Ik ben niet snel bang maar..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeanine93

Ik ben niet snel bang maar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 18:18

.. hier word ik toch wel een beetje angstig van.

Ik rij sinds kort op een Friese merrie van 11. Echt een super lief paard in de omgang maar met rijden ben ik bang dat de klik gewoon niet komt.
Ze schrikt echt van alles en iedereen en begint dan te rennen. Ik ben paarden gewend die schrikken maar zij doet het op een manier waar ik gewoon bijna bang van wordt.
Het komt steeds zo onverwacht. Zo ook vanmiddag: het ging redelijk goed en er zat ook wel ontspanning in en opeens uit het niets gooit ze haar hele achterhand er onder (je voelt echt zo'n kracht) en begint te rennen, hoofd in de lucht, alles weg. Kreeg haar ook amper terug en was echt bang dat ze over de bakrand heen zou springen of zou uitglijden of wat dan ook. Daarna ben ik ook wel bang en is de ontspanning ver te zoeken. Als ze is echt 'geflipt' is rij ik ook gelijk goed door en stuur haar er weer langs. Als ze niet de hele bak door rent maar even schrikt dan maak ik gelijk een bocht en trek haar om, om er weer langs te gaan. Maar ik sta (zit in dit geval) dan echt te beven als een rietje. Terwijl ik dat nooit heb gehad. Ik probeer dat natuurlijk niet te laten blijken.
Het is bij haar ook niet echt schrikken maar meer een vluchtreactie.
Ik heb ook geen idee of ze me in de maling neemt of dat ze echt bang is en ik weet gewoon niet wat ik moet doen om er voor te zorgen dat ik niet steeds denk dat ze gaat schrikken. Ik wil er graag ontspannen op kunnen zitten.
Ik rij en verzorg haar nu sinds eind november en ik snap dat niet alles gelijk goed kan gaan en daar ben ik me ook van bewust, maar op deze manier heb ik niet het idee dat het gaat verbeteren. En ik wil zo graag die klik met rijden ook met haar krijgen..

Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen en me wat tips kunnen geven. Bedankt voor het lezen!

Jenny_S

Re: Ik ben niet snel bang maar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:34

ik rij sinds juni mijn fries en ik heb dit nu doordat ze een maand niet veel kon doen vanwege het weer
vertrouwen is weg en ze gaat steeds aan de kletter met me
nu moet ik zeggen dat elke keer dat ik rij het ietsjes minder word, maar omdat ik er vorige week van af gevallen ben rij ik nu even met een bodyprotector voor eigen bescherming

ik denk dat het nog wel goedkomt ook vast wel bij jou maar het vertrouwen in elkaar moet komen
friese paarden zijn best eigenwijs en je moet je echt bewijzen dat je haar de baas bent, maar ook ik ben bang dat dit nog wel een jaar gaat duren al heb ik rond de zomer wel heel fijn met haar kunnen werken

niet opgeven hoor vanaf november is nog best kort

maar als het echt te gevaarlijk word zou ik of met extra bescherming gaan rijden of meer grondwerk

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:38

Misschien kan je een join-up proberen. In deze oefening laat je je paard weten dat jij de baas bent en dat hij/zij je kan vertrouwen. En zoals Jenny_5 al zei veel grondwerk. Extra bescherming zou ik ook gaan dragen als ik jou was.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:44

Grondwerk is inderdaad een idee, maar verdiep je wel eerst in het e.e.a. voor je wat gaat doen :j helemaal in join-ups :) Heb je een instructrice oid? Misschien is het een idee om 1 keer in de week te gaan lessen zodat je aanvoelt wanneer zij aan de kletter gaat..

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:45

Ik heb dit ook gehad met een verzorg tinker ruin. Sinds ik van hem ben afgevallen ben ik heel erg bang geworden. Ben er toen ook gelijk weer terug op gegaan en heb m gewoon gereden daarna. Daarna is hij verkocht omdat hij niet meer te vertrouwen was. Sinds dien ben ik echt bang op elk paard en duurt het even voordat ik er weer vertrouwen in krijg. Wat ik hiermee wil zeggen is, zorg dat je op tijd voor jezelf de grens trekt, voordat je dadelijk angstig wordt. Ook al is dit per persoon verschillend.

Een join up zou ik overigens niet aan beginnen zonder kennis en ervaring. Een join up is geen oplossing voor al je problemen! Zoek naar de oorzaak en niet naar de oplossing is mijn advies!

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:47

Probeer haar voor te zijn, tempowisselingen, hand veranderen enzovoort enzovoort. En ga a.u.b niet zitten op een paard wat je niet vertrouwd. Begin bij de basis en ga longeren en grondwerken.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:51

shalinitje schreef:
Misschien kan je een join-up proberen. In deze oefening laat je je paard weten dat jij de baas bent en dat hij/zij je kan vertrouwen. En zoals Jenny_5 al zei veel grondwerk. Extra bescherming zou ik ook gaan dragen als ik jou was.

|o
een join up??
een join up is niet even 'n dingetje waarbij je je paard op z'n plaats kan zetten. laat staat dat iedereen 't zomaar goed kan doen(daar komt wel meer bij kijken als je paard de bak door jagen)
overigens gaat een join up nou niet bepaald helpen bij dit probleem onder 't zadel, daar is 't helemaaaal niet voor bedoeld

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:51

_brunette schreef:
Ik heb dit ook gehad met een verzorg tinker ruin. Sinds ik van hem ben afgevallen ben ik heel erg bang geworden. Ben er toen ook gelijk weer terug op gegaan en heb m gewoon gereden daarna. Daarna is hij verkocht omdat hij niet meer te vertrouwen was. Sinds dien ben ik echt bang op elk paard en duurt het even voordat ik er weer vertrouwen in krijg. Wat ik hiermee wil zeggen is, zorg dat je op tijd voor jezelf de grens trekt, voordat je dadelijk angstig wordt. Ook al is dit per persoon verschillend.

Een join up zou ik overigens niet aan beginnen zonder kennis en ervaring. Een join up is geen oplossing voor al je problemen! Zoek naar de oorzaak en niet naar de oplossing is mijn advies!

Ik zeg niet dat een join-up overal een oplossing voor is. En ik weet heus wel wat ik zeg als ik het over angstige en bokende paarden heb. Mijn merrie is bang van mannen dus als je haar aant rijden bent en er komt even een man dan weet je het wel. Rijd voor de rest ook nog veel paarden met ergere problemen als dit (op sommige kan je amper opblijven zitten) en ik had het ook niet alleen over de join-up ik had het over alles samen. Van sommigen dingen weet je juist de oorzaak niet en wat je zegt klopt niet je zoekt sowiezo eerst naar de oorzaak en dan naar een oplossing ! Lees eerst de post enzo tegoei voor je er zomaar iets neerzet.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:56

Illusion schreef:
shalinitje schreef:

|o
een join up??
een join up is niet even 'n dingetje waarbij je je paard op z'n plaats kan zetten. laat staat dat iedereen 't zomaar goed kan doen(daar komt wel meer bij kijken als je paard de bak door jagen)
overigens gaat een join up nou niet bepaald helpen bij dit probleem onder 't zadel, daar is 't helemaaaal niet voor bedoeld

Het begint allemaal met grondwerk en wij gebruiken voor een paard zadelmak te maken de join-up. Waarom zou ze het niet kunnen proberen zo heb ik het ook moeten doen en ondertussen kan ik het met elk paard hoe appart ze ook zijn. En we hebben het hier niet over een paard op zijn plaats zetten we hebben het hier over een probleem oplossen. Je kan een paard niet goed rijden zonder vertrouwen deze oefening is voor allebij goed.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:56

Citaat:
Ik zeg niet dat een join-up overal een oplossing voor is. En ik weet heus wel wat ik zeg als ik het over angstige en bokende paarden heb. Mijn merrie is bang van mannen dus als je haar aant rijden bent en er komt even een man dan weet je het wel. Rijd voor de rest ook nog veel paarden met ergere problemen als dit (op sommige kan je amper opblijven zitten) en ik had het ook niet alleen over de join-up ik had het over alles samen. Van sommigen dingen weet je juist de oorzaak niet en wat je zegt klopt niet je zoekt sowiezo eerst naar de oorzaak en dan naar een oplossing ! Lees eerst de post enzo tegoei voor je er zomaar iets neerzet.

ja dus? een join up verhelpt zomaar je paard haar angst voor mannen niet hoor.. weet je uberhaupt wel wat het inhoud en waarom het gedaan wordt?

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:57

Blijkbaar niet, anders had ze niet zo fel gereageerd ;)

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:59

Illusion schreef:
Citaat:

ja dus? een join up verhelpt zomaar je paard haar angst voor mannen niet hoor.. weet je uberhaupt wel wat het inhoud en waarom het gedaan wordt?

Ik heb niet gezegd dat dit de angst zomaar weg heeft doen gaan. Op deze manier is het vertrouwen in mij groter geworden en was het veel makkelijker haar bij mannen te krijgen. Later heeft een man dit bij haar gedaan en nu is de angst dus wel verholpen ! En ik weet heel goed wat het inhoud en waar het voor gedaan wordt.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:00

Citaat:
Het begint allemaal met grondwerk en wij gebruiken voor een paard zadelmak te maken de join-up. Waarom zou ze het niet kunnen proberen zo heb ik het ook moeten doen en ondertussen kan ik het met elk paard hoe appart ze ook zijn. En we hebben het hier niet over een paard op zijn plaats zetten we hebben het hier over een probleem oplossen. Je kan een paard niet goed rijden zonder vertrouwen deze oefening is voor allebij goed.

een join up is helemaal niet nodig voor het zadelmak maken 8)7 het is geen manier van inrijden o.i.d. een join up is alleen nodig wanneer een paard echt een probleem heeft en weinig mensen kunnen een goede join up uitvoeren vaak alleen mensen die ervoor geleerd hebben(monty roberts en zijn studenten)
een paard beleren/inrijden is geen probleem, jammer dat pennyblaadjes een join up beschrijven als een manier waarop je paard je ineens helemaal vertrouwd en je er alles mee kan doen. DIT IS NAMELIJK NIET ZO.
vertrouwen is imo ook met andere dingen te scheppen, een join up is alleen voor noodzaken en dient uitgevoerd te worden door iemand die daar verstand van heeft.. en niet door 13jarige pennymeisjes die gelezen hebben dat dit een wondermiddel en is vervolgens hun pony/paard mentaal naar de knoppen werken

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:02

_brunette schreef:
Blijkbaar niet, anders had ze niet zo fel gereageerd ;)

Vond je dat ik fel had gereageerd ? >;)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 19:03

Iedereen bedankt voor de reacties.

Extra bescherming is misschien wel een optie. Ik heb een bodyprotector en gebruik hem nu helemaal niet, dus die komt misschien wel van pas. Geeft misschien ook een wat vertrouwder gevoel.
Ik kan helaas geen les met haar nemen. Ik rij al op een manege en dat is op een vrijdagavond en dan rijdt de eigenaar al een ander meisje naar de les met haar fries.
Ik wil wel graag op de manege blijven rijden en extra les is geen optie.
Verder heb ik geen verstand van de Join-up. Heb er wel van gehoord maar daar zou ik me dan heel erg in moeten verdiepen en ik denk inderdaad dat het niet iets is wat je zomaar doet.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:05

verder voor TS, neem inderdaad de veiligheidsmaatregelen(goede cap, evt. bodyprotector) voorkomen is beter dan genezen en het maakt je misschien wat zelfverzekerder.
veel grondwerk doen, leer het karakter van je paard kennen en leer je hem inschatten, probeer uit te zoeken waarom ze zo reageerd op dingen(misschien loopt ze je wel gewoon te etteren?) maar misschien is het ook wel een serieuzere zaak(pijn?)
het paard voelt jou waarschijnlijk aan, als jij er al verkrampt en angstig opzit voelt hij dan(misschien maakt ie er wel misbruik van?misschien wordt ie er zelf erg onzeker van?)
verder, ademhalingsoeffeningen,zingen om wat te ontspannen
Laatst bijgewerkt door Illusion op 13-01-11 19:12, in het totaal 2 keer bewerkt

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:06

Illusion schreef:
Citaat:

een join up is helemaal niet nodig voor het zadelmak maken 8)7 het is geen manier van inrijden o.i.d. een join up is alleen nodig wanneer een paard echt een probleem heeft en weinig mensen kunnen een goede join up uitvoeren vaak alleen mensen die ervoor geleerd hebben(monty roberts en zijn studenten)
een paard beleren/inrijden is geen probleem, jammer dat pennyblaadjes een join up beschrijven als een manier waarop je paard je ineens helemaal vertrouwd en je er alles mee kan doen. DIT IS NAMELIJK NIET ZO.
vertrouwen is imo ook met andere dingen te scheppen, een join up is alleen voor noodzaken en dient uitgevoerd te worden door iemand die daar verstand van heeft.. en niet door 13jarige pennymeisjes die gelezen hebben dat dit een wondermiddel en is vervolgens hun pony/paard mentaal naar de knoppen werken

huhu ik weet heel goed dat het het geen wondermiddel is en tentweede wij doen het omdat het makkelijker is dan en de meeste paarden die ik moet zadelmak maken zijn er die al heel wat hebben meegemaakt en tenderde wat zijn pennyblaadjes ?

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:08

@ Shalinitje, misschien kun je jezelf beter houden met het probleem van ts, in plaats van overal een discussie in te zoeken.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:10

laat maar, heb geen zin om deze discussie te voeren.
als je wist wat het inhield, wist je ook dat het niet zomaar nodig is om paarden zadelmakte maken.
wens je succes met je ''join ups'' hoop dat je paarden er mentaal niet te veel onder lijden.... :Z

shalinitje

Illusion zou je me kunnen vertellen wat pennyblaadjes zijn ? Ik ben namelijk niet van Nederland maar van Limburg en heb hier nog nooit van gehoord.

_aussi

Google doet wonderen!

Google vertelt je trouwens ook dat Limburg ook onder Nederland valt!

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:12

_brunette schreef:
google doet wonderen!

Google vertelt je trouwens ook dat Limburg ook onder Nederland valt!

Limburg hoort toch bij België ? Maar serieus ik weet niet wat pennyblaadjes zijn.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 19:13

@ Illusion
Het kan inderdaad zo zijn dat ze loopt te etteren. Het is nu ook nog een kwestie van aftasten en elkaar leren kennen. Misschien dat ik dit topic over een jaar weer doorlees en dat het dan heel anders is.
De kans dat haar gedrag te maken heeft met pijn acht ik erg klein. Ze is zo als veulen al geweest en zal altijd wat schrikachtiger zijn dan de andere paarden die daar staan. De eigenaar kent haar niet anders.
Ik weet echter niet of er naar gekeken is, dus dat zal ik eens vragen en misschien is dat dan een optie. Maar nogmaals, ik denk niet dat dat de oorzaak is.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:14

shalinitje schreef:
Illusion zou je me kunnen vertellen wat pennyblaadjes zijn ? Ik ben namelijk niet van Nederland maar van Limburg en heb hier nog nooit van gehoord.

blaadjes waarin je join up uitlegt wordt, voor mensen die het thuis willen ''proberen'' zoals de penny en andere (tiener)bladen.
overigens komt er bij een join up veel meer kijken dan dat, wat maar weinig mensen in NL kunnen(bijv. annemarie vd toorn)
maaaar 13jarige meisjes die denken dat een join up ''makkelijker'' is en daarom dus niet weten waarom 't gedaan wordt, moeten vooral hun gang gaan en hun paard verkloten.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:17

Jeaninee_Ier schreef:
@ Illusion
Het kan inderdaad zo zijn dat ze loopt te etteren. Het is nu ook nog een kwestie van aftasten en elkaar leren kennen. Misschien dat ik dit topic over een jaar weer doorlees en dat het dan heel anders is.
De kans dat haar gedrag te maken heeft met pijn acht ik erg klein. Ze is zo als veulen al geweest en zal altijd wat schrikachtiger zijn dan de andere paarden die daar staan. De eigenaar kent haar niet anders.
Ik weet echter niet of er naar gekeken is, dus dat zal ik eens vragen en misschien is dat dan een optie. Maar nogmaals, ik denk niet dat dat de oorzaak is.

misschien probeert ze je wel uit? ;) dan kun je 2 dingen doen 1. niet met je laten sollen en een keer goed duidelijk maken dat je daar niet van gediend bent of 2. het pitje qua rijden even wat lager zetten en meer grondwerk/verzorging e.d. gaan doen om een betere band met je paard op te bouwen en haar beter te leren kennen. beide kan ook natuurlijk.
verder voor het schrikken, misschien een keer meedoen met schriktrainingen(bijv. aan de hand?) veel mee naar vreemde plekken nemen(ook aan de hand) zodat ze kan wennen aan ''vreemde enge dingen'' zorg wel dat je iemand meeneemt die haar in ieder geval wel kan opvangen als 't bij jou niet lukt.