Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Weet dat het moeilijk is maar hoe meer jij gaat trekken, hoe harder je paard gaat
HRE schreef:Bij het longeren lijkt het allemaal mee te vallen, en is hij helemaal niet zo snel maar juist heel rustig. Ik ben niet van het zweep gebruik en spoor gebruik.. en omdat hij de hele tijd hard wil is de enige manier stoppen op de teugels.. hierdoor zit ik veel in de mond wat ik ook al vreselijk vind!
Bij het longeren word er niet in zijn mond getrokken en daardoor zal hij waarschijnlijk 'rustiger' lopen dan wanneer hij onder het zadel is. Probeer is met rijden níét in zijn mond te trekken, veel met h'm praten en gewoon lekker met een lange teugel stappen. Ga eerst gewoon een tijdje stappen, gaat dat goed en is je paard dan ontspannen ga dan over na drafWeet dat het moeilijk is maar hoe meer jij gaat trekken, hoe harder je paard gaat
_Rebec schreef:Ik heb zelf veel dravers gereden zowel voor de sulky als het omscholen tot rijpaard. Daar zaten ook weleens dravers bij die alleen maar hard wilde. Meestal waren deze heel gevoelig op het been, weet niet of wat bij die van jou ook het geval is? Heb er ook eens een gereden die bij het aandraven gelijk hard wilde en bij het terugnemen was hij niet meer te houden. Bij hem kwam ik erachter dat ik van de teugels af moest blijven en heel ontspannen te blijven alsof er niks aan de hand was en tegelijk rustig tegen hem praten, de meeste luisteren wel goed naar je stem als je hooo zegt.
Ik zal zelf niet kiezen voor veel overgangen te rijden, mijn ervaring daarmee is dat ze heter worden i.p.v. rustiger. Zelf rustiger gaan lichtrijden als wat hij aangeeft wil ook weleens helpen.
Het kan ook zijn dat hij teveel energie heeft, en misschien even moet losgooien/stapmolen voor het rijden of het voer aanpassen. Het wil ook weleens helpen als je heel lang instapt aan een los teugeltje totdat hij helemaal ontspannen is en dan met een los teugeltje aan te draven en grote voltes te rijden. Je moet dan wel even de knop omdenken want waarschijnlijk denk je bij een los teugeltje aandraven is hij gelijk weg. Het is in iedergeval de moeite waard om te proberen.
Merk je ook een verschil of je links of rechtsom gaat?
. ik dacht, die is zo weg, maar ze bleef gewoon lekker staan. ik dacht laten we eens gaan stappen, en dat deed ze. ik dacht een rondje lopen, en dat deed ze! ze heeft nog nooit zoooo lekker gereden. de dag daarna deed ik hetzelfde maar dan met een hoofdstel, zonder zadel, en heb toen ook even lekker ge galoppeert. ik hoefde het alleen maar te denken, en mijn paard kon het voelen! ze vond ( en vind) het heerlijk om geen signalen fysiek door te krijgen, maar gewoon op gevoel. gewoon, relaxt en ontspannen denken.
straks stopt ie niet meer.. Ik rijd wel eens znder zadel maar dan al vind hij het behoorlijk eng en stopt dan steeds..kirishu schreef:ik heb een oud reasertje op stal staan. zij zou naar de slager moeten omdat ze zo hard ging. en hard gaan kan ze! maar tegenwoordig alleen maar op mijn commando. dit was echter wel anders. mijn paard is nu 22 en nog steeds een heethoofd, maar als ik ga zitten weet zij dat ze iets mag gaan doen. dit vind ze heeeeerlijk! eerst ging ze hard en hard en hard en had.... toen was er geen houden meer aan. ik dacht: laat ik eens zonder iets gaan zitten (mocht niet van mijn ma, toch gedaan. ik dacht, die is zo weg, maar ze bleef gewoon lekker staan. ik dacht laten we eens gaan stappen, en dat deed ze. ik dacht een rondje lopen, en dat deed ze! ze heeft nog nooit zoooo lekker gereden. de dag daarna deed ik hetzelfde maar dan met een hoofdstel, zonder zadel, en heb toen ook even lekker ge galoppeert. ik hoefde het alleen maar te denken, en mijn paard kon het voelen! ze vond ( en vind) het heerlijk om geen signalen fysiek door te krijgen, maar gewoon op gevoel. gewoon, relaxt en ontspannen denken.
momenteel rij ik haar weer gewoon met zadel en hoofdstel op de wedstrijden, maar de training doen we hele maal zonder! en raad eens? we springen in de z en dressuuren zz! en zij zou naar de slager moeten!
ch_ntii123 schreef:HRE schreef:Bij het longeren lijkt het allemaal mee te vallen, en is hij helemaal niet zo snel maar juist heel rustig. Ik ben niet van het zweep gebruik en spoor gebruik.. en omdat hij de hele tijd hard wil is de enige manier stoppen op de teugels.. hierdoor zit ik veel in de mond wat ik ook al vreselijk vind!
[qoute] Hoe gek het ook is, zodra ik stap met lange teugel dan is er niets aan de hand en stapt hij echt heel relax, pak ik mij teugels op gaat hij al versnellen.. Ook als ik draaf wil hij niet rustig draven ook al heb ik mijn teugels los of vaster..
. als je behoorlijk wilt rechtrichten MOET je zelfs veel cirkelwerk doen. wat je eerste instructrice wilde doen, was in mijn ogen dus niet zo fout; het is enkel belangrijk dat je dan ook wel naar correcte buiging toe werkt en telkens omstelt bij het wisselen van volte/richting. hierdoor moet het gewicht stukje bij beetje wel meer richting achterhand en moet het tempo wel gecontroleerder omdat het werk de volle aandacht van het paard vraagt en al dat bochtenwerk geen racetempo toelaat. als dat met een los lijf kan, dan pas begin je stukken rechtuit te rijden. en dan nog is rechtuit rijden een kwestie van het paard tussen je benen te houden en te corrigeren als hij scheef wilt gaan. dat het paard geen rechte lijn kan lopen komt naar mijn mening zeker niet doordat je eerste instructrice je veel cirkels liet rijden! ik zou eerder denken dat dat komt doordat hij enkel kan stuwen vanuit het achterbeen (en dus harder en harder gaan), maar niet echt goed kan dragen; een gebrek aan balans en kracht dus.aerdenhout1 schreef:[/quote][qoute] Hoe gek het ook is, zodra ik stap met lange teugel dan is er niets aan de hand en stapt hij echt heel relax, pak ik mij teugels op gaat hij al versnellen.. Ook als ik draaf wil hij niet rustig draven ook al heb ik mijn teugels los of vaster..
) Maar ik ken haar nu zo'n 10 jaar en we zijn pas sinds 1 1/2 echt serieus aan het trainen. Dus, het heeft tijd nodig.
ch_ntii123 schreef:Ik werk ook met dubbele lijnen en dan is er niets aan de hand.. dan staan de teugels ook wat strakker en dan is hij nog ontspannen.
Een losse teugel houd bij hem niet in dat hij rustg moet gaan lopen, dit heb ik namelijk al eerder geprobeerd.
Ulrika schreef:zodra je voelt dat hij onder je uit gaat lopen of gata drammen meteen terug nemen in stap/stilstand dit kost veel tijd en moeite maar misschien een oplossing? anders heel veel succes!
Wolferus schreef:Mijn verzorgpaard is ook een draver, bij hem vind ik 1 tempo (in draf) aanhouden heel moeilijk. Volgens mijn ervaring reageren dravers heel geod op stemcommando's. Moet beetje uitproberen maar niet verprutsen denk ik.Ik heb zelf ook een draver en herken dit probleem wel wat, maar alleen in draf. Mijn pony deed het in het begin in de galop ook, maar dat kwam door evenwicht.
Bij mij helpt het heel erg om gewoon elk keer als hij versnelt rustig 'hooooo' te zeggen en gewoon met lange teugel te rijden en veel volte's, dan haal je hem uit zijn tempo, doordat hij zijn evenwicht in de volte moet gooien en als je dit met lange teugel doet heeft hij ook geen steun aan jouw armen.