Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Mag de ruiter het paard dwingen om toch hoe dan ook op of voor de loodlijn te komen? Dit gebeurt, heel vaak zelfs. Waarom? Omdat het moet, het hoort zo, het mag niet op wedstrijden enzovoort. Ik heb zwaar mijn twijfels of dit een dergelijk paard ten goede komt, omdat hij dus uit die prettige houding moet komen om vervolgens in een voor hem vervelende hoofdhouding verder te moeten. Vaak brengt dit verwarring, frustratie en andere ellende met zich mee, wat naar mijn mening dus absoluut geen meerwaarde heeft.
Leorah schreef:Jij zegt, een paard "hoort een handbreedte voor de loodlijn te zijn". Dus je gaat mee in die mening dat dit dus MOET. Je zegt, dat de ruiter dit er uit rijdt.. wat nu als het paard, zoals uit mijn verhaal, dit niet als eruit rijden ervaart (doordat het voor hem dus NIET natuurlijk of prettig is), dan wordt het al gauw dwang toch?
. Maar het langer maken van de hals gaat niet automatisch gepaard met het voor de loodlijn lopen natuurlijk. Maar ik heb het, zoals ik al zei dus NIET over paarden die achter de loodlijn worden gedwongen, maar over paarden die door hun bouw achter de loodlijn gaan. Leorah schreef:Jij zegt, een paard "hoort een handbreedte voor de loodlijn te zijn". Dus je gaat mee in die mening dat dit dus MOET. Je zegt, dat de ruiter dit er uit rijdt.. wat nu als het paard, zoals uit mijn verhaal, dit niet als eruit rijden ervaart (doordat het voor hem dus NIET natuurlijk of prettig is), dan wordt het al gauw dwang toch?
De teugels inwisselen voor stokjes en dan duwen?
Leorah schreef:Zoals hierboven reeds werd genoemd door pareren. Onwijs op de kont zetten en met ophoudingen omhoog werken (ik was hier dus ook NIEt blij mee). Kun je mij dat anatomisch feit dan eens uitleggen, want daar ben ik het dus niet mee eens. En wat versta je onder correct gereden paard?
setteke schreef:Maar Sizzle, ik zie toch echt oprollen niet als achter de loodlijn gaan. Oprollen, dan maakt het paard zich vaak los van het bit. Terwijl het paard wel gewoon netjes in de aanleuning kan gaan achter de loodlijn.
) is zowel een duits woord als een nederlands woord. Leorah schreef:Professor, ik mag toch aannemen dat ik goed op de hoogte ben wat ophoudingen zijn hoor, dus dat is een beetje een vreemde opmerking. Ga ik verder ook maar niet op in.
Het gaat er voor mij niet om dat ik een paard heb waar ik dit "probleem" mee heb, want die heb ik niet (meer), maar in zijn algemeenheid. Ik vind je vergelijking met de fjord niet in verhouding staan, want waar het mij om gaat is: waarom MOET het paard ten allen tijde voor de loodlijn lopen, al is dit voor sommige paarden dus niet hun natuurlijke/prettige of hoe je het ook wilt noemen, hoofdhouding. Wat is de zin er van en waarom wordt daar niet eens naar gekeken voor wat betreft jurering in de sport. Je zegt, je zult ten allertijde dit probleem moeten oplossen, maar waarom moet dit dan een probleem zijn? En waarom kun je dan pas scoren? Omdat een jury het zo wil zien.. maar is dat dan niet waar naar gekeken moet worden? Dat de jury's hun oordeel dus moeten vellen over wat ik in mijn openingstopic schreef?