Ik vraag het even op bokt wat ik moet doen,maar ik heb les!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Ik vraag het even op bokt wat ik moet doen,maar ik heb les!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 17:55

Na het zoveelste topic word ik er echt een beetje moedeloos van!
Hoe moet ik wijken, waarom houd mijn paard rechts/links vast. wat doe ik als hij niet wil nageven, hij wil niet vooruit, of hij is te snel, hoe moet ik een paard leren schouder binnenwaarts te lopen en wat te doen met een paard dat geen stelling wil aan nemen???
En dan vraag je....heb je les????????????
JA.... is dan het meest gehoorde antwoord! Zeg je vervolgens dat de instructie te wensen overlaat breekt de hel los, want die is nu juist zo verschrikkelijk goed!
Maar waarom heb je dan les in hemels naam???
Je gaat toch aan je instructeur/trice vragen hoe of wat als je les hebt lijkt mij?
Nee hoor, het word op bokt gevraagd aan de bokkers die dus de hele combinatie niet kennen en dus niet weten hoe het paard of de amazone/ruiter kan rijden!
Geef mijn portie maar aan fikkie, ik weet het niet meer!!!

Gentlegiant

Re: Ik vraag het even op bokt wat ik moet doen,maar ik heb les!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:56

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het met je eens ben...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:58

Hm ik denk ook dat ik je standpunt wel begrijp :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:59

Helemaal waar, vaak antwoord ik als eerste heb je les, zo ja vraag het hun. Heb je dat al gedaan maar komt er niks uit heb je blijkbaar de verkeerde voor je..

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:00

Ik vind dat je zeker gelijk hebt :j. Als je instructeur zo goed is ( en meestal ook nog Z rijd zoals word gezegt ) dan weet die toch precies hoe het moet ;) ?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:00

Dat is vaak het probleem dat de instructie en ruiter/amazone niet helemaal klikken

Ik geef les en ik krijg les ik vind dat je als instructeur/trische op elkaar moet kunnen "inspelen" weet even geen ander woord

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:01

Ik ben het zeker met je eens, al moet je het ook wel vanuit hun standpunt bekijken.

stel dat je slechts 1 keer in de week of minder les hebt, en dat kan best een hele goede instructeur zijn, maar je loopt tussen twee lessen door ergens op vast. Dan kan het toch fijn zijn om het even te vragen?
Op bokt zitten heel veel mensen met veel ervaring in paarden en sommige standaard problemen zijn best op te lossen over het internet. Dan kan je in ieder geval weer verder met je paard ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:01

Maar dat vind ik dus ook over HAW. Hier dien je rijtechnisch advies te geven. Euh ja? Daar heb ik (als ik zou rijden ;) ) een instructeur voor :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:02

Amen!

Als je dan zegt dat ze misschien een ander moeten zoeken krijg je om je oren geslagen van wie de instructrice allemaal les heeft gekregen en hoe hoog ze wel niet gestart zijn.

Waar ik me vooral aan erger zijn de topics 'hoe moet ik aan de teugel rijden'. En dan komen er verhalen over hoe ze het nu moeten doen (vaak met hang en trek werk) maar dat ze het idee hebben dat de dan zoveel kracht moeten zetten. En dan leg je het uit, en dan komt een dag later het commentaar 'ik heb het geprobeerd en het werkt niet en mijn lesgeefster zegt dat'. GRRRRRR waarom vraag je het dan?!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:02

lissisanne schreef:
stel dat je slechts 1 keer in de week of minder les hebt, en dat kan best een hele goede instructeur zijn, maar je loopt tussen twee lessen door ergens op vast. Dan kan het toch fijn zijn om het even te vragen?)

Dan bel/mail je je instr.
Bokt kan een compleet ander advies geven dan dat je instr. zou doen :j

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:03

Natuurlijk kan een instructeur de meeste problemen goed helpen oplossen. Maar misschien zoeken de ruiters die dit soort topics vragen gewoon wat bevestiging van meerdere kanten. Of twijfelen ze of ze de aanpak goed hebben begrepen en zien ze de instructeur pas over een week weer.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:03

Haha ik was zo scheel de 1e zin niet te lezen en dacht ohwnee daar gaan we weer.. vervolgens leek het topic me een beetje vreemd dus lees opnieuw nu MET de 1e zin, en ik geef je volkomen gelijk!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:04

je hebt gelijk.
het is voor ons (bokt) moeilijk in te schatten hoe de situatie is vanachter ons schermpje.

maar vragen kan geen kwaad. bokt reageert vaak ook erg overdreven.
zonder respect naar de ts toe. gebeurd ook te vaak.
en 1 dingetje moet 10 tallen keren herhaald worden.

probeer je eigen ervaringen te vertellen in plaats van je moet dit en dat doen,
daar zal de ts meer aan hebben,

en niet alle instructeurs/trices zijn goed.
en als diegene je pas lesgeeft en jij zelf uiteraard niet veel ervaring ermee hebt of niet weet hoe je het moet doen (anders heb je geen les) kan dat erg lastig zijn.
je kan niet aan iemands ze neus zien of diegene goed is.

en bokt is groot en dan probeer je via bokt meerdere ervaringen te lezen.
en dan een conclussie trekken of je het goed doet of niet.
of mischien een andere instructeur nemen
Laatst bijgewerkt door gipsyboy op 13-01-11 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:05

lissisanne schreef:
Ik ben het zeker met je eens, al moet je het ook wel vanuit hun standpunt bekijken.

stel dat je slechts 1 keer in de week of minder les hebt, en dat kan best een hele goede instructeur zijn, maar je loopt tussen twee lessen door ergens op vast. Dan kan het toch fijn zijn om het even te vragen?
Op bokt zitten heel veel mensen met veel ervaring in paarden en sommige standaard problemen zijn best op te lossen over het internet. Dan kan je in ieder geval weer verder met je paard ;)

Maar dat zijn geen vragen als 'hoe leer ik mijn paard aan de teugel lopen' of 'hoe leer ik mijn paard wijken'. Dat soort vragen stel je aan degene die je lesgeeft, daar heb je internet niet voor.

Daarbij, in kan mijn instructrice altijd smsen of mailen ook op dagen/weken dat ik geen les heb, en ik zal altijd antwoord krijgen. Logisch toch? Die ként de combinatie en die weet ook waar het waarschijnlijk fout gaat.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:05

stef schreef:
Maar dat vind ik dus ook over HAW. Hier dien je rijtechnisch advies te geven. Euh ja? Daar heb ik (als ik zou rijden ;) ) een instructeur voor :j

Maar soms is het wel fijn om eens door een andere bril bekeken te worden. Instructeurs hebben zo ook hun eigen maniertjes en stokpaardjes (niet letterlijk :D ) en als je dan feedback krijgt van een ander kom je ineens tot heel andere inzichten. Ik vind HAW zeker wel waardevol.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:08

soms zullen de lesgevers best prima zijn, maar er komen dan hier vragen voorbij waar ze misschien nog niet aan toe zijn? Als jij niet fatsoenlijk op je paard kan zitten moet je nog niet gaan denken aan wijken en andere fratsen :D.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:09

randie schreef:
soms zullen de lesgevers best prima zijn, maar er komen dan hier vragen voorbij waar ze misschien nog niet aan toe zijn? Als jij niet fatsoenlijk op je paard kan zitten moet je nog niet gaan denken aan wijken en andere fratsen :D.

Dat idee heb ik ook weleens ja...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:11

Als je dan plots met andere inzichten zit en die botsen met de manier van werken van je instructie, dan zit je nog verder van huis. Goede instructie blijft voor mij de keyword :) .

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:15

Ik snap op zich wel dat er mensen zijn die tegen een probleem aanlopen met rijden en daar dan even over willen sparren. Dat vind ik echter iets heel anders dan ook echt een oplossing willen. Vaak willen de TSers met dit soort topics DE oplossing weten voor hun probleem. A is dat moeilijk in te schatten vanaf een beeldscherm en B is voor niet iedere combinatie de oplossing hetzelfde (basisdingen daargelaten). Als er dan al een suggestie wordt gedaan, dan zie je ook vaak dat dit direct wordt afgeketst. Als je dan toch al van plan bent om niks aan te nemen, open dan geen topic en overleg lekker met je instructrice.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:17

Ligt eraan waar je hulp over vraagt, vind ik.

Geen enkele instructeur is heilig, iedereen heeft ergens wel een andere kijk op..waarom zou je je slechts beperken tot alleen je instructeur?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 18:18

randie schreef:

Dat ben ik zeker met je eens...buiten de instructrice/teur om even verder willen gaan dan waar je aan toe bent!
IK zou dat dus niet moeten weten, dan zou het voor mij einde verhaal zij w. b.t het lessen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:19

PercyLeen schreef:

Geen enkele instructeur is heilig, iedereen heeft ergens wel een andere kijk op..waarom zou je je slechts beperken tot alleen je instructeur?

Het is prima om iets te vragen, maar roep dan niet bij ieder antwoord dat dat niet is hoe het moet van je instructrice, en dat je instructrice heilig is want ze heeft les gehad van Beroemde Ruiter 1 en Beroemde Amazone 2 en ze heeft zelf wel 2 paarden in de Z!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:20

Ik moest ook even zuchten toen k de titel zag, maar toen k vervolgens naam van TS zag, wist k wel wat er aan de hand was :D

Wat mij opvalt is dat zoveel instructeurs maar gewoon wat doen. En wat dat wat is dat kunnen ze volgens mij ook niet uitleggen. "Maak maar een volte" Mijn notitie: Wáárom maak je een volte? Wat is het doel?
"Je pony loopt met hoofd in de lucht, probeer m rond te rijden." Waarom?? Hoezo? Wat heeft dat voor voordeel behalve dat het plaatje er beter uit lijkt te zien?
Technische informatie ontbreekt enorm vaak en dat is zó jammer!!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:20

Vjestagirl schreef:
PercyLeen schreef:

Het is prima om iets te vragen, maar roep dan niet bij ieder antwoord dat dat niet is hoe het moet van je instructrice, en dat je instructrice heilig is want ze heeft les gehad van Beroemde Ruiter 1 en Beroemde Amazone 2 en ze heeft zelf wel 2 paarden in de Z!

Dat kan ik alleen maar met je eens zijn :+

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:22

Ik snap je frustratie, maar ja dat is internet.
Ik kijk dan ook niet meer in het gedeelte van RT. Waarom zou je rijtechnische vragen op Bokt zetten als je een instructeur hebt?