Pony is niet te rijden na lange tijd stilstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Layco_

Pony is niet te rijden na lange tijd stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 15:12

Hoi allemaal,

Ik heb eigenlijk 1 groot probleem, en dit is weleens heel anders geweest.
Ik heb nu sinds een jaar mijn eigen pony, en hij is echt een schatje !
Ik heb wel ong, een jaar les gehad, maar nu niet meer, ik ben echt
met paarden opgegroeid, en ik kan wel rijden, (sommige mensen denken dat je na
een jaar niet goed kunt rijden dat je alleen de basisdingen kent : stap, draf, galop)
(Ik krijg wel weer les van mijn buurvrouw, heeft vroeger een manege gehad en gaf daar
dus ook lessen,)
Maar ik reed eerst ook schouderbinnenwaarts en al die andere dingen,

Maaarrr,
Deze winter heeft hij alleen maar stil gestaan, dus ik wilde vandaag weer een klein beginnetje
maken, omdat de sneeuw nu weg is was het een mooie kans dat echt in een hel belandde,
Oke, eerst stappen dan maar, teugels los en lekker laag en lange teugel over de rug.
Maar, Hij ontspande echt totaal niet, hoofd gewoon in de lucht houden, als ik hem laag wilde hebben moest ik hem gewoon dwingen, (aan de teugels trekken, maar dat heb ik niet gedaan, dus bleef zijn hoofd in de lucht en die krijg je dan echt niet meer omlaag)
Hij was echt zo stijf als een plank. Er was echt geen sturen aan, en ik heb hem ook weleens geprobeerd
hem te longeren, maar dat lukte niet helemaal goed, hij was te blij en gallopeerde en bokte en steigerde
alleen maar van blijdschap en briesen en oortjes naar voren enz,
maar nu echt het was niet leuk.
Hij reageerde niet goed op mijn hulpen en we hadden steeds miscomminucaties, en als ik wilde overgaan
naar een minidrafje,schoot zijn hoofd omhoog in de lucht, bokte hij echt als een rodeopaard, en daarom heb ik nu dus ook last van mij staartbotje.. (of staatbotje? maar ik ben er niet afgevallen :P)
Dus ik ben er maar afgestapt, afgezadelt, zweetdeken op, wortel gegeven en weggegaan.
(hij was wel bezweet van al dat bokken en gedoe)

Dus wie kan mij vertellen hoe ik dit moet aanpakken ?
Dit is geen goed begin, dus ik zit erover te denken om hem even helemaal opnieuw
te laten inrijden..

Groetjes,,
Willemien
Laatst bijgewerkt door Elles op 08-01-11 18:22, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:18

heb je al eens gekeken of het mischien niet aan het zadel ligt? gaan ze ook aparter van lopen als die niet goed ligt/niet past...

herken ik namelijk van mijn fjord.. die ging heel anders lopen en ook op gegeven moment bokken.. was hij uit het zadel gegroeit..
Laatst bijgewerkt door nikitabanana op 08-01-11 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

korien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:18

Vind je het echt een probleem als je pony na weken lang stil staan even zijn benen wil strekken?

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 15:19

nikitabanana schreef:
heb je al eens gekeken of het mischien niet aan het zadel ligt? gaan ze ook aparter van lopen als die niet goed ligt/niet past...

Nee, daar ligt het niet aan, zadel past perfect!
Rijd gewoon met het zadel waar ik hem altijd mee heb gereden..

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 15:20

korien schreef:
Vind je het echt een probleem als je pony na weken lang stil staan even zijn benen wil strekken?

Nee, daarom wilde ik hem juist rijden, maar dit was echt niet even zijn benen strekken, dit was echt
puur krengerig doen en doen waar hij zin in heeft.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:21

Ik zou hem even losgooien in een bak of paddock ofzo? dan kan hij inderdaad zich even goed uitleven enzo!

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 15:22

julio111 schreef:
Ik zou hem even losgooien in een bak of paddock ofzo? dan kan hij inderdaad zich even goed uitleven enzo!

Ja, dat leek me ook een goed plan, ik heb hem gewoon in zijn weiland losgegooit, en hij was ook echt blij
enz, maar toch, dat hielp niet zo..

julio111

Re: Wie kan mij helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:23

Uhmm toch proberen te longeren en ik denk als hij stijf is ook veel voltes proberen te draaien met veel stelling en veel figuren rijden?

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 15:24

julio111 schreef:
Uhmm toch proberen te longeren en ik denk als hij stijf is ook veel voltes proberen te draaien met veel stelling en veel figuren rijden?

Dat heb ik verteld :P
Hij luistert gewoon echt voor geen meter :P
Ik probeer het gewoon, ik stuur hem op een volte, maar nee,
meneertje loopt gewoon over zijn schouder en benen heen en blijft
rechtuit lopen..

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:26

Is je paard de hele winter niet buiten geweest?
Ik zou hem eerst eens lekker losgooien zodat hij z'n energie kwijt kan.

julio111

Maar lukt longeren dan ook niet op de volte?
Heb je niet een ronde paddock waar je hem goed in kan longeren dat hij wel meebuigt? of bij een manege ofzo?

julio111

S_zanne schreef:
Is je paard de hele winter niet buiten geweest?
Ik zou hem eerst eens lekker losgooien zodat hij z'n energie kwijt kan.

zei ik ook al :P maar dat had ze al gedaan

pamelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:30

ik zou je pony eerst los in de bak laten lopen, eventueel beetje grondwerk, dan wat longeren. niet langer dan 10 minuten. je pony zal nu zeker stijf zijn na al dat gebok. ik mag toch wel aannemen dat je pony gewoon buiten loopt ? en niet steeds op stal heeft gestaan ?. geen krachtvoer heeft gehad maar ruwvoer met eventueel een mineralen koek ?

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 15:30

julio111 schreef:
Maar lukt longeren dan ook niet op de volte?
Heb je niet een ronde paddock waar je hem goed in kan longeren dat hij wel meebuigt? of bij een manege ofzo?

Ik had zo'n rondje gemaakt met van die insteekpaaltjes en wat draat erdoor,
volgens mij 13 meter breed ofzo,
maar hij gaat dan niet in het rondje mee, hij loopt gewoon naarbinnen, en dan wil ik hem
naar buiten ''sturen'' zodat hij een rondje maakt, maar dan gaat hij bokken en ervandoor...

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:31

Dan pak je zo'n lange longeerzweep dan kun je hem makkelijker aan de buitenkant houden

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 15:32

pamelien schreef:
je pony zal nu zeker stijf zijn na al dat gebok. ik mag toch wel aannemen dat je pony gewoon buiten loopt ? en niet steeds op stal heeft gestaan ?. geen krachtvoer heeft gehad maar ruwvoer met eventueel een mineralen koek ?

Ik heb maar 10 minuutjes op hem ''gereden'' en daarna gestopt,
Tuurlijk, hij heeft overdag gewoon buiten gestaan, en snachts op stal.
Heeft ruwvoor en beetje krachtvoor gekregen,

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 15:32

julio111 schreef:
Dan pak je zo'n lange longeerzweep dan kun je hem makkelijker aan de buitenkant houden

Daar stuur ik hem ook mee naar buiten :p
Maar dat lukte toen niet, hij reageerde er niet meer op, terwijl
hij voor de ''winterstop'' super op reageerde.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:33

Ai ja zoals hierboven is gezegt:
beginnen met grondwerk aan de hand en dan zo langzaam opbouwen

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:33

TS, ik denk dat het handiger is als je hulp vraagt aan iemand die bij je in de buurt woont.
Ik denk die dat dit kan worden opgelost door de tips die wij je geven.
Waar woon je?

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:34

Ik denk inderdaad dat S_zanne wel gelijk heeft en dat je een ervaren iemand erbij moet halen

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 15:35

Ja, het was ook de 1e keer, maar kvond het niet echt lekker gaan, dus vandaar,
maar ik ga nu zeker weer bezig met hem, om het weer helemaal op te bouwen, maar de
bak waar ik rijd, is nu nog te nat, dus daar lukt het niet goed in, heb maar
bij ons in een stuk land (heel vlak, zonder bobbels,hobbels en gaten, net een bak) gereden.

angy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:36

Hoi TS,

Vervelend dat je goede bedoelingen om je pony weer te gaan rijden niet lekker uitpakt na een periode van stilstaan. Ik zag in je profiel dat je veertien bent. Heb je niet een handig (ouder) vriendinnetje of volwassene in de buurt die je een paar keer kan helpen met longeren en bij je in de buurt is als je gaat rijden? Je pony klinkt echt heel erg fris en heeft helemaal geen zin om naar jou te luisteren ondanks je intentie om ontspannen en laag en rond te rijden. Eerst zal hij die energie kwijt moeten voor hij zich op jou kan concentreren. Is hij de tijd dat hij heeft stilgestaan terug gezet in zijn voer (mits hij brok gevoerd krijgt)? Succes!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:41

Als je pony de hele winter stil heeft gestaan, dan vind ik het niet heel vreemd dat 'ie er geen zin in heeft om meteen weer aan het werk te gaan. Ik denk dat je 'm eerst even lekker naar buiten moet doen, zodat 'ie zijn energie kwijt kan. Daarna kijken of het longeren een beetje gaat, rustig aan het werk zetten en opbouwen zodat 'ie weer soepeler in zijn lijf wordt. Als 'ie wat beter in z'n vel zit en fijner loopt, het rijden weer oppakken. En dit natuurlijk niet allemaal op 1 dag doen, neem er de tijd voor ;) Ik denk ook niet dat je pony krengerig wil doen, hij heeft nu gewoon veel energie en het kan lastig en pijnlijk zijn voor een stijf paard om lang en laag te lopen en te buigen en dit kan ervoor zorgen dat 'ie voor je hulp weg loopt of bokt. Als je weer begint met rijden, vraag dan ook of je buurvrouw je weer les wilt geven. Misschien wil zij ook wel helpen met longeren.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:44

In ieder geval succes ermee! ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:47

_Layco_ schreef:
nikitabanana schreef:

Nee, daar ligt het niet aan, zadel past perfect!
Rijd gewoon met het zadel waar ik hem altijd mee heb gereden..

Na lang niks doen, veranderd een bouw van een paard. Bespiering, vetjes ed

korien schreef:

Mijn idee idd.
Lekker los gooien, zodat hij zijn ei kwijt kan en daarna er pas op.
Je kan na al die tijd niet verwachten dat je netjes kan opstappen en gaan rijden zoals voorheen