Paard met tong uit mond officiele wedstrijd, uitbellen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Paard met tong uit mond officiele wedstrijd, uitbellen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:17

Ik zit eurosport te kijken, nou ja, me te ergeren eigenlijk. Komt er een miep de ring binnen met een paardje met de tong helemaal uit de mond. Dat is een teken van pijn in de mond. Ze wordt niet uitgebeld en mag gewoon beginnen, vervolgens crasht het arme dier middenin de hindernis. En in beeld zag je ook nog een rood strikje in de staart, dus trapt hij. Ja vindt je het gek als er zo'n springruiter je gebit zit te flossen met een stuk ijzer :(

Waarom bellen ze zo iemand niet uit?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:21

Dat trappen zal echt niets met een bit te maken hebben.. Dat heeft te maken met trappen naar andere paarden. Het kan zijn dat het paard net zijn tong over het bit had gegooid waardoor alles finaal misliep, dat is een stom ongeval dat iedereen kan gebeuren! Waarschijnlijk heeft niemand dat (tijdig) kunnen opmerken!
Laatst bijgewerkt door Apple op 06-01-11 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: persoonlijke opmerking verwijderd.

Qimm

Re: Paard met tong uit mond officiele wedstrijd, uitbellen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:28

tong uit de mond is iig een teken dat er iets niet in orde is, vraag me af hoe je dan in de top beland....

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:30

Ik vind dat je een punt hebt Arabesk.
Daarom kijk in (bijna) nooit paarden sport op tv.
Je maag draait er van om... %)

Qimm, er zijn genoeg manieren om een paard een hindernis over te krijgen. _-:(

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:30

Ja ik zag het ook pas na het plaatsen van m'n bericht. :') Nouja, dat verandert niets aan het eerste gedeelte van mijn post. :P

@ Qimm; Precies. Iemand op dat niveau zal echt niet zo ver gekomen zijn met een paard dat alle kanten opvliegt vanwege een verkeerd bit(gebruik).

S_zanne schreef:
Qimm, er zijn genoeg manieren om een paard een hindernis over te krijgen. _-:(

Zeker, je kunt 'm er ook overheen gooien.. :x :=

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:33

Ik snap niet wat de opmerking over het rode strikje te maken heeft met dat het paard zijn tong uit zijn mond heeft?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:34

nou marloez ik geloof dat je mijn reactie verkeerd interpreteert...

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:36

Qimm schreef:

Dat denk ik ook.
Het is niet allemaal roze geur en maneschijn in de paarden wereld.
Er gebeuren genoeg dingen.

Gelukkig heb ik er zelf geen ervaring mee.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:38

Qimm schreef:

Ah bedoelde je dat zo. Mij lijkt het onmogelijk om met een paard dat zo heftig reageert op een bit, zo hoog in de sport te komen. Als ie altijd zo reageert kom je niet ver hoor. Ik denk dat het paard vlak voor de ring van ongeduld zat te spelen met het bit en daarbij zijn tong erover heen heeft gegooid, met alle gevolgen van dien. Ik heb het zelf niet gezien natuurlijk, maar dit lijkt mij wel de meest logische verklaring.

Ik probeer hier niets goed te praten, natuurlijk gebeuren er ook verkeerde dingen, maar dit vind ik gewoon gevalletje vergezocht. :P

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:39

ik heb het ook niet gezien, maar zou jij door rijden als je ziet en merkt dat je paard z'n tong over het bit heeft gegooid? :n

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:43

Ach er zijn genoeg redenen te bedenken om iemand te verdedigen, maar ik ben het er absoluut mee eens dat er gewoon echt veel dingen gebeuren die niet zouden mogen.. heb zoveel ruiters voorbij zien komen die zo onvriendelijk reden.

Maar ik heb zelf een paard welke echt flink onbeheerst door kan rennen in galop, en als ik daarmee ga springen is het daarom heel moeilijk om uit te komen. De hoogtes die ik spring zijn bij lange na niet te vergelijken met de hoogtes die zij springen. Ik snap dus wel dat het voor hen absoluut noodzakelijk is dat het paard niet het snelle tempo rondvliegt welke hij zou willen, omdat je dan in gevaarlijke situaties terecht kan komen.. maar of dit dan de juiste manier is..

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:46

Ik moet zeggen dat ik niet naar springsport kijk omdat ik het er vaak niet prettig uit vind zien. Maar vaak denk ik dan dat het feit dat ik ook weinig verstand heb van de springsport dat dat veroorzaakt. Wat weet ik er nou van, ze rijden op zo een top denk ik dan. Maar ik merk dat ik niet de enige ben met dit idee :) Maar jij dacht dat de tong en de pijn direct verband hadden met de val?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:46

Qimm schreef:
ik heb het ook niet gezien, maar zou jij door rijden als je ziet en merkt dat je paard z'n tong over het bit heeft gegooid? :n

Nee, maar ik zou het misschien ook niet meteen opmerken. Ik weet niet hoe gauw de desbetreffende ruiter het doorhad, daarvoor zou ik het allemaal moeten zien. Als het door het bit zou komen zou dit regelmatig voor moeten komen, en dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk op dit niveau, dat zorgt enkel voor brokken. :P

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:49

Maar waar het nu echt omgaat.
Waarom is de betreffende ruiter die uitgebeld!?

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:58

Qimm schreef:

Er is een verschil tussen tong uit de mond, en tong over het bit.
Een paard kan zijn tong makkelijk uit zijn mond doen onder het bit door... Ik ken een paard dat overal op getest is, maar het blijft doen, onder zijn bit, en dan zijlangs.

Altijd maar schreeuwen vanaf de zijlijn op internet. Waren er maar van die moraalridders ter plekke.

Die vragen stellen aan de eigenaren zelf.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:02

Ben het met je eens TS dat bij het springen rare dingen gebeuren
ben geen fan van welke tak van paardensport op hoog niveau
alles is met troep , bitten , macht v/d ruiter en geld.

Voorbeelden wat mensen wel niet doen om de top te willen bereiken..
troep :drugs als het paard het ontiegelijk hoge niveau niet meer aan kan
bitten: lukt het niet vriendelijk gaan we maar met ijzer of wt dan ook aan de salg
macht v/d ruiter: ruiter wil het, paard moet het maar doen
geld: Band gaat na geld. Krijg je genoeg geboden is het doei paard , kom maar geld... ,want geld gaat toch voor
Laatst bijgewerkt door Apple op 06-01-11 09:14, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: persoonlijke reacties richting TS verwijderd.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:06

Ik weet wel waar ze dat vandaan haalt Elin.
Jou post slaat anders ook op weinig, je moet goed op elkaar ingespeeld zijn, anders komt een paard écht niet foutloos rond. Bovendien heb je overal rotte appels tussen zitten.
Heel jammer maar zo is en blijft het, er zijn ook belabberde NH goeroes imo.

(En nee, ik ben niet kortzichtig, ik rijd met bit, maar ook bitloos. Als het maar werkt.)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:07

Vienna2007 schreef:
Qimm schreef:

Er is een verschil tussen tong uit de mond, en tong over het bit.
Een paard kan zijn tong makkelijk uit zijn mond doen onder het bit door... Ik ken een paard dat overal op getest is, maar het blijft doen, onder zijn bit, en dan zijlangs.

Altijd maar schreeuwen vanaf de zijlijn op internet. Waren er maar van die moraalridders ter plekke.

Die vragen stellen aan de eigenaren zelf.

ho-ho de tong over het bit opmerking heb ik overgenomen voor de gene die ik quotte, ik heb in mijn eerste reactie aangegeven dat er meestal iets niet in de haak is als een tong buitenboord hangt. wat dat durf ik niet te zeggen, heb het niet zelf gezien
Laatst bijgewerkt door Qimm op 05-01-11 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:09

Elin_ schreef:
waar haal je dat vandaan?
En al is het zo..kan wel minder onvriendelijk gebracht wordne of is dat te moeilijk?
ze geeft toch geen aanval op jou ?

Ben het met je eens TS dat bij het springen rare dingen gebeuren
ben geen fan van welke tak van paardensport op hoog niveau
alles is met troep , bitten , macht v/d ruiter en geld.

bitten: lukt het niet vriendelijk gaan we maar met ijzer of wt dan ook aan de salg
geld: amper een band ,want geld gaat toch voor

zieke wereld.. :n

Ik vind dit ook allemaal een beetje overdreven.
De paarden worden getest op doping.
Bitloos heb ik nog niet gezien in de professionele spring/dressuurwereld.
Ook bij een natural, recreatieruiter of penny moet een paard doen wat de mens wilt.
Er zijn ook professionele ruiters die hun paarden in eigen beheer hebben en houden, zie bijv. Adelinde.

Het is niet fijn als het paard inderdaad zijn tong uit zijn mond heeft, maar ook de openingstekst zit vol met vooroordelen, dus zo krijg je geen fijne discussie.
Laatst bijgewerkt door Apple op 06-01-11 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:10

Elin_ schreef:
Vienna2007 schreef:

Vind dit nogal een vreemd bericht.
Je doet net alsof een groot deel van alle topruiters naar doping grijpt als een paard niet meer wil.
Bitten zijn niet per definitie onvriendelijk, dat is maar net hoe er mee om gegaan wordt.
Als de ruiter het wil, en het paard wil het echt niet... Geloof me dan maar, dan gaat zo'n paard het echt niet doen voor zijn ruiter, zeker niet op dit niveau.
Amper een band, want geld gaat toch voor?
Ten eerste, wie zegt dat? Hoe weet je dat? Waar baseer je dat op?
En ten tweede, als het wel zo zou zijn.. Wat maakt het uit? Als het paard goed behandeld wordt verder is er toch niets aan de hand?

Vind het een beetje oppervlakkig om te zeggen dat het paard "mishandeld" wordt als hij een keer zijn tong over het bit heeft..
En om dit meteen in verband te zetten met het rode strikje?? :x

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:12

Electra63 schreef:
Ik vind dit ook allemaal een beetje overdreven.
De paarden worden getest op doping.
Bitloos heb ik nog niet gezien in de professionele spring/dressuurwereld.
Ook bij een natural, recreatieruiter of penny moet een paard doen wat de mens wilt.
Er zijn ook professionele ruiters die hun paarden in eigen beheer hebben en houden, zie bijv. Adelinde.

Het is niet fijn als het paard inderdaad zijn tong uit zijn mond heeft, maar ook de openingstekst zit vol met vooroordelen, dus zo krijg je geen fijne discussie.

Dan zou ik toch maar eens een bril op zetten. B-)
Laatst bijgewerkt door S_zanne op 05-01-11 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:13

eigenlijk is wel of niet uitbellen heel simpel. Dan kom je bij de vraag of je voor een tong uit de mond mag uitbellen en ik gok (ik heb er geen FEI-regelement bij gepakt) dat dat niet mag. Dus er wordt niet uitgebeld. Zo simpel werkt het met regels. Of je het eens bent met de regels is iets anders, maar daar kan de jury niks aan doen.

Bij de gewone basisdressuur (daarvan ken ik het regelement wat beter ;) ) is tong uit de mond een fout in de aanleuning die op ieder onderdeel dat de tong te zien is mag worden afgestraft. Ook hier wordt niet uitgebeld, tenzij er eventueel een mogelijkheid is om de ruiter uit te sluiten wegens wreedheid tegen het paard. Dat laatste zal dan dus moeten blijken uit een zeer grove handhouding of iets dergelijks maar wordt niet op basis van het uitsteken van de tong aangenomen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:15

Met professionele ruiters bedoel ik dus wereldtop.
TS kijkt naar een springwedstrijd op Eurosport, en daar heb ik nog nooit iemand bitloos over bijv. 1.60 m zien springen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:16

hackamores zie je vaak in de top, dan de vraag of je een hackamore wel echt bitloos mag noemen

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:19

Appieee schreef:
Elin_ schreef:
[quote="Vienna2007

Vind dit nogal een vreemd bericht.
Je doet net alsof een groot deel van alle topruiters naar doping grijpt als een paard niet meer wil.
Bitten zijn niet per definitie onvriendelijk, dat is maar net hoe er mee om gegaan wordt.
Als de ruiter het wil, en het paard wil het echt niet... Geloof me dan maar, dan gaat zo'n paard het echt niet doen voor zijn ruiter, zeker niet op dit niveau.
Amper een band, want geld gaat toch voor?
Ten eerste, wie zegt dat? Hoe weet je dat? Waar baseer je dat op?
En ten tweede, als het wel zo zou zijn.. Wat maakt het uit? Als het paard goed behandeld wordt verder is er toch niets aan de hand?

Vind het een beetje oppervlakkig om te zeggen dat het paard "mishandeld" wordt als hij een keer zijn tong over het bit heeft..
En om dit meteen in verband te zetten met het rode strikje?? :x[/quote]

1 . k zeg neit dat iedereen doping gebruikt zkr niet.
maar dit zijn voorbeelden die gebeuren.
Geld gaat voor jah. Edward gal was toc hook zo close? En de eigenaar hield toch ook zoooo ontzettend veel van zijn lieve totilas?
Nou blijkt zeg ,iemand geeft 15 miljoen en hij is weg ;)

En hoe vriendelijk de hand v/d ruiter ook is.
Ook in de topsport word weleens een ophouding gemaakt en ja dat voelt het paard
en als het allemaal zo vriendelijk is , waarom moetener dan 2 bitten in ? waarom zie ik bij springen de meest grote bitten met veel ringen eraan en best vaak ook op de middelste of onderste ring?