help mijn paard pakt de rechter teugel vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

help mijn paard pakt de rechter teugel vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 14:00

hoi allemaal ik heb een probleem

ik rij een 4 jarige arabierXwelsh

als ik haar rij dan pakt ze continu de rechterteugel vast en trekt zo hard als ze kan.
ik weet zeker dat ze niks met haar rug heeft en haar mond en haar tanden zijn ook oke.
met longeren trekt ze niet en met de touwtje is ze netjes nageefelijk en voorwaarts neerwaarts.
het lijkt er op dat ze het aangeleerd heeft om zo onder het werk uit te komen want als ik er zonder zadel met de touwtjes en longeersingel op ga zitten (touwtjes gewoon geen druk) trekt ze niet ;( en loopt ze gewoon op het been aan de teugel.
dus hoe los ik dit op ben nu echt ten einde raad.

Annemeik

Re: help mijn paard pakt de rechter teugel vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:03

Niet terugtrekken.

Zij trekt niet, jij houd vast. Gewoon loslaten, en proberen gelijke druk op links en rechts te krijgen. Voltes rijden, wendingen rijden. Aan het werk zetten.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:05

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 14:43

bitloos zou een optie zijn moet ik wel even met de eigenaar overleggen

is erg lastig om los te laten want zodra ze druk krijgt op de linkerteugel buigt ze in en krijg ik er niet recht meer

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:51

Gelijke druk op twee teugels houden, dus niet vasthouden als ze aan de rechterteugel trekt.. en zo veel figuren rijden met begeleiding van je been-en zithulpen

zoiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:05

Op de manage zat ik ook op een paardje waar je niets mee kon doen als je aan de teugels trekt. Door een balans te vinden met vrij losse teugels en helemaal los, gehoorzaamde hij veel beter. Je kan het ook proberen. Succes

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:19

Heeft mijn ponytje idd ook, tenminste had.
Het is idd wat Annemeik zegt, het is gewoon loslaten, en niet zelf vasthouden.
Dit los je niet op om juist op rechts dan los te werken, maar ook op goed links.
Het probleem zit namelijk niet alleen rechts maar ook links, aangezien jij links niet kan aannemen zonder dat ze gelijk inbuigt.
Ik heb ashka losser gekregen door in te buigen naar rechts, maar dan ook gelijk los te laten, zodat hij daar ook zelf blijft zonder dat ik dat moet blijven vragen.
En het probleem van links is dat jij haar daar juist te los laat, je moet zelf daar meer controlle over krijgen over je linkerhand. Weten wat je doet en wanneer, niet onnodig dingen gaan doen want dan maak je het weer erger.
Probeer om haar meer op links te krijgen door voltes te openen en te sluiten, zo rij je der van je binnenbeen naar je buitenteugel toe, maar vergeet dan niet om rechts even te vragen voor stelling, en dan gelijk loslaten zodat ze ook de mogelijkheid krijgt om daar zelf los te kunnen laten, desnoods je rechterhand helemaal naar voren zodat je gewoon echt even helemaal loslaat.

Paard is het spiegelbeeld van de ruiter, laat jij niet los, gaan zij ook niet loslaten ;)

Ik weet niet of je les hebt, maar wij kunnen vanaf de computer wel vertellen wat je kan doen, maar je instructeur/instructrice ziet wat jij precies doet en kan jou dus dan gelijk beter helpen.

Succes

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 15:25

oke heel erg bedankt hier kan ik wel wat mee :)
ja ik heb wel les ja maar wel op een manege
heb les op vergevordert niveau maar niet met het betreffende paard
ik ben nu aan het kijken om de manege te stoppen en om de week een priveles te nemen met rosan .
bedankt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:28

Het vast houden van voren komt meestal van een duwend achterbeen, dus gaan gymmen/rechtrichten.
Dus het is een rijtechnische fout van de ruiter, je zegt dat je hoger niveau rijd, dus je kan de zijgangen gaan aanleren,
Hou er rekening mee dat het dier nog erg jong is en ook nog aan het wisselen is,dus werk aan een basis en pak daarom ook de zijgangen mee.

Het dier probeert echt niet onder het werk uit te komen, maar snapt niet wat jij wil en jou techniek is dus nog niet zover dat je het haar goed kan rijden, je zegt dat je op gevorderd niveau zit? wat is dat niveau dan als ik het vragen mag als je nu al ten einde raad ben.
Zou ook zeker niet met touwtjes longeren en rijden , leer zelf eerst hoe en wat en leer ook de theorie waarom het paard vast pakt, maar geef vooral nooit het paard de schuld ,

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 16:48

met touwtjes rijden doe ik niet was alleen een test om te kijken of ze dan ook vast pakt.
heb maar even gekeken hoe ze reageerd op de touwtjes
longeren met touwtjes daarintegen doe ik al jaren heb er ook een curses voor gevolgt dus daarvan weet ik zeker dat het goed gaat met longeren draagt ze zichzelf ook mooi en gaat niet hangen trekken enzovoort.
ik zal eerst even kijken wat ik er aan kan doen met de tips die ik nu heb gekregen en ga zoals ik hierboven al vermelde een prive instructeur zoeken.
zijgangen is ze nog niet aan toe ze is nog niet zo lang onder het zadel omdat ze ziek is geweest.
ik denk ook dat ze uit zichzelf scheef is maar dat zijn alle paarden wel een beetje. ik ga mijn best doen

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:41

Gewoon door gaan waar jij mee bezig bent, als ie vast pakt lekker laten doen, en meteen op de slangevolte of iets anders zetten.

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:51

Het stuk met de touwtjes snap ik niet zo goed. Als je longeert met touwtjes, is er dan helemaal geen contact, dus hangen de touwtjes los of zijn ze wel gespannen maar hangt je pony niet? En als je er dan op gaat zitten, heb je dan teugels of niet?

Daarnaast wil ik me aansluiten bij DeniiSee die het al goed omschreven heeft :) Een paard kan niet vasthouden als er niets vast te houden valt. Hij kan alleen terugtrekken als JIJ hem iets geeft om aan te trekken. Houd je pony de rechterkant vast als je rechtsom rijd of ook linksom? En in alle gangen of alleen in draf bijvoorbeeld? Verder kun je proberen om wat meer voltes te rijden op je been, dus zorgen dat je links er goed aanhoud en rechts ontspant. Probeer op je been te sturen. Het maakt niet uit dat je voltes dan niet perfect zijn of dat je pony niet aan de teugel loopt, hij moet eerst leren om op eigen benen te lopen en recht te richten.
Je pony is pas 4 dus geef het de tijd en neem een goede instructrice :) Het doorrijden van een paard, is waar de meeste fouten gemaakt worden ...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 18:56

met longeren is er licht contact
zondag rij ik haar weer en zal ik er heel goed op letten om niet vast te houden.
toen ik er op ging zitten had ik teugels ja :P en toen pakte ze beide kanten gewoon aan en ging ze niet hangen touwtjes hingen toen los.
ze hang vooral in stap en draf

meisjeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:05

Met rijden haar proberen voor te zijn, probeer aan te voelen wanneer ze het bit vast wil pakken..
Ben je toch te laat ga dan vooral geen tegendruk zetten maar laat los.. en zet haar aan het werk.
Op deze manier zal ze door hebben dat het niet werkt..

Succes!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:55

Ik denk dat ik hier een goede oplossing voor heb, zonder in de mond te zitten!

Hier een plaatje van een linksgebogen paard:
Afbeelding

Zoals je kunt zien is de rechterkant van het lijf lang en sterk, de linkerkant heeft nog geen lange spieren.
Rechts is dus sterker in dit geval.

Een paard dat rechts sterker is zal meer gewicht op zijn rechter als linkerbeen dragen, het zadel hangt hier vaak ook scheef naar rechts (paard draagt ruiter het liefst op zijn sterke kant), paard pakt het bit rechts vast zodat hij links (zwakke kant kan ontwijken, kort kan houden).

Op het moment dat je paard rechts vasthoudt, vraag je stelling naar rechts en zet meer gewicht in je linker stijgbeugel.
Hiermee wordt de korte linkerkant lang gemaakt en het gewicht over de voorbenen wordt weer netjes verdeeld. Je voelt dit ook gebeuren op de voorbenen (paard kan in het begin uit balans raken/ struikelen bv). Je paard laat los en je kan hem weer rechtuit rijden, om vervolgens weer op deze vriendelijke manier in te grijpen als hij rechts vasthoudt.
"Verticale balans"

Ik heb dit pas van een instructrice geleerd, ik had het nog nooit zo bekeken, maar jeetje het werkt!!! Ik voel het ook gebeuren (switchen van gewicht op de benen).
Voorheen lostte ik het op door ophoudingen te maken op de kant die het paard vasthield, zodat deze loslaat. Maar daarmee pak je het probleem dus niet aan.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 21:17

hmm dat is inderdaad ook best logisch :)
ik heb flink wat werk voor de boeg zie ik wel;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:26

Herken je ook je zadel wat soms scheefzit hierin?
Laat er is iemand naar kijken terwijl je aan het rijden bent!

Het klinkt heel ingewikkeld maar vat je hem?
Dus de kant dat het paard vastpakt daar laat je hem naar kijken (stelling) en in je andere beugel zet je je gewicht. Succes!

Laat het even weten als je het hebt geprobeerd, ik ben benieuwd of jij dit ook zo duidelijk voelt. Ik heb het op 2 paarden toegepast en voel het echt onder me in balans komen.
Beide paarden gingen in het begin wat slingeren en struikelen. Nu zijn ze voorbereid :Y)

ponylies schreef:
hmm dat is inderdaad ook best logisch :)
ik heb flink wat werk voor de boeg zie ik wel;)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:32

Je pony pakt niet de rechterteugel vast, maar neemt de linkerteugel niet aan ;)
Neem goede les!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 21:34

ja ik snap het wel
als ze rechts vastpakt leg ik mijn rechterbeen iets aan en veraag een stelling naar rechts en op die manier gaan die spieren anders zitten ik snap hem je denk dat dat me wel lukt had laatst weer een conflictje met haar maandag en toen vroeg ik ook stelling naar recht en struikelde ze inderdaad flink

en het bericht daarna klopt ook :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:36

griebels schreef:
Je pony pakt niet de rechterteugel vast, maar neemt de linkerteugel niet aan ;)
Neem goede les!

Hihi ja zo kan je het ook zien!
Ze ontwijkt links contact, omdat die kant moeilijk is om lang te maken/ oprekken.

"als ze rechts vastpakt leg ik mijn rechterbeen iets aan " Dat kan je doen op meer inbuiging te krijgen inderdaad en dan je gewicht in je linkerbeugel zetten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:47

dat is niet dat je het zo KUNT zien, het is zo. Paarden pakken niet vast, maar nemen niet aan...
waardoor jij geen druk hebt op links en je automatisch rechts meer druk vastpakt zodat JIJ denkt dat het paard rechts vastpakt ;)
Zoals ik al zei, neem goede les.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:13

Paard82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:15

Consequent voor jezelf zijn en je rechterhand ontspannen en loslaten. Zorg dat het paard geen steun krijgt op je hand dan kan er ook niet gehangen worden.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 22:33

dat verhelderd de boel
dankje svdijk86

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:05

Ja he? Je moet het wel even 5x lezen en goed erbij nadenken, maar als het
kwartje valt is het een stuk makkelijker te begrijpen waarom je niet even
vast mag pakken :P