Voor het springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

julio111

Voor het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 23:17

Ik rijd op een d-pony van 6 jaar. Het is dus nog best een jonge pony.
Het is een hele eerlijke pony, ze is wel vaak best onrustig en schrikt vaak van onverwachte geluiden.
Maar nou mijn probleem;
Als we gaan springen dan is ze niet te houden. Van tevoren maakt ze altijd al wat rare sprongetjes en dan vliegt ze op de hindernis af. Ik kan haar dan ook niet tegenhouden maar na de sprong als we weer in draf zijn is ze weer heel rustig. Misschien het enthousiasme van de pony? Dit gebeurd niet alleen bij mij maar ook bij andere ruiters. Het is een hele leuke pony maar ik zou graag dit probleem willen oplossen.
Heeft iemand ervaring hiermee of weet iemand tips?

zodiacje

Re: Voor het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:38

ik weet dat het vaak gezegd wordt op bokt maar ik denk toch echt dat je hier instructie bij nodig hebt.
Ik kan je rij tips geven en tips voor lijntjes om te springen maar je hebt er zó veel meer aan
als iemand ziet waarom ze rent en hoe ze dan precies reageerd op jouw hulpen.

succes ermee!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:39

laat je de pony ook wel is lekker vrijspringen? werkt vaak ook om de joligheid er wat af te halen..
en.. je zal t nog vaak horen: les nemen.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 00:42

Ja ik heb al les en mijn instructeur zegt dat hij het doet uit enthousiasme, die zegt dat daar niet veel aan te doen is aangezien er meerdere mensen op rijden.
Zelf denk ik dat het wel moet lukken om haar rustiger te krijgen.
Ze doet het niet alleen bij springen maar ook gewoon bij balkjes draven. Ik probeer altijd gewoon dressuurmatig in een normale draf op de balkjes af te rijden maar als ze de balkjes ziet rent ze der meteen op af en springt er gewoon overheen.
Ik heb al op meerdere topics gekeken bij mensen die ook dit probleem hebben, ze zeggen daar stilstaan voor de hindernis maar dat zal echt niet lukken met deze pony en ik heb dan het idee dat je hem leert te weigeren voor een hindernis.
In ieder geval bedankt voor je reactie;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:56

nee hoor, weigeren leer je m daar niet mee. Je pony is enthousiast, en dat gaat niet weg. Maar inderdaad is het stilzetten voor een hindernis een optie. Laat m maar is lekker vrijspringen.. en moet je eigenlijk even meteen erop en m met jou erop laten springen (moet ie nog wel genoeg puf voor over hebben natuurlijk)

je kan als het stilstaan niet lukt ook ineens een volte sturen voor de hindernis.. of zet een hindernis langs het hek en stuur m tegen t hek aan.

Niet te vaak doen natuurlijk. 1 of 2 keer. tot ie bij je blijft en dan laat je m springen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 01:00

het is dus een manegepony?
dan nog typisch dat de instructie je daar niet mee helpt, zou toch denken dat ie daar voor betaald krijgt :+

Ik ga er dus vanuit dat je m tijdens de manegeles rijd,
dat is wel zonde want ik zou idd met balkjes gaan werken en hindernissen zo opstellen dat ie wel
terug moet komen in zijn tempo maar daar heb je denk niets over te zeggen dan...

Wat je kan doen is aller eerst dressuur matig zorgen dat je complete controle hebt over het tempo.
Pas als dit voor mekaar is ga je naar balken/hindernissen toewerken.
Dus ook al zet je instructeur een hindernis neer, eerst zorgen dat je paard luisterd voordat je er ook
maar aan denkt om te gaan springen.
Denk dus vooral aan tempowisselingen, overgangen, wijken, dat soort dingen.

Zorg dat je bij het aanrijden op de hindernis niet lang van te voren al rechtuit gaat rijden.
dan krijgt je paard alleen maar meer kans om te stormen.
Wendt korter af of rijd een volte.
Als je paard alsnog gaat rennen rijd je alsnog een volte (als dat nog kan).

Verder is het ook wel heel belangrijk dat je leert terugrijden op je zit.
Hier hoort je instructeur je echt mee te helpen hoor!

succes ermee!!

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 14:07

smurffie schreef:
nee hoor, weigeren leer je m daar niet mee. Je pony is enthousiast, en dat gaat niet weg. Maar inderdaad is het stilzetten voor een hindernis een optie. Laat m maar is lekker vrijspringen.. en moet je eigenlijk even meteen erop en m met jou erop laten springen (moet ie nog wel genoeg puf voor over hebben natuurlijk)

je kan als het stilstaan niet lukt ook ineens een volte sturen voor de hindernis.. of zet een hindernis langs het hek en stuur m tegen t hek aan.

Niet te vaak doen natuurlijk. 1 of 2 keer. tot ie bij je blijft en dan laat je m springen.

Maar dat is het probleem, stilzetten voor een hindernis is met die pony gewoon onmogelijk! Maar wel bedankt!;)

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 14:14

zodiacje schreef:
het is dus een manegepony?
dan nog typisch dat de instructie je daar niet mee helpt, zou toch denken dat ie daar voor betaald krijgt :+

Ik ga er dus vanuit dat je m tijdens de manegeles rijd,
dat is wel zonde want ik zou idd met balkjes gaan werken en hindernissen zo opstellen dat ie wel
terug moet komen in zijn tempo maar daar heb je denk niets over te zeggen dan...

Wat je kan doen is aller eerst dressuur matig zorgen dat je complete controle hebt over het tempo.
Pas als dit voor mekaar is ga je naar balken/hindernissen toewerken.
Dus ook al zet je instructeur een hindernis neer, eerst zorgen dat je paard luisterd voordat je er ook
maar aan denkt om te gaan springen.
Denk dus vooral aan tempowisselingen, overgangen, wijken, dat soort dingen.

Zorg dat je bij het aanrijden op de hindernis niet lang van te voren al rechtuit gaat rijden.
dan krijgt je paard alleen maar meer kans om te stormen.
Wendt korter af of rijd een volte.
Als je paard alsnog gaat rennen rijd je alsnog een volte (als dat nog kan).

Verder is het ook wel heel belangrijk dat je leert terugrijden op je zit.
Hier hoort je instructeur je echt mee te helpen hoor!

succes ermee!!

Het is inderdaad een manegepony maar er rijden niet veel mensen op omdat er maar weinig mensen op durven, hij is nogal schrikachtig.
En met dressuur is ie wel gewoon braaf, hij schiet er wel is vandoor omdat hij schrikt maar verder is het dan een goede pony. Af en toe wel iets te enthousiast maar dan kan ik het tempo wel regelen.
Dat korter er naartoe rijden is inderdaad wel een goed idee!
Het is ook als ik in de wending (richting de hindernis) een klein beetje spanning op de teugels zet gaat ie allemaal rare sprongen maken en dan gaat ie ook steigeren maar ik zet alleen een klein beetje spanning zodat hij niet meteen weg kan schieten. Ik trek echt niet aan de teugels ofzo, want ik weet dat als je hard aan de teugels trekt dat een paard dan kan gaan steigeren. En vooral deze pony omdat hij nogal gevoelig is.
Bedankt voor je reactie;)!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:18

julio111 schreef:
smurffie schreef:

Maar dat is het probleem, stilzetten voor een hindernis is met die pony gewoon onmogelijk! Maar wel bedankt!;)

Stilzetten zou ik nooooooit doen, dan leer je hem juist 'weigeren'.
Je kunt het beste een volte draaien als hij harder gaat, een martingaal kan ook wel eens helpen :)

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 14:21

Maar dat is het probleem, stilzetten voor een hindernis is met die pony gewoon onmogelijk! Maar wel bedankt!;)[/quote]

Stilzetten zou ik nooooooit doen, dan leer je hem juist 'weigeren'.
Je kunt het beste een volte draaien als hij harder gaat, een martingaal kan ook wel eens helpen :)[/quote]

lees hierboven;) haha daar beschreef ik ook al dat ik dacht dat je hem dan leerde weigeren. Ja volte zou kunnen ja! ik denk dat ik dat is ga proberen.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 17:43

Heeft iemand nog tips behalve volte draaien voor de hindernis?

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:47

Laten doodlopen op de muur er achter. Dus wel over de hindernis heen en dan stil zetten. Mijn merrie doet het ook. Wat ik de laatste tijd doe is springen uit draf dus met drafbalkje ervoor en dan voor het einde van de baan terug in draf goed belonen en proberen ontspannen te houden. Maar ik heb m eerst dus een tijdje laten doodlopen, omdat je je dan zelf ook focust op de muur en niet op de hindernis. En toen gewoon later gewoon ho zetten zeg maar rustiger en verder van de hindernis af.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:48

niet eraan gaan hangen, daar gaat hij alleen maar tegenin.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 18:06

Chefke schreef:
Laten doodlopen op de muur er achter. Dus wel over de hindernis heen en dan stil zetten. Mijn merrie doet het ook. Wat ik de laatste tijd doe is springen uit draf dus met drafbalkje ervoor en dan voor het einde van de baan terug in draf goed belonen en proberen ontspannen te houden. Maar ik heb m eerst dus een tijdje laten doodlopen, omdat je je dan zelf ook focust op de muur en niet op de hindernis. En toen gewoon later gewoon ho zetten zeg maar rustiger en verder van de hindernis af.

Ja het zou kunnen werken! het probleem bij die pony is dat ie over drafbalkjes niet in een rustige draf gaat maar zelfs over de balkjes gaat ie in rengalop! Maar ik zal het laten doodlopen is proberen bedankt :D

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 18:07

marjolein_el schreef:
niet eraan gaan hangen, daar gaat hij alleen maar tegenin.

Ja ik probeer ook zo min mogelijk met de teugels te doen want dat is bij die pony zeker, dat als ik teveel druk op mijn teugels zet dat ie steeds harder gaat, dat is ook zo als hij ervandoor gaat! Ik probeer zoveel mogelijk met mijn zit terug te rijden maar das lastig als hij zo hard gaat! Bedankt voor de tip;)

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:19

als ze echt te hard gaat misschien op de volte zetten?
draf balken voor de sprong leggen,

__Jolien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:34

Je kan als ze te hevig is een volte rijden tot er weer rust inzit, of je kan ook proberen ze bezig te houden met aan de teugel rijden en een beetje stelling enzo dat ze daar even mee bezig is en niet met de sprong.. Ze moet wel de sprong optijd zien en aandachtig blijven maar je kan proberen haar wat bezig te houden dat haar aandacht verdeelt is.
Groetjes

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:42

Ik heb dit ook gehad bij een pony, was overigends ook een manege pony.
Zodra ze de hindernis zag was er geen houden meer aan! Je kon doen wat je wou in het begin vaak met mijn handen in het haar gezeten maar met veel geduld en hulp van mijn lesgever ben ik toch nog een eind gekomen!

Je moet niet verwachten dat het meteen beter gaat het heeft tijd nodig.
In het begin hebben wij vooral gedaan met een laag kruisje en drafbalk ervoor. aanrijden in stap en zodra ze begon te rennen meteen stilzetten. Als ik het niet deed of het lukte niet stond mijn lesgever wel naast de sprong en trok hem even op de rem. pony stond wel meteen stil :')
In stap naar de hindernis toerijden en 3 stappen voor de sprong pas in draf overgaan en dit vaak herhalen.
als dit goed ging begonnen we steeds eerder met aandraven.
Ook hebben wij een paar x aangestapt en dan stilstaan voor de sprong maar heeft wel een tijd geduurd voor het er weer uit was dan krijg je dus een weigerpony zou ik niet doen!.
Eraan gaan hangen of sleuren heeft geen zin gewoon zelf rustig blijven en niet naar voren gaan zitten of verlichte zit en rustige knijpjes geven.
Wat ik ook wel eens deed leerde mijn lesgever zullen sommige het er misschien niet mee eens zijn! :o
De teugels breed en weer bij elkaar dus steeds je handen breed toen en weer bij elkaar is een beetje moeilijk uit leggen hoop dat je het snapt :P
en dat blijven doen tot de hindernis.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Helpt je lesgever er niet bij kwa tips? en oplossingen ervoor? Mijn lesgever hielp mij echt altijd super en had altijd en oplossing :j

Edit : even aangepast en wat makkelijker leesbaar.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:15

Clairetjuhz schreef:
Ik heb dit ook gehad bij een pony, was overigends ook een manege pony.
Zodra ze de hindernis zag was er geen houden meer aan! Je kon doen wat je wou in het begin vaak met mijn handen in het haar gezeten maar met veel geduld en hulp van mijn lesgever ben ik toch nog een eind gekomen!

Je moet niet verwachten dat het meteen beter gaat het heeft tijd nodig.
In het begin hebben wij vooral gedaan met een laag kruisje en drafbalk ervoor. aanrijden in stap en zodra ze begon te rennen meteen stilzetten. Als ik het niet deed of het lukte niet stond mijn lesgever wel naast de sprong en trok hem even op de rem. pony stond wel meteen stil :')
In stap naar de hindernis toerijden en 3 stappen voor de sprong pas in draf overgaan en dit vaak herhalen.
als dit goed ging begonnen we steeds eerder met aandraven.
Ook hebben wij een paar x aangestapt en dan stilstaan voor de sprong maar heeft wel een tijd geduurd voor het er weer uit was dan krijg je dus een weigerpony zou ik niet doen!.
Eraan gaan hangen of sleuren heeft geen zin gewoon zelf rustig blijven en niet naar voren gaan zitten of verlichte zit en rustige knijpjes geven.
Wat ik ook wel eens deed leerde mijn lesgever zullen sommige het er misschien niet mee eens zijn! :o
De teugels breed en weer bij elkaar dus steeds je handen breed toen en weer bij elkaar is een beetje moeilijk uit leggen hoop dat je het snapt :P
en dat blijven doen tot de hindernis.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Helpt je lesgever er niet bij kwa tips? en oplossingen ervoor? Mijn lesgever hielp mij echt altijd super en had altijd en oplossing :j

Edit : even aangepast en wat makkelijker leesbaar.

Bedankt voor je reactie;) Ja bij die pony is het inderdaad ook heel erg lastig om hem erop af te laten stappen. Ze is gewoon echt niet te houden en rent gewoon zo hard mogelijk op die hindernis af, met dressuur heb ik nergens last van. En met drafbalk ervoor zal denk ik weinig helpen omdat ze ook alleen als er drafbalkjes liggen er zo hard mogelijk overheen wil!
Maar dat breed en bij elkaar helpt dat dan om de pony af te remmen? ik snap de beweging wel maar hoe kan het de pony afremmen?
Ja mijn instructeur zegt dat de pony gewoon enthousiast is en dat er niets aan te doen is omdat er nog andere op rijden.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:18

__Jolien__ schreef:
Je kan als ze te hevig is een volte rijden tot er weer rust inzit, of je kan ook proberen ze bezig te houden met aan de teugel rijden en een beetje stelling enzo dat ze daar even mee bezig is en niet met de sprong.. Ze moet wel de sprong optijd zien en aandachtig blijven maar je kan proberen haar wat bezig te houden dat haar aandacht verdeelt is.
Groetjes

Een volte kan ik wel rijden maar als ik dan weer opnieuw probeer aan te rijden is het weer zo'n racemonster! Dat bezighouden daar zie ik wel iets in, dan heeft ze misschien minder in de gaten dat we op de hindernis af gaan. Alhoewel ze het wel meestal goed doorheeft als we aan het springen zijn omdat ze heel oplettend is.
Bedankt!;)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:23

je kunt ook een dubbelsprong neerzetten, met een aantal galoppassen ertussen en er dan na de eerste tussen uit sturen. Dan leert hij dat hij moet wachten op jouw toestemming. Dit heeft bij een pony van een vriendin erg goed geholpen!

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:36

demo_love schreef:
je kunt ook een dubbelsprong neerzetten, met een aantal galoppassen ertussen en er dan na de eerste tussen uit sturen. Dan leert hij dat hij moet wachten op jouw toestemming. Dit heeft bij een pony van een vriendin erg goed geholpen!

Ja dat zou inderdaad kunnen helpen! maar is het dan niet dat als je hem van de sprong weghaald dat hij dan leert weigeren?
Bedankt!

ellen98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:43

je lesgever vragen als je les hebt.. en anders les nemen ;)
suc6

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:45

Ja ik heb al les;)
Dankjewel!

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:46

demo_love schreef:

Leer je hem dan niet om te weigeren? Dit is niet aanvallend bedoelt, maar ik vraag het me gewoon af :D
X