draver gaat alleen maar hard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

draver gaat alleen maar hard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 16:00

Vandaag, na lange tijd gereden maar dit was eigenlijk echt de druppel..

Ik heb partout nu bijna 2 jaar lang. We werken vooral aan het tempo (ook al bijna 2 jaar lang) omdat meneer niet langzamer wil draven.
Toen ik hem kocht was het te doen, en kon ik hem nog redelijk bij me houden. Nu, wordt hij steeds wilder en gaat steeds harder lopen, de eerste paar drafpassen zijn nog te houden, daarna gaat hij steeds harder en uiteindelijk vliegt hij de galop in en is hij moeilijk terug te rijden.

Ik ben hier al echt 1,5jaar mee bezig,verschillende instructie's maar nog steeds blijft hij erin hangen. Ik raak er zo gefrustreerd van en zo boos van dat ik daardoor al niet normaal kan rijden. Vandaag wilde ik rijden met de ''energie'' en instelling om alleen te stappen en draven om zo de conditie op te bouwen.. Maar zodra we gingen draven ging hij weer steeds harder..

Bij het longeren lijkt het allemaal mee te vallen, en is hij helemaal niet zo snel maar juist heel rustig. Ik ben niet van het zweep gebruik en spoor gebruik.. en omdat hij de hele tijd hard wil is de enige manier stoppen op de teugels.. hierdoor zit ik veel in de mond wat ik ook al vreselijk vind!

Ik zie echt door het bomen het bos niet meer, en ben eigenlijk zo ver om mijn maatje te verkopen met enorm veel pijn in mijn hard.. Zelfs bij het schrijven van dit topic heb ik het er moeilijk mee, maa rik weet echt niet meer wat ik er mee moet. Ik hoef niet de sport in, ik wil gewoon op een rustige relaxe manier kunnen rijden, en met een plezierige instelling naar stal komen om te rijden.

wie o wie heeft voor mij goede, serieuse en vooral bruikbare tips..?
Ook ben ik opzoek naar een andere instructrice/teur, dus als je er nog één weet in de omgeving hollandse rading dan hoor ik dat ook graag..

Ik wil echt met heel mijn hart mijn paardje houden, maar als dit zo langer doorgaat zit en maar 1 optie op...

Ulrika

Re: draver gaat alleen maar hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:02

zodra je voelt dat hij onder je uit gaat lopen of gata drammen meteen terug nemen in stap/stilstand dit kost veel tijd en moeite maar misschien een oplossing? anders heel veel succes!

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:03

Bij het longeren lijkt het allemaal mee te vallen, en is hij helemaal niet zo snel maar juist heel rustig. Ik ben niet van het zweep gebruik en spoor gebruik.. en omdat hij de hele tijd hard wil is de enige manier stoppen op de teugels.. hierdoor zit ik veel in de mond wat ik ook al vreselijk vind!

Bij het longeren word er niet in zijn mond getrokken en daardoor zal hij waarschijnlijk 'rustiger' lopen dan wanneer hij onder het zadel is. Probeer is met rijden níét in zijn mond te trekken, veel met h'm praten en gewoon lekker met een lange teugel stappen. Ga eerst gewoon een tijdje stappen, gaat dat goed en is je paard dan ontspannen ga dan over na draf ;) Weet dat het moeilijk is maar hoe meer jij gaat trekken, hoe harder je paard gaat ;)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 16:13

HRE schreef:

Bij het longeren word er niet in zijn mond getrokken en daardoor zal hij waarschijnlijk 'rustiger' lopen dan wanneer hij onder het zadel is. Probeer is met rijden níét in zijn mond te trekken, veel met h'm praten en gewoon lekker met een lange teugel stappen. Ga eerst gewoon een tijdje stappen, gaat dat goed en is je paard dan ontspannen ga dan over na draf ;) Weet dat het moeilijk is maar hoe meer jij gaat trekken, hoe harder je paard gaat ;)

Ik heb rijd normaal bitloos, maat dat verschilt niet veel. Als ik dit doe, wat jij nu aangeeft, dan gaan de eerste paar passen goed, maar ook daarna is hij ''niet te houden''.. Ik heb dit dus ook vaker geprobeerd..

Hoe gek het ook is, zodra ik stap met lange teugel dan is er niets aan de hand en stapt hij echt heel relax, pak ik mij teugels op gaat hij al versnellen.. Ook als ik draaf wil hij niet rustig draven ook al heb ik mijn teugels los of vaster.. :(

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:14

Ah, om te beginnen, waarom lukte het met de andere instructie niet?

Dan, heb je het paard al eens na laten kijken? Hij hoeft niet direct binnenstebuiten gekeerd te worden, maar weet je zeker dat het zadel goed ligt en de rug nergens vast zit?

Oke, over het rijden zelf. Hoe ontspannen zit jij? Ga je wel eens gewoon alleen stappen? Hoeveel uur komt hij buiten en welk voer krijgt hij? Mijn draver staat bijv overdag buiten, krijgt 2x handje muesli en heeft energie voor 2 paarden.
Kan je eens beschrijven hoe je begint met het rijden? En wat je verder doet?

Je zult hem moeten leren te ontspannen, los te laten en rustig te blijven. Het zal nooit een sukkeltje worden, maar ontspannen lopen valt te leren (mits het lichaam goed is). Als je op stapt, blijft hij dan stil staan? Zoja, ga dan eerst zitten en wachten, ontspan zelf heel bewust je eigen spieren, haal heel diep adem en probeer te voelen wanneer hij ontspant. Doet die dat (meestal zuchten ze dan eens diep) dan stap je heel voorzichtig weg. Als hij maar half zo gevoelig is als de mijne, dan hoef je zelf alleen maar rechtop te gaan zitten en heel licht voorwaarts te vragen. Blijf zacht in je handen, let erop dat je benen niet aanspannen. Als jij niet ontspannen op het paard zit, zal die ook nooit gaan ontspannen.
En blijf dit gewoon eens oefenen. Een half uurtje rijden enkel in stap met als hoofddoel ontspanning is misschien fysiek niet zo zwaar, maar mentaal wel. Je zal zien dat hij flink moe is wanneer je af stapt.

Bij alle hulpen die je geeft moet je goed op de timing letten. Zodra je reactie krijgt, ontspan, beloon en let goed op je eigen spanning.
Lang terug, kort voorwaarts. Bij een traag paard rijd je snelle tempowisselingen, maar bij een snel paard moet je juist de tijd nemen om te ontspannen en rustig te worden. Ga niet trekken, maar houd wel vol. Dit gaat waarschijnlijk wel even duren, maar als het kwartje valt, dan is die vast heel fijn te rijden.
Voorlopig kan je je dus beter richten op de stap. Houdt hem wel bezig, slangenvoltes rijden enz. maar draaf zo min mogelijk.
Wanneer de stap echt goed gaat, dan doe je hetzelfde in draf. Gaat hij te snel, dan rij je een nette overgang, op zit, stem en dan pas teugeldruk, naar stap, wacht je op de ontspanning en draaf vanuit daar weer aan. Let op je eigen lichaam, heel weinig kuitdruk is waarschijnlijk genoeg voor de draf, dus ook zeker niet meer geven.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:24

Hoi,

Vervelend om te horen dat je het plezier kwijt raakt in je paard.
Zelf heb ik jaren met dravers gewerkt.
Een draver is van nature een hardloper, dat wordt er natuurlijk ingefokt omdat ze moeten winnen.
Ik weet niet of jouw paard op de baan heeft gelopen?
Als hij dat wel gedaan heeft, zal het veel tijd kosten om dit eruit te krijgen.
Gewoon omdat dit hem geleerd is.
ALs hij niet op de baan heeft gelopen gaat het misschien wat sneller.
Ik zou proberen hem op een niet te grote cirkel proberen aan te laten draven.
Als je bij veel dravers de teugels oppakt gaan ze daar juist steun op zoeken en gaan dan nog harder.
Dat doen ze voor de sulky ook.
Helemaal losgooien lijkt me ook geen optie, omdat je schrijft dat hij onder je vandaan gaat.
Bovendien heb je kans dat hij dan zijn balans verliest en nog onrustiger wordt.
Licht contact en als hij versnelt zachtjes spelend terugnemen.
Wat bij ons goed werkte is de drafstukjes in het begin kort houden.
Rustig aandraven, vooral in een heel rustig tempo.
En voordat hij harder gaat alweer een overgan terugmaken naar de stap.
Dus probeer hem voor te zijn.
Eerst een halve volte in draf en als dat goed gaat uitbouwen.
Niet laten weglopen want dan worden ze alleen maar heter en een draver kan heel heet worden.
En dan is een paard slecht aanspreekbaar.
Een volbloed draver is wel degelijk iets anders dan een Kwpn rijpaard en je moet hem ook anders rijden omdat hij ook heel anders gebouwd is.
Zijn achterbenen zijn gebouwd om te stuwen, minder om onder te treden en te dragen.
Het hardlopen moet uit zijn systeem en dat duurt een tijdje.
Dat het het eerste half jaar goed ging zou kunnen komen omdat het erin geslopen is, steeds deed hij een tandje erbij.
Het kan ook komen doordat hij moest wennen en later pas liet zien wat precies zijn karakter is.
Bovenstaande is wat zo even in me opkomt.
Hopelijk heb je er wat aan.
Ik wens je heel veel succes en hoop dat je weer plezier krijgt met je paard.

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:35

Ik heb zelf veel dravers gereden zowel voor de sulky als het omscholen tot rijpaard. Daar zaten ook weleens dravers bij die alleen maar hard wilde. Meestal waren deze heel gevoelig op het been, weet niet of wat bij die van jou ook het geval is? Heb er ook eens een gereden die bij het aandraven gelijk hard wilde en bij het terugnemen was hij niet meer te houden. Bij hem kwam ik erachter dat ik van de teugels af moest blijven en heel ontspannen te blijven alsof er niks aan de hand was en tegelijk rustig tegen hem praten, de meeste luisteren wel goed naar je stem als je hooo zegt.
Ik zal zelf niet kiezen voor veel overgangen te rijden, mijn ervaring daarmee is dat ze heter worden i.p.v. rustiger. Zelf rustiger gaan lichtrijden als wat hij aangeeft wil ook weleens helpen.

Het kan ook zijn dat hij teveel energie heeft, en misschien even moet losgooien/stapmolen voor het rijden of het voer aanpassen. Het wil ook weleens helpen als je heel lang instapt aan een los teugeltje totdat hij helemaal ontspannen is en dan met een los teugeltje aan te draven en grote voltes te rijden. Je moet dan wel even de knop omdenken want waarschijnlijk denk je bij een los teugeltje aandraven is hij gelijk weg. Het is in iedergeval de moeite waard om te proberen.

Merk je ook een verschil of je links of rechtsom gaat?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 16:36

Heel lang heb ik een instructrice gehad die mij alleen maar op de volte zetten om mijn paard zo rustig te krijgen, hierdoor kon hij op een gegeven moment niet eens meer normaal rechtdoorlopen.. Hierna heb ik er een gehad die vertelde dat ik alleen maar ophoudingen moest doen. Ik wil mijn paardje geen zeer doen en ook niet scheef maken.
AS week wordt hij zo ie zo nagekeken door de fysio, het zadel ligt wel goed want dat ik kort geleden nog nagekeken.

Ik heb ook mijn paardje gekozen omdat ik een doel wilde, en samen wat wilde leren (dus geen hobbelpaardje wilde). Ik vindt het leuk om ergens aan te werken, toen ook het tempo. Maar inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en heb ik in mijn ogen nog steeds geen vooruitgang gemaakt. Toen ik mijn paardje gekocht had, heb ik ook het eerste half jaar niet kunnen rijden door kreupelheid etc.... Inmiddels ben ik er zo tegen op gaan kijken om ''ons'' doel te bereiken dat mijn plezier in het rijden eigenlijk weg is! Verzorgen dat vind ik absoluut nog leuk en dan is het echt een schatje, maar ik heb mijn paardje wel gekocht om te kunnen rijden...

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 16:41

Hier kan ik helemaal mee eens zijn. Toen ik hem net kocht hoefde ik hem maar perongeluk met mijn been aan te tikken en hij was weg. Nu is dat wel een stuk minder, en inderdaad het lijkt zelf dat overgangen etc hem heter maken..
Vandaag merkte ik wel erg veen verschil, bij het linksom draven keek hij erg naar buiten, de andere kan op liep hij voor mijn zien, recht. Daarom komt ook de fysio om te kijken of hij (weer) wat mankeert aan zijn rug.
Hij heeft vaker last van zijn rug (gehad), maar ik kan het gewoon niet meer opbrengen om het de tijd te geven.. Ik ben al 1,5 jaar aan het tobben lijkt wel, dan wel niet met zijn rug of zijn karakter, en het was echt mijn droom een eigen paard.. maar dat lijkt gewoon niet te mogen..

_Rebec schreef:
Ik heb zelf veel dravers gereden zowel voor de sulky als het omscholen tot rijpaard. Daar zaten ook weleens dravers bij die alleen maar hard wilde. Meestal waren deze heel gevoelig op het been, weet niet of wat bij die van jou ook het geval is? Heb er ook eens een gereden die bij het aandraven gelijk hard wilde en bij het terugnemen was hij niet meer te houden. Bij hem kwam ik erachter dat ik van de teugels af moest blijven en heel ontspannen te blijven alsof er niks aan de hand was en tegelijk rustig tegen hem praten, de meeste luisteren wel goed naar je stem als je hooo zegt.
Ik zal zelf niet kiezen voor veel overgangen te rijden, mijn ervaring daarmee is dat ze heter worden i.p.v. rustiger. Zelf rustiger gaan lichtrijden als wat hij aangeeft wil ook weleens helpen.

Het kan ook zijn dat hij teveel energie heeft, en misschien even moet losgooien/stapmolen voor het rijden of het voer aanpassen. Het wil ook weleens helpen als je heel lang instapt aan een los teugeltje totdat hij helemaal ontspannen is en dan met een los teugeltje aan te draven en grote voltes te rijden. Je moet dan wel even de knop omdenken want waarschijnlijk denk je bij een los teugeltje aandraven is hij gelijk weg. Het is in iedergeval de moeite waard om te proberen.

Merk je ook een verschil of je links of rechtsom gaat?

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:42

ik heb een oud reasertje op stal staan. zij zou naar de slager moeten omdat ze zo hard ging. en hard gaan kan ze! maar tegenwoordig alleen maar op mijn commando. dit was echter wel anders. mijn paard is nu 22 en nog steeds een heethoofd, maar als ik ga zitten weet zij dat ze iets mag gaan doen. dit vind ze heeeeerlijk! eerst ging ze hard en hard en hard en had.... toen was er geen houden meer aan. ik dacht: laat ik eens zonder iets gaan zitten (mocht niet van mijn ma, toch gedaan :). ik dacht, die is zo weg, maar ze bleef gewoon lekker staan. ik dacht laten we eens gaan stappen, en dat deed ze. ik dacht een rondje lopen, en dat deed ze! ze heeft nog nooit zoooo lekker gereden. de dag daarna deed ik hetzelfde maar dan met een hoofdstel, zonder zadel, en heb toen ook even lekker ge galoppeert. ik hoefde het alleen maar te denken, en mijn paard kon het voelen! ze vond ( en vind) het heerlijk om geen signalen fysiek door te krijgen, maar gewoon op gevoel. gewoon, relaxt en ontspannen denken.

momenteel rij ik haar weer gewoon met zadel en hoofdstel op de wedstrijden, maar de training doen we hele maal zonder! en raad eens? we springen in de z en dressuuren zz! en zij zou naar de slager moeten!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 16:56

Ik kan niet rijden zonder zadel, daar zit ik te instabiel voor en mijn gevoel zou daar ook niet goed bij zijn.. ik zou t doodeng vinden :P straks stopt ie niet meer.. Ik rijd wel eens znder zadel maar dan al vind hij het behoorlijk eng en stopt dan steeds..
Is het ook een draver?

kirishu schreef:
ik heb een oud reasertje op stal staan. zij zou naar de slager moeten omdat ze zo hard ging. en hard gaan kan ze! maar tegenwoordig alleen maar op mijn commando. dit was echter wel anders. mijn paard is nu 22 en nog steeds een heethoofd, maar als ik ga zitten weet zij dat ze iets mag gaan doen. dit vind ze heeeeerlijk! eerst ging ze hard en hard en hard en had.... toen was er geen houden meer aan. ik dacht: laat ik eens zonder iets gaan zitten (mocht niet van mijn ma, toch gedaan :). ik dacht, die is zo weg, maar ze bleef gewoon lekker staan. ik dacht laten we eens gaan stappen, en dat deed ze. ik dacht een rondje lopen, en dat deed ze! ze heeft nog nooit zoooo lekker gereden. de dag daarna deed ik hetzelfde maar dan met een hoofdstel, zonder zadel, en heb toen ook even lekker ge galoppeert. ik hoefde het alleen maar te denken, en mijn paard kon het voelen! ze vond ( en vind) het heerlijk om geen signalen fysiek door te krijgen, maar gewoon op gevoel. gewoon, relaxt en ontspannen denken.

momenteel rij ik haar weer gewoon met zadel en hoofdstel op de wedstrijden, maar de training doen we hele maal zonder! en raad eens? we springen in de z en dressuuren zz! en zij zou naar de slager moeten!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:01

ch_ntii123 schreef:
HRE schreef:

[qoute] Hoe gek het ook is, zodra ik stap met lange teugel dan is er niets aan de hand en stapt hij echt heel relax, pak ik mij teugels op gaat hij al versnellen.. Ook als ik draaf wil hij niet rustig draven ook al heb ik mijn teugels los of vaster.. :(

Zo ver ik weet worden dravers in de mond gepakt als ze sneller moeten.
Begin dus met lange teugel.
Pak dan pas aanleuning, maar zo licht dat het paard niet veranderd in zijn houding.
Vanuit daar kan je...en dat duurt even een paar weken...verder met nageven en oprichten.
Paard moet leren dat teugel druk niet betekend dat hij harder moet.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:07

een paard wordt niet scheef van op voltes lopen ;). als je behoorlijk wilt rechtrichten MOET je zelfs veel cirkelwerk doen. wat je eerste instructrice wilde doen, was in mijn ogen dus niet zo fout; het is enkel belangrijk dat je dan ook wel naar correcte buiging toe werkt en telkens omstelt bij het wisselen van volte/richting. hierdoor moet het gewicht stukje bij beetje wel meer richting achterhand en moet het tempo wel gecontroleerder omdat het werk de volle aandacht van het paard vraagt en al dat bochtenwerk geen racetempo toelaat. als dat met een los lijf kan, dan pas begin je stukken rechtuit te rijden. en dan nog is rechtuit rijden een kwestie van het paard tussen je benen te houden en te corrigeren als hij scheef wilt gaan. dat het paard geen rechte lijn kan lopen komt naar mijn mening zeker niet doordat je eerste instructrice je veel cirkels liet rijden! ik zou eerder denken dat dat komt doordat hij enkel kan stuwen vanuit het achterbeen (en dus harder en harder gaan), maar niet echt goed kan dragen; een gebrek aan balans en kracht dus.
je zegt ook dat hij/zij nu in de ene richting met het hoofd naar buiten liep op de volte. dat is dus een scheef paard...

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 17:10

Ik werk ook met dubbele lijnen en dan is er niets aan de hand.. dan staan de teugels ook wat strakker en dan is hij nog ontspannen.
Een losse teugel houd bij hem niet in dat hij rustg moet gaan lopen, dit heb ik namelijk al eerder geprobeerd.

Ik hoef ook geen dressuur te rijden, met het oppakken en dat soort dingen, voor mij gaat et er nu om dat ik op een rustig tempo een rondje in de bak kan maken

aerdenhout1 schreef:
[qoute] Hoe gek het ook is, zodra ik stap met lange teugel dan is er niets aan de hand en stapt hij echt heel relax, pak ik mij teugels op gaat hij al versnellen.. Ook als ik draaf wil hij niet rustig draven ook al heb ik mijn teugels los of vaster.. :(
[/quote]

Zo ver ik weet worden dravers in de mond gepakt als ze sneller moeten.
Begin dus met lange teugel.
Pak dan pas aanleuning, maar zo licht dat het paard niet veranderd in zijn houding.
Vanuit daar kan je...en dat duurt even een paar weken...verder met nageven en oprichten.
Paard moet leren dat teugel druk niet betekend dat hij harder moet.[/quote]

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:13

Dan terug naar de longe en aan de longe leren dat hij de teugel moet aan nemen, of probeer eens bitloos als je toch geen wedstrijden wil gaan rijden.
Als hij het echt alleen doet als je hem op zijn rug belast, dan een keer de osteo erbij halen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:32

Oke, mijn paard was zo, maar dan 10 keer zo erg. Ik heb toen alles helemaal om gegooid, bitloos en zonder zadel gaan rijden, zodat ze leerde rustig te blijven. Probleem bij haar is hoe ze ingereden is, ze kon enkel 'galopperen' keihard de bak door zodra je opstapte.
Daarna ben ik heel veel gaan longeren, rechtrichten en aan de hand werken. Nu is de mijne een speciaal geval, maar die begint zich nu ontzettend goed te ontwikkelen (beter dan sommige paarden die wel normaal te rijden zijn :P ) Maar ik ken haar nu zo'n 10 jaar en we zijn pas sinds 1 1/2 echt serieus aan het trainen. Dus, het heeft tijd nodig.
Maar ik zou zeggen, gooi het roer eens om en ga een tijdje niet rijden. Wil je wel blijven rijden, daar heb ik hierboven al iets over gezegd. Zoek je nog instructie, ga eens op zoek naar iemand die Centerd Riding gebruikt voor de lessen, vind ik persoonlijk heel fijn met mijn rappe paard ;)

Ook denk ik dat je er rekening mee moet houden dat dit altijd een paard zal zijn die als het moeilijk wordt zal gaan 'vluchten' in tempo. Maar ik denk niet dat het een onmogelijke opgave gaat worden hoor ;)

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:46

ch_ntii123 schreef:
Ik werk ook met dubbele lijnen en dan is er niets aan de hand.. dan staan de teugels ook wat strakker en dan is hij nog ontspannen.
Een losse teugel houd bij hem niet in dat hij rustg moet gaan lopen, dit heb ik namelijk al eerder geprobeerd.

Heeft het dan niet met jou eigen lichaamsspanning te maken?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:04

heb je het al eens bitloos geprobeert?

_gitte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:04

is hij ook zo vooruit op buitenritten of is hij dan gewoon rustig?
misschien is de bak gewoon zijn ding niet en heeft hij wat afwisseling nodig.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 12:57

Normaal gesproken rijd ik behoorlijk vaak buiten, en wissel ik het goed af met de bak en buiten. Bitloos rijden heb ik ook geprobeerd, maar dat gaat even goed (hij gaat niet hangen maar wel harder) en daarna ben ik weer terug bij af.

Ik ga vandaag in de paddock proberen, kijken of dat beter werk!. Jullie horen het van me!
Vandaag komt een natuurgeneeskunde student om te kijken naar toetje, misschien dat zei een goed idee heeft. As woensdag komt de fysiotherapeute..

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:02

Ik heb zelf ook een draver en herken dit probleem wel wat, maar alleen in draf. Mijn pony deed het in het begin in de galop ook, maar dat kwam door evenwicht.
Bij mij helpt het heel erg om gewoon elk keer als hij versnelt rustig 'hooooo' te zeggen en gewoon met lange teugel te rijden en veel volte's, dan haal je hem uit zijn tempo, doordat hij zijn evenwicht in de volte moet gooien en als je dit met lange teugel doet heeft hij ook geen steun aan jouw armen.

anneiskool

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:10

Ulrika schreef:
zodra je voelt dat hij onder je uit gaat lopen of gata drammen meteen terug nemen in stap/stilstand dit kost veel tijd en moeite maar misschien een oplossing? anders heel veel succes!

Ik denk dat dit inderdaad ook een oplossing is, ookal kost het veel moeite.
Ik denk ook dat longeren een oplossing is, alleen als het dan harder gaat, het gelijk weer terug nemen en desnoods een zweep voor zn neus houden.

Groetjes(_)

anneiskool

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:12

Wolferus schreef:
Ik heb zelf ook een draver en herken dit probleem wel wat, maar alleen in draf. Mijn pony deed het in het begin in de galop ook, maar dat kwam door evenwicht.
Bij mij helpt het heel erg om gewoon elk keer als hij versnelt rustig 'hooooo' te zeggen en gewoon met lange teugel te rijden en veel volte's, dan haal je hem uit zijn tempo, doordat hij zijn evenwicht in de volte moet gooien en als je dit met lange teugel doet heeft hij ook geen steun aan jouw armen.
Mijn verzorgpaard is ook een draver, bij hem vind ik 1 tempo (in draf) aanhouden heel moeilijk. Volgens mijn ervaring reageren dravers heel geod op stemcommando's. Moet beetje uitproberen maar niet verprutsen denk ik.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:15

Naar mijn ervaring reageren dravers inderdaad veel beter op stemcommando's dan op het bit, als ze eenmaal weten wat het betekent. Ik kan mijn draver ook met een stemcommando zo weer terug naar stap halen, zelfs meteen vanuit galop. 1 tempo aanhouden in draf is bij ons ook nog wat moeilijk, omdat hij ook de neiging heeft te snel te gaan, maar het gaat bij ons al een stuk beter met de stemcommando's :)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:16

Ik weet misschien wel iemand die je kan helpen...
Een 'vriendin' van ons op stal die schoolt paarden om, van ren/drafpaarden enzo naar gewone rijpaarden.
Dit gaat wel allemaal op de natural horsemanship manier, maar ze krijgt het toch steeds weer voor elkaar!

Hier is de website van dr, ik hoop dat je er iets aan hebt!
http://www.danceswithhorses.nl/index2.htm