geleerd hebben(monty roberts en zijn studenten)
een paard beleren/inrijden is geen probleem, jammer dat pennyblaadjes een join up beschrijven als een manier waarop je paard je ineens helemaal vertrouwd en je er alles mee kan doen. DIT IS NAMELIJK NIET ZO.
vertrouwen is imo ook met andere dingen te scheppen, een join up is alleen voor noodzaken en dient uitgevoerd te worden door iemand die daar verstand van heeft.. en niet door 13jarige pennymeisjes die gelezen hebben dat dit een wondermiddel en is vervolgens hun pony/paard mentaal naar de knoppen werken

shalinitje schreef:Illusion zou je me kunnen vertellen wat pennyblaadjes zijn ? Ik ben namelijk niet van Nederland maar van Limburg en heb hier nog nooit van gehoord.
Jeaninee_Ier schreef:@ Illusion
Het kan inderdaad zo zijn dat ze loopt te etteren. Het is nu ook nog een kwestie van aftasten en elkaar leren kennen. Misschien dat ik dit topic over een jaar weer doorlees en dat het dan heel anders is.
De kans dat haar gedrag te maken heeft met pijn acht ik erg klein. Ze is zo als veulen al geweest en zal altijd wat schrikachtiger zijn dan de andere paarden die daar staan. De eigenaar kent haar niet anders.
Ik weet echter niet of er naar gekeken is, dus dat zal ik eens vragen en misschien is dat dan een optie. Maar nogmaals, ik denk niet dat dat de oorzaak is.
dan kun je 2 dingen doen 1. niet met je laten sollen en een keer goed duidelijk maken dat je daar niet van gediend bent of 2. het pitje qua rijden even wat lager zetten en meer grondwerk/verzorging e.d. gaan doen om een betere band met je paard op te bouwen en haar beter te leren kennen. beide kan ook natuurlijk.