Induna @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelinee

Induna @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:22

Dit is Induna, myn lievelingspony <3
Ik ry er heel graag op, maar ben wel 1 van de enige..
Ze is deze zomer gehuurd, en nu trekt ze je tegen de kant en loopt ze over haar schouder weg.
Ik heb er wel al veel mee bereikt en al veel van geleerd.
Myn houding is niet al te best soms..
Maar wees gerust er wordt aan gewerkt (:

Hier enkele foto's:

Efkes een sprongske pakken ;D
Afbeelding

Draven ;D
Afbeelding

Mooie meid <3
Afbeelding

Houding --'
Afbeelding

Ik ben toen 1ste geworden met Dressuur en Springen op een oefenwedstryd :D
Afbeelding

Ik vind dit een mooie foto (: (80 cm)
Afbeelding

Myn eerste keer aan teugel in galop, niet perfect, maar oefenen baart kuntst hé *D Dit is een nieuwe foto (:
Afbeelding

En nog 1 in draaf ;)
Afbeelding

De laatste foto (:
Afbeelding

Tips zyn altyd welkom (: Maar hou het vriendelyk aub ;)

_merel_

Re: Induna @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:25

mijn tips zijn... kijk waar je naartoe rijd... Kin omhoog! probeer je schouders naar achteren te houden en je borst naar voren! Dan je handen niet boven je knieen vastzetten maar met een knikje boven de schoft houden! Verder leuke pony, past goed!

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:26

ow... Ik vergeet dat je meer op je kont moet gaan zitten!

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:40

en daarbij je pony niet in de krul trekken, "aan de teugel" oftewel nageeflijk rijden moet vanuit de ontspanning komen, dit moet je pony zelf gaan doen. Je moet je pony er niet toe dwingen.
Vind soms dat het lijkt alsof het zadel wat te ver naar voren zit.
Je moet zelf rechtop gaan zitten en vooruit kijken, onderbenen naar achter (schouders, kont & hakken op 1 lijn ) en je hakken uitdrukken.

Farisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:47

Rianneee_ schreef:
en daarbij je pony niet in de krul trekken, "aan de teugel" oftewel nageeflijk rijden moet vanuit de ontspanning komen, dit moet je pony zelf gaan doen. Je moet je pony er niet toe dwingen.
Vind soms dat het lijkt alsof het zadel wat te ver naar voren zit.
Je moet zelf rechtop gaan zitten en vooruit kijken, onderbenen naar achter (schouders, kont & hakken op 1 lijn ) en je hakken uitdrukken.

Ben het hier voorkomen mee eens, verkramp niet in het zadel en niet te ver naar voren vallen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:10

Ik vind ook dat je je pony teveel dwingt om in die houding te gaan lopen.
Zoals eerder gezegd: nagefelijk rijden (aan de teugel) komt vanuit ontspanning. Dat is hier niet te vinden.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:32

Ouch, ik vind deze foto's niet zo heel fijn.

- je moet veel ontspannener rechtop zitten
- je handen horen boven de schoft en naast elkaar, niet bijna naast de schouders (hiermee dwing je hem omlaag)

Rijd naar ontspanning toe en doe zelf ook eens wat ontspannings oeffeningen op je paard.

Je houding geeft ook aan dat je zo ontzettend bezig bent met hem aan de teugel te rijden dat je hem (door je handhouding) in een valse knik trekt.

Geef hem wat meer ruimte, ga voltes, wendingen, overgangen en tempo wisselingen rijden, ga rechtop zitten en ontspan je schouders, dan komt het vanzelf.

Iets anders, heb ook het idee dat je zadel iets te ver naar voren ligt?

Verder vind ik dat je een hele leuke pony hebt!

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:14

probeer eerst de ontspanning te vinden voordat je je paard de krul intrekt :D
verder zijn jullie wel een leuk stel!

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:57

De meeste tip's zijn al gegeven probeer met springen niet zo veel voor over te gaan staan probeer iets meer met je boven lichaam rechter op te gaan staan.
en je handen zo dwing je hem inderdaad in de krul hou je handen boven het zaden en naast en elkaar duimen het hoogste punt
Veder een heel leuk paardje hoor :)

Passieli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:14

Leuk paardje!
Probeer je handen hoger te houden, meer rechtop te zitten en naar voren te kijken. ;)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:22

probeer meer op je kont te blijven zitten en je handen niet weg te drukken. naar voren kijken moet je ook meer doen. veel succes!

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:09

Oh jeetje die lijkt wel heeeel veel op mijn oude pony! Alleen die is helaas ingeslapen maar ze heeft wel ooit eens een veulen gehad.. Is dit ook een New Forest? Weet je haar afstamming? Dit is haar foto..Afbeelding

_Nien_Dais

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:18

leuk beessie..
alleen het beeld dat ik zie staat me niet zeer aan.... ik zie vooral bij dat je je handen laag zet, naast de hals, en niet al te vriendelijk ben in je hand.. probeer je hand wat hoger te houden, en niet de teugels te streng, zoek de ontspanning! een paard gaat niet nageeflijk lopen zonder dat er ontspanning is..
echt, vroeger deed ik het ook in het begin, omdat ik graag wou dat ze naar beneden ging, maar het is echt fout!.. dus nogmaals, Ontspanning!!

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:33

Evelinee schreef:
Ze is deze zomer gehuurd, en nu trekt ze je tegen de kant en loopt ze over haar schouder weg.

Eveline: Maaike hier
het is niet omdat stephanie ze 1 maand gehuurt heeft dat ze nu plots ineens je tegen de kant duwt
dat is bijna altijd al geweest!
Dus misschien was het niet je bedoeling maar het klonk alsof het stephanie haar schuld is en dat is het dus niet maar Induna haar eigen schuld

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:14

leuk paardje, en wat fijn dat je al veel van haar hebt geleerd.
Wat me wel heel erg opvalt, is dat je spreekt over 'aan de teugel'. Ik zie op vrijwel alle foto's dat je je handen laag zet en vastzet, en je pony zodoende naar beneden dwingt. Dat is geen nageeflijkheid/aan de teugel, dat is in de krul trekken. Behalve dat je het zo zelf ook niet goed leert, is het ook zeker niet goed voor het paard. Sterker nog, het is zelfs pijnlijk, haast ieder paard gaat wel met z'n kop naar beneden lopen als je zo je handen vastzet. Je bent veel te veel met de voorkant en het hoofd bezig. Nageeflijkheid komt niet vanuit het hoofd, dat komt van achter, paard moet dan eerst lekker door de rug kunnen lopen, benen onder de massa plaatsen en echt nageven.

Op deze manier bereik je helemaal niets, behalve dan dat je het juist slechter maakt. Pony duikt op de voorhand en gaat straks achter het bit kruipen.

Deze manier van in de krul rijden viel me ook al op in je andere topic op HAW, die is gesloten. Ook daar zie je dat je je handen laag en vastzet, en je pony naar beneden dwingt. Focus je alsjeblieft niet op die voorkant, laat dat lekker voor wat het is, leer eerst beter rijden, dan komt die nageeflijkheid vanzelf.
HorsePhoto schreef:
Evelinee schreef:

Eveline:
het is niet omdat stephanie ze 1 maand gehuurt heeft dat ze nu plots ineens je tegen de kant duwt
Dus misschien was het niet je bedoeling maar het klonk alsof het stephanie haar schuld is en dat is het dus niet maar Induna haar eigen schuld

Over huren en ene Stephanie kan ik niet meepraten en dat zal ik niet doen ook, maar hoho, 'paard haar eigen schuld'? Ligt toch echt aan de ruiter; het is altijd zo makkelijk om moeilijkheden en problemen op het paard zelf af te schuiven.......

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:22

JoyCiej007 schreef:
HorsePhoto schreef:
Eveline:

Over huren en ene Stephanie kan ik niet meepraten en dat zal ik niet doen ook, maar hoho, 'paard haar eigen schuld'? Ligt toch echt aan de ruiter; het is altijd zo makkelijk om moeilijkheden en problemen op het paard zelf af te schuiven.......

neen sorry zo bedoelde ik het niet, het is gewoon een jong paard en loopt nog vrij on-evenwichtig
nu is dat wel beter door erop te trainen enzo, natuurlijk helpt een goede ruiter ook een stuk :)

Evelinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:32

HorsePhoto schreef:
Evelinee schreef:

Eveline: Maaike hier

Het is zeker niet myn bedoeling geweest ;s Maar het is wel zo, en vroeger was het niet, en wil je tegen stephanie zeggen, dat het zeker niet myn bedoeling was ;s

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:34

HorsePhoto schreef:
neen sorry zo bedoelde ik het niet, het is gewoon een jong paard en loopt nog vrij on-evenwichtig
nu is dat wel beter door erop te trainen enzo, natuurlijk helpt een goede ruiter ook een stuk :)

Nog niet helemaal in evenwicht en balans is idd logisch voor een vrij jong paard, maar 'ruiter tegen de kant duwen'.... dat is m.i. meer aan de (on)kundigheid van de ruiter te wijtten....
Daarbij zie ik TS springen met deze pony, als het evenwicht en de balans nog niet goed is lijkt het me ook geen strak plan om met zo'n paard te gaan springen.
En een jong paard al op deze manier in de krul trekken is ook niet bijster slim.

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:49

JoyCiej007 schreef:
HorsePhoto schreef:

Nog niet helemaal in evenwicht en balans is idd logisch voor een vrij jong paard, maar 'ruiter tegen de kant duwen'.... dat is m.i. meer aan de (on)kundigheid van de ruiter te wijtten....
Daarbij zie ik TS springen met deze pony, als het evenwicht en de balans nog niet goed is lijkt het me ook geen strak plan om met zo'n paard te gaan springen.
En een jong paard al op deze manier in de krul trekken is ook niet bijster slim.

ma in de krul trekken moet daar op die manege :)
daar kan zij ni veel aan doen

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:54

????? in de krul trekken moet op die manege?!
wat belachelijk!

TS de punten zijn al genoemd, ik vind dat je een nette springhouding hebt!

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:06

Anniick schreef:
wat belachelijk!

jaah, ze vinden dat daar belangerijk en ik denk dat bijna elk paard het daar kan (heb er al een half jaar niet meer gereden)

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:08

Evelinee schreef:
Het is zeker niet myn bedoeling geweest ;s Maar het is wel zo, en vroeger was het niet, en wil je tegen stephanie zeggen, dat het zeker niet myn bedoeling was ;s

ik weet dat induna da in het begin niet deed maar het was zeker wel al voor stephanie haar huurde dus is het niet haar schuld ;)
en sorry maar stephanie is zeer pist nu :S

Viktortj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:27

Anniick schreef:
wat belachelijk!

@Eveline, ge weet nu ondertussen al dat mij niet meer kan schelen wat jij zegt.
Even voor de duidelijkheid bij anderen, ik steek de schuld helemaal niet op Induna, dit gedrag vertoonde ze ook al nog voor ik haar in huur nam. Ze heeft verschillende zaakjes opgenomen en terug afgeleerd zoals het hoofd in de grond steken. Induna is jong en koppig, ik heb met haar zitten oefenen om niet meer te DUWEN naar de kant (niet te trekken naar de kant) Dit verbeterde door oefeningen zoals op de 2de hoefslag te gaan rijden. Hierover mijn mening, ik zeg niet dat ik fantastisch rijd, maar ik weet dat dit niet mijn schuld is ondanks ik niet zo ervaren ben, maar heb lessen gevolgd en dus geoefend met haar.

Op animal trust leren ze je NIET in krullen te trekken, ze leren je om je paard aan de teugel te rijden. NIET TREKKEN. Als je zaagt in de mand van het paard zal je het weten! Als je paard niet ontspant voor je aan de teugel rijd, zal je het weten! Ze geven je genoeg tips om ervoor te zorgen dat je paard vriendelijk in de hand rijd. Daarbij zorgen de lesgevers dat je kan zien dat ze hun nekspieren wel OF niet gebruiken. Er worden genoeg tips, oefeningen,... gegeven om op een diervriendelijke manier in de hand te rijden.

Iedereen leert elke keer meer over het verzorgen, omgaan en berijden van z'n paard. Schuif dan ook niet meteen de schuld op een ander. Probleem bij een paard? Zoek eerst het probleem bij jezelf, wat je mss niet goed doet, of je te weinig been gebruikt zoals ik soms had met Induna. Het is niet haar schuld, maar ik heb haar dus ook niet verprutst, ik nam lessen en we leerden er allebei van!

Groetjes

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:29

Wat is dat nu weer voor iets raars?! paarden moeten in de krul getrokken worden van de manege? kan me dat toch echt niet voorstellen; waarom zou de manege hun eigen paarden kapot laten rijden (want dat is wat er uiteindelijk gebeurd; paard loopt gespannen, drukt rug weg, word in de krul getrokken) terwijl ze er juist bij gebaat zijn om de paarden goed te verzorgen en goed te laten berijden, omdat juist die paarden voor geld in het laatje zorgen?

Lijkt me echt sterk.

Maar als 't wel zo is zou dat natuurlijk echt belachelijk zijn.

p.s. dat over die stephanie e.d. kan gewoon via pb toch?

Edit; heb voorgaande bericht inmiddels ook gelezen.
viktortje; is dat echt een doel op zich van de manege, om ruiters bewust te leren paarden 'aan de teugel' te rijden?

Evelinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:36

Wij leren aan teugel rijden, en goed ook, alleen bij deze pony is het wat moeilijker, ze is ook nog jong, maar we leren NIET in krul te rijden, echt niet!