Back on track again...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

Back on track again...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 17:30

Afgelopen maanden erg weinig zelf gereden.

Na mijn vakantie is Melody voor de abop in training gegaan bij Suelza hier op bokt,ze is daar 2 maanden geweest.
Al die tijd dus zelf helemaal niet gereden,toen ze terug kwam had ze een aanpassing nodig aan haar zadel want dat lag niet goed.

Al met al daarna 1,5wk lekker kunnen rijden daarna kwam het winterse weer.Helaas konden we de bak niet optijd vlak krijgen en heeft ze ook niet op de wei gekunt.
Melody heeft dus 4weken rust gehad,met afentoe paar rondjes aan de hand over de plaats stappen.

Nu is de bak weer berijdbaar dus vandaag zat ik er voor de 2e keer op.
We hebben nog niet teveel gedaan want wil er geen spierpijn op rijden maar afentoe liep ze toch alweer best lekker.

Graag tips en commentaar waar ik iets mee kan..
Zelf kijk ik erg veel naar beneden en Melody valt nog vrij veel op de voorhand maar het mond-handgevoel voelde wel goed.
Ook ga ik afentoe wat te ver naar achter hangen zie ik nu.(had ik nog niet eerder gemerkt)

Wat loswerken:
Afbeelding

Afbeelding

Ik rijd haar vaak een pasje terug zodat ze fijn aan het been word en afentoe makkelijker op haar achterbeen kan komen.:
Afbeelding

Afbeelding

Hier zet ik net het terug rijden in..teugel komt wat los omdat ik me teveel focus op het terug rijden met mijn zit":
Afbeelding

De galop schort nog een hoop aan..voor de 4weken rust had ik haar eindelijk lekker erdoor en was bezig haar meer van de voorhand af te krijgen.
Nu kom ik er net net door in de galop heeft even paar dagen tijd nodig..
Afbeelding

En ik eindig altijd met aan beide kanten even met lange teugel uit te draven zodat ze even alle spieren los kan laten..

Afbeelding

WoodyThePug

Re: Back on track again...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:34

wat een leuke!! tip: misschien de teugels iets korter pakken?

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:36

Wat een leukerd heb je!
Je mag je teugels een stuk korter pakken, het lijkt ook alsof je je been wat afsteekt naar voren,
dit kan komen doordat je of daardoor wat probeert te remmen, (dat deed ik ook altijd, dan stak ik m'n benen af, je ziet het ook duidelijk op de foto's waarop je wat terugneemt) of omdat je beugels iets langer moeten! Verder een leuke combi!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 17:37

Klopt dat weet ik,ze zijn wat aan de lange kant.Alleen omdat ik er na zo weinig rijden weer opzat eerst even zo gereden.Ze word vaak wat stug als ik haar te snel oppak.Dus rijd haar eerst een week lekker zo erdoor en dan kort ik beetje bij beetje weer in.Anders gaat het ten koste van de ontspanning in haar mond.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:37

Hoi,

Leuk paardje heb je daar! Hoe groot is ze?
Wat mij opvalt is dat je zadel wat ver naar voren ligt, die zou ik persoonlijk een handbreedte achter de schouder leggen.
In de draf heb je je handen te dicht bij je lichaam en te hoog. Ik zou ze meer voor het zadel houden, iets boven de schoft.
Je tenen iets meer naar binnen draaien en je hak in een lijn houden met je lichaam.

Persoonlijk rijd ik los en uit lang laag, maar met contact, geen losse lange teugels. Voorwaarts, neerwaarts.
In de galop zou ik proberen op je handen te letten, ga lekker zitten, handen netjes voor je en ontspan.
Tip: Ga lekker kilometers maken in de galop! Lang laag rijden, dan weer iets oppakken, iets verruimen, afwisselen.

Edit: Ff te snel getypt, haalt de comp zo een stuk tekst weg!
Maargoed, jullie zijn lekker bezig, een leuke combi!
Succes samen!
Laatst bijgewerkt door RaichuHollow op 09-01-11 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:37

Radieuxje schreef:
wat een leuke!! tip: misschien de teugels iets korter pakken?

Mee eens. :j

Ook heb ik het idee dat je niet zit in het zadel. Niet erin maar erop.

En met losse teugel draven heeft imo geen nut. :)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:40

nou.. voor zo'n lange tijd heb ik het wel eens erger gezien/gehad :+
het ziet er lekker ontspannen uit hoor :)
ik zat idd ook veel naar je teugels te kijken, zou ze toch een stukje korter nemen, dat helpt wel om je handen rustiger te houden (ivm iets minder je ellebogen naar achteren), geeft meer rust, vooral aan je eigen armen ;)
en in de galop... je komt een beetje uit het zadel en zet je handen vast (knikt) dat is jammer :j
edit: zie dat er al meer hebben gereageerd ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:42

Leuk hoor Melo weer aan het werk.

Op de eerste 2 foto's vindt ik je teugel lengte en armhouding heel mooi. Als je haar terug rijdt (foto 3 & 4) lijk je dat heel erg met de hand te doen. Dat beeld wekt jou hand houding ook op foto 5 terwijl daar (zeker op de binnen hand) geen druk lijkt te zitten.
Wat mij het meest opvalt is dat jij nogal gespannen lijkt. Je schouders helemaal verkrampt! Dat is wel iets waar je aan zou moeten werken naar mijn mening.
Je galop is inderdaad ook nog niet helemaal fijn. Maar dat zeg jezelf ook al!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 17:45

Melody is 1,48m ik start haar L1 tussne de paarden,helaas door haar veulen dit jaar maar 1 keer kunnen starten.

Zadel ligt precies goed zo ze heeft een spierbult (beetje rare benaming)maar daar moet hij net achter liggen en dat ligt hij nu.
Misschien beetje vertekend beeld omdat ik met terug nemen mn benen iets naar voren steek dan vertekend het naar mijn idee wat.

Wat met lange teugel draven op het eind werkt wel,hierdoor begint ze als ik er morgen opstap gelijk los en ontspannen omdat dan even alle spieren ontspannen.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 18:01

Wat betreft mn schouders ,ik zit gouw te rechtop daardoor ben ik minder flexibel in mn armen ik denk dat je dat dus ook ziet.

Het terug rijden kan zijn dat de foto net op het verkeerde moment is gemaakt.Ik maak haar attent door een ophouding,dan ga ik zitten en hou haar actief met mn benen.Zou gouw ze voldoende terug komt rijd ik haar weee met been eruit.Ze gaat hierdoor beter zitten achter.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:06

Daarom zeg ik ook dat het lijkt of je het op je hand doet!
Je schouders zitten naar mijn mening inderdaad vast. Dat kan komen doordat je verkrampt probeerd rechtop te gaan zitten!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 18:17

Ik heb een ontzettend rechtte rug ,heb ooit pilates gedaan en mijn rug is zo recht dat ik de rol oefening (rug ronden)niet kon doen.
Daarbij had ik eerst de neiging mn teugels niet constant in 1 lijn te houden.Dit gaat nu beter maar ik denk dat het er daardoor uitziet of mn schouders verkrampen,maar zelf voel ik dat niet zo.(zou wel zo kunmen zijn hoor)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:13

Leuk beestje! Rijden ziet er ontspannen uit.
Idd mogen je teugels wel iets korter, en je handen af en toe wat lager.
En soms steek je je benen af, en zie ik kapstokjes :')
Andere puntjes geef je zelf al aan :D

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:33

MelodyT schreef:
Ik heb een ontzettend rechtte rug ,heb ooit pilates gedaan en mijn rug is zo recht dat ik de rol oefening (rug ronden)niet kon doen.
Daarbij had ik eerst de neiging mn teugels niet constant in 1 lijn te houden.Dit gaat nu beter maar ik denk dat het er daardoor uitziet of mn schouders verkrampen,maar zelf voel ik dat niet zo.(zou wel zo kunmen zijn hoor)

Je hebt een té rechte rug. Hierdoor span je je aan tussen de schouderbladen en hou jij je armen stijf. Verder zit je enorm op het zadel in plaats erin.

TomNancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:54

Ik vind het er netjes uit zien. Probeer wel ietsje meer op je bil te zitten zegmaar.
Gr

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:04

Leuk suus om weer eens foto's te zien !
Ik denk dat je nu ze zo kort weer loopt en gezien de !!bodem!! niet te veel kunt verwachten!
Ze lijkt er iig wel weer veel plezier in te hebben :D

mijn verbeterpuntjes voor jou:

probeer je onderarm in 1 rechte lijn met je teugel te hebben, hierdoor heb je beter contact/verbinding met de mond en kan je arm mooi meeveren met de bewegingen van je pony

Afbeelding

Daarnaast zou je om je houding te verbeteren meer je bekken moeten kantelen en je onderbenen niet te ver naar voren steken.

voor de rest zijn het leuke plaatjes !!

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:10

Ziet er niet onaardig uit toch!? Zeker niet na een tijdje stil staan :)

Verbeterpunten zijn al grotendeels genoemd.
Ik ben het ook eens met raichuhollow. Ik zou haar lang en laag losrijden en pas later oppakken :)

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 21:08

Esther:Ik heb haar eerst 20min over de rug gestapt en ze gaf toen ik aan ging draven duidelijk aan dat ze zo wilde lopen.Ze gebruikt haar rug goed dus daar maakt het niet voor uit.Normaal als ze niet gelijk mn hand op zoekt rijd ik haar wel laag en rond en pak haar daarna op.

Thanxx voor de tips tot nu toe,de bak is inderdaad nu geen feest daardoor raakt Mel ook afentoe wat uit balans.Ik denk ook dat het daardoor meer lijkt alsof ik erop zit je word nu namelijk meer omhoog gegooit.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:00

He suus! ook eindelijk weer lekker gereden...:D Heb jij ook al zo'n spierpijn :=
Ziet er zeker niet verkeerd uit voor de 2e keer weer.
Maar inderdaad je teugels mogen wat korter en het valt mij "live" ook vaak op dat je super mooi rechtop zit maar daardoor wel gepannen in je schouders bent.
(denk dat als je meer ontspant het doorzitten en je handen stiller houd ook beter gaat ;) )

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 12:14

He lon,
Nee helemaal geen spierpijn gelukkig!

Ik weet het schort nog een hoop aan maar ben blij dat ze vast weer zo loopt..vandeweek maar even Ad bellen zodat we weer kunnen lessen!

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:47

MelodyT schreef:
Ik weet het schort nog een hoop aan maar ben blij dat ze vast weer zo loopt..vandeweek maar even Ad bellen zodat we weer kunnen lessen!

Ach t is bij niemand perfect he.... Anders valt er ook niks meer te leren :P

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:27

Mel-spam :D

Suus ik vind het er helemaal niet onaardig uitzien voor nu. Mel duikelt aardig op de voorhand, maar goed dat beest heeft ook wel flink wat tijd stilgestaan terwijl ze nog in opbouw was om het zo maar te zeggen.Geheel begrijpelijk dus :)
Het enigste waar ik mij aan stoor zijn je handen en benen. Je haald je handen te ver naar jezelf toe naar mijn idee, maar het kan met een dikke jas ook nog wel wat vertekenen...

Je hebt weer genoeg om te trainen iig, maar ik weet zeker dat het goed komt *D

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 15:37

@Rianne:Kan wat vertekenen toen ik de fotos zag vond ik toch wel een breed boven lijf hebben.Op rijfoto in mn profiel van vorig jaar ergens zie je dezelfde houding.

Ach we gaan lekker trainen,Afentoe voelt ze echt al lekker vooral met terug rijden.Fijn in de hand en komt goed terug op dr achterbeen,met weer eruit rijden blijft ze ook mooi stukje goed op de achterhand lopen.Daarna zakt dat weer terug maar dat is even goed opbouwen weer!

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:17

probeer je handen niet te veel naar je toe te halen, dan gewoon teugels even korter. probeer je binnenhand ook niet naar je toe te trekken. voorderest leuk dier!

Nivo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:47

Goed om te zien dat je ook in draf met een lange teugel rijdt!
Jullie zien er mooi uit samen!