Haflinger Jits aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gina

Haflinger Jits aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 11:05

:wave:

Jits is een 12 jarige merrie. We hebben niet echt een niveau, maar ik ben in de toekomst wel van plan wedstrijden te gaan rijden.
De bak is een tijd bevroren geweest, had ondertussen wel les op de manege, maar in totaal niet erg veel gereden. Gister hebben we weer lekker gereden in de bak, ze was wel wat fris.
Punten waar ik aan wil werken is vooruit kijken en niet naar beneden en heb mijn handen ook erg ver uit elkaar. Jits is soms erg sterk en neemt ze wel eens een loopje met me, dan gaat ze harder dan dat ik eigenlijk wil.
De foto's zijn op een bepaald moment gemaakt tijdens het rijden.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken en ik ben benieuwd naar jullie tips :)

:evaw:

__nina

Re: Haflinger Jits aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:07

Het zijn leuke fotos,
Wat me wel opvalt dat je op sommige fotos heel erg naar voren zit (zoals bij 6), je moet rechtopzitten.
En je mag ook wel iets minder naar je prachtige pony kijken ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:10

Ach arme! Geef dit paardje alsjeblieft wat meer teugel, ze loopt met haar neus ver achter de loodlijn!
Betreft jou zit.. Ga meer zitten op je billen en hebt erg veel spanning in je heup gebied.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 11:12

annebe schreef:
Ach arme! Geef dit paardje alsjeblieft wat meer teugel, ze loopt met haar neus ver achter de loodlijn!
Betreft jou zit.. Ga meer zitten op je billen en hebt erg veel spanning in je heup gebied.

Bedankt voor je reactie :) Ga ik zeker wat mee doen. Schrok zelf ook een beetje dat ze te diep loopt. Heb vandaag ook al gereden en daar ook mee opgelet.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:18

Nou ja, je pakt het in ieder geval goed op.
Denk ook dat je recht houd ten opzichte van je romp. (denk maar aan een touwtje dat bovenop je hoofd is vastgemaakt en jou aan een dun draadje omhoog houd, net als een poppenspeler)

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 11:21

annebe schreef:
Nou ja, je pakt het in ieder geval goed op.
Denk ook dat je recht houd ten opzichte van je romp. (denk maar aan een touwtje dat bovenop je hoofd is vastgemaakt en jou aan een dun draadje omhoog houd, net als een poppenspeler)

Ik weet zelf ook dat het nog het lange van perfect is en we zijn ook hard aan het oefenen. Bedankt voor je tips iig!

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:26

De meeste tips zijn al gegeven, je mag inderdaad wat trotser en rechterop gaan zitten en lekker vooruitkijken ipv omlaag. Je lijkt je hakken op sommige foto's op te trekken en de tenen naar buiten te draaien, is misschien ook een klein aandachtspuntje. ;)
Maar het zijn leuke foto's, vind haar voorpluk en manen erg mooi, een lekker volle bos lijkt het zo. :)

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:46

Gina! Leuk weer eens foto's van jou en Jits!
Wat mij opvalt.. Dat je erg naar voren gaat zitten, denk inderdaad aan een touwtje wat jou omhoog trekt naar boven. Maak jezelf lang.
Wat betreft je benen, let erop dat je je hak niet gaat optrekken, hierdoor krijg je ook een andere beenliggen (knie optrekken).

Lekker dat de bak niet meer bevroren is, kan je weer fanatiek aan het werk! Succes!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:52

Je lengte van de teugels moet zeker niet langer worden, verwar je daar niet mee!
Hoe meer teugel jij in deze situatie gaat geven hoe meer hij over de kopen gaat lopen.
Het neusje moet er meer uit en misschien gaat dat wel een beter als je eens met een wat korter teugeltje gaat rijden, niet teveel vraagt aan de voorkant en gewoon lekker voorwaarts rijden. :D
Krijg je wel les?
Het is wel een leuke haf en potentie heeft hij zeker, maar als hij zo op de kop loopt kom je niet verder.
Ik vind je houding niet heel storend, je bent geconcentreed bezig, maar recht op is zeker een tip(heb je ook kans dat je paard meer recht op gaat lopen ;)

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 11:57

Bedankt voor de tips iedereen, hier heb ik echt wat aan! :)

@ minimouse, ik krijg les, 1x per week op de manege en ze zijn de bak bij een vriendin op aan het knappen en als die klaar is krijg ik ook weer priveles. Bedankt voor je reactie.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:00

Die springfoto in jouw profiel :D :D Hij doet bijna een split met zijn voorbenen hahaha..cool!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:01

Ze valt bijna naar voren inderdaad, is balkjes lopen misschien een idee? Zo maak je haar achterhand sterker.
Leuke pony hoor :D

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:04

StillAngel schreef:
Ze valt bijna naar voren inderdaad, is balkjes lopen misschien een idee? Zo maak je haar achterhand sterker.
Leuke pony hoor :D

Zolang het paard zo voorover valt heeft balkjes lopen totaal geen nut

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:09

Inderdaad lekker veel overgangen gaan rijden (korte stukjes en flitsend) en eerst zorgen dat ze voorwaarts gaat denken (en reageren). Dan kan ze losser en ruimer gaan bewegen, nu loopt ze te veel opgekrult en maakt ze korte pasjes. Eerst voorwaarts, dat hoofd komt dan vanzelf :)

Je houding geef je zelf al aan :)

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:14

De meeste tips zijn wel gegeven denk ik ;) zoals je houding (wat btw nog veel slechter kan hoor ;) ),je handen mogen wat hoger en dichter naast elkaar.
Jits loopt iets op de voorhand en daardoor ook te diep.

Lekker er aan gaan werken meid,vind verder de foto's er helemaal niet vervelend uit zien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:14

Hallo Gina,

Wat een leuke haflinger heb je, zo te zien vind hij het wel leuk om aan het werk te gaan.

Langere teugels zijn inderdaad geen oplossing.
Je wilt eigenlijk dat hij wat minder op je hand gaat hangen en wat meer zijn achterhand al motor gebruikt.
Een goede oefening daarvoor is om veel overgangen te maken ( stap -halt draf-stap etc) en dan energiek weer vooruit.
Bij een overgang terug , moet hij zijn achter hand eronder zetten en zal hij als het goed gaat "vanzelf" met zijn hoofd meer omhoog komen.

Korter teugels vond ik ook een goede tip. Niet heel kort uiteraard, en voldoende afwisselingen met lekker lang laten.

Mijn ervaring is, dat na een tijdje met wat kortere teugels rijden , je weer langer kan gaan rijden zonder dat hij zo op de voorhand valt.

Kort gezegd, Achterhand er meer onder, en niet op je handen laten hangen.

Maar het blijft heel moeilijk om aanwijzingen te geven van een foto hoor.

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:15

Ziet er heel mooi uit let alleen op je handen op foto 1 kan je het erg goed zien als je aan de teugel rijd is het misschien makkelijker ja dat je je handen wat uit elkaar doet maar probeer ze niet te ver uit elkaar te houden
Hou he handen wat dichter bij elkaar. veder ziet het er leuk uit hoor :)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:25

Het vald me op dat je op een aantal foto's je hakken nogal optrekt, even iets om op te letten ;)
En misschien je beugels één gaatje korter? Dan zit je ook meer rechtop, en is dat hakken optrekken ook snel verholpen!

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:28

Dat je je hakken optrekt viel me ook inderdaad op misschien was je hem aan het aandrijven als je dan met je hakken naar boven komt zou ik je beugels een gaatje korter doen. als je aandrijft probeer dan niet je haken op te trekken

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:32

Leuke foto's hoor Gina!
En Jits <3

Let idd op je houden, en op zommige foto's komt Jits echt te diep, maar als je daar op gaat letten komt het helemaal goed :D

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:45

Leuke foto's Gina. Ze is al een stuk vooruit gegaan. :j

Zoals je zelf inderdaad al aangeeft, moet je proberen je handen niet zo breed te zetten. En proberen je hakken uit te drukken. :j Maar ik denk dat nu je weer lekker kan rijden en lekker kan trainen, dat allemaal wel goed komt!!

Chaos

Hoi, ik zou beginnen met het neusje eruit te rijden, en dat begint met het naar voren brengen van je handen, rechtop boven de manenkam moet je ze dragen. Leer haar eerst de hals te verlengen naar voren toe, zo rond is nog nergens voor nodig! :)

Enya

Vind het er al netjes uit zien hoor Gina :)
Let idd op dat ze niet te diep gaat lopen en jou zo voorover trekt, zelf gewoon achterover zitten en handen wat meer bij elkaar en dragen! Succes ermee meid, je kunt het wel :+:

En Jits, blijft zo'n heerlijke haf <3

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:07

leuk die haf !
verder vind ik hem een beetje op z'n kop lopen, van mij mag die wat hoger in. probeer zelf achterover te gaan zitten en diep in je zadel. dan kom je ook niet zo ver uit het zadel.
veel succes verder!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:08

Ik heb het idee dat je je handen wat vastzet op/bij je zadel, let erop dat je ze netjes zelf blijft dragen en niet vast gaat zetten! Wel een erg leuke pony! :j